Asus Xonar DG Review

Marijn1338Newbie 27 februari 2013, 2.713 views

Asus Xonar DG

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Ten opzichte van onboard een echte vooruitgang
  • Makkelijk te plaatsen
  • Goed verpakt
  • Duidelijke software met genoeg opties
  • Apparte op-amp voor hoofdtelefoonversterking

Minpunten

• Drivers verschijnen als virus op AVG (kan ook aan AVG liggen)
  • Installatie scherm niet te minimaliseren
  • onduidelijke termen zonder uitleg (voiceex,chatex,hf,svn, etc..)

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 4
Na het stuk gaan van mijn technics su-v90d versterker met ingebouwde DAC een harman en kardon zonder DAC gekocht. Na deze rechtstreeks op de onboard geluidkaart (Realtek ALC888) te hebben aangesloten bleek de geluidskwaliteit erg tegen te vallen. Na wat rondzoeken op het internet heb ik dit kaartje besteld door de vele goede reviews en de zeer prima prijs/kwaliteitverhouding.

Kaartje komt netjes in een doos goed verpakt. De kaart in de pc zetten stelde ook niet veel voor. Na de pc te hebben geboot gelijk de nieuwste drivers van internet gehaald. Bij het installeren van de drivers echter een viruswaarschuwing van AVG waardoor de installatie niet verder ging, opzich niet zo'n probleem maar je kunt het installatie venster niet minimaliseren behalve met taakbeheer.

De werking;
1. Het Geluid;
Een aangename verassing moet ik zeggen, ik had verschil verwacht maar zeker niet zoveel. Na het luisteren van wat stukken klassiek wordt al snel duidelijk dat er veel meer ruimtelijkheid en definitie te horen valt. Instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden en ik hoor zelfs dingen die ik op die vorige kaart niet kon horen. Na een stuk kerkorgel te hebben beluisterd valt me op dat de lage octaven van het spectrum een stuk meer beheerst klinken en minder "boemerig". Het stereobeeld is tevens ook een stuk breder geworden ten opzichte van eerst. Na het luisteren van reggea tot aan metal toch de conclusie dat dit absoluut geen weggegooid geld is. Ben jij in het bezit van een goede installatie die aan je pc hangt dan denk ik dat je hier geen spijt van krijgt. Tevens was ik voor mijn vrienden op Teamspeak ook een stuk duidelijker te verstaan. De apparte modus voor hoofdtelefoons heb ik helaas nog niet kunnen testen.

2. De interface;
Het is een overzichtelijk scherm waarin je snel thuis bent. Enkele functies zijn wat onduidelijk (knoppen met afkortingen zonder beschrijving, hf gx, svn). Verder zit er een goed klinkende equalizer in en dezelfde belabberde badkamer echo effecten als iedere geluidskaart tegenwoordig heeft. Een Scherm om je surround te configureren en volumes in te stellen is aanwezig en erg straight forward. De karaoke effecten heb ik niet getest.

• Harman Kardon 1200
  • 4x BNS 382 3weg luidsprekers
  • jetway ip35-sg moederbord

Heb jij ook een Asus Xonar DG?