ICIDU Slider Fast Flash Drive 64GB Zwart Review

Ibjelot 2 maart 2013, 2.544 views

ICIDU Slider Fast Flash Drive 64GB Zwart

Pluspunten

• Lezen gaat behoorlijk rapjes nadat ik hem achter in de PC heb gestoken

Minpunten

• Duur als je kijkt naar de schrijfsnelheid
  • Van plastic gemaakt, niet zo heel stevig

Ik was op zoek naar een USB 3.0 van minimaal 32gb. Voor mijn verjaardag kreeg ik deze USB-stick van 64gb van ICIDU.
Op de verpakking staat dat hij met lezen en schrijven 80 MB/s haalt, natuurlijk neem je dat met een korreltje zout en ga je testen wat het nou echt is.

Het uiterlijk:
Het betreft een usb-stick met een usb aansluiting die in te trekken is. Handig, want zo hoef je niet in de gaten te houden waar dat dopje is gebleven. De USB-stick is gemaakt van plastic, en zit vrij losjes in elkaar. Het vergrendel meganisme is stevig genoeg om de aansluiting niet terug in de behuizing te drukken.

Prestaties
Op de verpakking staat dus aangegeven dat hij leest en schrijft op 80 MB/s. Ik heb hier CrystalDiskMark 3.0.1 x64 overheen gehaald met de volgende resultaten.

Ik ben nou geen expert op het gebied van prestaties van USB sticks, maar de beloofde snelheid wordt zeker niet gehaald. Ik kom met verschillende testen niet hoger dan de hierboven afgebeelde 44 MB/s lezen en 42 MB/s schrijven.
Gelukkig is het al een stuk sneller dan een USB 2.0.

Als test heb ik hem ook achter in de pc gestoken, daar krijg ik geheel andere prestaties.

Nouja, geheel... Het lezen is in ieder geval behoorlijk verbeterd, van 44 MB/s naar 200 MB/s, ook het schrijven is verbeterd van 42 MB/s naar 49 MB/s.

En dan toch ook maar op usb 2.0 voor en achter testen. om uit te kunnen sluiten dat mijn usb 3.0 poort voor geen usb 2.0 is.

voor

achter

En deze snelheden wijken weer dermate af van mijn usb 3.0 aan de voorkant dat ik denk dat mijn usb 3.0 poorten aan de voorkant een soort van usb 2.5 is xD.
Ik heb helaas geen andere usb 3.0 stick om te testen, dus voor nu laat ik het hierbij

Prijs & Conclusie
Deze usb stick is verkrijgbaar vanaf 51 euro (op het moment van schrijven 2-3-13), Als je kijkt naar wat belooft wordt presteert de usb stick wel goed. Maar mijn menig is dat je voor een paar euro meer usb-sticks kan verkrijgen die een stuk sneller kunnen schrijven.

Stukje toegevoegd over usb 2.0 poorten en oordeel aangepast
3/6/2013 linkje van afbeelding aangepast

Heb jij ook een ICIDU Slider Fast Flash Drive 64GB Zwart?

Om de een of andere reden doet dat ding met aan de oude Sandisk Cruzers denken van een jaat of 5 geleden - niks mis mee overigens. Vind het persoonlijk niet zulke hele gekke lees- en schrijfsnelheden.
Wel zeer frapant dat de verschillen tussen de voor- en achterkant van de pc zo groot zijn. Heb je wel een USB 3.0 frontaansluiting vraag ik me dan af? Gezien het feit dat de lees- en schijfsnelheid in de eerste test nagenoeg identiek zijn lijkt het erg op een USB bottleneck - USB disks hebben bijna nooit synchone snelheden.
Ik zou 'm met deze lees- en schijfsnelheden net iets onder de Kingston Data Traveler 3 Ultimate positioneren maar deze Icidu is dan wel ~12 euro goedkoper dus ach, zo'n gekke prijs is het nog niet.

Leuke benchmarks trouwens.
Blijkbaar is de voorkant van je pc USB2.0. Sluit eens een snelle USB3 HD aan?
Ik heb zeker weten een usb3.0 front aansluiting. De poorten zijn blauw, en zijn aangesloten op een interne usb3.0 aansluiting, dus ik heb eigenlijk geen twijfel over de specificaties van de poort.
Heb helaas geen andere usb3.0 computer hier tot mijn beschikking om te testen.

@Elmer

Klopt dat ze veel weg hebben van een Sandisk Cruzer. Ik heb hier er nog 1 van, en ze lijken veel op elkaar. Zelfde kleursetting, maar de cruzer is beter afgewerkt ;)

[Reactie gewijzigd door Ibjelot op 2 maart 2013 11:20]

Bizar, ik heb ook deze stick ongeveer 2 maanden geleden gekocht. Bij mij draait ie op de USB 3.0 poorten van mijn pc inderdaad rond de beloofde snelheid.
Ik vind het een prima USB stick