Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 970 Extreme3 Review

christiander96 24 februari 2013, laatste update op 24 februari 2013, 1.470 views

ASRock 970 Extreme3

Pluspunten

• Functies
  • USB 3.0
  • SATA 600
  • AM3+ socket
  • Overclockbaarheid
  • BIOS

Minpunten

• Koeler te ver naar backpanel maar dat is mijn probleem
  • CPU power connector op vervelende plek.
  • SATA connectors helemaal beneden.

Layout Score: 3
Na een eeuwigheid met mijn MSI K9N2 SLI-platinum gedraaid te hebben was ik opzich wel toe aan iets nieuws en upgraden zou voor mij niet zo moeilijk zijn omdat ik met een AM3 CPU ''Phenom II X4 945'' en een HD6850 draai zou ik eigenlijk alleen maar het bord en geheugen hoeven te vervangen.
Toevallig deed van de week mijn vaders computer het niet en het bleek dat het moederbord stuk was (ASUS M3N78VM) en ik had hem aangeboden om mijn bord en geheugen over te nemen want ik draaide op die K9N2 Platinum met 6 gb aan DDR2 RAM en hij met 2 en mijn vader draaide nog met een Athlon X2 7750 dus een upgrade voor beiden was geen slecht idee.

Waarom dit bord?

Ik had mijn oude bord en geheugen aan mijn vader verkocht voor 50 euro en ik heb niet super veel geld en een 970 bordje sprak mij wel aan omdat ik nu toch met een AMD Radeon draai en dit bord vond ik er wel stoer uit zien door al het zwart, het mooie IO shield en de fuetures en heb het bord besteld met 8GB Gskill RAM.

Unboxing.

De doos zelf ziet er best wel mooi uit door de gebrushte stalen print en ziet er niet goedkoop uit.
In de doos vond ik 2 SATA 3 kabels, een IO shield met een print er op wat er duur uitziet, een handleiding, korte handleiding en natuurlijk het moederbord!
wat mij wel tegen viel was dat er maar 2 SATA kabels bij zaten.

het bord zelf

Het moederbord ziet er erg stoer en profesioneel uit door de chipset koelers en de zwarte elementen.
Wat ik ook super vind zijn de aansluitingen zoals: SATA 600, een 7.1 geluidskaart, 4X USB 2.0, 2X USB 3.0 wat wel erg goed is voor de toekomst en tenslotte een SPDIFF en toshlink poort en de standaard PS2 poorten.

Inbouwgemak

Het moederbord viel wel vrij goed in te bouwen.
Waar ik wel tegen aan liep was de ATX 12V aansluiting want door mijn CPU koeler (Enermax ETD-T60 kwam ik daar met dat kabeltje heel moeilijk bij en mijn koeler zit haast tegen de achterkant van mijn kast aan.
Voor de rest viel dit bord wel makkelijk aan te sluiten en het fronpanel was ook wel eenvoudig aan te sluiten maar waar ik wel tegen aan liep waren de SATA connectors omdat die helemaal onderin zitten was mijn SATA kabel net iets te kort om mijn DVD brander te kunnen halen en ik heb ook een grote kast (Thermaltake Xaser VI) dus daarom heb ik mijn brander iets lager gezet.

Eerste keer opstarten

Het is altijd wel spannend om je setup voor het eerst te laten draaien, bij mij moest ik eerst wachten omdat het bord niet genoeg stroom trok van mijn voeding.
Eenmaal gewacht en het draaide!

Het eerste wat mij opviel was de UEFI Bios omdat dat echt heel anders is dan ik gewend was en wauw! Het werkt super!
Later Windows 7 er op geknald en het draaide onwijs snel omdat ik van 6GB DDR2 naar 8GB DDR3 ben gegaan en wow! dat verschil is echt te merken.

Overclockbaarheid

Bij dit bord zaten leuke drivers voor oa: een ASROCK overclock programma, Xfast lan, Xfast USB etc.

Het overclock programma genaamd eXtreme tune utility werkt erg fijn en het overclocken gaat ook lekker vlot en eenvoudig, net zoals in de BIOS.

Mening

Ik vind dit een zeer geslaagd moederbord voor wining geld waarmee ik jaren mee kan door de USB 3.0 poorten, Sata 600, AM3+ socket en maximaal 32GB RAM.
Tegen de tijd dat ik een FX 8-core wil hebben kan ik het gewoon draaien en in de toekomst misschien een AM4 processor, en een goede SSD kan ik nu ook op volle snelheid draaien.

Heb jij ook een ASRock 970 Extreme3?

Goeie review.. Jij hebt zo te zien je bios niet te hoeven updaten?

Ik wel, die bleef hangen bij een bepaalde test meen ik.

Overigens is die X-Fast USB echt crap.

Bij het kopieren van 4GB naar een Flash Disk, zou dat normaal met 30 = 35 megabyte per seconde aan. (redelijke, niet superdure flash drive)

Nou zet je X-Fast USB aan, en staat er in het windows schermpje ineens "140 MegaByte per seconde"

Maar das een of andere buffer. Als dat balkje vol zit moet je alsnog 20 seconden wachten eer hij klaar is. X-Fast USB = crap.

Voor de rest een leuk bord. Draai er al bijna een jaar stabiel op. Nooit geen gezeur mee gehad.
Ja, inderdaad! Zelf vind ik dit een best wel fijn moederbord met leuke functies voor de prijs en draait zeer stabiel. Moet wel toe geven dat ik die MSI K9n2 SLI-platinum wel fijner vond qua design en indeling van aansluitingen maar goed, ben er nog steeds zeer tevreden mee.
Goede review,
Weet jij toevallig of deze samen zal gaan met mijn hd 7950 of zou ik daar een ander bord voor moeten hebben?
vast wel! waarom niet? het is een mooi bord voor weinig geld dat onwijs veel ondersteund dus moet wel vet gaan draaien ;)