Xigmatek Scorpion HDT-S1283 Heatpipe Cooler 120mm Review

luckyjan 24 april 2008, laatste update op 29 april 2008, 2.354 views

Xigmatek Scorpion HDT-S1283 Heatpipe Cooler 120mm

Pluspunten

• Prima koeler als de onderkant recht is.
  • Ziet er mooi uit.
  • Fan is relatief stil.
  • Ondanks zijn grootte toch maar 600 gram incl fan.
  • Prijs is laag.
  • Op veel review sites als beste getest.

Minpunten

• Ik heb de onderkant moeten schuren om hem recht te krijgen.
  • Intel push systeem.
  • Erg groot (als je een fan in je zijpaneel hebt past ie niet).

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Deze koeler aangeschaft voor de koeling van mijn Q6600 G0.
Deze processor wilde ik overclocken naar 3.6ghz en dat ging niet met mijn huidige koeler (de artic freezer pro 7) zonder hitte problemen.
Na een zoektocht op internet bij deze koeler uitgekomen. Op diverse reviewsites staat hij bovenaan. Bijv. hier: http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm
Deze koeler is niet bij veel shops te koop in Nederland. Een van de weinige is Salland. Salland had ook de zeg maar gepimpte versie van dit product en dat is de red scorpion versie.
Die versie zou volgens een test bij bouweenpc zelfs nog net iets beter zijn (http://www.bouweenpc.nl/review/98).
Dus daarom die bestelt voor 35 euro en na een dag of 8 binnengekregen.
De verpakking is vrij standaard. Een doos met een venster waardoor je de 12 cm rode fan met witte ledjes ziet zitten. Het gewicht viel erg mee, hij was maar 600 gram incl. de fan.
Wat me na het uitpakken meteen opviel was hoe groot de koeler was. Een heel stuk groter dan mijn artic freezer pro 7. Zelfs zo groot dat ik me afvroeg of hij wel in mijn pc kast zou passen.
In mijn zijpaneel zit een 25 cm fan en die steekt dus een centimeter of 3 in de kast. Na wat na meten ben ik tot de conclusie gekomen dat hij niet zou passen.
Gelukkig kreeg ik het voor elkaar om de 25 cm fan naar buiten te bouwen (zie foto) waardoor de koeler wel ging passen. Op mijn moederbord (msi p7n platinum) paste het ook maar net.
Bij de koeler zitten diverse bevestigingsmogelijkheden en ik gebruikte die voor socket 775.
De installatie daarvan was heel eenvoudig en het is het standaard klik systeem van intel.
Dat heeft dus het voordeel dat je het moederbord niet hoeft te verwijderen maar het nadeel dat het een systeem is waarbij je het gevoel krijgt van zit het ding wel goed vast. Verder heb je af en toe het idee dat je door het moederbord moet duwen.
Er werd wat keramische koelpasta bijgeleverd maar ik heb de koelpasta van arctic gebruikt (de mx-2) aangezien deze als beste bekend staat.
Eerst de koeler geplaatst en daarna pas de fan bevestigd. De bevestiging van de fan was nogal een rot werkje aangezien je 4 rubberen bevestiging dingen door de vier hoek gaatjes van de fan moet duwen en dan de andere kant in de koeler moet drukken. Doordat ik zo weinig ruimte op het moederbord over had duurde dit wel even waarbij ik iedere keer het idee had van dadelijk breken ze. Tot nu toe leven ze allemaal nog en ik het de koeler nu al 3 keer erop en eraf gehad.
Toen werd het tijd om de koeler te gaan testen. Om een lang verhaal kort te maken de koel prestaties waren niet veel beter als mijn oude arctic freezer pro 7. Ook met deze koeler gingen de temps van mijn processor na 5 minuten dik over de 70 graden met prime (8k test) waarna ik snel een blue screen kreeg. Ook het opnieuw aanbrengen van de koelpasta (deze keer op de koeler ipv de processor) hielp niet.
Ik begon het idee te krijgen dat wellicht de heatspreader (IHS) van de processor niet helemaal recht zou kunnen zijn en besloot dat ik deze maar eens zou gaan lappen.
Schuurpapier gekocht (400 dichtheid en 600, 1000 om het af te werken). Voordat ik begon toch maar eens kijken met een scheermesje hoe scheef IHS was. Nou dat viel heel erg mee, ik kon eigenlijk niets scheefs ontdekken. Toen maar eens gekeken naar de onderkant van de koeler en dat leek wel een maanlandschap.
De heatpipes zitten vast in een aluminium blok met tussen iedere heatpipe een stukje aluminium. Dat stukje aluminium was hoger dan de heatpipes (waardoor dat als eerste tegen de processor zou komen) en verder zaten de heatpipes er een beetje scheef tussen leek het. Ik besloot de onderkant van de koeler dan maar te schuren. Na ongeveer 15 minuten met dichtheid 400 ben ik gestopt. Hij was nu een stuk rechter en alleen de middelste heatpipe was nog een klein beetje scheef maar aangezien ik niet weet hoe dik het koper van de heatpipes is durfde ik niet verder te gaan.
De koelprestaties zijn nu een heel stuk toegenomen. Het scheelt zeker 10 graden onder load. Op 3.6ghz haal ik nu max 67 graden met prime (heetste test met 8k blokjes) waarbij dat een piek is die maar kort duurt voordat de koeler weer naar onder de 60 graden gaat.
Mijn conclusie is dan ook dat voor de koeling van een Q6600 het systeem waarbij de heatpipes direct contact maken met de processor prima werkt als de onderkant van het koelblok ook daadwerkelijk recht is. Op diverse forums lees ik soms hetzelfde probleem bij mensen (dat de koeling tegenvalt) dus ik vermoed dat het nogal eens voorkomt dat deze niet goed recht is en dat review sites van xigmatek een koeler krijgen waarbij men eerst gecontroleerd heeft dat de onderkant wel goed recht is. Het intel push systeem is misschien wel handig omdat je dan het moederbord niet hoeft te verwijderen maar ik denk dat een systeem met een backplate ervoor zorgt dat de koelprestaties nog verder toenemen.
De fan is relatief stil. Het maximale toerental ligt rond de 1500 en dan is hij wel hoorbaar maar niet storend. Op 1100 toeren is deze bijna onhoorbaar.
Als je niet bang bent om een kwartiertje te gaan schuren heb je een prima koeler met fan voor een prijs die lager ligt dan de concurrentie (bijv de thermal right ultra).
Of je altijd moet schuren weet ik niet. Misschien dat ik pech had.

Heb jij ook een Xigmatek Scorpion HDT-S1283 Heatpipe Cooler 120mm?

Ik ben ook in het bezit van deze koeler, en ben benieuwd hoe jij het precies hebt aangepakt met het schuren? kan dit ook met een vlakschuurmachine omdat je dan volgens mijn mening een vlakkere ondergrond krijgt.
Ik heb een plexiplaat op de tafel gelegd en daarop 2 vellen 400 dichtheid schuurpapier geplakt. Vervolgens de koeler erop gezet en vastgehouden aan het onderste koel blok. Geen verticale druk aangezien de koeler zwaar genoeg is.
Daarna recht op en neer schuren en na 30 seconden een kwartslag draaien en weer recht op en neer. Af en toe stoppen om te meten. Alles bij elkaar zo'n 10 tot 15 minuten mee bezig geweest. Buiten schoongeblazen en vervolgens met een stofzuiger goed schoongemaakt en als laatste met een wattenstaafje en spiritus schoongemaakt. Om ook de middelste heatpipe helemaal recht te krijgen had ik nog even moeten doorgaan maar dat durfde ik niet omdat ik bang was teveel koper weg te schuren.
Hij is nu iig een stuk koeler en koel genoeg voor mijn Q6600 G0 die 71 graden max mag worden en daar blijft ie een paar graden onder met de heetste full load testen van prime en occt op 3.6ghz (op 3 ghz komt ie niet boven de 50 graden uit met fan op 1200 toeren). Misschien dat ik binnen kort een bolt thru kit van thermal right koop want die schijnt goed te werken met deze koeler (je moet alleen de intel push pinnen van de koeler af slopen). http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-049033
Met een vlakschuurmachine zal 't ook best wel gaan denk ik :)

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 4 mei 2008 01:23]

Kan je me vertellen hoe je dat weet van die bolt thru kit en weet u ergens op het internet een tutorial over te vinden? Ik heb sinds deze week de HDT-S1284 Achilles maar ik vertrouw die pushpins niet...

Zou het erg fijn vinden als je me een mailtje kon sturen naar mijn e-mail die in mijn profiel staat. Alvast hartelijk bedankt, goede review ook!
Hier bijv. http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=48947
Het schijnt dat de standaard Thermalright bolt thru kit prima werkt.
Ik heb de Scorpion versie gekocht en mijn E6600 OC @3,2GHZ en met OOCT soft getest en temp was ongeveer 55 graden en erg stil . Verder wil ik mijn CPU OC naar 3,4GHZ maar dan krijg ik een blue screen, dus maar terug naar 3,2....!!!