Specificaties GF 8800 GTS (500MHz), 320MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M Review

SoulShot 29 april 2008, laatste update op 1 mei 2008, 3.206 views

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Geluidsproductie
  • Prestaties

Minpunten

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik bezit deze videoplank nu al meer als een jaar en hij kan nog met alle gemak alle huidige games bijhouden. Hij was bij mijn aankoop n van de eerste Directx 10 kaarten samen met zijn grote broer de 640MB versie en de 8800GTX. Op de dag van vandaag wordt hij overstijgt door vele andere kaarten, en ook is hij prijs/kwaliteit gezien gezakt tegenover vroeger waar hij toen de beste aankoop was.

8800GTS 640MB vs 8800GTS 320MB
Een eerste twijfel die zal onstaat als je moet kiezen tussen deze twee kaarten. Het zijn identiek dezelfde kaarten, op de grootte van het geheugen na natuurlijk. Maakt de grootte van dat geheugen zoveel uit dan? Ja en nee. Kort samengevat wordt de 640MB intressanter bij hoge AF en AA instellingen en bij grotere resoluties. Wat mijn keuze motiveerde om de 320MB versie te kopen, was de 1280x1024 resolutie van mijn scherm wat relatief klein is. Voor meer uitleg kan je hier terecht.

Featureset
Je staat verstelt wat er allemaal bij een 'simpele' videokaart wordt meegeleverd. Niet alle dingen zijn natuurlijk nuttig voor jouw specifieke gebruik, maar de featureset is geweldig naar mijn mening. Wat vinden we dus als we die mooie vrijwel grote doos openen?
  • DVI naar VGA convertor
  • Molex naar PCI-E convertor
  • TV-aansluiting kabel
  • Software: Drivers, 3Dmark06, Graw, Wtcc
  • CD houder mapje
  • Speedsetup boekje
Drivers zijn natuurlijk best vers te downloaden zodat je zeker weet dat je de laatste hebt. De meegeleverde games zijn ook een leuk meegenomen. De onderkant van de koeler is zelfs bedrukt naar het meegeleverde spel Graw. Het CD mapje is ook wel van degelijke kwaliteit, ik gebruikt het al een tijd voor de weinige CD's en DVD's die me nog resten, maar het ziet er nog altijd gelijk nieuw uit.

Prestaties
De twee Dual-Link DVI-uitgangen ondersteunen twee 2560x1600 resolutie schermen. Het is ook compatibel met zowat elk scherm in omgang door middel van de DVI naar VGA convertor. De DVI uitgang is naar mijn mening een vooruitgang tegenover VGA in verband met beeldkwaliteit en scherpte. Tot dusver het mooie gedeelte.

Nu, de harde prestaties. Zelfs niet overclockt kan deze kaart gemakkelijk alle huidige games aan, waar ik een uitzondering moet maken voor Crysis die door bijna geen enkele kaart op dit moment met hoogste instellingen fatsoenlijk speelbaar wordt weergegeven. Andere games daarentegen worden zr gemakkelijk verwerkt, met name: Call of Duty 4, Assassins Creed, Bioshock, Call of Juarez,...

Overklokbaarheid
Zoals gezegd ben ik erg te spreken over de standaard prestaties van dit kaartje. Nou als ik dan nog eens zeg dat deze kaart nog een reuze overclock potentieel in zich heeft wordt het helemaal gek :).

Test opstelling
  • Windows Vista Ultimate Service Pack 1.
  • Geforce 175.12 Bta
  • Overclocked: E6400 @ 3Ghz. Geheugen 2GB @ 750Mhz @ CL4-4-4-10.
  • Hardware opstelling staat vanboven vermeld.
Standaard

SM 2.0: 4972 SM3.0: 5020 CPU: 2597 Totaal: 10696

3DMark Vantage 1.0.0 1280x1024, TF Optimaal, Texture/Shadow/Shader: Performance
Graphics Tets 2/2, CPU Tests 2/2, Feature Tests 6/6

Graphics: 4500 CPU: 5273 Totaal: P4671
Temperaturen gemeten bij een kamertemperatuur van ~21C.
Overclock is artifact vrij!

Een uitstekende overclocker dus! Ik ben beslist dat hij nog een stukje verder kan, maar bij deze kloksnelheid trek ik mijn lijn. Er kwamen namelijk hoge pieptoontjes uit mijn videokaart, wat niet getuigt van een gezond leven. Ik heb de kaart ook standaard niet overclockt, omdat hij zoals gezegd nog gemakkelijk alle games trekt.

Een opmerkelijke verbetering vooral bij 3Dmark06. Aquamark03 laat het echter afweten.

Modbaarheid
Hier heb ik zelf nog nooit ervaring mee. Er is echter wel een leuke mod die je een paar graden kan schelen waarbij je de koelpasta of in het geval van het geheugen koelkussentjes kan vervangen door een kwalitatief betere warmtegeleider. Hier staat een uitgebreide handleiding.

Warmte- en geluidsproductie
Over warmte valt alles te lezen in het overclock gedeelte. Zoals je daar kan aflezen is de hitte enorm te verlagen door de ingebouwde ventilator op maximum snelheid zijn werk te laten doen. Dit resulteerd echter in een vrij luid lawaai. Dit verschil is zeker hoorbaar onafhankelijk
welke kast je erbij koopt.

Ik laat de ventilator op standaard staan. Op deze snelheid wordt hij echter vrij warm, maar voor een videokaart zeker niet t warm, aangezien het ook de fabriekinstellingen zijn. Ook is hij enorm stil op zijn standaard toegewezen snelheid.

Drivers
Ik ben enorm tevreden over de Geforce drivers, voorheen Forceware genoemd. Nvidia update zijn drivers snel en houdt voldoende rekening met nieuwe games die een nieuwe driver vereisen.

Tijdens mijn aankoop de beste prijs/kwaliteits kaart die er is. Nu moet hij echter afgeven voor de 8800GT en nog enkele anderen. Dit is begrijpbaar omdat deze videokaart nog een G80 core gebruikt en de nieuwe reeksen de nieuwere G92 core.

Heb jij ook een Asus EN8800 GTS/HTDP/320M?

Heb de kaart zelf ook, voor mij ook hetzelfde verhaal; een 1280 x 1024 resolutie heeft geen 640MB nodig :) Ben ook erg tevreden mee met deze kaart (ben blij dat ik destijds niet voor de 8600GTS ben gegaan 8-) )

Misschien is het je opgevallen dat er veel warmte onder de kaart blijft hangen bij de 4 openingen aan de voorkant. Hiervoor heb ik een 80mm fan geplaatst die door gaten naast de brackets warme lucht naar buiten blaast. Dat scheelt behoorlijk kan ik je vertellen :) (de zijkant van de kast werd vr de plaatsing van de fan gewoon warm aan de buitenkant)

Ook misschien handig om de clockspeeds van je E6400 erbij te zetten, 3DMark06 zou ik daarnaast in 1280 x 1024 resolutie, daar dat de standaard resolutie is waarin deze opstart ;)

Daarnaast zet je de prijs als negatieve eigenschap neer. Dit vind ik onjuist. Tuurlijk blijft bijna 300 voor een videokaart veel geld, maar toen was het wel een van de beste, zo niet de beste kaart die je kon kopen voor dat bedrag. Nu is hij natuurlijk 'achterhaald' en kan je beter voor een 8800GT(S) G92 / HD3870X2 gaan :)

Verder een nette review :*)

[Reactie gewijzigd door Renegade89 op 24 april 2008 01:42]

Ja klopt van die warmte die in de kast blijft hangen:). Inderdaad wordt mijn zijkant ook warm, in mijn geval een doorkijkraampje, ook de achterkant met alle brackets warmen ook aardig op als hij druk aan't werk is.
Hmm, staat er allemaal in hoor :+. 3DMark06 is met beide 1024x768 en 1280x1024 gemeten als je goed kijkt. Staat ook onder 'Test opstelling' dat E6400 op 3Ghz draait, wat wil jij nog meer weten dan dat relevant is voor de videokaart?

Prijs was inderdaad super prijs/kwaliteit. Maar (gelijk in de review staat) wordt hij door enkele G92 core types nu voorbijgestoken.

Bedankt voor uw commentaar :).
Idd, ik heb nu een 12cm fan in de bodem van mijn kast en dat scheeld toch een paar graden.
Ah, daar heb ik overheen gelezen, op wat voor voeding loopt jouw systeem eigenlijk? :)
Moet je weer overheen hebben gelezen, staat immers gewoon vanboven :p. Zalman ZM600-HP. Voorheen op een Coolermaster 650W, maar deze 600W trekt hem ook uitstekend zonder te warm te worden :).

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 24 april 2008 17:40]

Verdomd je hebt gelijk :') I shouldn't do crack before I visit tweakers...

Heb zelf deze kaart een tijdje op een 370 Watt Enermax gedraaid (Noisetaker), CPU (E6320) op 2.8 GHz en 2GB ram. Het draait, maar het houdt niet over :) Zit nu zelf ook op een 600 Watter (OCZ StealthXStream)
Zeer nette review, uitgebreid, goed geordend en geschreven.
Crysis loopt ok (25-35fps) met dit kaartje (maar met medium settings en 1680x1050). Heb een 4800x2 btw.
In elk geval het was een goede koop!
Het is een leuke kaart inderdaad, heb zelf de 640mb versie van XFX (xxx edition) en doet in overklok nt geen 13k punten.

Heb voor de 640 gekozen ivm een 22" scherm en hoge AA en AF :)
Inderdaad goede keuze voor jouw scherm, kan je misschien ook als je over de mogelijkheid beschikt hem eens benchmarken met op Fear ter vergelijking? Met natuurlijk dezelfde instellingen :). Dit omdat 3DMark echt alles uit de kaart haalt en in game prestaties waarvoor men een videokaart gebruikt kan dat verschil wel wat kleiner zijn.

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 24 april 2008 17:42]

Dat wil ik wel, zal mijn bevindingen posten als k het binnen heb.

Is de meting een ingame loop oid?
Nee, er zit een benchmark programma in Fear zelf. Klik in het hoofdmenu op "Options" dan doorklikken op "Performance" dan om dezelfde benchmark te bekomen de Computer/GFX op "Maximum" zetten en vanonder op de pagina op "Test Settings".

Bij het voltooien van de benchmark komt er een popupje met daarin je maximum, minimum en gemiddelde FPS. Die laatste is degene die je moet hebben ;)
geluiden?, je bedoelt lawaai? er zit een active koeler op..die wel degelijk geluid maakt ja.
als je m op blokfluit les zet zal die vast wel wat leuks aan geluiden maken.
Hij bedoelt waarschijnlijk
Deze pieptoontjes worden veroorzaakt als hardware te zwaar voor zijn specificaties wordt belast.