Specificaties 5.1-kanaals met 40W versterker - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon AVR 145 Review

TD-er 20 april 2008, laatste update op 20 april 2008, 15.014 views

Harman Kardon AVR 145

Pluspunten

• prijs (ik heb er 220 euro voor betaald)
  • no-nonsense versterker met goed geluid
  • ondersteuning voor veel surround-modes
  • 3x optisch in, 3x coax in (beide 1x aan de voorkant) en 1x coax en optisch uit.
  • aparte knop voor aan en uit, wat handig is bij gebruik van een programmeerbare afstandsbediening zoals de Logitech Harmony-serie.
  • veel ingangen

Minpunten

• afstandsbediening is niet heel logisch ingedeeld en het automatisch omschakelen naar een andere functie na selectie van een input is irritant.
  • er is geen mogelijkheid om met een afstandsbediening langs de verschillende inputs te lopen, wat wel kan via de knoppen op de receiver zelf. Dit kan irritant zijn als je vergeten bent op welke ingang een apparaat zat. (de tekst bij de knoppen op een afstandsbediening zal uiteraard niet aangepast worden als je de tekst op het display aanpast)
  • gevoeligheid van de FM-tuner
  • je moet eerst de speakers configureren voordat je iets hoort, dus het is niet meteen aansluiten en luisteren.

Geluidskwaliteit Score: 5
Inleiding:
Deze versterker heeft een lekker stevig geluid en zelfs wanneer je geen subwoofer hebt is deze in staat om de film beleving te vergroten.
In de versterker stel je in wat voor soort boxen je hebt, bijv. groot of klein en waar de frequentie-overgangen zitten tussen de verschillende speaker-elementen in de box. In mijn opstelling met 2 grote staande speakers, 2 kleine surround boxen en een center was ik in eerste instantie bang dat ik de subwofer zou missen, maar dat blijkt gelukkig 100% mee te vallen.

Instellen speakers:
In de afstandsbediening van de receiver zit een microfoon, welke kan helpen bij het afstellen van het volume van de afzonderlijke boxen. Dit is niet moeilijk, maar wel dusdanig niet-intu´tief dat ik er wel de handleiding bij moest pakken.
Tijdens het afstellen van de receiver is in elk geval een TV-toestel nodig, omdat de uitvoer via de monitor-out gaat (composite of Svideo).
Het is mogelijk om de delay per speaker in te stellen, voor het geval de afstand van je eigen positie tot de speaker niet helemaal optimaal is.
Ook is het mogelijk om een delay in te stellen voor alle speakers samen, onder de noemer "lipsync". Indien je TV of beamer bijvoorbeeld een bepaalde tijd nodig heeft om het beeld te processen (bijvoorbeeld de-interlacen en scalen), kan het zijn dat het geluid iets voor gaat lopen. Dit is dus te corrigeren.

Afstandsbediening:
De bediening en indeling van de meegeleverde afstandsbediening is ook niet heel erg intu´tief. Doordat de afstandsbediening ook andere apparaten kan bedienen (lijst met codes en merken zit bij de handleiding), kan het zijn dat je na het selecteren van bijvoorbeeld de "DVD"-ingang ineens niet meer het volume van de versterker kunt aanpassen. Om de afstandsbediening weer om te schakelen voor gebruik op de versterker, moet eerst op de ~[AVR] knop gedrukt worden.

Aansluitmogelijkheden:
De versterker bezit redelijk wat ingangen (en uitgangen), zodat een groot aantal apparaten kan worden aangesloten. Elke ingang kan voorzien worden van een eigen naam, die op het scherm verschijnt. Dus ipv "Video-1" of "Tape" kun je nu kiezen voor bijvoorbeeld "Digitale-TV".
Per ingang kun je voor vrijwel alle inputs ook een digitale input kiezen, optisch (toslink) of coax (sp-dif) en bij een aantal inputs ook componenten-video selecteren.
Alle ingangen die voorzien zijn van een video-kanaal hebben zowel composite als S-Video beschikbaar en Svideo zal intern ook nog omgezet worden naar composite, zodat je ook oudere toestellen kunt aansluiten en tot op het laatst nog wel de betere svideo-verbinding kunt gebruiken.
De positie van de aansluitingen op de achterkant is lang niet altijd even logisch, dus het is aan te raden de overzicht-pagina in de handleiding erbij te houden. Zo zit bijvoorbeeld component-video1 onder #2 en de audio-line-out zit niet onder de monitor-uitgang.
Deze receiver bezit geen HDMI aansluitingen. Dat is eigenlijk het enige waaraan te merken is dat het hier om een iets ouder model gaat. Of dat voor mij een gemis zal zijn, zal de toekomst uit moeten wijzen. In elk geval is een losse HDMI-switcher op dit moment goedkoper dan de meerprijs van een receiver die wel HDMI aansluitingen heeft.

Radio:
Een klein minpuntje vind ik de gevoeligheid van de FM-radio. Op mijn kabel-aansluiting kon ik met de automatische scan-functie alleen radio Veronica vinden (87,50 MHz, oftewel ondergrens van het FM-bereik) en verder niets. Met de hand was uiteraard alles wel te vinden, maar een aantal zenders was kennelijk nog wel te zwak om de RDS-informatie goed weer te kunnen geven.

Surround:
Deze versteker ondersteund vrijwel alle surround-standaarden die je momenteel tegenkomt en schakelt netjes automatisch over wanneer een andere codering gezien wordt. Dit verschijnt dan ook kort in beeld op de display van het apparaat (en via de monitor-out).
Zo zie je de receiver steeds schakelen tussen bijvoorbeeld "Dolby Digital" en "DTS-ES 3/2/0" wanneer je op een DVD van trailers verder gaat naar de werkelijke film.
Ook bij gewone analoge stereo signalen, zoals opnames van TV, is de Logic-7 decoder goed in staat om het surround geluid wat wel in de uitgezonden film zit, weer te decoderen. Deze Logic-7 mode geeft een veel mooier en voller geluid dan mijn oude Dolby pro logic versterker voor elkaar wist te krijgen bij dezelfde opnamen.

Speciale features:
Achterop de receiver zit een RS-232 aansluiting. In tegenstelling tot de duurdere Harman Kardon versterkers, zoals de AVR-445, is deze ingang niet geschikt om de versterker te bedienen dmv een computer. Deze ingang is alleen maar te gebruiken voor een upgrade van de interne software van de receiver. Persoonlijk verwacht ik echter niet meer dat er voor deze receiver nog een upgrade uit zal komen, doordat dit eigenlijk al een ouder model is.
De versterker heeft ook een zgn. "night"-mode. Deze mode kan de dynamiek van het geluid iets dempen, zodat bijvoorbeeld reclames niet ineens uit de speakers knallen als je midden in de nacht nog een filmpje zit te kijken.

Heb jij ook een Harman Kardon AVR 145?

echt helemaal top dat je deze review heb geschreven. ik heb nu zelf ook een versterker gekocht via internet voor 195. alleen ik hoefde niks in te stellen, ik heb gelinkt met mijn pc en er 2 JBL e80 zuilen op aangesloten en hij deed het meteen. ik hoefde dus niks in te stellen. klop dat of ben ik bedrogen en was dit een testmodel???

[Reactie gewijzigd door owman666 op 28 mei 2008 13:18]

Leuke review. Mede naar aanleiding van deze review heb ik deze versterker gekocht i.c.m. een home cinemaset (HK AVR 145, HK DVD47, JBL SCS 200.5) bij de Mediamarkt voor nog geen 500 eur. Leuke prijs/kwaliteit naar mijn idee en de gehele set ziet er erg strak uit. Ik moet zeggen dat het met het geluid wel snor zit. Hoefde zelf weinig in te stellen maar de mogelijkheden zijn enorm als je er de tijd voor neemt. Daarnaast moet je wel weten wat je aan het doen bent :).