Belkin Nostromo N52TE Zwart Review

Skylab 24 april 2008, laatste update op 24 april 2008, 2.705 views

Belkin Nostromo N52TE Zwart

Pluspunten

• mooie look
  • goede layout
  • makkelijk in te stellen

Minpunten

• eerste rij knoppen wat moeilijk te bereiken
  • scrollwheel, hier had van mij wel een knop mogen zitten

Goed zoals beloofd hier de eerst review die ik ooit heb geschreven, so please don't roast me if it is not to ur liking :)

Waarom de Belkin N52TE :

Twee dagen geleden dus de nieuwe N52TE van Belkin binnengekregen via Bol.com. Omdat ik nieuw ben in het "gamen" wat betreft FPS en steeds ruzie kreeg met mijn keyboard omdat ik zo snel die knopjes niet kan vinden (30+, wat die kids van 15 met hun vingers en een keyboard doen laat me nog steeds knarsetanden van jaloezie) had ik deze na wat speurwerk deze dus als nieuw gaming maatje gekozen.

Van de postbode :

Kreeg ik dus een saaie doos van Bol. Na het snel verwijderen van de fantasieloze buitendoos kwam daar een mooie zwarte doos tevoorschijn met doorkijkraampje. Hierin lag mij nieuwste aanwinst te wachten om uitgepakt te worden. Uiteraard als echte vent meteen scheuren om er daarna achter te komen dat he voorklepje met een magneet ook open kan en je dan direkt kan zien hoe alles eruitziet. Je kan duidelijk zien dat er is nagedacht over de eerste indruk en je herkend dan wel meteen ook de hand van Razer in deze verpakking (Heb ooit eens in een jolige bui een Razer Tarantula besteld en eigenlijk meteen weer op marktplaatsgegooid).

Pak me dan! :

Zo gezegd zo gedaan. Na mezelf eerst redelijk vervloekt te hebben voor het verscheuren van de buitenverpakking toch maar met gezwinde spoed het apparaat uitgepakt. Mijn eerste indruk werd snel bevestigd : helemaal in orde. Je kan zien dat ze erover nagedacht hebben na de N50, N52 en ze hebben wat kleine verbeteringetjes aangebracht. Die zichtbare verbetering waren mede de trigger om het apparaat aan te schaffen. Korte opsomming :
-Mooi zwart pianolak (wel shit om schoon te houden)
-Perfect aanvoelende knoppen
-Thumpad voelt lekker aan
-Hand rust perfect op de bolling
-Handige schuifknop onderop omm het licht al dan niet aan te doen
-Scrollwheel is voor mij een beetje nutteloos
-Rubberen voetjes zorgen voor stabiele plek
Na het ding wat rondgedraait te hebben om de "feel" wat te krijgen snel naar de studeerkamer gerend om het apparaat aan te sluiten.

Easy does it :

Net zoals de de kop het zegt : easy does it. Belkin levert er duidelijk instructies bij. dus CD erin, even wachten tot de software zijn ding heeft gedaan. Daarna N52 inpluggen en voila, het werkt. Snel even via de software de nieuwste firmware en drivers erop, reboot en een kind van 30+ kan de was doen.

Het instellen van de N52

Simpel en snel. Het programma dat meegeleverd word (by Razer) is kinderlijk eenvoudig. Je kan kiezen uit 3 profiles en deze snel en eenvoudig in stellen door op de knop te klikken die je wilt en vervolgens de juiste key er aan toe toe te voegen. Opslaan en klaar is kees.
De macro's ben ik nog niet mee bezig geweest. Moet eerlijk zeggen dat ik snel mij keymap heb ingesteld voor Crysis en ben gaan spelen. Het feit dat ik niet verder kom dan dee eerste few scenes ligt niet aan de N52TE maar aan mijn kneuzigheid met deze FPS (hoezo headshot, ben al blij als ik ze raak!) Terwijl je aan het spelen bent kan je snel ff met alt-tab naar het programma om de knoppen te wisselen als je merkt dat je iets niett handig hebt ingesteld.

Het spelen zelf :

Kan ik kort en duidelijk over zijn. Wat een opluchting. De layout van de pad is zo makkelijk dat je simpel en snel de jusite toetsencombo's vind. Of mensen het nou handig vinden of niet ik heb gewoon de thumpad ingesteld om mee te rennen e.d. en het werkt heerlijk. Zoals verwacht is de eerste rij knoppen wat debiel te bereiken maar met een beetje gewenning gaat dit als snel net zo makkelijk als in me neus peuteren. Het scrollwheel is eigenlijk compleet useless maar hey het is leuk om te zien

Conclusie :

Voor iemand als mij is dit de perfect aanvulling op het gamen. Het geeft je de mogelijkheid om als niet ervaren gamer toch snel de juiste toetsencombo's te vinden. Voor een ieder die dit ding wil kopen raad ik je aan om dat direct te doen :)

• Intel Q6600
  • Nvidia 8800GT 512MB
  • Asus P5B-V
  • Windows XP

Heb jij ook een Belkin Nostromo N52TE Zwart?

@ JP-tjuh. Over de toets-aanslagen van de N52te kan ik weinig zeggen, daar ik nog steeds mijn oude N52-ers blijf gebruiken.
Wat jou ervaring met de aanslag van de oude N52 betreft, ik heb daar (nog) geen problemen mee. Regelmatig omschudden en ontdoen van vuil of stof kan misschien problemen voorkomen, een stofzuiger kan helpen. ;)
De toetsen van de nieuwe N52te zijn iets minder hoog. Of dat prettig is weet ik niet, omdat mijn N52te'ers voorlopig in de kast blijven liggen (en daar blijven tot het software-probleem 100% is opgelost ).
Ik kan je gerust aanraden om nog de "oude N52" te kopen, omdat het software-probleem van de N52te nog lang niet opgelost gaat worden. ;(
Ik heb zelf de oude versie hiervan (zonder lampjes), wat bij mijn unit wel vervelend is dat de 'spatie'-knop soms minder goed reageert (zou er geen spring-knop achter willen hangen) en de ronde knop boven het D-pad een vervelende klik heeft. Is dat in de nieuwe versie beter?

Verder is het echt een ideaal ding, lekker makkelijk in te stellen (van toetsaanslagen tot macro's). Ik gebruik hem overigens hoofdzakelijk binnen 'gewone' software om repetitieve taken (bijv. scans nabewerken in Photoshop) minder vervelend (en fout-gevoelig) uit te kunnen voeren.

[Reactie gewijzigd door Tarin op 24 april 2008 13:47]

ik heb ook de N52 versie gehad, tot 3x toe moeten omruilen bij belkin wegens een brakke spatie duim knop. mag hopen dat het in deze nieuwe revisie beter werkt.
wel is het blauwe verlichting een pluspunt.
wat hopenlijk bij de nieuwe versie ook opgelost is, is dat bij de oude mij mij nogal snel de text van de knoppen vervaagde. beetje intensiefe gamer veegt zo de letters in een jaar eraf.

nette review
Bedankt voor de leuke review.
Helaas mis jou ervaring hoe het met de software is gesteld.

Ik ben zelf in het bezit van 3 stuks "oude N52" en 2 nieuwe N52te's. En hoop dat mijn oude N52's het nog lang volhouden, want persoonlijk vind ik de software van de N52te's om te huilen.
Goede macro's samenstellen is niet mogelijk en sommige toetsenbord-toetsen zijn niet in te voeren in de N52te.
Daarom raad ik iedereen AF om nu een N52te te kopen. Wacht tot de software in orde is.
Voor meer info, volg onderstaande link van het betreffende forum.
Zat er ook over te denken de TE te kopen als opvolger van mijn normale N52. Ik heb een soortgelijk apparaat van Saitek geprobeerd maar ondanks dat deze beter in elkaar zat (ergonomisch) had ik constant ruzie met de software. Uiteindelijk is deze terug gegaan. Nu ik lees dat de TE ook slechte software heb ben ik bang dat er voorlopig geen opvolger voor mijn N52 komt :|

@ Guus Flater
Zijn de toetsen verbeterd tov van de oude N52? Deze worden bij mij altijd stroef na verloop van tijd. Dit is ondertussen mijn 2e en die was al iets beter maar nog steeds niet zoals het zou moeten horen imo.