Specificaties 120mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 412S Review

geraldh 2 maart 2013, laatste update op 10 maart 2013, 4.073 views

Cooler Master Hyper 412S

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Erg stil
  • Koelt goed

Minpunten

• Beetje vage/lastige handleiding
  • 3-pins connector

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Hier komt dan mijn eerste Tweakers.net review... Ik heb nu net een weekje mijn zelfbouw PC/workstation aan de gang en het leek me het nuttigst te beginnen met een review voor een product dat nog geen uitgebreide review had.

Algemene beoordeling
Zeer goed! In korte samenvatting koelt deze koeler mijn i7 3770 zeer goed, met vrijwel geen geluidsproductie voor een laag prijsje.

Inhoud van de verpakking.

Koelvermogen
Het koelvermogen is uitstekend. Ik heb de fan nu met de bijgeleverde weerstand daaien op ongeveer 900 tot 1000rpm continue. Idle schommelen mijn temperaturen tussen de 26 en 32 graden. Deze grote range komt doordat één van mijn cores steeds een significant lagere temperatuur rapporteert dan de andere. Gemiddeld genomen kun je daarom zeggen dat de temperatuur idle ongeveer 32 graden is.

Na een minuut of 20 stresstesten met acht mprime threads heb ik mijn temperaturen misschien nét de 64 graden zien halen terwijl de fan nog steeds langzaam draait. Gemiddeld is de temperatuur onder stress ongeveer 61 graden (en 57 voor die ene koele core). Als ik de weerstand er tussenuit haal, dan wordt de maximum temperatuur ongeveer 56 graden.

Er wordt gezegd dat deze cooler misschien niet voor de extreme overklokkers geschikt is, maar volgens mij heb je best ruimte voor wat "normale" overklokpraktijken. Dat kan ik echter niet testen, want ik heb de niet-K versie.

Jammer is wel dat er een 3-pins connector op zit, dus de fan actief aansturen lukt mij niet in Ubuntu en het moederbord wil er ook niet aan beginnen.

Geluidsproductie
Ik hoor niets! Komt ook wel een beetje door mijn kast (Fractal Design Define Mini), maar zelfs met mijn oor bijna boven op de koeler hoor ik vrijwel niets als de fan langzaam draait. In zijn hoogste stand hoor je uiteraard iets meer, maar nog steeds uitstekend.

Installatiegemak
Wellicht komt het door mijn onervarenheid (dit was de eerste koeler die ik heb geïnstalleerd), maar de installatie viel me een beetje tegen. De voornaamste reden hiervoor was toch de summiere handleiding. Kleine subtiele dingetjes zoals dat de backplate schroeven aan één kant afgevlakt zijn, staan niet in de handleiding. Dit bezorgde mij nogal wat tijdverlies, want sommige schroefjes pasten gemakkelijk in de backplate terwijl anderen muurvast zaten zonder dat het moertje er op paste. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, dus de installatie is zeker geen ramp, maar een beetje handigheid of ervaring kan geen kwaad :)

Wat erg mooi is voor de gebruikers die nog meer koelte willen is dat de beugels en schroefjes zijn meegeleverd om een extra 120mm fan te monteren voor een push-pull fan-opstelling. De fan moet je nog wel zelf aanschaffen natuurlijk.

Snapshots van het installatieproces.

Compatibiliteit
Prima, volgens mij is hij compatibel met de meeste moderne sockets.
Cooler Master's specificaties zegt:
LGA 2011 / 1366 / 1156 / 1155 / (775)
AMD Socket:
FM1 / AM3+ / AM3 / AM2+ / AM2
Uitstekend. Tekenend is de conclusie van een hardware.info review:
Hardware.info schrijft:
De zeer betaalbare Cooler Master Hyper 412S is niet alleen de beste koeler onder de 40 euro, maar ook de beste onder de 60 euro. Dat is een prestatie van formaat.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 412S?

De koeler koelt goed, en is erg stil, maar de installatie is belachelijk. Een glibberige staaf met kruiskop omdat je niet bij de schroeven kunt met een gewone schroevendraaier bijvoorbeeld.
Ook moet je met veel beleid zorgen dat de bodemplaat vlak op de cpu blijft staan tijdens het installeren (stel je voor dat je dit ding zou moeten installeren op een oldskool cpu zonder heat spreader).

Tevens staat de fan minstens een centimeter los van de heatsink. Je zou moeten weten hoeveel flow resistance de heat sink heeft en drukverdeling net achter de fan, maar ik vermoed dat minstens de helft van de lucht LANGS de heat sink stroomt en niet er doorheen. En de lucht die er dan doorheen stroomt kan heel makkelijk onder en boven* direct het hoekje om, de heat sink uit.
(Ik heb zelf die ruimte tussen de fan en heat sink en ook de zijkanten dichtgeplakt met karton)

Ook zou ik willen opmerken dat de plaat die contact maakt met de cpu extreem grof bewerkt is. Het behoeft geen betoog dat dit de warmte-overdracht niet ten goede komt.
(Wederom heb ik hier mijn knutselskills op losgelaten en dat vlak zo goed en zo kwaad als het ging, gepolijst)

O ja, de meegeleverde koelpasta schijnt echt bagger te zijn. Volgens reviews is zelfs Artic Silver niet je van het. Ik heb er Gelid GC-Extreme tussengekwakt.

* 'onder en boven' als je de zaak gemonteerd hebt in je kast. Anders is het meer 'links en rechts'.

[Reactie gewijzigd door STFU op 10 maart 2013 20:26]

Ik kan me niet helemaal in jouw reactie vinden. Ja, ik had wat moeite met de installatie, maar ik vond de meegeleverde schroevendraaier wel redelijk te gebruiken. Ik had ook gewoon mijn eigen schroevendraaiers voor de schroeven die beter te bereiken zijn en uiteraard werkt dat beter met handvat etc. Ik kon trouwens wel overal bij met mijn eigen schroevendraaier.

Ook bleef mijn heatsink prima staan, nergens last van gehad eigenlijk op dat gebied. En mijn contactoppervlak vond ik juist erg glad! Weet je zeker dat we dezelfde koeler hebben?

Het klopt dat er wat ruimte zit tussen de fan en de heatsink, maar ik heb het net even gecontroleerd en ik voel een duidelijke luchtstroom door de heatsink heen. Misschien gaat er nog steeds wat luchtstroom verloren, maar ik vind mijn temperaturen prima!
Ik heb de doos hier voor me, dus ik ben er vrij zeker van dat we over dezelfde koeler spreken.

Ja, het gaat alleen om de schroeven aan de bovenkant waar je niet bij kunt. Of je zou een erg lange schroevendraaier moeten hebben. Standaard schroevendraaiers zijn iig net te kort.

Wat betreft het oppervlak: ik weet niet wat jij gewend bent, maar het was het grofste oppervlak wat ik ooit gezien heb bij koelers. Diepe groeven (krassen) in de richting van de heat pipes.

Lucht: ja natuurlijk gaat er OOK lucht DOOR de heat sink. Het zou eens niet zo zijn, zeg.
Het punt is dat een groot deel van de luchtstroom 'weggegooid' wordt. Het zou veel beter kunnen door die 'gap' dicht te maken en bijvoorbeeld ook een deel van de zijkanten af te plakken.
Laat ik zo zeggen: ik zat vandeweek wat te kijken naar dure high-end-koelers en die hadden allemaal de aanpassen die ik nu zelf heb toegepast op deze koeler.

Schroeven aan de bovenkant?
Ik heb hier zelf de 612s (die gebruikt dezelfde mount als deze). De boutjes die je vast moet zetten zitten aan de onderkant van je moederbord, wat moet je aan de bovenkant schroeven?
De backplate moet je inderdaad vastzetten met boutjes aan de achterkant. De schroeven aan de bovenkant zijn diegene die de heatsink aan de backplate schroeven en op de CPU drukken. Die zijn lastig te bereiken, want die zitten zo goed als onder de toren van koelvinnen en alleen een kleine uitsparing in de koelvinnen maakt ze bereikbaar.
je moet niet teveel verwachten van zo'n goedkope koeler... nu niet meer huilen
Een glibberige staaf? :')
Omwille van de lovende reviews heb ik in mijn nieuwe pc ook een 412s laten installeren.

De koeler is niet via het moederbord (P8Z77-V LX (LGA1155) in te stellen en maakt storend veel geluid.
Ik ben al even aan het zoeken naar oplossingen: heb qfancontrol (moederbord) al uitgezet en geprobeerd met speedfan maar helaas...
De koeler draait tussen de 1100 en 1200 toeren

De processor is een i5 3470

Alvast bedankt voor de suggesties?
Volgens mij zit er ook een draad bijgeleverd die de RPM verlaagt, dus minder geluid.
ik had nog een vraag als de je de supe rlow noise cable er tussen uit haalt is het geluid dan storend