Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 931BW Zwart Review

.4ce 20 april 2008, laatste update op 28 februari 2009, 2.282 views

Samsung Syncmaster 931BW Zwart

Pluspunten

• Het design
  • De prijs
  • Het beeld
  • Geen last van ghosting

Minpunten

• De featureset
  • De voet is stevig, maar mocht zwaarder zijn.
  • Calibratie monitor is vereist

Ik heb deze monitor gehaald voor 219 euro bij de Mediamarkt en heb hem nu 6 dagen in bezit. Ik moet eerlijk toegeven toen ik deze monitor voor het eerst aanzette de kleuren mij wat flets en licht overkwamen. Dit was opzich geen probleem, want ik weet dat je met andere kleurprofielen en het aanpassen van gamma en brightness settings op je videokaart een heel eind kan komen. Nadat ik klaar was met het tweaken van deze settings, spatten de kleuren echt werkelijk van mijn scherm. Hieronder voor de mensen die wel van wat leesvoer houden staat een klein doch nobel survey.

Verpakking en software

De monitor zat in een keurige verpakking. Het was een hard kartonnen doos die je kan dragen als een koffer. Dit was voor mij behoorlijk ideaal, aangezien ik 2 kilometer moest lopen :P In de doos zaten de volgende onderdelen:

o 1x DVI kabel (voor beter beeld en de nieuwere grafische kaarten)
o 1x VGA kabel (voor de wat oudere grafische kaarten)
o 1x stroomkabel
o 1x software cd van Samsung.

De softwareprogramma’s Natural Color en Magic tune die op de cd stonden kon ik niet gebruiken. Ook de laatste versies van deze programma’s die ik van de samsung site zelf had gedownload gaven problemen. Een quick peak op internet leerde mij dat dit kon liggen aan mijn grafische kaart 8800 GTS 320 MB (XFX) of aan mijn Windows 64 bits editie. Ik heb hier verder ook geen aandacht aan besteed, omdat na het installeren er wel een kleurprofiel stond ingesteld. Ik heb hierna zoals eerder al vermeld nog wel mijn gamma en brightness aangepast, maar hierna had ik dus prima kleuren.

Beeld

De kleuren zelf vind ik natuurgetrouw en het verloop van wit naar zwart is ook erg mooi. Mijn oordeel op basis van de natuurgetrouwe kleuren leid ik af uit natuurlijk mijn eigen ogen en het feit dat plaatjes en websites dezelfde kleuren geven als op mijn vorige CRT's (19" Hansol 920 eF, HP 15" model onbekend). Alleen zijn de kleuren op de samsung voller en dieper. Waar ik ook geen problemen mee heb zijn de wit en zwartwaardes tussen mijn vorige CRT en dit beeldscherm.

In het forum werd veel gepraat over de A, C en S schermen. Waarbij C de minste is en S de beste. Helaas heeft Samsung dit van zijn stickers verwijderd en ook in de secret menu optie is hier niks meer over te vinden. Maakt ook niet zo heel veel uit want ik ben er erg tevreden mee. De monitor zelf is gemaakt in Roemenie en in twee topics op tweakers kwam naar voren dat de mensen die deze monitor hadden erg tevreden waren over het beeld.

Om het beeldscherm op ghosting te testen heb ik Team Fortress 2 en Call of Duty 4 even gespeeld. Bij snelle actie heb ik totaal geen last van “hangende beelden” of whatsoever) Het enige nadeel van dit scherm is dat ik aan de bovenkant last heb van backlight bleeding, wanneer het scherm zon 2 tot 3 uur aanstaat zie ik bij de bovenste rand van mijn beeldscherm een klein transparent streepje (letop: ik praat hier maar over een paar millimeter).

De kijkhoek van het beeldscherm is zoals de specificaties al aangaven, 160 graden. Ik heb het beeldscherm alleen even wat meer gekanteld, zodat de kleuren beter overkwamen.

De monitor heeft zover ik hem getest heb met de pixelprogramma’s, geen dode pixels. Dit kan natuurlijk nog komen, maar ik verwacht het eigenlijk niet. De medewerker bij de mediamarkt deed daar trouwens ook niet moeilijk over. Wanneer mijn beeldscherm in de eerste 14 dagen een dode pixel vertoonde, dan kon ik hem kosteloos omruilen voor een nieuwe.

Features

Kwa features heeft dit beeldscherm niet heel veel te bieden, maar er is er een die ik persoonlijk wel handig vond. Dit zijn namelijk de ingebakken kleurprofielen. (game, movie, text etc) Met een druk op de knop worden dan de contrast en brightness settings gewijzigd. Ikzelf gebruik het niet al te vaak maar het kan dus wel net die ene verbetering geven aan het beeld als je bijvoorbeeld een film gaat kijken of game gaat spelen.

Design en constructie

Ze zeggen wel is, over smaak valt niet te twisten, maar de monitor zelf ziet er erg mooi uit. De randen zijn zwart en er zit een soort van pianolak overheen waardoor het glanst. Ikzelf vind het niet misstaan. De onderste balk van het beeldscherm is waarschijnlijk gewoon kunstof maar heeft een mat zilvere look. Ook de aan en uit knop is mooi geintegreerd en heeft een blauwe led erachter, waardoor de randen van de aan/uit knop mooi oplicht. :*)

Wat ik ook in het forum las, was dat sommige mensen de voet ietwat wankel vonden aanvoelen. Na het aandraaien van de schroef heb ik hier geen last. Ook heeft deze monitor aan de onderkant rubberen voetjes waardoor je bij het drukken op de knoppen geen last hebt van verplaatsing en dat is maar goed ook.

Al met al ben ik erg tevreden over de monitor. De bang voor bucks waarde bij deze monitor is naar mijn mening gewoon goed te noemen.

• 8800 GTS 320 MB (XFX)
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 931BW Zwart?

Mooie review, maar wat ik niet begrijp is waarom je een 931BW heb gehaald en geen 226BW voor een paar tientjes meer (in webshops incl. verzendkosten ongeveer 250 euro).
Dan heb je een 22". Hogere resolutie en groter scherm.
- In de toekomst wil ik graag een 2e monitor kopen. Ik vind het nogal lomp overkomen als ik dan 2x een 22 inch hier heb staan.
- Verder speel ik spellen graag alles op max en in de resolutie waarbij de tft het beste beeld geeft, dat is in dit geval 1440 x 900.
- Mijn 3e punt is dat ik graag shooters speel en dan is voor mij 22 inch echt te groot. :P
Heb zelf ook de 931BW. zou nu nog niet groter willen puur en alleen omdat games (lees FPS etc.
gewoon het fijnste spelen op een niet Te groot scherm. Speel zelf fanatiek BF2 en die ondersteunt niet hoger dan 1280x1024, Dus als je met Te hoge resoluties aan komt gaat het er gewoon steeds minder goed uitzien.

Verder kan je bij de latere revisies van deze samsung schermen niet meer achterhalen, ook niet meer in het servicemenu. (Door in het service menu te komen moet je:

-Contrast en Brightness op 0 zetten
-Op het knopje "menu" drukken
-De Sourceknop 5 seconden indrukken.

hier kan je dus zien hoelang je scherm aan heeft gestaan etc. en KON je in zien welk paneel je had. heb je een A paneel (volgens veel de middelmaat) dan staat er (mits het nog beschikbaar is in jou revisie) AU m*** . Heb je een S paneel dan staat er AM** maar dat kan nog wel eens verschillen.
In het servicemenu (secret menu) had ik al gekeken en ik zag helaas niks staan over het paneel type. Ik zal thuis nog is kijken of er AU of AM staat.

Bij mij staat helaas niks van bovenstaand. Enige wat er bij versienummer staat is: M-MD19W0CLb-1002 Hier op googlen had niet heel veel zin, omdat ik dan alleen op franse / koreaanse sites uitkwam.

Ik denk dat het een S paneel is, omdat deze uit Roemenie komt. Een eerdere tweaker in het forum had 2 beeldschermen besteld 1 die uit Roemenie kwam (deze had perfect beeld) en een ander die in Slowakije was gefabriceerd.

[Reactie gewijzigd door .4ce op 22 april 2008 00:03]

Misschien kan je ook een paar foto's plaatsen van je monitor, verder wel een duidelijke review. ;)
zodra ik ergens een camera kan regelen doe ik dat zeker :)
Zat er in je doos geen beeldscherm? Alleen een paar kabels en een cdtje?
[/zeur modus]

Heb je foto's van de kijkhoed en van de bleeding? Dit is zeer interessant voor mensen die het paneel overwegen!

Weet je trouwens ook wel paneel er precies inzit? Dat kan bij Samsung nog wel eens verschillen en dan praat de ene reviewer over totaal iets anders dan de andere, en dan komt niemand er meer uit!
Foto's upload ik zodra ik ergens een camera vandaan kan halen.
type beeldscherm kan ik niet achterhalen, maar dit had ik al verteld in de review ;)