Specificaties 22" @ 1920x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS224V-PN Zwart Review

Daanieyel 2 maart 2013, laatste update op 2 maart 2013, 1.642 views

LG IPS224V-PN Zwart

Pluspunten

• Mooie kleuren
  • Weing ghosting
  • Weinig backlight bleeding
  • Design

Minpunten

• Wiebelig
  • Aansluitingen niet naar onderen gericht
  • Geen DisplayPort
  • Geen HDMI of DVI kabel meegeleverd
  • Knopjes van het OSD voelen breekbaar aan.

Updates
02.03.13 - Foto's toegevoegd, allemaal klikbaar voor groter formaat.
22.05.13 - Product foto toegevoegd en conclusie bijgewerkt.

Vanwege de aanschaf van een nieuwe multimedia pc was er ook een nieuwe beeldscherm nodig. Omdat er onder andere op gephotoshopt moet worden was een IPS scherm gewenst aangezien deze bekent staan om hun kleurenechtheid. Verder was Full HD natuurlijk een vereiste en de monitor moest rond de 22 inch groot zijn. De LG IPS224V-PN bleef met een prijs van 130 euro onder het bedrag van 150 euro dat ik aan de monitor wilde besteden. De keus was dus vrij snel gemaakt.

Specificaties
  • Kleur - Zwart - Glossy
  • Verversingsratio - 60Hz
  • Aantal kleuren - 16.7M
Featureset

De monitor wordt geleverd met een voet, een stroomkabel, een VGA-kabel en een handleiding+cd. Een HDMI kabel ontbreekt dus. De stekker van de monitor is geen gewone maar een met ingebouwde voeding. Dit maakt de stekker wat dikker maar niet te dik naar mijn mening. De papieren handleiding is in acht talen waaronder Engels maar geen Nederlands. Deze handleiding vertelt alleen maar hoe de monitor moet worden aangesloten. Op de bijbehorende cd zit een behoorlijk uitgebreide handleiding met uitleg van het menu en hulp bij problemen. Deze digitale handleiding wordt geleverd in 35 talen waaronder Nederlands. Op de cd staat verder nog een driver voor de monitor. Deze zorgt ervoor dat de monitor herkent wordt als dit nog niet het geval was. Op mijn computer met Windows 7 ging dit echter gewoon probleemloos.

Vormgeving

De hoek van de monitor kan versteld worden, de hoogte helaas niet. De vormgeving van de monitor is natuurlijk persoonlijk maar ik vind hem er vrij strak uitzien. De monitor heeft relatief dunne bezels en een zwarte glossy afwerking. Door dit laatste zie je vingerafdrukken en viezigheid vrij goed op de monitor. De achterkant is afgewerkt met allemaal kleine driehoekjes die erg doen denken aan de achterkant van de Nexus 7. Verder bevinden zich hier 5 aansluitingen. Een Stroomaansluiting, VGA, HDMI, DVI-D en een Mini-jack aansluiting voor de audio signalen uit de HDMI. Een DisplayPort aansluiting ontbreekt helaas. Doordat de stroomadapter in de stroomkabel is ingebouwd is monitor behoorlijk dun. Toch lijkt de monitor niet erg geschikt om strak tegen de muur te hangen door de aansluitingen die niet naar beneden maar rechtuit gericht zijn. Er zit wel een kabelgootje in de voet met een klem zodat je de kabels mooi weg kan werken.

Vergeleken met 23.6 inch IIyama Prolite E2473HDS

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de monitor is aardig te noemen. De voet is behoorlijk stabiel en de monitor zal niet zo maar omvallen. Wel is de aansluiting tussen de voet en de monitor vrij wiebelig. Hierdoor wiebelt de monitor een beetje als je bijvoorbeeld de monitor aanzet. De bouwkwaliteit van dit onderdeel is verder wel voldoende dus de monitor zal echt niet zomaar van de voet vallen. De knopjes, die rechtsonder van de monitor zijn gepositioneerd zijn ook een beetje wiebelig en voelen een beetje goedkoop aan.

OSD

Het OSD menu is in het begin een beetje vaag maar nadat je er een paar minuutjes mee hebt geworsteld werkt het vrij goed. Je hebt in feite twee menu's, de eerste heet gewoon menu en hier kun je eigenlijk allemaal handmatige settings van het beeldscherm veranderen. Dit houdt in: helderheid, contrast, scherpte, black level, gamma en kleurtemperatuur. Verder kun je hier nog het volume instellen, de taal kiezen en het lampje van de powerindicator uitzetten. Dit laatste is iets wat ik aanbeveel omdat het redelijk felle lampje behoorlijk af kan leiden. In het 'function' menu kun je automatische profielen kiezen. Namelijk tekst, photo, cinema, game en custom. Het laatste menu kies je als je zelf de instellingen wilt doen in het 'menu' menu. Deze profielen doen eigenlijk maar weinig behalve een beetje aan je kleurinstellingen rommelen. Bij de game instelling wordt er bijvoorbeeld flink wat blauw toegevoegd en bij photo een beetje geel. Als je iets wilt veranderen aan het beeldscherm raad ik aan wat meer tijd te nemen en zelf custom instellingen te doen. Verder heb je in het 'function' menu nog de optie om power saving mode aan te zetten. Wat dit precies doet is mij niet bekent maar je scherm wordt in ieder geval een stukje minder helder. Helaas kan ik verder niet meten of dit echt energie bespaart aangezien ik niet in het bezit ben van een watt meter.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is goed. De beeldkwaliteit kan zich aardig meten met mijn IIyama E2473HDS van 170 euro. Zonder met de OSD te rommelen ziet het beeld er scherp uit een de kleurenweergave is behoorlijk waarheidsgetrouw. Ik neem zelf een klein beetje ghosting waar in games zoals battlefield 3 als ik snel met mijn muis heen en weer beweeg maar dit is niet hinderlijk. Ook neem ik een klein beetje backlight bleeding waar in de rechter onderhoek als het beeld volledig zwart is. Het is lastig om verder de beeldkwaliteit te beschrijven maar ik kan wel vertellen dat tekst goed te lezen is, gamen gaat lekker en foto's en video's zien er mooi uit. Ook kan ik lang naar het scherm kijken zonder last van mijn ogen te krijgen.

Voorlopig ben ik behoorlijk tevreden met deze monitor. Voor de relatief lage prijs van rond de 130 euro is dit een echte allround monitor.

Update: Na 6 maanden en meer dan 2 weken dagen nog geen mankementen en de monitor bevalt nog zeer goed.

Nawoord

Deze monitor is slechts enkele dagen in mijn bezit en ik kan weinig vertellen over storingsgevoeligheid. Wel zal ik deze review blijven updaten als dat nodig is. Zie je typefoutjes, wil je dat ik nog iets toevoeg of heb je andere vragen laat dat een reactie achter. Dit is mijn eerste review en ondersteunend kritiek wordt zeer gewaardeerd.

Heb jij ook een LG IPS224V-PN Zwart?

Ik kan de foto's helaas niet zien...

Edit : De foto's kan ik nu wel zien :-)

[Reactie gewijzigd door vinnie1 op 3 maart 2013 12:10]