Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

GudZ 26 februari 2013, 2.520 views

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Pluspunten

• Algehele kwaliteit
  • Inbouwmogelijkheden Fans en HDD
  • Bijgeleverde schroeven
  • Robuustheid
  • Uitneembare HDD cage
  • Stil

Minpunten

• Maar twee 5.25'' Extern Bays
  • Kastdeurtje laat geen uitstekende mods toe aan voorzijde
  • Zwaar

Dez review zal de Fractal Design R4 behandelen. Halverwege Januari gekocht en geïnstalleerd in combinatie met deze componenten. Het is één van mijn eerste reviews, dus een reactie met een tip/top is welkom!

Reden Aanschaf
De reden van aanschaf is dat mijn oude kast kuren begon te vertonen. Ook was ik toe aan een nieuwe videokaart en sneller werkgeheugen. Hieruit kwam voort dat ik dus een (bijna volledige) upgrade ging toepassen en er dus flink geinvesteerd kon worden.

Eisen voor een nieuwe behuizing:

- Robuust
- Veel inbouwmogelijkheden wat betreft luchtkoeling
- Stil
- Praktisch en onopvallend design
- Moet 3 jaar mee

De computer staat op mijn studentenkamer, waar nog wel eens wat verplaatst en geschoven moet worden i.v.m. ruimtegebrek. Daarom dient de kast robuust te zijn, zodat ik geen brokken maak als ik de kast een keer snel verplaats van bureau naar grond (of vice versa).

Ik ben geen ervaren (case)modder. Daarom zie ik geen heil in het toepassen van waterkoeling in de komende 3 jaar.

De kast staat midden in mijn kleine woning (23 m²) en wordt voor bijna alle toepassingen gebruikt. Hij dient dus niet zo veel herrie te maken. Om dezelfde reden heb ik graag een kast die er niet uitziet als een groene alien.

De laatste eis is dat de kast minimaal 3 jaar meegaat. Mijn vorige kast (Antec Two Hundred) heb ik ook zo lang gehad en deze interval voor upgrade bevalt me prima.

Unboxing
De kast wordt geleverd in een kartonnen doos met daarop diverse plaatjes, titels en specificaties van de kast in zwart gedrukt. De kast was streng verpakt met aan twee zijden piepschuim en ik had moeite met het uit de doos krijgen zonder de doos aan stukken te trekken. De glanzende voorzijde (kastdeur) die toegang geeft tot de twee 5.25'' externe bays is bedekt met plakplastic tegen krassen. In het pakket bevindt zich:

- De kast met twee pre-installed fans 140mm voor- en achterzijde
- Een doosje met meer dan genoeg schroeven, duimschroeven en rubberen drukkers voor fan-installatie
- Installation guide
- Warrenty information

De kast

Robuustheid. De kast is denk ik boven de 13 kg en daarom zwaar te noemen. Dit vind ik heerlijk, want het is allemaal zeer stevig metaal. De uitneembare en niet uitneembare hdd cages zijn ongelooflijk solide en alles voelt kwalitatief netjes aan. De kastdeur aan de voorkant draait soepel en valt netjes dicht middels een magneet.

Estethiek. De buitenkant en bovenkant is minimalistisch in combinatie met twee opvallendheden: De blue-led powerbutton bovenop vooraan met daaronder een speels verticaal blue-led streepje. De glanzende kastdeur is een highlight en geeft de kast iets meer naast de neutrale matzwarte buitenkant.

Inbouwmogelijkheden. De kast biedt de volgend fan-installatiemogelijkheden:
- Front (2x 140mm max, 1 pre-installed)
- Floor (1x 140mm max, zelf één 120mm geinstalleerd)
- Side (1x 140 mm max, gesloten met een pre-installed cover van binnenuit)
- Rear (1x 140mm max, 1 pre-installed)
- Top (2x 140mm max, zelf één 120mm geinstalleerd)

De kast heeft aan de linkervoorzijde achter de kastdeur een fan-controller waar drie fans op aangesloten kunnen worden. Hiervan heb ik geen gebruik gemaakt dus deze valt buiten de analyse.

De kast heeft genoeg mogelijkheden voor het plaatsen van hdd/ssd. 8 stuks, waarvan 5 in een hdd-cage die uitgenomen of 90 graden gedraaid kan worden voor air-flow verbeteringen of het plaatsen van een extra lange videokaart. De fabrikant claimt zelfs dat twee ssd's kunnen worden geplaatst achter het mobo, hiervan heb ik nog geen kennis genoemen en dit valt buiten mijn analyse.

De kast biedt twee 5.25'' External Bays voor optical drives, controllers, mods e.d. Dit lijkt weinig en in vergelijking met andere kasten die ik ken is het weinig. Het installeren van controllers van welke soort dan ook met externe druk of draaiknoppen is in conflict met de gesloten kastdeur. Mijn Scythe Kaze Master 5.25 paste niet en heb ik dus een centimeter dieper in de kast zitten dan ik wilde. Dat is mijn stomme fout.

Kabelmanagement. De kast heeft ruimte zat tussen het mobo-installatieplateau en de rechterzijde voor kabels. Zelf heb ik nog géén modulaire voeding, deze wordt geleverd in 4 dagen. Daarom is het nu een rommeltje en zal ik deze factor nog niet meewegen in de review. Edit in twee weken!

Geluidsproductie. Ik heb naast de twee ingebouwde 140mm R2 (Front en Rear) ook nog eens twee 120mm R2 bijgeplaatst (Top en Bottom). Deze worden bestuurd door de Scythe Kaze Master 5.25. Op maximale voltage draaien de 140mm op 1000 RPM en de 120mm op 1200 RPM. Dan is zijn de 140mm fans duidelijk hoorbaar, de 120mm fans echter minder.

Op halve snelheid zijn de fans niet te horen boven mijn eigen ademen uit.

Koelen. De kast heeft gaten voor waterkoeling en genoeg schachten en bijgeleverde materialen om dit te installeren. Hiermee zal ik me echter niet bezighouden. Mijn focus is luchtkoeling, omdat ik gesloten watersystem nog niet vertrouw. Hier volgen mijn metingen.

De methode om dit te meten is zeer oppervlakkig: De door mij geïnstalleerde fancontroller biedt de mogelijkheid vier temperatuurmeters te plaatsen ergens in de kast. Let wel, het zijn geen component-temperaturen maar in-case air temperaturen. Op de volgende plaatsen:

- Front-Fan (In-Flow Temperature)
- Tussen Videkaart en Voeding
- Rear-Fan
- Processor Fan

Tijdens rustig browsen met een kamertemperatuur van 20 graden en de fan-RPM op het hoogst laten deze respectievelijk de volgende temperaturen zien:
- 20 Front Fan
- 23 Tussen videokaart en voeding
- 22 Rear-Fan
- 20 Processor Fan

Wanneer de fansnelheid 400 RPM daalde voor alle casefans kwamen de temperaturen uit op:
- 20 Front Fan
- 24 Tussen videokaart en voeding
- 23 Rear-Fan
- 21 Processor Fan

Dit is dus behalve de in-flow temperatuur allen één graad omhoog.

Conclusie:

De kast wordt geleverd met meer dan genoeg installatiematerialen. De kast voelt robuust aan door de gebruikte materialen en het gewicht. Er worden twee fans meegeleverd, dit is weinig als je kijkt naar concurrentie, die soms zelfs 4 fans leveren in deze prijsklasse. De fans die meegeleverd worden zijn echter van hoge kwaliteit en 140mm.

De kast is stil, vooral omdat de ongebruikte fan-schachten bedekt zijn met een hoogwaardige cover. Op de hoogste fan-voltages wil de kast hoorbaar zijn, maar deze voltages zul je alleen gebruiken voor overclock-testjes. Van resonantie of irritante geluiden is geen sprake.

Het is een mooi compleet met een glanzende deur die de charme steelt in vergelijking met de neutrale kast.

Ik ben tevreden met de aankoop en kan deze kast iedereen aanraden die niet in het budget-segment een kast koopt.

Edit 1: 'Inbouwmogelijkheden' Laatste alinea incongruentie

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?

HI , prima review 2 sterren

Vraag: , bij de spec's staat:

Behuizing bay intern 2x 2.5", 8x 3.5"
Behuizing bay extern 2x 5.25"

is de front dan een deur , waar evt 2 optical drives in kunnen ?

Wil deze nl waarschijnlijk gebruiken voor een htpc project voor een vriend
Je kunt twee optical drives plaatsen, maar je kunt er niet bij zonder de deur te openen. Voor de front zit namelijk een (mooie) deur, met het scharnier aan de linkerkant. Deze is zo groot als de gehele voorzijde van de kast.

Mijn fancontroller-draaiknoppen die uitsteken zitten het sluiten van het deurtje heerlijk in de weg.
Dit gebeurt niet met optical drives, daar deze geen uitstekende voorwerpen hebben aan de voorzijde!

Hopelijk is zo jouw vraag beantwoord.
Yes , thanks a lot!

Ik neem aan dat die fan controllers niet bij kast zaten ?

Anyway , mooie kast , enjoy ;-)
Thanks! Vol aan het genieten van dit bakbeest!

Er zit in de behuizing een ingebouwde fan-voltageswitch waarop drie fans aangesloten kunnen worden. De voltage switch kan ingesteld worden op respectievelijk 5, 7 en 12 Volt. Dit kan voldoende zijn voor veel mensen voor het instellen van de fans.

Ik wilde echter wat spannenders en met een schermpje. Daarom heb ik de Scythe Kaze Master aangeschaft. Ik kan aanraden, in tegenstelling tot de Kaze Master, een touchscreen of een led met drukknopjes als fancontroller te gebruiken.

Succes