Logitech QuickCam Ultra Vision Review

Regeneration 28 juni 2008, laatste update op 2 juli 2008, 2.204 views

Logitech QuickCam Ultra Vision

Pluspunten

• Goede videokwaliteit ...
  • Stabiele pootmechanisme
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• ... maar matige fotokwaliteit
  • Warmteproductie
  • Prijs (niet relevant in mijn geval)

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Review: Logitech QuickCam Ultra Vision

De Logitech QuickCam Ultra Vision
Afb. 1. De Logitech QuickCam Ultra Vision op de Samsung Syncmaster
2243BW TFT monitor. Zie hier ook de knop aan de zijkant.

Ik ben sinds april 2008 in bezit van de webcam Logitech QuickCam Ultra Vision. Ik heb hem gekregen en dus niet zelf gekocht. Hoewel ik niet een expert ben in webcams zie ik aan de specs dat het niet echt een instapmodel is. Zo heeft hij een videoresolutie van 960 x 720 en een foto resolutie van 4 megapixels. Klinkt indrukwekkend of zit er een addertje onder het gras?

Inhoud verpakking en installatie
Er zat naar mijn mening niet heel veel spannends in de verpakking. Er zat een drivers CD in een handleiding in een heleboel talen, een "Read Me First!" en uiteraard de webcam. Op de USB-snoer van de webcam zat een labeltje, waarop "attention" stond en 3 icoontjes met een nummer ervoor. Mij werd duidelijk gemaakt dat je niet gelijk de webcam op je PC moet aansluiten, maar eeste de drivers moet installeren. Dat heb ik gedaan en in een paar minuten kon ik probleemloos aan de slag met de webcam. Ik heb gehoord dat als je gelijk de webcam aansluit op je PC zonder drivers te installeren dat er grote kans is dat er problemen zullen zijn. U bent dus gewaarschuwd. :P

De verpakking van de Logitech QuickCam Ultra Vision
Afb. 2. De verpakking van de Logitech QuickCam Ultra Vision. Verder kan je hier het
verschil zien tussen in fotokwaliteit tussen de Canon Ixus 70 (links) en de Logitech
QuickCam Ultra Vision (rechts). Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Featureset
Deze webcam heeft een ingebouwde microfoon (zie afbeeldingen: het geperforeerde middenstuk) zoals de praktisch alle webcams op het moment. Verder beschikt deze webcam over een lange poot die buigbaar is. (zie Afb. 3) Hierdoor kan je hem laten rusten op je monitor. De poot klemt niet op de monitor maar rust erop. Het achterste gedeelte is wat verzwaard zodat de webcam niet naar voren kantelt en van je monitor afvalt. Dit mechanisme werkt best goed. Ik gebruik deze webcam op de Samsung Syncmaster 2243BW en heb hem ook gebruikt op de Dell UltraSharp 1707FP. Of je hem ook kan gebruiken op CRT monitoren kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk van wel en verder verwacht ik de meeste mensen nu wel een TFT monitor hebben en dat het aandeel CRT alleen maar zal afnemen. Klein nadeel van deze poot is dat je hem niet op tafel kan zetten. Hoewel dat niet helemaal klopt. Deze webcam heeft namelijk ook een mogelijkheid om de kop (het witte gedeelte) iets, ik schat zo'n 30, naar boven of naar onderen te richten. (zie Afb. 4) Als je de poot van de webcam gestrekt maakt en de kop van de webcam naar boven richt dan kan je hem dus ook gewoon op de tafel of bureau neerzetten. (zie Afb. 3) Je zet de webcam eventueel op een verhoging maar ook zonder verhoging is het wel mogelijk. Of het echt de bedoeling is lijkt me niet, maar het is niet onmogelijk.

De webcam heeft daarnaast nog twee knoppen aan weerszijden. De rechter knop van de webcam (wat dus de linker knop is als de webcam naar je gericht staat) zorgt ervoor dat je naar het Logitech programma'tje gaat waar je foto's kan nemen en video's kan opnemen. Nog een druk op dezelfde knop zorgt ervoor dat je een foto maakt met de webcam. Met de linker knop van de webcam (wat dus de rechter knop is als de webcam naar je gericht staat) kan je, als dus het Logitech programma'tje is opgestart, een "snel voorbeeld" functie opvragen, wat precies de functie daarvan is, is mij niet helemaal bekend. Verder zal je een blauw lampje in een cirkel zien wanneer de webcam aangeschakeld is. (zie Afb. 3)

De webcam heeft een verschillende maximale resolutie voor video- en de fotofunctie. Voor video is de maximale resolutie 960 x 720, dit houd in dat het een HD-ready resolutie is. HD staat dus ook met redelijk grote letters op de verpakking, echter heel veel meer dan een bepaalde resolutie aanduiding vind ik het niet voorstellen. Toegeven het is wel een grote resolutie voor webcams meen ik. Foto's kunnen met deze camera met een maximale resolutie van 2304 x 1728, maar dit is niet de "echte resolutie" die door de webcam wordt vastgesteld, want de "echte resolutie" is "maar" 1280 x 960 deze wordt ge-upscaled (= opgeblazen) tot een resolutie van 2304 x 1728. Dit komt de kwaliteit van de foto's niet ten goede. (zie Afb. 2)

De Logitech QuickCam Ultra Vision in zijn geheel
Afb. 3. De Logitech QuickCam Ultra Vision in zijn geheel. De poot is buigbaar.
Zie verder hier ook het blauwe lampje en de knop aan de zijkant.

Verder heeft deze webcam nog allerlei leuke, grappig eigenschappen, maar of ze allemaal zo nuttig en zichtbaar zijn betwijfel ik. Zo schijnt "RichtLight 2" voor beter videoweergave te zorgen. Als ik die modus aan en uit schakel zie ik niet echt een heel duidelijk verschil, maar dat zou nog mogelijk aan de kamer omgeving kunnen liggen. Als ik het goed begrijp is "RichtLight 2" het duidelijkst zichtbaar als je tegenlicht hebt, maar daar heb ik niet echt mee te maken. "RightSound" zou verder ervoor zorgen dat er geen echo meer is. Er is inderdaad geen duidelijke echo waar te nemen maar ik weet niet hoe dit verhoudt met andere webcams. Tot slot hebje ook nog videoeffecten zodat je bijvoorbeeld in plaats van je gezicht er een haaien-gezicht wordt getoond. Die daarbij je gezichtsuitdrukking weergeeft. Ook dit heb ik geprobeerd en het werk matig vind ik. Wellicht is ook hier de omgeving een factor die een rol speelt, echter ik zie zo even niet het nut van zo'n video effect. Het is grappig voor een paar keer maar meer ook niet, want je koopt (of krijgt) toch een webcam om juist jezelf te laten zien?

Opnamekwaliteit
Zoals ik eerder al had gezegd is de foto beeldkwaliteit niet echt denderend omdat de "echte resolutie" "maar" 1280 x 960 is en deze wordt ge-upscaled (= opgeblazen) tot een resolutie van 2304 x 1728. Zie Afb. 2 voor een indruk van de foto kwaliteit vergeleken met een Canon Digital Ixus 70. Foto is niet echt scherp en ook de kleuren worden niet goed weergegeven. De opnamekwaliteit van de video ben ik daarentegen positiever over en gelukkig gaat het bij een webcam hierom. De video's zijn scherp en het geluid is ok. Wel zitten er af en toe haperingen in de video en het geluid, maar dat komt wellicht mede door de internet verbinding. Ik heb deze webcam even kunnen vergelijken met de Logitech QuickCam Chat. Ik kan dan zeggen dat de vide-opname kwaliteit duidelijk beter is.

Je kan verder de webcam nog instellen om de kwaliteit te verbeteren. Zo kan je helderheid, contrast, kleurintensiteit en witbalans instellen. Waarbij je dat laatste ook gewoon op automatisch kan zetten, waar ik hem ook op heb. Verder kan je nog de microfoon, RichtLight en nog wat gevorderde instellingen aanpassen als je dat zou willen. Ik heb eigenlijk alles gewoon gelaten als op de standaard instellingen.

Draaibaarheid van de kop
Afb. 4. De kop (het witte gedeelte) kan je iets naar boven of naar onderen richten.
In deze afbeelding is de kop maximaal naar boven en naar onderen gedraaid.

Design & bouwkwaliteit
Het disign van de webcam vind ik ok en de bouwkwaliteit is goed. Het wit geeft wat sterke contrast met mijn zwarte behuizing van mijn monitor, maar echt lelijk wil ik hem niet noemen. Het moet van mij meer functioneel zijn en dan vind ik het best. Het geheel voelt goed en stevig aan. Wat ik wel als negatief opvat is dat de webcam best warm kan worden als hij een uurtje wordt gebruikt. Je kan webcam dan nog wel vasthouden, maar aan de warme kant wordt hij wel.

Ik heb de webcam gekregen dus de werkelijke prijs weet ik niet maar als ik nu een blik werp in de PriceWatch en zie dat je hem kan krijgen voor gemiddeld zo'n 80 euro en een vanafprijs van 40 euro lijkt me dat wel aan de hoge kant. Ik kan deze webcam ook niet terugvinden op de Logitech site. Daarnaast is er ook de Logitech QuickCam Pro 9000 die ook een gemiddelde prijs heeft van 80 euro maar wel een vanafprijs van 65 euro. Daarentegen heeft de Pro 9000 wel een hogere maximale resolutie van 1600 x 1200.

Ik heb een goede algemene indruk van deze webcam. Het meeste positieve punt in de goede videokwaliteit. De fotokwaliteit daarentegen is maar matig. Ook staat deze webcam stabiel op mijn TFT monitor. Wat ik minder vond was dat de webcam na een uurtje gebruik wel redelijk warm kan worden, maar voor de rest is de bouwkwaliteit goed te noemen. De prijs lijkt me aan de hoge kant, maar in mijn geval is dat niet heel relevant omdat ik hem heb gekregen. Nogmaals ik heb verder niet heel veel ervaring met webcams en heb dus moeten beoordelen zonder veel referentie, maar over het algemeen heb ik gewoon een goede indruk van deze webcam.

Changelog
28-06-2008 -- Review geplaatst, ben bezig de foto's en bijschriften erbij te zetten. Ook zal er van Afb. 2 een link naar een grotere afbeelding komen. Foto's staan op zijn plaats en de link naar een grotere afbeelding van Afb. 2. heb ik ook in de review verwerkt. Verder nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd.

Heb jij ook een Logitech QuickCam Ultra Vision?

prima review! Perfect uitgelegd!

Wellicht dat je nog een testje in skype en msn kan toevoegen :)
Bedankt. :)

Maar wat bedoel je precies met een testje in skype en msn? Ik heb het in ieder geval met MSN getest en daar werkt het goed.
Komt het warm worden toevallig niet door de monitor? :+

* de_harde_kern vindt het overigens voor de rest een superreview! Ga zo door.
Dat zou kunnen, maar ook als hij op het bureau lag met de webcam aan was en naar boven gericht lag (zoals op afb. 3) zonder een "warmte bron" in de buurt werd hij ook aardig warm.

Bedankt voor het compliment. :)
Leuk dingetje, heb ik ook gehad. Maar dit model heeft wel veel last van kabelbreukjes. Met name op het punt waar het snoertje de camera ingaat. Voor de rest een perfect cameraatje...
Ik heb hem afgelopen zomer vervangen voor een creative cam waarvan de resolutie iets hoger is. :)
Ik heb hem nu ook niet meer in bezit. Gelukkig heb ik zelf geen ervaring gehad met de kabelbreukjes.