Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman Z9 Plus Review

TweakingRens 28 februari 2013, laatste update op 28 februari 2013, 1.733 views

Zalman Z9 Plus

Pluspunten

• Mooi.
  • 4 meegeleverde fans.
  • Stevig.
  • Veel kabelmanagement ruimte.
  • Goede airflow.
  • Doorzichtig zijpaneel.
  • Meegeleverde fancontroller en temperatuurmeter.
  • Veel duimschroeven.
  • Luchtfilters.

Minpunten

• De helft van de kleinere schroeven zijn dol.
  • Maar 2 pin-fans kunnen op de fancontroller.
  • Fans maken redelijk wat geluid.
  • Geen luchtfilter onder psu.
  • Zijpaneel is bijna helemaal open.
  • Geen plek voor 140mm radiator in de bovenkant.
  • Je fan in de onderkant krijgt snel ruzie met je PSU (vanaf ~150mm lengte).
  • HDD rack niet verwijderbaar.

Hij ziet er mooi uit, de fans geven veel licht en verplaatsen veel lucht, hoewel er weinig luchtdruk achter zit. De meegeleverde fancontroller werkt goed, hoewel er maar twee van de drie 3-pin fans op kunnen (de vierde niet-led fan is 4 pin molex, die kan er wel bij), en de temperatuurmeter is ook fijn. De airflow is heel goed. In mijn vorige kast werd mijn cpu zo'n 50-60 graden onder full load, nu max 45. Mijn gpu werd in de vorige kast 75 graden, met directe fan, nu passief maar 63! De gehele voorkant is gefilterd, en onder de 120 mm fan plek aan de onderkant zit ook een luchtfilter. Wel raar is dat de hele zijkant open is (geen doorzichtig paneel, maar geperforeerd en niet gefilterd, waardoor er veel stof naar binnen kan komen. Ik had dit liever als doorzichtige window gezien, waardoor het stof beter buiten blijft. Ook jammer dat de PSU niet gefilterd is.

Er is veel ruimte om je kabels weg te werken. De kast is echt een stuk steviger dan mijn vorige ms-tech kast, maar die was ook een stuk goedkoper.
De kwaliteit van de kast zelf is dik in orde, maar de kleinere schroefjes -in de handleiding 'A' genoemd- waren bijna allemaal dol en kon ik dus mijn voeding en moederbord niet mee vastschroeven. Gelukkig zit er een overdosis duimschroeven bij (zijn er echt een stuk of 15), waarmee ik het moederbord en de voeding heb vastgezet.

Al met al een zeer goede en stevige kast, met zeer goede airflow, maar met een paar kleine minpuntjes.

-Edit-

Toch nog een paar puntjes wat ik helemaal niet snap van Zalman.
1. als ze de onderste fan gewoon 2 cm naar voren hadden geschoven, kon je altijd een 140mm fan gebruiken, nu past een 120mm nog maar net.
En ja, daar is gewoon plek voor, want er is alleen maar lege ruimte tot het HDD rack
2. In de bovenkant past geen 140mm radiator, omdat de fans wederom vaag geplaatst zijn. Er zit een goede 2 cm tussen. Wederom, als ze dit gewoon tegen elkaar zouden plaatsen had dat ook gewoon gekund.
3. Ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat je het HDD rack er niet uit kan halen.

Die eerste 2 punten slaan helemaal nergens op. Het kost niets, alleen een beetje betere plaatsing had dit helemaal opgelost.

PS. maak je niet druk, het AMD logo op de zijkant heb ik zelf gemaakt :)

Heb jij ook een Zalman Z9 Plus?

Raadt je de kast aan!?
Ja, zeker voor de prijs van 55 euro is het een erg mooie kast
Hoe heb je dat AMD logo gemaakt?
Witte spuitverf en heel veel afplaktape ; )
Oke... Ik ga dat dan misschien proberen op de 200R van Corsair. Misschien he.