Bon Chic Evercase E1290S Slim Desktop/Tower Review

aap 23 april 2008, laatste update op 23 april 2008, 888 views

Bon Chic Evercase E1290S Slim Desktop/Tower

Pluspunten

• nette, solide kast
  • compact

Minpunten

• lawaaiige koeler
  • extra koeling niet makkelijk te verwezenlijken

Kwaliteit voeding Score: 4
Noot: dit is de review van de Bon Chic Evercase 1290BS, maar deze is identiek aan de 1290S, behalve de kleur. Het lijkt me handiger de reviews bij elkaar te houden.

De 1290BS is een zgn. slimline behuizing: hij is ca. 10 cm breed en er passen geen normale uitbreidingskaarten in. De behuizing komt met een 300W voeding, die voldoende lijkt voor de bescheiden hardware die ik erin geplaatst heb.

Er is plaats voor 1 externe 5.25" drive, 2 externe 3.5" drives en 1 interne 3.5" drive. De 5.25" en de bovenste 3.5" slots hebben een hefboomsysteem waarmee drives vastgeklikt kunnen worden zonder schroeven en gereedschap. De drives klikken vast in een positie waarmee ze netjes uitlijnen met de voorkant van de kast. De drivekooi kan soepel en in zijn geheel uit de kast gedraaid worden om het monteren makkelijker te maken.

De kast bevat een 70 mm koeler in de bovenkant gemonteerd. Airflowtechnisch zit hij niet praktisch, want de kabels van de voeding moeten er voorlangs. I.c.m. het moederbord dat ik gebruik draait de koeler op 3600 rpm en dan maakt hij behoorlijk veel lawaai. Ik heb er daarom maar voor gekozen hem niet aan te sluiten. Vanwege de compactheid van de kast is het ook niet goed mogelijk een grotere (stillere) koeler te monteren. Er zijn ventilatiegaten in boven- en onderkant en in het deksel. Het deksel bevat aan de binnenkant ook een cirkelvormige dunne "pijp" die lucht direkt naar de CPU-koeler dirigeert, hoewel ik mij afvraag hoe effectief dat nou echt is.

De kast heeft twee USB aansluitingen aan de voorkant en aansluitingen voor een hoofdtelefoon en microfoon. Verder is er een aan/uit-knop en een HD-LED.

Een steun om hem rechtop te plaatsen wordt meegeleverd. Hij kan ook plat liggen, maar dan staan de symbooltjes op de voorkant niet rechtop.

Het geheel is overal netjes afgewerkt. Over het algemeen een prima kast voor een eenvoudig systeem.

Heb jij ook een Bon Chic Evercase E1290S Slim Desktop/Tower?

De kast doet zijn naam eer aan, hij oogt zeer fraai.

Wat betreft de fan:
  • is de snelheid niet instelbaar?
  • zou hij air flow technisch niet beter aan de onderkant kunnen zitten?
ad 1) Veelal hebben fans een aansluiting waarmee je ze met het moederbord kunt verbinden. Voor zover ik weet hebben vrijwel alle ASUYS-MoBo een Cool&Quiet mogelijkheid die de fan naar behoefte harder en zachter laat draaien.
ad 2) Niet een ideale plaats omdat de invoer erg beperkt is, maar als ik het goed zie op de foto wordt er op die mogelijkheid wel geanticipeerd. De intake zit dan ook aan de andere kant dan de outled (voor zover ik kan zien alleen je voeding) (en afgezien van de opening boven de uitbreidingsslots).

Maar een kleine kast is mooi, maar het zijn altijd compromissen die je moet sluiten.
Als laatste alternatief een extra fan onderin.....