Specificaties 4 speed DVD-brander met PATA-33 aansluiting - Bekijk alle specificaties

NEC ND-1300A 4x Review

Luuk1983 24 september 2005, 4.052 views

NEC ND-1300A 4x

Pluspunten

• Modbaarheid (firmware)

Minpunten

• Schrijf- en leessnelheid toch vaak lager dan concurrenten met dezelfde specificaties
  • CD-R en CD-RW kan slechts op beperkte snelheid
  • Moeite met lezen bekraste DVD's
  • Aantal media geven toch problemen op bijv. 4x.

Media-foutgevoeligheid Score: 3
Media-compatibiliteit Score: 3
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 3
Een aardige drive voor weinig geld. Zo zou ik de NEC-1300A omschrijven. In tegenstelling tot de modernere NEC-drives (met name de 3520) vind ik de 1300A niet echt geweldig, maar ook niet echt slecht.

Op een aantal gebieden vind ik de 1300A het gewoon net niet. Qua lees en schrijfsnelheid doet de drive vaak onder aan de concurrenten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het geen probleem vind om wat langer te wachten ik heb toch de tijd, maar als ik het met een punt moet waarderen is het toch een minpunt. Ik heb het dan over de snelheid in verhouding met drives met dezelfde specificaties. Als we echter naar de specificaties in het algemeen kijken valt op dat het branden van CD-R en CD-RW slechts op maximaal 16 x kan geschieden. Echt een vervanger van een losse CD-RW schrijver is het dus niet.

In mijn ervaring is de drive nogal gevoelig voor DVD's met krassen. Bij het rippen van DVD's is het al vaker voorgekomen dat er leesfouten optraden en ik moest afbreken. Ik heb nog in een andere computer een gewone NEC DVD-ROM en die leest de DVD's dan meestal nog wel gewoon prima.

Over mediacompatibiliteit ben ik ook niet altijd te spreken. Oh hij schrijft meer dan genoeg dingen, maar ik heb vaak genoeg Power Calibration errors gekregen op 4x en een lead-out die mislukte. Op 2x gaat het vaak beter. Ik weet dat de combinatie media/drive soms nogal gevoelig ligt, maar dit is met meerdere merken. Daarbij moet ik wel opmerken dat er ook merken zijn die het wel prima doen. Uiteindelijk mislukken er maar heel erg zelden DVD's met deze drive, dus dat is wel een pluspunt

De drive is wel PRIMA aan te passen met gehackte firmware die de drive beduidend beter laten presteren. De Ripsnelheid gaat omhoog en meer media wordt beter ondersteund. Wat dat betreft is de NEC1300A een goede drive. Voordeel is dat veel mensen 'm hebben of hebben gehad. Daardoor is er ook veel onderzoek naar de drive gedaan en is er ook veel voor gemaakt.

Al met al maakt de prijs de tekortkomingen van de drive wel goed. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de drive, het zijn gewoon de kleine dingen die mij irriteren. Wat wat ik al zei: een DVD mislukt zelden. Een lead-out die failed is gewoon opnieuw te branden bijvoorbeeld. Het is wel de irritatie die meespeelt.

Ik heb laatst een NEC-3520 gekocht aangezien deze drives tegenwoordig zo belachelijk goedkoop zijn. Mijn eerste ervaringen zijn tot nu toe dat ik deze drive op één of andere manier beter vind 'aanvoelen', maar dit is natuurlijk subjectief. Ik heb met de 3520 echter nog geen last gehad van power calibration errors, dus dat is in ieder geval een vooruitgang. het mag duidelijk zijn dat het aanschaffen van een NEC-1300A nu compleet nutteloos is, mocht je d'r überhaupt nog aan kunnen komen. Ik zal binnenkort daar een review over schrijven.

Heb jij ook een NEC ND-1300A 4x?

Goede review, maar ik heb andere ervaringen. Mijn Nec 1300A is gewoon zeer goed. Hij leest alles i.t.t mijn LG dvd-rom speler. Verder schrijft hij alles op 4x zonder problemen. In ongeveer 2 jaar tijd heeft hij maar 10 foute dvd/cd's gepoduceerd.

Een min punt vind ik echter dat het erg lang duurd totdat hij een cd/dvd helemaal ingelezen heeft.

De prijs is voor je krijgt uitstekent.
Ik sluit mij aan bij de reviewer.
Bij het branden op 4x heb ik geen calibration errors, maar ik test ze altijd gelijk in mijn lite-on met nero cdspeed. Veel meer PI en PO fouten op 4 speed. Soms zelfs zo erg dat ik zeker weet dat de data na verloop van tijd onleesbaar gaat worden (i.v.m. extra fouten door krassen e.d.). Zonder deze test zou je kunnen denken dat 4x even goed is als 2.4x, maar schijn bedriegd!
Ik ben nu aan het kijken voor de 3540. Lijkt me goede vervanger.
Ikzelf heb deze drive ook. Wat ik vreemd vind is dat bij het branden van images met Alcohol 120% hij vaak op 4,6 speed brand terwijl het een 4x brander is :D

Desondanks nog nooit een mislukt schijfje eruit gepoept. Ik gebruik overigens vanaf het begin al een gehackte firmware.
Inderdaad leest bijna alles. En inderdaad beter branden op 2.3x want 4x geeft vaker fouten.