Apple iPod mini 6GB Review

tHe_BiNk 17 december 2008, laatste update op 17 december 2008, 4.184 views

Apple iPod mini 6GB

Pluspunten

• Ergonomisch design
  • Mooi design
  • Accu, geheugen makkelijk vervangen

Minpunten

• Dure accessoires
  • Slechte oordopjes
  • Geen echte uitknop

Geluidskwaliteit Score: 3
Update Dec-2008 (vervangen Firmware)

Na het vervangen van het geheugen en de accu (zie hieronder), kon het vervangen van de firmware niet achterblijven. Naast de originele Apple firmware gebruik ik nu ook het Open Source Rockbox. Rockbox komt naast je Apple firmware te staan, en je kan tijdens een reset van de player switchen tussen de twee. Rockbox is echt geweldig. Rockbox is gewoon een klein Linux OS, met als gevolg dat je enorm veel opties en instellingen hebt. Te veel om hier op te noemen. De handleiding van de basis elementen is al meer dan 150 pagina's, en dat is zonder alle 'plug-ins'.

De voornaamste positieve punten om Rockbox te installeren waren voor mij; 1) crossfader, 2) last.fm integratie (nu kan ik de afgespeelde tracks doorgeven naar mijn last.fm account), 3) resume play die ook werkt nadat de speler uit heeft gestaan, en 4) zelf bepalen wanneer de iPod uitgaat. Andere punten die mij opvielen; 1) geluid kan veel harder, en 2) support voor .ogg, .ape, .shn, en .flac (niet getest).

Update Sep-2008 (vervangen Geheugen en Accu)

Heb zojuist deze ipod voorzien van een 32GB compact flash geheugen kaart, en een nieuwe accu.

Accu.

De oude accu (600 mAh) was minder geworden, maar eigenlijk nog steeds voldoende voor een paar uur MP3-tjes luisteren (minimaal 6 uur, langer niet getest). Maar omdat de iPod toch open ging heb ik deze vervangen door een nieuwe en grotere accu (750 mAh).

Geluid.

Ben nog steeds tevreden met het geluid. Maar als ik dit vergelijk met mijn PSP slim, dan is de dynamiek toch een stuk minder, en heeft de iPod veel minder bass. Dit laatste is voor mij persoonlijk niet erg, omdat ik daar toch niet echt een fan van ben (heb ook mijn subwoofer van mijn 5.1 set verkocht). Het geluid is dus rustig en compact, voor woon-werk verkeer dus zeer lekker. Geluid van de iPod voordat je gaat stappen, is voldoende, je moet de boel gewoon wat harder zetten ;) .

Heb immiddels mijn Sharp's (HP-MD33S) vervangen door de Creative Labs Ep-630 (22 euro bij bol.com) en deze earbuds geven echt prima geluid, zeer goede prijs/prestatie verhouding.

Prestaties.

De prestaties van de oude Hitachi harddisk in de iPod, via firewire, zie je hieronder.

De prestaties van de Transcend 32GB 133X zie je hieronder, eerst heb ik de iPod via USB (Intel P45 IHC10R) aangesloten, daarna via Firewire (TI TSB43AB23) (Moederbord is een Gigabyte EP45-DS4).

Lees prestaties zijn veel beter geworden, schrijf prestaties iets minder. De iPod -lijkt- nu sneller in gebruik/navigeren. Het volgooien gaat inderdaad langzamer helaas, maar dat doe ik toch maar 2x per jaar, dus voor mij geen probleem.

Eindoordeel.

Hopelijk gaat deze iPod nog 3 jaar mee, want de iPod bevalt nog steeds prima. Er staan nu 3000 high quality MP3's op, een 5GB aan 'portable' applicaties, en de boel werkt prima.

Deze iPod is dus makkelijk te upgraden, als je er een tweedehands voor weinig kan kopen, is het misschien een leuk project? Binnen 30 minuten was de boel klaar. Upgrade wel eerst de firmware naar de laatste versie, voordat je het geheugen vervangt. Lees ook eerst onderstaande pagina's goed door.

Oude review uit 2005 (staat hieronder)

De laatste generatie mini iPod's heeft een grotere harddisk, inhoud 6GB (dat is 5,7 echte GBytes), en heeft een accu die het een stuk langer uithoud ten opzichte van de vorige generatie.

Geluid

Het geluid van de mini iPod is gewoon zeer goed. Het bereik en de dynamiek van het geluid zijn goed. De koptelefoon zal waarschijnlijk de beperkende factor zijn in de kwaliteit van het geluid. Ik gebruik goede earbuds van Sharp de HP-MD33S en het geluid is fantastisch in vergelijking met mijn vorige MP3-speler de Frontier Labs NexIA.

Verder geen piepjes of kraakjes tussen de tracks.

Design

Het uiterlijk van de iPod is super strak. De naadloos geborsteld aluminium behuizing is heel mooi. De mini iPod is klein, Do'h, maar ook weer niet te klein. Display is goed en de backlight is lekker fel.

Ergonomie

Het draaiwiel is een genot om te gebruiken. Ik wil ook een soortgelijk draaiwiel op mijn muis, in plaats van een scrollwheel. De menu's zijn redelijk goed ingedeeld, en zijn snel te navigeren.

De accessoires zijn DUUR, 20 euro voor een extra kabeltje, en 40 euro voor een dock. Ik had twee docks (thuis en werk) en een firewire kabeltje nodig, 100 euro extra, 100 euro!

Oordopjes

De geluidskwaliteit van de bijgeleverde oordopjes is slecht. Deze klinken enorm blikkerig. Koop gewoon voor 10 a 20 euro een Sennheiser 400 of 500, of investeer in een paar goede earbuds, zoals de Sharp's (HP-MD33S) (prijs ongeveer 40 euro bij elkaar) (www.audiocubes.com).

/edit 1
Wat mij is opgevallen, is dat je de iPod niet echt kan uitzetten, met als gevolg dat als je, de iPod 2 weken niet oplaad, de iPod leeg is.

BTW gebruik het programma SharePod dat is veel beter en kleiner dan iTunes.

Heb jij ook een Apple iPod mini 6GB?

Vraagjes:
-heeft deze ipod ook een agenda/wekker/... functie of heb ik dat verkeerd gehoord?
-wat is de échte batterijduur die jij ervaart
-aan welke prijs heb je hem kunnen verkrijgen?
Prijs, zie de site van Apple, daar kan je ook je naam of iets anders, er gratis in laten graveren (bijv. tegen stelen of als kado).

Ik heb twee idocks dus heb nog geen enkele keer met een lege batterij gezeten.

Calendar/Alarm zit er op, maar nog niet gebruikt.
In tegenstelling tot oudere generatie ipods heeft de mini wel degelijk een echte UIT stand. Als je hem uit zet gaat hij normaal in standby, maar na 24 uur in standby gaat hij wel degelijk helemaal uit. Dit is te merken aan het feit dat je na die tijd wel weer moet wachten op z'n boot-sequence. Als ik de mijne oplaad, vervolgens van de lader haal en niet meer aanraak gaat de accu in elk geval wel veeeel langer mee dan 2 weken. Als je tussentijds het dingetje weer uit z'n slaap haalt blijft ie weer 24 in z'n standby hangen en dan gaat het hard inderdaad.

Wat mij betreft hadden ze wel een shutdown functie in kunnen bouwen, ik kan immers heel goed zelf beslissen wanneer ik hem voor langere tijd niet meer nodig zou hebben.
Accu, geheugen makkelijk vervangen dit zal wel bij de positive eigenschappen moetten staan neem ik aan? Voor de rest leuke revieuw wist geen eens dat dit kon! :)
Is dat eerste plaatje van Rockbox of de IPod? Zou wel grappig zijn dat de standaard software zonder problemen 32 GB aanspreekt. Prima review verder, kort, maar erg leuk door de mods.
Plaatje is van de iPod. iPod zelf kan tot 128GB compact flash aanspreken (wat geloof ik de max. is van de standaard).