Specificaties 10" (1280x800), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart Review

schoenselaars 1 maart 2013, 6.128 views

Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart

Pluspunten

• Volledige Android tablet die wat software en display betreft niet onderdoet aan duurdere tablets.
  • Wifi werkt goed
  • Toegang tot Google Play

Minpunten

• Scherpe randjes in de afwerking
  • Geen micro-usb voor de lader
  • Matig geluid uit de speakers door positie op achterzijde
  • Microfoon is slecht

Een mooie tablet voor net onder de 200 euro. Een mooi scherp en helder beeld. Je kan het display niet heel sterk dimmen, maar voldoende om de accu te sparen. De accu werkt goed. Na 3 uur intensief gebruik (surfen, apps installeren, uitzending gemist kijken) stond de accu nog op 80%.

De gevoeligheid van het display is goed. Ik ben gewend aan de Samsung Galaxy S Plus, daar is de gevoeligheid net iets groter, maar als je aan Yarvik gewend bent werkt hij ook heel prettig. Kestie van wennen. De door mij geteste apps werken snel en spoepel. Video's bekijken op YouTube of Uitzending gemist gaat zonder schokken. De Wifi verbinding is snel, een test kwam uit op 3 Mbps.

De accelerometer werkt zeer nauwkeurig. Ik heb een spel gespeeld met zo'n balletje dat je langs gaten moeten laten rollen, en dat voelde heel natuurlijk aan. De 2Mpixel camera is goed, geen topper, vergelijkbaar met de Samsung Galaxy Plus. De 300kPixel aan de voorzijde is bij weinig licht niet echt bruikbaar. Met daglicht werkt hij prima.

Een paar minpuntjes zijn:

- De afwerking met aluminium plaat aan de achterzijde is netjes, maar de zijkanten zijn van plastic. Het design heeft redelijk scherpe randen, wat mij betreft iets te scherp. Het plastic aan de zijkant voelt zo scherp aan dat ik er met een heel fijn schuurpapiertje overheen ben gegaan om het wat af te ronden. Dat heeft goed geholpen, maar klopt natuurlijk niet dat je met een schuurpapiertje je nieuwe tablet moet gaan bijwerken :-)
Rond de aansluitingen boven op het tablet oogt het plastic wat goedkoop. Het Yarvik logo op de achterplaat voel je zitten, niet irritant, maar ook niet echt fijn. Het gewicht is prima. Door de scherpe randen heb je wel prima grip op het tablet.

- De speakers zitten in de achterplaat, Omdat de twee speakers direct naast elkaar zitten is het stereo effect ver te zoeken. Het geluid klinkt ver weg, zeker als je met de tablet op schoot zit dempt het geluid te veel. Ik had liever gezien dat de speakers net als bij de Samsung Galaxy Tab 2 aan de zijkant of voorkant hadden gezeten. Nu heb je bij het kijken van een video al snel de behoefte om een hoofdtelefoon te gebruiken.

- Het snoer van de lader is te kort om tijdens het laden met de tablet door te kunnen werken. Ook is het jammer dat Yarvik niet heeft gekozen voor een standaard micro-usb voor de lader, maar voor zo'n rond plugje, waardoor je weer een extra lader in de kast hebt liggen. Gelukkig werkt de accu prima waardoor je hem niet vaak hoeft op te laden.

Ondanks de minpuntjes ben ik toch tevreden met mijn aanschaf. Het is mooi apparaat voor een mooie prijs. Wat software betreft werkt alles 100%. Het is gewoon een volwaardige Android tablet die niet onderdoet aan de Samsungs. Na het bijwerken van de randen met het schuurpapiertje ligt hij lekker in de hand. Alleen jammer van die speakers aan de achterkant. Dat zou voor mij een reden zijn om toch voor de Samsung Galaxy Tab 2 te gaan. Zeker als je bedenkt dat die al voor 280 te koop is en je nu ook nog 50 euro terug krijgt via Samsung, dan zit je met 230 euro wel heel dicht bij de 195 die ik voor de Yarvik heb betaald.

Update zondag 3 maart:

De Wifi snelheid die ik hierboven noem klopt niet. De maximaal gemeten snelheid is 29 Mbps met Speedtest.net. Dat is snel. De sterkte van het signaal en de snelheid nemen snel af als er muren tussen de Yarvik en de Wifi-router staan, maar daar hebben alle devices last van.

Ik heb de microfoon getest. Deze is ronduit slecht. Er zit veel elektronische ruis in de opname en het volume fluctueert continu.

De Google Voice Search app ondersteunt de Yarvik TAB10-201 niet en kan je dus niet installeren.

Heb jij ook een Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart?

3 mbit/s via WIFI vind ik erg weinig. Hoeveel haal je met een Samsung tablet, een telefoon of een laptop op dezelfde afstand? Ik denk dat veel van dit soort budget tablets slechte WIFI hebben. Ooit een zelf aangeschaft bij Mediamarkt maa snel weer terug gebracht. Op mijn telefoon haalde ik 20 Mbit en de tablet maar 2 a 3 Mbit. Dat is toch niet best.

Verder nette review, maar ik ben het niet eens met dat WIFI goed werkt aangezien deze maar 3 Mbit haalt.

[Reactie gewijzigd door gidion1987 op 1 maart 2013 09:18]

Die 3Mbit haalt ie waarschijnlijk uit de speedtest app, en die meet je internetsnelheid. Waarschijnlijk heeft de TS niet zo'n snelle internetverbinding.
True... Daar had ik nog niet aan gedacht. schoenselaars, klopt de stelling van JeanLeGrand?
Ja, de stelling klopt. Het is een internet speedtest, maar wat ik zeg klopt niet. Ik heb de internet speedtest nogmaals gedaan met Speedtest.net en vergeleken met 2 andere wifi devices op dezelfde afstand van de router. Dit zijn de resultaten:

Yarvik Tab10-201 tablet: Up 29,7 Mbps, Down 29,1 Mbps
Samsung Galaxy S Plus smartphone: Up 8,8 Mbps, Down 15,8 Mbps
Sony Vaio laptop: Up 45,2 Mbps, Down 33,3 Mbps

Ik zat er dus een factor 10 naast :-)
Wel vreemd dat mijn laptop een hogere Up dan Down haalt, maar het klopt wel. Ik heb glasvezel.

[Reactie gewijzigd door schoenselaars op 1 maart 2013 12:59]

Zo, dat zijn wel nette snelheden! Dat had ik niet verwacht. Ik neem terug wat ik zei over het WIFI kaartje :)
Vraagje...

Ik heb nu zelf een Archos, maar het nadeel hiervan is dat deze een apparte partitie voor apps heeft.
Ondanks dat het apparaat dus 8Gig heeft, kan ik niet 8gig aan apps installeren.

Is dat met deze tablet toevallig ook zo? Of is dat echt iets van Archos zelf?

gr,
Thasaidon
@Thasaidon: Als jij mij kan vertellen hoe ik dat kan zien wil ik het wel voor je uitzoeken. Als je maar niet zegt dat ik even 16GB aan apps moet downloaden om het te testen, wat dat ga ik niet doen :-)

Maar zoals ik uit dit artikel begrijp is het onvermijdelijk dat je meerdere partities hebt onder Android:

[Reactie gewijzigd door schoenselaars op 6 maart 2013 14:30]

Klopt, Android maakt standaard gebruik van verschillende partities voor verschillende zaken.
Maar volgens mij zou normaal alles wat je installeerd of erop wil zetten in je /data gezet worden.
Dus als je een 16Gig tablet zou hebben dan zou je volgens mij idd voor bijna 16Gig aan apps moeten kunnen installeren.

Bij Archos lijkt dat anders, die van mij heeft een partitie van 270Mb voor apps en temp files van die apps. Vol is vol, ongeacht of die andere /data map dus bv nog gigabytes vrij heeft.
Zo heb ik bv maar 83Mb aan apps op de tablet staan, maar van de 270Mb heb ik nog maar 102Mb vrij. Dus ook tijdelijke bestanden?/settings? nemen in dit geval nog even 85Mb in beslag
(Tenzij dit de preinstalled apps zijn, maar dat weet ik niet).

Ik gebruik nu dus ook App2SD om apps vanaf de SD kaart te draaien, maar dat is niet ideaal.

Vandaar mijn vraag ;)

Ik heb helaas niet voldoende verstand van Android om je zo te kunnen vertellen waar je moet kijken of welke map het zou zijn. Ik zie alleen in mijn App2SD dat ik dus maar beperkte ruimte heb om apps te installeren. En als die ruimte vol zit, krijg ik ook inderdaad niets meer geinstalleerd.
Ik denk niet dat deze review de juiste plek is om de partities zoals die door Android op je NAND memory worden aan gemaakt verder te bespreken. Ik beperk mij hier tot het beschrijven de Yarvik Tab10-201.

In de Settings kan ik zien dat er 2GB is gereserveerd voor Internal Storage, en 12,5GB NAND FLASH (internal SD). De meeste Apps installeren zich in de 2GB, maar bepaalde Apps (meestal games) installeren zich op in de 12.5GB NAND. Dat dit zo werkt heeft waarschijnlijk te maken met de Android versie, voor de Yarvik is dat Jelly Bean. De Apps die ik nu heb geinstalleerd hebben zich in de verhouding 480MB/150MB over respectievelijk Internal/NAND verdeeld. Je per App aangeven of deze zich op Internal of NAND moet installeren.

[Reactie gewijzigd door schoenselaars op 6 maart 2013 22:24]

Voor iets meer geld heb je inderdaad een Samsung Tab 2
Maar het lijkt me dat die processor weer verouderd is? (1ghz)
Ik heb twee benchmark test gedaan (van Quadrant en AnTuTu) en de resultaten vergeleken met de Samsung Tab 2. Dit zijn de resultaten:

AnTuTu (Samsung/Yarvik):
CPU 762/945
Totaal 5989/9721

Quadrant (Samsung/Yarvik)
CPU 590/1210
Totaal 2600/3300

Dus ja, de Yarvik is sneller.
Ik heb deze tablet vorige jaar gekocht en heb een paar slechte ervaringen.
Ten eerste was het scherm niet gevoelig. Ik heb van site firmware gedownload en ge´nstalleerd. Dat is Android versie 4.1.1Jelly Bean. Nu is mijn scherm wel gevoelig maar bluetooth kan niet muziek striem overdragen. Dat is omdat Android versie 4.1.1Jelly Bean is niet geschikt om te striemen. Android 4.3 is wel geschikt en mijn bluetooth boxen werken met mijn GSM. Maar Yarvik ondersteunt tablet niet en bied nieuwe versie van Android niet!
Ten tweede is oplader. De steker is niet een micro USB. Het is een stekker met harde kabel die maakt contact van tablet kapot! Ik moest tablet openen en contact lodderen.
Ten derde is lawaai in speakers wanneer oplader wekt. En speakers zijn te zwak! Je kan buiten speakers gebruiken maar ze moeten met kabel zijn omdat overdraagt striem bluetooth niet!
Beste oplossing zal een upgrade naar Android 4.3 of naar Android 4.4 kitkat zijn! Maar firma bied de upgrade niet. Op internet kan je niets vinden omdat deze tablet niet veel voorkomend is zoals bekende merken.
Dus mijn mening is NEGATIEF omdat niet genoeg software ondersteuning is van Yarvik!