Specificaties Radiogestuurde muis en 880dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech VX Nano Review

Xardas 6 september 2011, laatste update op 17 november 2015, 4.288 views

Logitech VX Nano

Pluspunten

• Design
  • Ergonomie
  • Precisie
  • Batterijduur
  • Nano ontvanger

Minpunten

• Slijtage op knoppen

Waarom, waar, wanneer en de motivatie.
Omdat ik vaak een laptop gebruik heb ik toch wat meer nodig dan een touchpad. Daarnaast kan je met een muis sneller dingen doen dan een touchpad. Ik wilde geen dikke ontvanger hebben en baalde er een beetje van dat ik geen bluetooth verbinding in mijn laptop had zitten om deze wireless te verbinden. Een bekabelde mini-muis was absoluut geen optie. Ik krijg al RSI als ik er naar kijk. Mijn eisen waren daarom ook concreet:
  • Kleine ontvanger
  • Goed formaat
  • Stevigheid
  • Draadloos
Met deze eisen ben ik naar de eerste de beste winkel gegaan om te kijken wat de opties waren. Ik had geen voorkeur voor bepaalde merken, maar ben wel blij dat ik deze eisen terug heb kunnen vinden in een Logitech muis. Al mijn invoerapparatuur is immers van Logitech en heb er nooit problemen mee gehad. Eenmaal aangekomen bij de winkel vertel ik de beste man wat ik graag wil zien in een notebook muis. Als antwoord kwam deze meneer dan ook met een VX Nano aanzetten van Logitech. Het was een prijzig beestje, van ¤60, -. Zonder al teveel twijfel wisselde ik dit royale bedrag in voor deze mooie muis.

First run
Pakket, features en installatie.
Eenmaal thuis gekomen bekeek ik even kritisch de verpakking. Deze muis was inventief ingepakt in een behuizing van vervelend plastic en een geniale kartonnen omhulsel. Gepaard met een stanleymes ben ik het gevecht aangegaan om de muis eruit te krijgen. Dit lukte zonder al te veel moeite.
Er zat van alles in, zoals:
  • CD met drivers
  • Tasje voor de muis
  • 2x AAA duracell batterijen
  • Een kleine handleiding
  • USB dockingstation
  • De ontvanger
  • En de muis uiteraard
De draadloze ontvanger is echt perfect te noemen! Wanneer je deze in een USB aansluiting stopt steekt de ontvanger iets meer dan een halve centimeter uit. Zoveel ongeveer: [===].
Deze heb ik dan ook maar ingeplugd en de installatie CD als onderzetter gebruikt. Mijn eerste indruk was goed. Binnen 2 seconden was het apparaatje herkend en kon worden gebruikt, zonder exotische drivers. Ik probeerde met de middenmuisknop (scroll-wheel) een tabblad te sluiten in Firefox maar dat ging niet! In plaats daarvan voelde ik een duidelijke klik in het apparaat waardoor de scroll-wheel geen weerstand meer had. Mijn eerste gedachten waren dan ook: crap, is hij nu al stuk? Ik probeerde wat uit om vervolgens diezelfde scroll-wheel weer in te drukken. Er was weer een duidelijke klik en de weerstand was terug! Na wat onderzoek bleek dit een fast-scroll en een conventional-scroll te zijn. Wanneer ik de scroll-wheel indruk verdwijnt de weerstand en kan ik met één beweging behoorlijk wat pagina's weg scrollen in bijvoorbeeld een PDF bestand. Een leuke, imho nutteloze, feature. Goed, erg leuk, maar waar is mijn middenmuisknop? Na wat onderzoek bleek dit het rechthoekige knopje te zijn wat pak en beet één centimeter naar het midden toe is geplaatst.
Dit is best even wennen. Al met al wel een goede eerste indruk.

Compatibiliteit
Gastcomputers en ondersteuning.
Deze muis heb ik op verschillende systemen gebruikt, waaronder: Windows Vista (met en zonder SP1) en Windows XP (sp2). Bij elk systeem was deze muis zonder installatie te gebruiken en binnen 2 seconden te gebruiken. Voor het gebruik van deze muis zijn geen administratierechten nodig en is dus gemakkelijk te gebruiken op "gastcomputers".

Gebruik in games
Lag en prestatie
Af en toe een spelletje spelen kan ik wel waarderen. Ik heb op mijn normale computer nog steeds een normale bekabelde muis, en dat zal ook nog wel zo blijven. Ik heb in het verleden niet zulke goede ervaringen gehad met draadloze muizen en toetsenborden. Vaak waren die apparaten erg log en reageerde voor geen meter! Met deze Logitech VX Nano is dit wel een ander verhaal. Gelukkig maar. Deze muis heb ik niet gekocht voor het besturen van spelletjes, en ik had er ook absoluut geen hoge verwachtingen over. Echter viel dit erg mee. Strategiespellen zijn sowieso geen probleem en zelfs in FPS spellen gaan best soepel. Toch kan je voor FPS'en beter een bedrade muis hebben, aangezien je toch wel met een lichte lag te maken hebt, maar met deze muis kan je toch best mee uit de voeten. Een dikke plus dus.

Algemeen gebruik
Precisie, ergonomie en bouwkwaliteit.
Met algemeen gebruik bedoel ik de standaard office- en surfwerkzaamheden. Deze zijn perfect te noemen. De muis reageert snel en precies. Sommige gast gebruikers klagen af en toe over een te hoge snelheid van de muis, maar in mijn optiek is deze erg soepel en netjes. Dit zijn overigens gewoon instellingen wat in de configuratiescherm gewoon aangepast kan worden.
De ergonomie is goed te noemen. Ik kan kleine notebook muizen niet langdurig gebruiken, dan krijg ik kramp in mijn hand. Daarnaast moest de muis niet te zwaar én niet te licht wegen. Dit is gelukkig het geval. De muis heeft een redelijk gewicht door onder andere twee maal AAA-batterijen. Door drie grote gladde oppervlaktes aan de onderkant glijdt de muis soepel zonder veel moeite over de muismat. De muis voelt lekker aan. Aan de rechter- en linkerkant zit een strook met zacht rubber wat de comfort wel ten goede doet. De palm van mijn hand rust licht op de achterkant van de muis. De middenmuisknop druk ik meestal met mijn nagel in, aangezien ik mijn middelvinger redelijk naar achteren moet werpen om deze te bereiken. Aan de linker kan van de linkermuisknop zitten twee navigatieknoppen om gemakkelijk te navigeren tussen verschillende internetpagina's en explorervensters. De muis voelt verder solide een luxe aan. Door de zilveren scroll-wheel en zwarte afwerking is het ook geen lelijke muis. Deze muis heeft al een aantal bureaulanceringen doorstaan en doet het nog steeds goed. Hij zal waarschijnlijk geen val op een stenen vloer doorstaan, maar ik geef hem meer kans dan een goedkope budget muis.

Helaas is niet alles perfect aan deze muis. Na drie maanden deze muis relatief vaak gebruikt te hebben merk ik toch een aantal slijtage plekken op de muis. Deze slijtageplekken bevinden zich alleen op de rubber-achtige middenmuisknop en navigatieknoppen. Dit is wel een beetje jammer, maar om eerlijk te zijn gebruik ik het bijgeleverde tasje niet om de muis in te doen wanneer ik hem in mijn notebooktas doe.

Batterijgebruik
De batterijen gaan echt lang mee! Op dit moment heb ik twee top-of-the-line Duracell M3 bla-bla AAA-batterijen erin zitten. Deze zitten er nu al bijna twee maanden in en zijn volgens de batterij indicator (op de batterij zelf, zit niet op de muis) nog voor 30% vol. En dat terwijl ik deze muis vaak gebruik, 's nachts niet altijd uitzet en regelmatig van computer wissel. Echt een dikke plus!

Al met al ben ik erg tevreden met deze muis en was het zeker ¤60, - waard. De ergonomie is goed te noemen en ook de batterij duur geeft deze muis een dikke pluim mee. Het gebruiksgemak is ook erg netjes te noemen. Zonder exotische aanstuurprogramma's kan deze muis op verschillende computer gebruikt worden. De middenmuisknop is helaas wat apart geplaatst wat van mij niet had gehoeven. Dan maar geen fast-scroll. Deze methode gebruik ik amper en is een beetje teveel van het goede. Een absolute minpunt is toch wel de slijtage. Wanneer deze muis op éénzelfde plek blijft staan zal er niet zoveel aan de hand zijn, maar door echt mobiel gebruik zal je deze minpunt wel ervaren. Om aan dit verhaal een cijfer te geven mag Logitech trots zijn op een dikke 8!

Update na 3 jaar, anno 2011
Poeh, drie jaar alweer! Ik kan zeggen dat ik dezelfde muis nog steeds naar tevredenheid in gebruik heb. Mijn vriendin heeft na ongeveer een jaar ook dezelfde gekocht welke ze wel minder gebruikt. Deze ziet er dan ook nog een stuk beter uit. Ik gebruik mijn muis dagelijks. Ik plug hem in op mijn werk in de pc of als ik op school/thuis ben in de laptop. Omdat ik de muis vaak op zak heb gebeurt het wel eens dat deze valt. Ik denk al met al een keer of 5. Meestal gaat het gepaard met een zoekspelletje naar de batterijen en het klepje, maar de muis zelf houdt mij niets kwalijk! Apparaatherkenning in Windows gaat altijd goed en de batterijduur gaat lang mee (maanden). Dit verschilt overigens wel per type batterij. De knoppen zijn allemaal versleten, maar de muis zelf doet technisch niet onder een nieuwe! Mocht deze morgen gejat zijn (wat stuk gaan gaat deze toch niet) dan koop ik weer dezelfde!

Heb jij ook een Logitech VX Nano?

Ben zelf ook al enige maanden in het bezit van de VX Nano muis en ook mijn conclusie is een uitstekende muis.

Mijn vader én mijn moeder hebben inmiddels een identieke muis gekocht voor hun laptop. Zij hebben deze een aantal weken in gebruik en maken minder gebruik van de muis dan dat ik doe met school e.d.

Als ik de laptop van mijn moeder gebruik, wat nog wel is gebeurt, merk ik dat haar muis veel matter en stroever aanvoelt. Hetzelfde gevoel als was ik bij mijn muis ook had, toen hij nog nieuw was. Met je beoordeling over de slijtage van de muis ben ik het dus absoluut eens. In gebruik merk ik het niet, maar als je het vergelijkt met een nieuwe nog-niet veel gebruikte muis merk je het wel.

Verder wil ik ook nog wel eens een spelletje spelen om de- soms doodsaaie- uren te verdoen. Een uurtje Counter-strike wil ook zeer goed met de Nano muis, verschil met de Logitech G9 die ik aan mijn desktop heb hangen is er wel maar die is toch wel te verwaarlozen.

Vind je review ook helemaal goed, en ben het zeer eens met je bevindingen over de muis.

Heb overigens zelf op de knop, onder het scrollweel 'Dempen' ingesteld door middel van Setpoint. Ook heeft het scrollweel nog 2 knopjes, door het wieletje naar links of rechts te duwen kan er ook iets bediend worden. In dit geval is dat het volume hoger en lager. Dat is het enige dat ik mis in je review.
Dankje voor je input. Ik heb idd Setpoint niet behandeld, omdat ik gewoon de originele drivers gebruik die in Windows zitten. De horizontale scroll gebruik ik nooit, en ben ik daardoor ook vergeten :s
Ik voeg hem later nog wel toe!
Je komt echt op een goed tijdstip jongen, dankjewel. Want ik zit nu te twijfelen tussen de VX nano/revolution. Nou het wordt denk ik tog de Nano.

Mooie review, nice ;).
Hele nette review en ook ik ga eens op zoek, vooral om het wel erg kleine USB-zendertje .Met de laptop vind ik zo een groot uitsteeksel niet prettig.Thanks dus.
Bedankt voor de review.

Even een vraag. Ik heb net een uurtje terug ook deze muis aangeschaf, na jaren en jaren met een muisje van 10 euro te hebben gewerkt waarvan ik dacht dat het niet beter kon. Hm.. dus toch wel :). Nu ontdekte ik dat als ik de muis wat heen en weer schud, dat ik dan iets hoor meerammelen, alsof het los zit. Dat bleek in eerste instantie gewoon het scroll wiel, dus houd ik 't scroll wiel vast, maar dan blijft er toch een rammeltje hoorbaar.

Je hoort het goed als je de muis even omdraaid. Dan lijkt het alsof er iets valt.

Heb jij dat ook? Zo niet dan ga ik 'm zo weer omruilen :), ben veel te para daarvoor ;).

[Reactie gewijzigd door Tommy The Cat op 11 augustus 2008 23:19]

Klopt het dat je de middelste knop niet kunt instellen als middelste knop, maar dat hij altijd als wisselknop tussen free to spin en notch notch notch werkt?
Ja dat klopt. Dat is mechanisch. Tevens de "rammel" die Tommy The Cat hoort. Dat heb ik bij mijn VX Nano ook. (Al hoorde ik het pas nadat ik het ging testen voor Tommy...)

Die slijtage op de knoppen heb ik ook, erg jammer als je kijkt naar de prijs.
Mooie service ook van logitech.
Heb 2 van deze Nano's gehad, welke allebij stuk gingen. (cursor ging automatisch omhoog)
Gebelt met logitech en ondanks dat er geen factuur aanwezig was toch de keuze gekregen om een nieuwe muis uit te kiezen.

Logitech rox!
Ik heb deze muis ook gehad, en ik vond het (op mijn Magic Trackpad na) eerlijk gezegd de fijnste muis. Nu heb ik de volgende muizen; 'Magic Trackpad & Mouse en Logitech M555b'.