Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart Review

janchtw 21 februari 2013, 2.274 views

Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart

Pluspunten

• Aansluiting van externe apparatuur via bv USB.
  • Uitbreidbaarheid geheugen tot 64GB via microsdxc.
  • Goede afleesbaarheid scherm, ook in zonlicht.
  • Synchronisatie van instellingen via Skydrive

Minpunten

• Windows verkenner lastig met de vingers te bedienen.

In deze review geef ik o.a. wat van mijn ervaringen weer met de opslag van grote hoeveelheden data op een externe USB schijf via een hub, aangesloten op de RT.
Al een tijdje ben ik, verwoed vogelfotograaf, op zoek naar een manier om op vakantietripjes grote hoeveelheden foto’s op te slaan. Ik had al eens een imagetank gehad maar dat had geen schermpje en dus kon ik niet zien of de foto’s goed waren overgekomen en bovendien gaf die na een tijdje de geest. Ik zocht dus naarstig naar een andere oplossing voor de komende vakantie. Toen dan ook twee weken geleden de Surface RT in Nederland beschikbaar kwam hoefde ik niet lang na te denken en heb er een gekocht, te weten de 64GB versie met de Touch cover.

Na een aantal dagen werken op de RT ben ik er zeer over te spreken. W8 had ik al op mijn laptop geïnstalleerd dus de gewenningsperiode was maar kort want je hebt ook de desktop tot je beschikking en daar, naast o.a. Internet Explorer, ook de Windows Explorer waarmee je dus als vanouds in je mappen kunt kijken, erin rommelen, mappen of files verslepen, etc….

Maar het belangrijkste zijn voor mij de externe aansluitingen. Wifi, HDMI en Bluetooth zijn mooi, maar een kaartslot voor geheugenuitbreiding t/m 64GB via een micro SDXC en, voor mij het belangrijkste, een gewone USB 2.0 aansluiting maken het helemaal af!
Omdat ik voor de opslag van mijn foto’s sowieso een externe harde schijf nodig zou hebben was ik blij met een advertentie van 4Launch waarin een Toshiba StorE Basics 500GB USB 3.0 werd aangeboden voor 49,90. Ik heb die dus gelijk aangeschaft en gisteren uitgebreid met het e.e.a. geëxperimenteerd. Het formaat is 11,5 x 7,5 x 1,3 cm dus je schuift het zo in een zijvakje van je rugzak.

Ik vroeg mij af of de accu van de RT tablet de Toshiba schijf wel zou trekken maar dat ging zonder problemen. USB kabeltje erin en binnen een paar seconden had de tablet de schijf ontdekt en kon ik er mee werken.
Om de werking te testen heb ik op een SanDisk CFII kaartje zo’n 5GB aan foto’s gezet (220 RAW’s) en met een cardreader via de USB aansluiting op de RT gezet.
Dit proces duurde zo’n 5 minuten, hetgeen nauwelijks afwijkt van mijn good old desktop pc.
Daarna heb ik de Toshiba aangesloten en het hele spul daar op overgezet. Ook dit duurde ongeveer 5 minuten. Na afloop bleek de accu van 62% naar 58% te zijn gedaald. Dus als je met een volle accu vertrekt kun je zo probleemloos je dagoogst aan foto’s via je RT op een externe USB disk overzetten.

Ik ben daar zeer over te spreken mede omdat in de Windows explorer de Thumbnails van mijn overgezette foto’s verschenen en bij het dubbelklikken erop verschenen ze beeldvullend op m’n tablet. Verheugend ook dat RAW’s van mijn 7D gewoon worden ondersteund. Ik heb geen idee tot welke camera de ondersteuning gaat en hoe snel nieuwe camera’s worden ondersteund maar t/m de 7D zitten ze er dus in ieder geval in.
Je kunt er net niet mee pixelpeepen maar de foto’s wel aardig beoordelen. Zo heb je een redelijke controle op wat er is overgezet en of je daar misschien al wat van wilt weggooien.

Toen bedacht ik dat het ook misschien wel interessant kon zijn om de foto’s direct vanaf de kaartlezer naar de Toshiba schijf over te pompen. Maarja, de RT heeft maar één USB poort, dus heb ik een USB-hub met 4 poorten besteld. Ik heb nog overwogen of daar misschien een voeding aan moest zitten maar wist niet zeker of ik dan altijd die voeding ook zou moeten aansluiten of dat het ook zonder zou kunnen. Ik heb dus maar een Trust hub zonder voeding besteld en die na ontvangst gelijk uitgeprobeerd.

De hub dus in de usb-poort van de RT geplugd. Daarna de Kaartlezer en de Toshiba in de hub en m’n RT zag ze gelijk en kon meteen aan het werk. Nu valt het niet mee om met je vingers de Windows verkenner te gebruiken want de icoontjes zijn ontzettend klein dus gebruik ik daarvoor het touchpad van de Touch cover dat zich hetzelfde laat bedienen als op een gewone laptop.

Ik heb eerst even een map gemaakt op de Toshiba en daarna met de cursor alle foto’s van de kaartlezer geselecteerd en naar de map gesleept en voilà de foto’s werden netjes in één keer overgezet naar de Toshiba. Ook dit duurde zo’n 5 minuten.

Mijn mogelijkheden zijn nu als volgt. Als ik alle foto’s wil opslaan op de RT dan heb ik daar, inclusief de 64 GB microsdxc, zo’n 100GB voor. Daarnaast kan ik de foto’s ook nog overzetten op de Toshiba. Deze kan ik dan, of bij mij dragen of in een hotel in een kluisje bewaren.

Ik ben al met al heel tevreden over de mogelijkheden die de RT biedt. Het lijkt toch wel erg veel op een laptop. Nouja, behalve die .exe’s dan maar daarvan gebruik ik op mijn pc eigenlijk hoofdzakelijk alleen nog maar Imagebrowser en Photoshop en daarvoor is toch ook een beter scherm nodig dan een tablet biedt. Het zou trouwens fijn zijn als van Imagebrowser een app zou uitkomen die op de RT kan draaien.

Is het dan alleen maar halleluja voor de RT? Nee er zijn wat mij betreft nog wel wat puntjes voor verbetering. Ik vind met name de layout van de Windows verkenner veel te minimalistisch. Het is nogal lastig met de vingers te bedienen. Bovendien verspring je in de filebrowser heel makkelijk onbedoeld naar een ander item met gevaar dat je dat dus verwijdert of er folders of bestanden naar verplaatst. Een toetsenbord met touchpad is voor een goede bediening eigenlijk een vereiste.

Onlangs heb ik ook nog even een draadloze Logitech muis in de Hub erbij geplugd en tja, dan heb je eigenlijk twee apparaten in één. De tablet met de Modern UI die zich comfortabel op schoot zo'n beetje als een iPad gedraagt en laat bedienen en voor het serieuzere werk leg je de tablet op je bureau, klap de schermstandaard uit zodat het scherm schuin overeind staat, je vouwt de Touch cover uit en sluit je muis aan en je hebt een desktop om je bestandsbeheer te regelen en met het meegeleverde Office 2013 ook nog eens productief te wezen.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart?

Reviews door de redactie

Volgens mij heb je een foutje gemaakt bij een van de pluspunten. Ik neem aan dat je 64 GB bedoeld in plaats van 64 MB ;)?
Bedankt, Laurens! Ik heb het aangepast.