Razer Lycosa Review
Bij deze even een korte review die meer dient als een waarschuwing dan oordeel. Een paar dagen geleden is mijn Razer Lycosa binnengekomen. Alles meteen geinstalleerd, inclusief drivers. Hij deed het prima voor de eerste 5 minuten, maar toen begon ie raar te doen. De toetsen wouden niet meer herhalen zodra ze ingedrukt werden. Bijv. zou ik A ingedrukt houden, dan verscheen er 1 A op het scherm, maar hij werd niet herhaald. Zo ging het bij elke toets. Het media touchpad kon zelfs helemaal niet meer gebruikt worden. Drivers herinstalleerd, deze keer die van de Razer site. Hier zat nieuwe firmware bij (2.02) maar dit maakte geen verschil. Ik ben toen gaan zoeken naar mensen met een soortgelijk probleem, en ik vond er veel. De Razer forums staan...
Pluspunten
Zeer mooi uiterlijk Toetsen voelen erg goed aan Standaard layout
Minpunten
Toetsen niet te identificeren zonder LED Prijzig.
Eindoordeel
Een paar dagen geleden is mijn Razer Lycosa binnengekomen. Alles meteen geinstalleerd, inclusief drivers. Hij deed het prima voor de eerste 5 minuten, maar toen begon ie raar te doen.
De toetsen wouden niet meer herhalen zodra ze ingedrukt werden. Bijv. zou ik A ingedrukt houden, dan verscheen er 1 A op het scherm, maar hij werd niet herhaald. Zo ging het bij elke toets. Het media touchpad kon zelfs helemaal niet meer gebruikt worden.
Drivers herinstalleerd, deze keer die van de Razer site. Hier zat nieuwe firmware bij (2.02) maar dit maakte geen verschil. Ik ben toen gaan zoeken naar mensen met een soortgelijk probleem, en ik vond er veel. De Razer forums staan vol met klachten gelijk aan die van mij.
De meest voor de hand liggende optie was natuurlijk om hem RMA te sturen. Maar aangezien anderen voor mij dit ook al gedaan hadden, alleen om een zelfde defect keyboard terug te krijgen heb ik er even mee gewacht. Na nog even te zoeken vond ik een iets radicalere oplossing.
http://www.artage.de/2008...lems-and-how-to-fix-them/
Om het even samen te vatten, dit beschrijft een probleem met het printplaatje in het toetsenbord en hoe dit te repareren. Om precies te zijn is de verbinding van het media touchpad met het printplaatje erg slecht, dit word veroorzaakt door een misplaatst schroefje. Een enorm stomme ontwerpfout van Razer natuurlijk.
Ik heb de instructies op de eerdergenoemde website gevolgd, en de problemen waren tijdelijk verdwenen. Tot de eerstvolgende keer dat ik mijn PC startte. Dit keer was het de LED toetsverlichting die erg raar deed. Hij wisselde constant tussen de 3 standen (uit, WASD en aan). Ook was het toetsprobleem weer terug. Ik kon het nu echter fixen door de USB kabel er opnieuw in te doen. Dit probleem komt heden af en toe terug.
Ik heb contact opgenomen met Razer het probleem omschreven en gevraagd of dit een hardware of software probleem is. Ik zou het laatste denken maar blijkbaar is er nog iets mis met de hardware. Ik stuur het toetsenbord dus toch maar terug nu, en blijkbaar gaat het direct met Razer.
Dus voor mensen die overwegen dit prachtige maar onbetrouwbare toetsenbord aan te schaffen: pas op. Het is mij ombekend of er al een nieuwe serie is die wel goed werkt, maar ik zal het in deze review melden als ik daar meer van weet.
Ter verklaring van de scores: Er is geen categorie waar ik zeer slecht in kan vullen gebaseerd op deze problemen dus ik heb hem gewoon beoordeeld zoals hij is als hij functioneerd.
Reacties (12)
@ Baddo
Normaal gesproken is het inderdaad niet de bedoeling dat een defect product wordt gereviewed, want het product kan in het algemeen wel goed zijn. Rsdraisma heeft wel goed onderzoek verricht naar het probleem en daar komt naar boven dat het een veelvoorkomend probleem blijkt te zijn. Dan kan wel geconcludeerd worden dat het product gewoon niet helemaal klopt en is het een vermelding waard. Zie ook een aantal reviews van de Samsung Spinpoint F1 750GB serie. Deze kampt ook met veel problemen bij veel mensen. Toch wel goed dat het onder de aandacht is, zodat andere Tweakers er wel kritisch naar kunnen kijken.
Of het product wel of niet goed is kun je dus met een deffect product niet weten. De reviewer stipt vrij oppervlakkig aan wat dit toetenbord kan. Er staat meer over de service die razer verlent dan de Lycosa zelf. De eigenschappen van de Lycosa zelf zoals: dat elke toets kan met macro's worden voorzien; dat er profielen instelbaar zijn waarbij dezelfde toetsen verschillende functies hebben; autoswitching; enz dat staat er niet. Als iemand dit toetsen bord koopt om deze functies te gebruiken en het toetsen bord is deffect zegt de reviewer dat je op een goede service kunt rekenen. Maar nogmaals, deze review betreft hoofdzakelijk de fabrikant (of importeur) niet het toestenbord@ Baddo
Normaal gesproken is het inderdaad niet de bedoeling dat een defect product wordt gereviewed, want het product kan in het algemeen wel goed zijn.
UIteraard is er niets mis mee om kritisch te zijn en razer zal dankzij de publiciteit wellicht eerder geneigd zijn om deze issues te verhelpen. Ik denk echter wel dat een potentiele koper meer heeft aan een review die is gebaseerd op een test met een product wat werkt. De review heeft namelijk in mijn ogen tot doel om een uiteenzetting te zijn van positieve en negatieve eigenschappen om vervolgens tot een conclusie tekomen. Dit laatste vergelijk tussen positieve en negatieve eigenschappen mis ik met name in vergelijking met een of meerdere toetsenborden van gelijke aard (G15 van logtech of zo). Daar heeft een potentiele koper iets aan.
Dat ik een defect product niet kan beoordelen is niet waar. Zoals ik heb omschreven doet het toetsenbord het wel, er zijn echter momenten waar hij even glitchy is.
Alle scores, en sinds kort positieve en negatieve eigenschappen zijn gebaseerd op het werkende toetsenbord, de glitches buiten beschrouwing gelaten. De scores zijn dus zonder onderbouwing, de tekst dient alleen als een waarschuwing.
De macro functie heb ik niet als positieve nor negatieve eigenschap omdat ik hem niet gebruik. Ik heb de positieve en negatieve eigenschappen die mij het meeste opvallen eringezet.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 18:14]
Wel beetje vreemd dat men heden ten dage zelfs geen toetsenbord zonder ontwerp/fabricagefouten kan produceren...Kostenbesparing zeker?
Even duidelijk: daarmee bedoel ik dus niet dat Razer brol maakt ofzo (heb zelf 3 Razer-muizen en ExactMats), het is gewoon een vaststelling die ik doe. Ook valt mij op dat de middenklasse keyboards vaak de onbetrouwbaarste zijn. Bij die van €10 - €15 zit heel weinig functionaliteit, maar wat moet werken werkt ook. Bij de hele dure (€100+) zit veel extra functionaliteit en werkt het als een droom. De middenklasse probeert die functionaliteit te combineren met "lagere" prijs, en jammer genoeg blijkt dat dit soms niet goed uitdraait, zoals met deze Razer Lycosa.
Ik zie in dat het negatieve punt 'Hardware Problemen' niet helemaal eerlijk is dus die heb ik verwijderd. Beschouw het dus van hier af aan maar als een productreview zonder onderbouwing, maar met wat andere informatie.
Laat ik zeer duidelijk zijn dat ik de Razer Lycosa zeker niet slecht vind, laat staan het hele merk Razer. Het is een fantastisch product waar een paar miskleunen tussenzitten. Dit is niet meer dan een foutje van Razer, en een foutje is menselijk.
Uit je verhaal maak ik op dat er een andere Lycosa komt in mijn ogen zou het verstandig zijn geweest als je die eerst eens grondig had getest en dan met een review was gekomen. Een review over iets schrijven wat nauwelijs heeft gewerkt is niet eerlijk vind ik. Er zijn namelijk ook erg tevreden Razer klanten. Ik kan dit toeten bord met droge ogen aaniedereen die binnen de doelgroep valt aan bevelen.
Ik denk dat hij hier dus erg eerlijk is wat er aan de hand is hij geeft ook aan bij de positieve punten dat hij het een erg goed ding vind!
en een negatief eigenschap is inderdaad hardware problemen dit komt bij veel meer klanten voor dat het wel degelijk een item is van aandacht voor en eventuele nieuwe koper. De kans bestaat dat deze eerst moet schroeven dan wel het apparaat terug moet sturen. Hij heeft zelfs de link om het zelf te proberen te verhelpen!
Kortom in mijn ogen geeft hij een erg duidelijke review met netjes beschreven wat ZIJN ervaringen met het product zijn en dat is toch waar het om draait?
Een review moet eerlijk zijn als je gaat beschrijven hoe het ook kan zijn dan ben je niet meer objectief bezig maar schrijf je je verwachtingen op!
Ik ben het wel met je eens dat op het moment hij een nieuw toetsenbord heeft hij deze review mag uitbreiden en zijn nieuwe ervaringen (goed of slecht) erbij schrijft.
ps. niet echt ontopic, maar who cares
Dit hebben we uitvoerig getest bij o.a. klanten.
Wij zorgen ervoor om van razer ook steeds de batches te krijgen met serienr waar "bekende" problemen zich niet voordoen, en hebben diverse klanten uit ons systeem gevraagd mochten ze problemen hebben dit te melden zodat we dit om kunnen ruilen.
Ja klopt dus dat er een probleem was, enkele goede shops hebben opgelet en al ongeveer 2 maandjes goede keyboards!
Mogelijk staat dit ook in een forum maar bij productreviews horen wel degelijk werkelijke problemen en hun oplossing gemeld te worden hoor!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/13314/crop5d4c7b542b40a.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/173551/crop5db8c76d03a24_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/124118/CautionLean.jpg?f=community)