Specificaties 10" (1280x800), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart Review

Xessive 23 februari 2013, laatste update op 13 april 2014, 21.647 views

Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart

Pluspunten

• Zeer scherp beeld.
  • Niet te zwaar maar zeker niet te licht.
  • Alle aansluitingen aan de bovenkant

Minpunten

• Bij behoorlijke stilte wat 'elektronische' ruis uit de speakers.

Na een eerste ervaring met een Motorola Xoom2 tablet, welke door ietwat ongelukkige financiŽle omstandigheden al snel van eigenaar moest wisselen, nu een nieuwe tablet aangeschaft.

Na een kortstondige zoektocht in de Pricewatch hier op Tweakers uitgekomen op de Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart. Qua prijs en prestatie een op het oog prima keuze.

Hieronder mijn review vanaf de bestelling tot aan het uitpakken en aanzetten.

De bestelling
Afgelopen donderdag 21 februari via de Pricewatch de Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart uitgezocht en besteld in de webshop van Saturn voor de mooie prijs van § 199 excl. Thuiskopieheffing/verwijderingsbijdrage a § 3.03. Totaalprijs § 203,03 euro en geen verzendkosten. Het apparaat was op voorraad dus dat was een meevaller.
Afgerekend via iDeal en gelijk een bevestiging van de bestelling via de mail. De volgende dag een volgende mail met daarin de Track&Trace code van Postnl. Vandaag 23 februari 2013 is de tablet, zoals vermeld op de site van postnl, keurig afgeleverd tussen 08:30 en 10:30.

Aangezien ik wat kopen betref het altijd op het verkeerde moment doe, vandaag nogmaals gekeken in de Pricewatch… En wat schetst mijn verbazing!? De tablet is op dit moment te verkrijgen voor minimaal § 207 euro excl. Verzendkosten.. Must be my lucky day.

Voor wat betreft het bestellingsgemak via de website van Saturn en de hele registratie om te kunnen bestellen geef ik een dikke voldoende. Alles verliep soepel en de bestelling was ok binnen no-time geplaatst. Het vervolg en de informatie betreffende de bestelling en de digitale factuur is allemaal duidelijk en snel, via de mail, bij me aangekomen. Dit dus ook prima in orde!!
Dit is mijn eerste bestelling via de webshop van Saturn en dat is me goed bevallen. Mochten ze weer een product voor een goeie prijs in de aanbieding hebben dan zal ik niet aarzelen om via hun webshop te bestellen.

De aflevering/verzending
Zoals eerder gemeld is de bestelling keurig tussen de aangegeven tijdstippen afgeleverd. Even een krabbeltje zetten en de doos in ontvangst genomen en uitgepakt. De doos is niet voorzien van allerlei logo’s van Saturn dus lekker discreet. Alleen onderop de doos een stuk plakband met de naam Saturn.

Het uitpakken
Na het openen van de doos was de inhoud keurig verpakt in een hoop met lucht gevulde plastic kussentjes, die mijn kids heerlijk konden laten knallen door er op te springen. Uiteraard heeft papa ook lekker meegedaan hahaha. De doos van de tablet had ongeveer 15 cm naar alle kanten ruimte binnen de doos waarin hij verzonden is. Prima dus.

De doos waarin de tablet verpakt zat beviel me ok goed. Deze is stevig om de tablet te beschermen en , ja het oog wil ook wat, ziet er prima uit. Zie foto.

De inhoud
Uiteraard zit in de doos de betreffende tablet. Ingepakt in een soort van envelop van schuim waar de tablet gemakkelijk uitgehaald (geschoven) kan worden. Daarboven op lag nog een stuk schuimplastic voor extra bescherming. Het beeldscherm van de tablet is voorzien van een plastic bescherming die er dan ook gelijk maar afgehaald werd.

Voor de zekerheid de tablet eerst maar even op kamertemperatuur (ongeveer want de handjes van ondergetekende en vriendin jeukten redelijk om met het apparaat aan de slag te kunnen). Na het aanzetten van de tablet zeer verbaasd over de kwaliteit van de achtergrondafbeelding. Positief verbaasd uiteraard want wat is dit scherm scherp. Meer daarover later in deze review. De accu was voor ongeveer 82% vol dus de lader hadden we niet gelijk nodig.

De lader wordt geleverd met 2 opzet stukken. 1 voor Europese stekkers en 1 voor stekkers in o.a. Engeland. De lengte van het snoer inclusief adapter is ongeveer 1.50 meter. Lang zat dus lijkt me. Juiste opzetstuk erop gezet en voila. Er zit een blaadje bij hoe je de opzetstukken moet bevestigen. Niet nodig gehad hahaha.

Tevens worden er nog 2 USB kabeltjes bijgeleverd:
- Mini USB naar USB kabel
- Mini USB naar USB Host kabel

Daar is over nagedacht was mijn eerste gedachte. Kan je in ieder geval door middel van de 2e genoemde kabel gewoon je eigen USB kabel aansluiten als je wilt.

Verder nog 2 boekjes :
Een soort van “Before you get started with the Yarvik Tablet” instructieboekje in meerdere talen en een Startguide in meerdere talen. Beiden ook in het Nederlands.
Aangezien ondergetekende eerst doet en dan pas leest zijn deze boekjes voor mij in eerste instantie overbodig maar ik kan wel begrijpen dan er mensen zijn die zonder die boekjes niet uit de voeten kunnen met dit stukje techniek.

Al met al een hele goede eerste indruk van deze tablet van Yarvik. Wel eerder goede verhalen over gehoord maar dit is de eerste tablet die ik zelf in handen heb van Yarvik en het voelt goed!

Over voelen gesproken..

De tablet
Nadat de tablet redelijk op temparatuur gekomen is voelt deze beter aan als toen ik hem net had uitgepakt. Het koelblok effect is bijna geheel verdwenen en krijgt heeft plaatsgemaakt voor een meer natuurlijker gevoel. Al is het natuurlijk wel even wennen.

Nadat ik de kids wat snoep gegeven heb en een dvd van Buurman & Buurman had opgezet ťn de vaatwasser uitgeruimd en ingeruimd had kon ik weer verder met deze review.
WTF denk je waarschijnlijk… lees dit maar even.

Anyway nu papa zich door middel van omkooppraktijken de kids stil heeft gekregen hier de belangrijkste info van het device zelf:

Hardware

- Aspect Ratio 16:10
- Resolutie: 1280 x 800 pixels HD
- Pixel Density: 150 ppi
- Scherm kleuren: 24-bit, 16,7 miljoen kleuren
- IPS (In-Plane Switching)
OS
- Android 4.1.1 Jelly Bean

Ondersteunde audio, video en foto formaten
Foto:
JPG, BMP, GIF, PNG, TIFF

Video:
RM, RMVP AVI (H.254 / H.263), DivX (HD), MOV, MWV, MP4, FLV, MKV, ASF, 3GP, 3D Half SBS for 3D TV output

Audio:
MP3, WMA, WAV, APE, FLAC, AAC, OGG
Uiteraard een stereo speaker (built-in)

Connectoren
- Micro-SD slot
- Micro USB Host/Slave
- Mini HDMI output
- 3.5mm jack koptelefoonoutput
- Power input

Dimensies
- 284 x 175 x 10 mm (W x H x D)
- 596 g

Dit is het wel qua specs die van belang zijn.

Ik moet zeggen dat deze tablet, in deze prijs-kwaliteits verhouding, prima is uitgerust.

Werking
De scherpte van het scherm is uitmuntend mag ik wel zeggen. Ik heb niet zoveel ervaring met tablets (of tabletten zoals de MS-Word 2010 spellingschecker me wil doen geloven). De vorige die we hadden was en Motorola Xoom 2 die we, door een financiŽle tegenvaller, helaas weer snel van de hand moesten doen. Dit was een zwaardere maar ook mooie en gebruiksvriendelijke tablet. Helaas heb ik hier geen review van kunnen maken.

Het scherm is behoorlijk gevoelig. Met scrollen van pagina’s redelijk snel een link die aangeklikt wordt in plaats van een scroll maar dat zal wel even wennen zijn. Hier kom ik over een aantal dagen/weken nog wel op terug. Het inzoomen op een webpagina is ook nog wel even wennen.

Voor zover ik het nu kan beoordelen ben ik zeer tevreden met deze tablet. Het apparaat oogt mooi en stevig en houdt prima vast. Qua snelheid heb ik op dit moment niets te klagen of op te merken. Hier kom ik zoals hieronder vermeld staat later nog op terug.

To-Do
Samsung 16 GB microSDHC Card Class 10 incl. Micro USB reader besteld via Dataio.nl
§17.50 (gratis verzending)

HQ High Speed HDMI naar mini HDMI kabel met ethernet 0.75 m kabel besteld bij Bax-shop.nl
§ 8,00 incl. § 2.50 verzendkosten

Verder spelen met de tablet en hem eens flink laten werken. Benchmarks volgen dus nog.

Deze review updaten met verdere bijzonderheden naarmate we deze tablet verder gebruiken.

De foto's van het uitpakken etc alswel de tablet zelf komen nog daar mijn cardreader de geest gegeven heeft en het inlezen van ca. 4GB aan foto's op de CF kaart in mijn, via USB op de PC aangesloten, Canon EOS 400D nogal wat tijd in beslag neemt.

//Changelog:
23-02-2013
- Typo's verwijderd / opmaak beetje aangepast
- Extra foto geplaatst
- Positief punt bijgeplaatst

24-02-2013
Negatief punt bijgeplaatst

29-06-2013
Op 26-06-2013 apparaat RMA gedaan in verband met een defecte laadconnector in de tablet zelf.
Zodra ik het tablet weer in bezit heb zal ik mijn gebruikservaring met het tablet bijvoegen. Ondanks de defecte laadconnector nog steeds tevreden.

04-07-2013
De MicroUSB reader van de Samsung 16 GB microSDHC Card Class 10 incl. Micro USB reader is recent gesneuveld. Je moet die dingen ook niet in het bereik van je kids leggen en verwachten dattie heel blijft ;-)

08-03-2014
RIP. Mijn jongste zoon van 3 en een half, ondertussen al aardig bedreven in het bedienen van de tablet en het spelen van allerhande spelletjes, heeft de tablet vakkundig gesloopt. Iets te gefrustreerd op de tablet geslagen die op de tafel lag in plaats van op de tafel zelf... resultaat: Scherm stuk en tablet reageert nergens meer op... Valt niet onder de verzekering, dus... maar ff kijken hoe we dit kunnen gaan regelen.

12-04-2014
Brainwave..!! Via Aliexpress.com een nieuw scherm gevonden. Verkoper benaderd omdat ik alleen gebruik kan maken van Paypal . Aliexpress heeft wel een aantal andere manieren maar is georiŽnteerd op het oosten. Wachten op antwoord. Ik heb de tablet ondertussen wel geheel uit elkaar gehad ťn weer in elkaar gezet zonder schroefjes over te houden. To be continued!

Heb jij ook een Yarvik TAB10-201 Xenta 10" Zwart?

Heb nu de Yarvik Xenta 10 - 201 zes weken in bezit, redelijk goed functionerend, maar hij start nu niet meer op. Hij zal worden teruggestuurd, en ik zal de service moeten afwachten.
nou dat is ongeveer ook de tijd dat ik hem in bezit had toen hij defect ging.. Heb hem ondertussen alweer terug. echter te druk om review bij te werken helaas.
Tablet laadt weer prima op, dus ben in ieder geval tevreden.
Nette review hoor! Ik vraag mij wel af hoe het zit met de WIFI snelheid. Ik heb een keer een budget tablet gekocht bij Mediamarkt, maar die haalde niet meer dan 2 Mbit terwijl mijn telefoon 20 Mbit haalde. Hoe dit dat bij dit aparaat?
Beetje laat, maar ik heb het tablet net aangeschaft. Met de app van speedtest.net kom ik op mijn Ziggo 120/10mbit lijn op deze snelheden:

Laptop wifi: 40mbps/10mbps
Galaxy Note telefoon wifi: 4839kbps/2048kbps
Yarvik wifi: 11139kbps/1765kbps

Het is een eenmalige meting, maar geeft wel aan dat hij redelijk snel is.
Dank je voor he compliment. Er komen nog updates (foto's en benchmarks).

Ik heb zelf een max 4.x mbit adsl verbinding (ja ik weet het, is uit de tijd). Ik heb vanochtend Sims Free play gedownload en geÔnstalleerd. Het downloaden ging ongeveer met een snelheid van ca. 500KBps. Dus dat is niet verkeerd.

Of hij de volle snelheid haalt kan ik je helaas niet vertellen maar het lijkt er wel op dat deze tablet een goeie wifi adapter aan boord heeft.

//Update:
Gisteren een TP-Link TL-WR1043ND besteld. Die zal het allicht beter doen dan de Cisco-Linksys WAP54G die ik nu heb.

Krijg als het goed is 26-02-13 ook de hdmi kabel en 16gb microsdhc kaart binnen..

[Reactie gewijzigd door Xessive op 25 februari 2013 23:58]

Met plezier de review gelezen. Hoe lang is de accuduur bij standby, normaal gebruik en intensief gebruik ?
De Yarvik Xenta 10" is identiek aan de Kruidvat Cherry Pro Line 2 10 " M1038 behalve een ander model lader en de firmware. De firmware is onderling gewoon uitwisselbaar.
Als je meer ervaringen over deze tablets wil lezen kan je ook hier terecht:
Kruidvat 10,1" Pro-Line 2 en het Cherry forum over de M1038.

Ik heb eerst een slecht exemplaar van de Kruidvat versie gehad, die terug gebracht vanwege de erg slechte accu die na een uurtje intensief gebruik vaak al leeg was, problemen met het touchscreen die met aangesloten lader onbruikbaar was en digitaal gezoem in het geluid. Diverse firmware updates verhielpen die problemen niet.
Toen de Yarvik Xenta 10 geprobeerd maar vond die de § 219 die hij toen kostte niet waard aangezien ook die digitaal gezoem liet horen, de minimale helderheid ook erg hoog was en het touchscreen ook niet bepaald geweldig werkte. De accuduur daarvan heb ik niet uitgebreid getest.

Het tweede exemplaar van de Kruidvat M1038 die ik nu nog heb met momenteel de Yarvik firmware heeft een aanzienlijk betere accu dan het eerste exemplaar, reageert vrij goed en heeft alleen bij aangesloten lader iets last van digitaal gezoem uit de speakertjes. Geen enkele last van bij audio via HDMI of Bluetooth. Intensief gebruik met scherm continue aan +/- vijf uur, standby aanzienlijk langer uiteraard. Deze is niet te verlengen door de helderheid van het scherm te verlagen, die is in de minimale stand al erg hoog omdat heel veel, zo niet alle, van deze tablets last hebben van een flikkerende verlichting bij echt lage stand. Die hebben ze zowel bij de Kruidvat als de Yarvik in de firmware erg hoog gezet als "oplossing".
Wifi ontvangst is ook zeker niet het sterkste punt van deze tablets.

Ik zou deze Yarvik en de identieke Kruidvat (momenteel uitverkocht, wellicht komt er nog weer een nieuwe zending?) alleen aanraden voor een aantrekkelijke prijs, § 159 kostte de M1038, en de nadrukkelijke afspraak dat hij gewoon retour kan bij problemen. De kwaliteit van de tablets en zeker ook de accu kan erg verschillen.
Momenteel in Kruidvat opnieuwe een Pro Line 2, maar hij staat er wel bij met typenummer PC1038 ipv M-1038 (http://online.kruidvat.be...vigationid=13340000000242).

In de beschrijving staat ook resolutie 1024x768 (ipv 1280x800 die je hier leest). Allemaal nogal verwarrend.
Ik heb nu een aantal dagen kunnen werken met de tablet en zal snel een update doen qua werking, accuduur en wifi ontvangst/snelheid. Deze reactie gedaan via de tablet. Ik zal tevens de info van messed up er in verwerken. Wel leuk om dat te vergelijken. Thanks daarvoor. Ook zal ik een review van de tp-link 1043nd maken. :)
Vraagje...

Ik heb nu zelf een Archos, maar het nadeel hiervan is dat deze een apparte partitie voor apps heeft.
Ondanks dat het apparaat dus 8Gig heeft, kan ik niet 8gig aan apps installeren.

Is dat met deze tablet toevallig ook zo? Of is dat echt iets van Archos zelf?

gr,
Thasaidon
Da's een goeie. Heb ik nog niet eens naar gekeken. Ik zal dat dit weekend ffies doen. Ik hou je op de hoogte.
Ik vond net een document waarin genoteerd had hoe het met deze tablet is. Hier precies hetzelfde als jij. Er is een bepaalde hoeveelheid ruimte gereserveerd voor het OS. Je kunt dus niet de volle 16GB gebruiken voor opslag. alleen ben ik vergeten om de exacte hoeveelheid te vermelden. Zal me niks verbazen dat er 2GB o.i.d. gereserveerd is.

Als ik de tablet terug heb van reparatie zal ik dat exact nakijken.
Goeie review heb zelf liever een quad-core had eerst de acer iconia tab a210 die beviel maar naar een keer te hard op scherm drukken niet meer bruikbaar. anyway zou deze niet nemen tenzij je echt een 10.1 inch scherm wil
Ik heb deze gekozen in verband met de 1.6Ghz processor in combinatie met 16GB opslag en 10.x inch. Moest in die tijd goed op de centjes letten en de keuze was toen snel gemaakt.

Afgezien van de defecte stroomconnector bevalt het tablet prima. Alleen is het soms even lastig om kleine dingen aan te tikken aan de randen van het scherm. Het lijkt wel alsof die daar wat minder gevoelig is.

Net de reparatiestatus bekeken:

26-06-2013 (Wo) Reparatie aangenomen bij Saturn Groningen