Samsung Galaxy S III mini Blauw Review

Gert Pronk 26 februari 2013, laatste update op 11 augustus 2014, 8.720 views

Samsung Galaxy S III mini Blauw

Een goede telefoon die met wat lichte aanpassingen misschien wel een topproduct had kunnen zijn. Helaas zijn er problemen met de BlueTooth connectiviteit i.c.m. mijn auto.

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Mooi scherm

Minpunten

• Gladde achterkant
  • Gebruikte materiaal
  • Problemen met Bluetooth

We hadden ...
Al 4 jaar had ik een Nokia 6350. Een compact toestel. Zonder te veel speciale features. Wel was deze mooi van zwart en metaal. Voelde erg stevig aan. Er waren al een tijdje plannen om mijn abbo te vernieuwen en daarbij ook maar is tot het smartphone tijdperk te gaan toetreden. Nu werden die plannen bespoedigd door een avondje stappen. De mobiel is gevallen en er zaten een aantal zwarte strepen op het scherm die niet meer verdwenen.

We zochten ...
Halverwege januari gingen we dan op zoek naar een vervanger. De volgende eisen waren hierbij van belang:
  • Android 4.0 of hoger
  • Een niet te groot formaat
  • Maximaal §300,-
  • Ondersteuning voor bluetooth
  • Dual-core processor
Er was naar mijn idee weinig keuze, natuurlijk zijn er keuzes zoals Galaxy S Advance (wel lagere versie van Android) of Sony Experia P. Maar die vond ik toch wat minder interessant.

De voorkeur voor Android komt vanuit het oogpunt dat ik ook een Samsung Galaxy Tab 2 10.1 heb. Een tablet waar ik erg tevreden over ben. Aangezien deze ook een Android 4+ heeft combineert dat erg fijn. Het formaat komt vanuit praktische redenen. Ik heb geen zin om mijn broekzaak vol te hebben met telefoon. Ook draag ik hem veel in mijn borstzak van mijn jas. Daar zit ook mijn portemonnee in, dus het 4,3" en grotere segment viel voor mij af.

Indrukken
Het openen
Altijd spannend, een nieuwe gadget :) Maar dan moet hij natuurlijk eerst 2,5 uur opladen :(. Naja, opstarten en contact zoeken met Gmail. Wow, das niet Engels of Nederlands. Ik gok dat de S3 mini uit Spanje of Portugal komt. Want het was even gokken wat ik moest invullen. Daarna was het mijn draadloos netwerk selecteren en inloggen met mijn Gmail-account. Alle settings worden automatisch overgenomen.

De bouw van het toestel is erg goed. Hij voelt stevig aan en niet goedkoop. Wel vind ik het jammer dat er plastic is gebruikt. De S3 gebruikt wel metaal als materiaal voor de achterkant. Door het plastic is de achterkant ook vrij glad.

Het scherm is qua bouw misschien wel het hoogte punt. Het is fantastisch scherp, scherper dan die van mijn tablet. Dit komt vast door de resolutie. Maar het valt gewoon erg op.

Het gebruik
Om eerlijk te zijn is het makkelijk, vlot en soms even klooien met het intypen van letters op zo'n digitaal toetsenbord. Dat is wat anders dan op een tablet. De toetsen zijn een stuk kleiner. Tja, das even zoeken en wennen. Maar ik pak toch liever mijn tablet om wat tekst te typen. Android 4.1 werkt fijn, niet heel anders als op de tablet.

Bluetooth
Dan mijn bluetooth probleem. Het synchroniseren van mijn contacten met mijn entertainment systeem van mijn Opel Corsa van 2012 werkt niet. Als ik het accepteer op de telefoon, gaat het entertainment in een opstart/afsluit loop. Het is een bekent probleem als je rond zoekt op de forums. Nog niet echt een oplossing gevonden. Maar het opnemen functioneert wel.

Apps
Hier valt weinig over te zeggen. Deze functioneren goed. De verhoudingen kloppen soms wat beter op mijn telefoon (ten opzichte van mijn tablet). Daarnaast heb ik nog weinig problemen ondervonden. Internetten gebruik ik toch ook nog gewoon mijn PC thuis of laptop op de zaak voor. De paar keer dat ik iets zocht met de browser werkte dit goed.

Een goed toestel dat met wat andere materialen nog wat beter had kunnen zijn. Jammer zijn de problemen met mijn Bluetooth. Wat meer aandacht hiervoor de volgende keer dus.

Update 08-2014
Het is misschien niet erg nieuw voor het type telefoon, maar ik heb sinds een paar dagen een erg akelig probleem: De telefoon start tijdens het internetten/bellen of stream kijken zonder reden opnieuw op. Batterijstatus gaf voor het opstarten > 30% aan en na het opstarten < 5% aan. Waarna het soms het opnieuw opstarten zich soms nog een aantal maal herhaalde. Na het aansluiten van de oplader stopt het opnieuw opstarten.

Na wat rond zoeken bleek dit een bekend iets te zijn, accu zou het probleem zijn. Nieuwe accu koste §15,-. Iets wat ik best wou besteden. De accu geÔnstalleerd en opgeladen. Hierna is het probleem nog niet weer voorgekomen. Ik vermoed dat de accu te warm is geworden (door gebruik of externe factoren). Verder ben ik nog erg tevreden over het toestel.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III mini Blauw?

Over de Bluetoothproblemen: Waar het probleem ligt, is soms moeilijk te zeggen. Je kunt ook stellen dat de bluetooth van de auto je telefoon niet snapt. Ik snap dat het voor jou vervelend is. Het blijft vreemd met bluetooth dat sommige combinaties van hardware niet met elkaar willen werken.

Dat maakt je minpunt niet onwaar, maar het hoeft niet aan de telefoon te liggen.
Wel toen ik mijn auto kocht (nissan) kreeg ik ook van de garagist te horen dat de Bluetooth ondersteuning werkte/gegarandeerd was voor alle gsm's buiten Samsungs;
Bij het nakijken in de handleiding stond inderdaad bij de ondersteuning expliciet geschreven dat men (bijna) alle merken ondersteunt buiten Samsung.
Maw der is blijkbaar toch iets dat de Samsung gsm's laat verschillen van alle andere merken..

Als je dus wil draadloos bellen via de bleutooth van je wagen zelf en je wilt dat het gegarandeerd werkt dan is dit wel degelijk een negatief punt voor deze (en eventueel andere Samsung) GSMs
Bedankt voor de input. Bij een volgende auto of mobiel (wat er eerder aan de orde is) zal ik er meer aandacht aan schenken. Zal mijn boekje er binnenkort is op na slaan.
Je weet dat de S3 Mini en de S Advance qua specs bijna gelijk zijn, dat de S Advance ondertussen ook Android 4.1.2 draait ťn geen gladde achterkant heeft? ;)
Dat de specs niet veel verschillende was mij bekend. Dat hij 4.1.2 draaide wist ik niet. De achterkant was vooraf niet echt een topic. Maar viel me na aankoop op.

Al met al was het misschien best een goed alternatief geweest. Volgens mij is de prijs ook iets lager. Bedankt voor de input. Misschien kan een andere zoekende er iets mee (Het is niet zo schokkend dat ik de mobiel zou omruilen).
Volgens het S Advance topic is er nog steeds geen officiŽle uitrol van JB naar dit toestel...
Beste Gert Pronk,
Aangezien ik bezig ben om dit toestel eventueel aan te schaffen voor mij moeder, en zij een Opel Vectra met entertainment systeem heeft. Vraag ik me af welk probleem u precies heeft.

Ik heb zelf een Samsung galaxy x plus en heb absoluut geen probleem met mijn toestel.

Om welke radio gaat het precies?
CD30
CD30 MP3
CD70 Navi
DVD90 (weet niet of deze leverbaar is in de corsa)

Graag hoor ik dit van u om dit probleem zelf te voorkomen.

BVD
Richardo,

Heb het boekje er even bij gepakt en het systeem staat te boek als Touch & Connect. Ik heb even rond gezocht en kon niet een lijst vinden met ondersteunde telefoons. Dus ik denk dat het lastig uitzoeken is. Kan je helaas niet verder helpen.