Sony SmartWatch Zwart (Zwart) Review

EXpaND 25 februari 2013, laatste update op 25 februari 2013, 4.586 views

Sony SmartWatch Zwart (Zwart)

Pluspunten

• veel apps
  • goeie bouwkwaliteit
  • gaat lang mee op een lading
  • comfortabel bandje
  • goed geprijst
  • het is open-source iedereen kan er apps voor ontwikkelen
  • Tijd meegeleverd!

Minpunten

• aan de dikke kant
  • contact tussen lader is niet altijd goed

Navigatiesoftware Score: 2
inleiding: het was gewoon een normale dag in de winkel, om duidelijk te maken: ik werk partime in het dorp die electronica verkoopt. tablets, hybrid's, ultrabooks, dockingstations, ipods en ga maar door, vergelijkbaar concept als Mycom :9

Kwam er een klant die gehoord had dat je van de ipod nano een horloge kon maken, dit is al een tijdje bekend. Leuk concept Apple! Nu ben ik Android liefhebber, maar vind ik gadgets toch erg leuk en ben ik gaan googelen. Al snel kom je uit op smartwatches en de bekenste is de Pebble die is gesponsord door kickstarter. Alleen die was prijzig $699 dollar standaard tijdens de start-up periode. (tegenwoordig is die al te krijgen voor $150 dollar) Daar zat ik niet op te wachten natuurlijk. terwijl de smartwatch al verkrijgbaar is voor een redelijke +-70 euro

Uiteindelijk kwam ik uit bij de Sony smartwatch, ook wel horloge 2.0 genoemt. De reviews waren niet al te lovend, er waren veel klachten over verbindingsproblemen en het scherm was erg slecht

de smartwatch: De smartwatch is grotendeels van wit plastic, met een aluminium rand en een krasbestendig glas. een mooi detail is het merk, boven het scherm onder het glas staat ''Sony'' met glanzend zilver. Het scherm is een 1,3'' aanraak gevoelig OLED scherm die 128x128 pixels telt. Zeker niet een van de beste schermen op de markt.Hhet is een prima scherm voor de smartwatch, ook al is de helderheid niet om over naar huis te schrijven. Met een beetje zon is hij amper tot niet meer te lezen.

al met al ziet de horloge er best chic uit, al zeg ik het zelf. Het zegt natuurlijk wel wat over je interesses. Je loopt niet zomaar rond met een smartwatch, het is dan ook wel vaak iets wat mensen nog niet hebben gezien. Great! :)

techniek: de smartwatch beschikt over een bluetooth 2.0 module. en bluetooth staat niet bekend als stabiel, vooral dat het 2.0 is kan nadelig zijn..ik gebruik hem in combinatie met de HTC one X+ die beschikt over bluetooth 4.0. hij heeft bij mij nog nooit moeten her-verbinden terwijl de telefoon in de buurt is.. als hij boven ligt en je loopt naar beneden om wat te drinken dan raakt hij de verbinding kwijt. dit geeft hij aan door te trillen en er komt een tekentje boven in het scherm. Hij probeert echter wel automatisch weer te verbinden. dus zodra je weer in de buurt bent heeft hij hem binnen 5 seconden weer te pakken.

bouwkwaliteit hij is met zorg gemaakt dat zie je, de aluminium rand licht strak tegen het glas aan. en de smartwatch is spatwaterdicht.

echter is hij wel dik, bijna 1 CM. echter valt dit reuze mee als je hem om hebt. hij oogt strak en het meegeleverde bandje van Sony zit erg comfortabel. ook hier is weer te merken dat ze oog voor detail hebben aangezien het merk staat gegraveerd aan het eind.

Features:

lijst van meest gebruikte apps's
-muziekspeler -> je muziek vanaf je horloge beheren
-gmail -> je google mail bekijken
-RSS feed -> de RSS feed van bijvoorbeeld tweakers kun je erin plaatsen zo krijg je meldingen over nieuwe weetjes, meest gebruikte functie tot nu toe :9
-SMS -> geeft previeuw van binnenkomend sms'je
-whatsapp notifier -> geeft melding als bericht binnekomt, geeft geen naam of stukje van bericht weer hellaas

en nog veel meer, hieronder een lijst

Apps
Sony heeft zelf een hoop apps gemaakt voor de smartwatch, dit zijn er een hoop, mailprogramma's, sms's, whatsapp notifier, Gmail, telefoon.
Gelukkig hebben veel externe ontwikkelaars al veel apps gemaakt, zoals runkeeper of andere horloge's, hieronder een lijst met de populairste apps voor de smartwatch

Conclusie Sony heeft een mooi product op de markt gezet, het functioneert naar behoren en werkt als een extensie van je telefoon. Ze hebben veel apps ontwikkeld die je goed kan gebruiken voor de smartwatch. Toch heeft het horloge een hoog Geek gehalte, dat je er een draagt zegt wat over die persoon (gelukkig maar :9 )

De oplader is wel een vreemd geval, het clipje is vergelijkbaar met de nieuwe oplader van Apple (Magsafe) onder de clip zit een 5 tal van pinnetjes die je met meegeleverde stekker kan verbinden. De clip zou het op elkaar moeten klemmen om contact te garanderen. Maar daar slaagt hij vaak niet in. Het is even priegelen en als hij oplaad voorzichtig wegleggen. Hij gaat echter wel een volle week mee op 1 acculading (s'avonds uitgeschakeld)

Hij is goed afgewerkt met kleine details die het afmaken. Helaas worden er niet zoveel apps meer voor gemaakt, er zit zeker nog potentie in. Volgens Sony is hij spatwaterdicht, je hoeft dus niet bang te zijn dat hij kapot gaat in een plotselinge regenbui op de fiets..toch stroop ik vor de zekerheid mijn mouw altijd naar beneden..waarom het risico lopen toch? ;)

al met al een goed product, als je hem koopt voor de functionaliteit kan in begrijp dat je je toch een beetje bekocht voelt, maar het werkt wel degelijk goed. Het vervangt je telefoon alleen niet, het is een verlengstuk. Zelf vind ik het idiaal om in de les of op het werk te kunnen zien wat er gebeurt. Je kunt zien of het belangrijk is of niet. En je staat niet als een standaard persoon van de 20e eeuw met je telefoon in je hand :p

Foto's:

Heb jij ook een Sony SmartWatch Zwart (Zwart)?

Goede review, heb je wellicht nog wat foto's van het product zelf, en dan met name terwijl hij aanstaat?
Oeps vergeten, is opnieuw geupload! :)
mocht een van jullie vragen hebben over deze muis, een persoonlijke ervaring of iets. Feel free to ask :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 25 februari 2013 21:44]

oeps! iets te snel gedaan, had hierna een review van de logitech G7 gemaakt, en daar had ik deze zin bij gezet. dacht laat ik hier ook bij plaatsen haha..editje! :9

edit: vreemd, kan hem niet aanpassen, het zij zo, het moest dus zijn
"mocht een van jullie nog vragen hebben over de smartwacht, een persoonlijke ervaring of iets. Feel free to ask :)"

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 28 februari 2013 11:39]

Haha normaal kun je het wel wijzigen, straks nogmaals proberen ;)

Ik had dit horloge vorig jaar maart/april in bestelling staan. Uiteindelijk is deze niet geleverd doordat er geen voorraad meer was.
Later kwamen de reviews en heb ik mijn bestelling maar gecanceld en niet meer ergens anders geprobeerd te bestellen (hij is sinds de dolle dwaze dagen ook bij de Bijenkorf beschikbaar voor de gewone man.) Ik kwamen namelijk een aantal vragen voor mezelf naar boven.

Hoe bruikbaar is dit horloge als je geen telefoon bij je hebt?
- Zit er eigenlijk een gps ontvanger in zodat je de resultaten later kunt syncen met je toestel?
- Kun je deze gadget ook gewoon als telefoon gebruiken zonder een telefoon, oftewel kan hij gewoon de standaard tijd laten zien?

Ik dacht dat deze smartwatch niet waterdicht is en op de website van Sony kon ik deze informatie ook niet vinden. Kun je me aangeven hoe je weet dat hij (spat)waterdicht zou moeten zijn?

Even 1 tip, gooi je plaintekst even in Word document of installeer een woordenboek add-on, er zitten namelijk een aantal type/spelfouten in de tekst. Deze kun je er alvast uithalen:
Zeker niet een van de beste schermen op de markt.Hhet is een prima
Zelf vind ik het idiaal om in de les of op

Verder een prima review waarbij veel dingen zijn belicht, met name de beschikbare apps zijn interessant om te zien.
Haha normaal kun je het wel wijzigen, straks nogmaals proberen ;)
haha nou om een of andere reden staat er alleen "reageer"..het de knop die ik moet vinden heeft een koffie pauze neem ik aan :9
dit staat niet op hun website inderdaad, dat heb ik zelf na eigen onderzoek voor aanschaf gewonden op website van XDA.

Iets naar beneden scrollen staat dat hij stof en spatwaterdicht is, is dus niet onder water te houden maar je hoeft niet meteen met een doek naar de kachel te rennen als er een druppel op komt :9

als antwoord op je vragen:
-nee hij heeft zelf geen GPS..hij gebruikt de GPS van je telefoon om de locatie te ondekken in apps zoals runkeeper
-ja je kan hem gebruiken als een horloge, je moet heb bij het inschakelen wel eerst verbinden met je telefoon zodat hij de tijd can syncen. als je dan uit de buurt bent van de telefoon (en dan bedoel ik andere kant van het dorp) dan gaat de tijd gewoon door.

Hou rekening mee dat je dan met een horloge rondloopt die in mijn ogen gewoon nutteloos is haha. persoonlijke smaak :P Dus de Apps zullen niet draaien en je zal geen update's van je horloge ontvangen.

bedankt voor je reflectie, die apps zijn gewoon screenshots van de marker en die onder elkaar laten laden door tweakers :)
Heb je eventueel ook nog een foto als je hem om hebt? ik wil die dikte wel is zien vanaf je pols..

Verder een hele goeie review!
Duidelijk verhaal. Thx. De Pebble is echt maar $150.
Ik zie het inderdaan, toch was hij in de beginfase erg duur, zal het even aanpassen als ik weer thuis ben, wel bedankt voor het aangeven! :)