Yamaha RX-V473 Zwart Review

weeraanmelden 19 februari 2013, laatste update op 19 februari 2013, 6.397 views

Yamaha RX-V473 Zwart

Pluspunten

• Airplay
  • Wake-on Lan via App & Airplay
  • 5 HDMI aansluitingen
  • iOS App
  • 5*80 Watt
  • Auto setup geluid
  • Uitgebreide equalizer
  • ARC
  • 3D/3K/4K support
  • 0,2Watt bij wake-on-lan
  • ECO modus
  • Verrassend goede en heldere handleiding.

Minpunten

• OSD Menustructuur uit 1980
  • Geen handleiding meer in verpakking
  • Onduidelijke instellingen : Stel je in bij surround : none, dan worden alle audio surround kanalen naar de front speakers gestuurd.
  • Geen Wi-Fi.

Receiver met 3D, 3K & 4K resolutie support, Airplay, 5 HDMI poorten, 1x HDMI ARC, Wake-on Lan & nog veel meer.

Na jaren gekeken te hebben naar de Scandyna Micropod's, heb ik eindelijk een 5.0 set (dus zonder sub ) kunnen krijgen voor een goede prijs.

Nu was het tijd voor een receiver.

De laatste keer dat ik naar een receiver heb gekeken, was de firato net hernoemd naar "@Motion"
Heel lang geleden dus.

Voor de receiver had ik een paar simpele maar heldere eisen:
- Redelijke prijs
- HDMI ARC aansluiting voor mijn 50PFL7956H/12 TV
- Auto on bij ARC
- Airplay
- iOS app
- 5.1
- Zo min mogelijk DSP settings.
- Optical in met airport express als backup.

Watt's en vergulde door engelen bij maanlicht gesmeede aansluitingen had niet echt mijn interesse.
Waarom niet?
Mijn bronnen van muziek/beeld zijn:
- MP3 via niet te specificeren bronnen, meestal rond de 194kbs
- MP4 2.0 & 5.1 via zelfde niet te specificeren bronnen
- HD MP4 Rap/RnB YouTube video's

Ik heb geen Bluray, special edition DTS Bluray, Vinyl, minidisc of andere "ideale bronnen"
en mijn muziek genre vraagt eigenlijk maar 1 ding; veel bass.

Wat ik wel wilde, is gebruikers gemak.
Mijn "oude" Philips HTS-6520 Soundhub had 1 killer feature:
Deze ging aan als ik de TV aan zette, en ging weer uit als ik de TV uitzette.
Al mijn sources gaan via mijn TV, en al mijn sources is:
Mijn Apple TV(3).
(TV heeft een CI+ insteek kaart van UPC)

Qua geluid was ik al verpest: "Virtual surround" op een versterker met "nep" bass en andere equalizer foefjes.
Wat ik ook kocht, ik ging er op vooruit.

Na zoeken en lezen van reviews kwam ik uit bij de usual suspects, Onkyo, Denon & Marantz.
Maar omdat de MediaMarkt in utrecht op maandag tot 22:00 open was, en de instapper Denon niet op voorraad had, kwam ik uit bij de Yamama HTS-4065 (grijze import, in Nederland wordt alleen deze gevoerd, maar is gelijkwaardig. Truukje om geen ruzie met kleinere zaken als Klubben Hifi of Hobo hifi te krijgen) en deze is 100% gelijk aan RX-V473.

Gedegen onderzoek dus :)
Deze receiver "ticked all the right boxes" en tot nu toe:
Pretty impressed.

Gebruikersgemak:

Ik wist dat deze ARC en "Easylink" had, maar na lezen van de (US) handleiding kwam ik achter iets heel gaafs:
Network Standby
Selects whether the unit can be turned on from other network devices (network stand-by)

Dit houdt in dat ik vanaf mijn iPhone via Airplay de receiver kan selecteren, en als deze uit staat, de App via telepatie, offers aan de goden & zwarte magie, de receiver vanzelf aanspringt.

Wow.Gebruikersgemak FTW.

Daarnaast heeft Yamaha een prettige iOS app , die eenvoudig de meeste functies in zich heeft, zonder het verschrikkelijke OSD menu te moeten starten.

Installatie
Ja, voor een tweaker geen probleem.
voeding stekkertje erin, HDMI erin, optical in van Airport Express erin, front, surround, centre erin & natuurlijk de netwerkstekker (het is tenslotte 2013) en gaan.

Noot: De receiver heeft geen Wi-Fi. Ik heb een Airport Express als repeater ingesteld, die staat bij de TV/Apple TV op het kastje om Wi-fi signaal te boosten, maar de Airport express heeft ook een bridge functie om de LAN poort instellen, zodat je hier non-Wi-fi apparaten op kan instellen.

Geluidskwalitieit
Want een receiver schijn je te kopen voor dit, niet voor de specs..

Na het tweaken van geluid, doe dit zelf, de YPOA mic is mooaah., zeer tevreden.

Even over de YPOA:
"The Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer (YPAO) function detects speaker connections, measures the distances from them to your listening position(s), and then automatically optimizes the speaker settings, such as volume balance and acoustic parameters, to suit your room."
Dit is een microfoontje je op de luisterplek zet, en alles meet en regelt qua instellingen.
In 20 seconden met 3 testtoontjes en een microfoon die je gratis krijgt...
Nee dus , niet prettig.
Gewoon het volume op 00.00 DB zetten, DB meter (mag zelfs uit je iPhone, tenzij je dit voor je beroep dit, dan via een echte DB meter) en met de testtoon elke speaker op 75DB instellen en met een biertje een paar biertjes enkele uren luisteren naar je favoriete muziek terwijl je met de OSD equalizer speelt.

(en vervloekt en twijfelt of je wel de luiste speakers gekocht hebt, of toch de juiste receiver, of dat je vorige receiver niet beter was, toch dat ene nummer legaal koopt via iTunes in 256AA nogiets)
Kom je er achter dat je al jaren gefopt bent, en dat dit is, zoals heb bedoeld was. Sorry , maar receiver zal een hoop voor je doet, maar niet liegen en dus gewoon het geluid vol en warm , maar echt origineel lekker afspeelt.
Ook al is het orgineel een Mp3 uit 1995, gecodeerd door een 13 jarig jochie op z'n slaapkamer.

Zoals gezegd, ik heb de Scandyna Cinepod & Minipods (MK2) , deze willen graag een 8ohm receiver die rond de 80 Watt afgeeft, maar zorgen ervoor dat alles klinkt heerlijk. Zelfs zonder Sub.

Grootste nadeel is dat de meeste van mijn movie sources "niet nader te specificeren zijn" en vaak in 2.0 audio gecodeerd zijn.
Dit klinkt OK, maar je weet dat het beter kan.
Na te ontdekken dat mijn Star Wars saga in iTunes toevallig 5.1 AAC zijn, was ik extra verrast dat de receiver direct herkende dat dit een 5.1 source was, en schakelde deze braaf en direct DSP uit (niet de equalizer, belangrijk verschil) en kon ik genieten van Star Wars, zoals ik dit in de bios deed.

Al met al zeer tevreden over deze receiver.
alle moderne functies, maar toch dat oude vertrouwde warme receiver geluid, zonder al te veel digitale foefjes om het geluid op te poetsen
En voor 299.
Een koopje,

Nu nog iemand die voor mij de Scandyna subwoofer in het wit, voor een leuk prijsje heeft.
Comments hieronder staan open.
Houdt u het lief?

• 4x Scandyna minipod MK2
  • Scandyna Cinepod MK2

Heb jij ook een Yamaha RX-V473 Zwart?

Leuke review. :)

Een paar opmerkingen:

- Wil je mooiere menu's, dan kan je de 673 of hoger nemen, ziet er allemaal wat meer gepimpt uit. Maar eigenlijk boeit dat niet erg, het gaat om de functies zelf en of ze gemakkelijk te benaderen zijn. Bovendien heb je daar ook nog eens een smartphone app voor.
- "Onduidelijke instellingen : Stel je in bij surround : none, dan worden alle audio surround kanalen naar de front speakers gestuurd." Daar heb je het volgens mij over de speaker setup. Maar of alle kanalen naar je fronts gestuurd worden hangt af van welke decode modus je kiest. Kies je voor "straight" dan krijgen de speakers alleen wat ze volgens de bron ook toekomt. Kies je voor "2-channel stereo" dan gooit ie alles bij elkaar door je fronts. Kies je voor 7-channel stereo dan spuugt hij het uit over al je speakers. Kies je bijv voor PLII Music dan maakt de receiver iets "moois" van je stereo bron en verdeelt dat over de verschillende speakers. Etc. Staat allemaal in de handleiding.
- WiFi zuigt, kabels roeleren! :

[Reactie gewijzigd door Cap op 20 februari 2013 11:51]

Jij schrijft echt een gave review :) thnx, denk dat ik deze binnen sleep
Leuke review. Wil deze ook halen dus dit is fijn om te lezen.
Verder werkt de Yamaha app ook met de V473

[Reactie gewijzigd door Wackmack op 22 februari 2013 11:32]

Mooie review!

Ik las in een andere review dat hij ook divx van usb en over DLNA zou kunnen afspelen. Die review was echter de enige die dat vermelde. Ik zie het verder niet terug in de specs, demo van de iOS-app noch in enig andere review.
Je snapt dan vast mijn twijfel, weet jij hier misschien meer over?
Mooie review.

Heb m inmiddels ook in huis gehaald.
Snap 1 ding niet.
Als ik de tv uitzet (panasonic TX-L42G20ES) dan gaat de receiver ook uit. Schakel ik de tv weer in dan doet de receiver niks. Zet ik de receiver aan dan moet ik weer van alles instellen om weer geluid te krijgen.
Wat doe ik verkeerd?