Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

Steephh 22 mei 2008, laatste update op 22 mei 2008, 2.943 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• achjah.. hij is niet duur, als hij *goed* zou werken

Minpunten

• zeer instabiel
  • onlogische interface
  • slecht bereik, het signaal gaat drastisch hard omlaag zodra er maar één muur tussenin zit..
  • de telefonische helpdesk is om te huilen..

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 2
Heb hier niet bepaald goede ervaringen mee. Ik dacht dat de WRT54G wel een leuke router zou zijn voor enkele kennissen van me. Nou, dat viel tegen.. Deze router werkte eerst enkele weken goed bij de ene kennis, om vervolgens steeds vaker uit te vallen (het wireless signaal valt de hele tijd weg). Je kan niet eens met 2 pc's tegelijk op het Wireless netwerk of alles valt uit.. Een reboot heeft zin voor 5 min, daarna beginnen de problemen geheid weer opnieuw.. Ik heb geupdated naar versie 7.04, maar dat mocht niet baten...

Jammer dat men geen ondersteuning meer biedt voor DD-WRT, anders waren de problemen snel opgelost.. Voor mij deze router NOOIT meer.. De WRT54GL heb ik zelf en daar heb ik totaal geen problemen mee..

Maandag eens naar Linksys bellen en kijken of ik iets kan omruilen.

EDIT @ 22 mei 2008:

Heb inmiddels meerdere malen contact gehad met de Linksys klantenservice..

Wat een bagger ondersteuning zeg.. Echt niet normaal.. De mensen zelf weten totaal niets, ze lezen maar op van een blaadje. Om het geringste vraagje wat niet op de papieren staat zetten ze je in de wacht..

Daarnaast zijn de mensen zelf ontzettend slecht verstaanbaar.. Ze spreken Nederlands, maar soms met een zo zwaar accent dat ik me 5x zo goed moet concentreren als bij een normaal telefoongesprek.

Ik ben nu nog geen stap verder.. Ook al vraag ik of ik een chef kan spreken, de enige die ik te spreken krijg is de persoon zelf en herhalingen van zinnen die ik al 10x heb gehoord.

Nog erger is dat er blijkbaar mijn naam is aangepast.. Toen ik gisteren (21 mei) belde naar de Klantenservice bleek dat onder mijn incidentnummer in een keer een andere klant geregistreerd was.. Ene 'Jan-Willem van Oranje' met als e-mail adres jan-willem@oranje.nl De ene medewerker wilde mij niet helpen omdat de naam niet klopte. 2 minuten later terug gebeld, een andere medewerker zag dat mijn eigen naam wel in de onderstaande e-mails was vermeld en heeft alles weer hersteld.. Blijkbaar is het daar 'grappig' om namen van mensen in beroemdheden te veranderen.. Ben benieuwd waar ze me de volgende keer weer voor aanzien. Misschien ben ik dan wel Bush of Osama Bin Laden... |:( ''

EDIT2:

Even voor de duidelijkheid:

Overigens erkennen de mensen van de Linksys helpdesk zelf ook dat deze versie van deze router ernstige mankementen vertoont..

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Mijn persoonlijk mening over je review is, dat het niet geheel professioneel overkomt. Het lijkt erop dat je je eigen frustraties even kwijt moest ,omdat het bij jou toevallig niet werkte.

Persoonlijk heb ik ook een Linksys router, om precies te zijn het type WRT54G versie 1.1
Deze wireless router heb ik al enige jaren in bezit. Ik moet bekennen dat er in het verleden wel firmware versies waren die niet helemaal goed deden. Maar de laatste versie die ik nu sinds een aantal jaren erop heb draaien, werkt naar mijn mening perfect. Zowel mijn Asus F3jp als mijn Acer Aspire 5920G en een desktop pc kunnen gelijktijdig gebruik maken van internet. Waarvan de notebooks meestal gebruik maken van de wireless functie.

Ik ben daarom eigenlijk ook zeer benieuwd welke instellingen je hebt gebruikt, zoals kanalen, zendvermogen van je wireless kaart etc. Heb je toevallig nog iemand in de buurt die ook op dezelfde kanaal zit? Dit heeft namelijk effect op de kwaliteit van de verbinding.

Nogmaals, kijk even naar de instellingen, kom je er niet uit. Dan denk ik dat door het openen van een topic wel voldoende mensen hier zijn die graag je hulp willen bieden.
Dergelijke reviews waar te veel eigen mening instaan, kunnen alleen maar mensen misleiden ipv te informeren. :)
Blijkbaar heb je je niet goed ingelezen in de situatie.. Vanaf versie 5 zijn er veel problemen opgetreden met de desbetreffende routers, toevallig precies wanneer er nieuwe chipsets worden gebruikt op de routers.. Toeval, of niet?

Omdat jij versie 1.1 hebt, vind ik het niet zo gek dat hij wel bij jou wel werkt. En het was niet dat het alleen bij mij 'toevallig' niet werkte.. Lees alleen de reacties maar eens door, en google maar op 'wrt54gl version 7' oid..

Ik heb verschillende instellingen gebruikt, een hele range aan kanalen uitgeprobeerd, de nieuwste firmware die door de klantenservice werd aangeraden en verschillende andere settings zoals

- Beacon Interval: 50
- Fragmentation Threshold: 2304
- RTS Threshold : 2304

ook weer aangeraden door de helpdesk. Wat betreft zendvermogen is er niets mis, de verbinding is als hij wel wil werken, uitstekend.

[Reactie gewijzigd door Steephh op 22 mei 2008 21:11]

Ik gebruik de WRT54G al vanaf deze op de markt is gezet, zowel thuis als bij vrienden en kennisen, ik heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik verder ook geen alternatieve firmware. Sommige heb ik uitgerust met grotere antennes voor een groter bereik, dat gaat ook uitstekend.

Een neefje van mij had wel problemen met zijn WRT54G, maar deze bleek in een ruimte te staan waarin de muur een isolatie was verwerkt met een soort zilverfolie welke gewoon voor een gehele afscherming zorgde. Buiten de ruimte ws nauwelijks meer signiaal op te vangen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 20 april 2008 02:09]

Maar welke versie heb je? Als je overal de 1 t/m 5 versie hebt, heb je waarschijnlijk geen problemen..
Yep, 1t/m5 zijn degelijke producten, hoewel ik dacht dat 5 hier en daar al wat meer keuren vertoonde dan de andere. Heb zelf versie 2 draaien met dd-wrt erop. Ik kijk nu naar de frontpage en geeft aan dat deze al meer dan 80 dagen draait (helaas zo kort omdat ik toen weer een firmware update erover gooide). Enige wat kan gebeuren is dat ik over ga op een gigabyte switch ^^
Het probleem met deze router is dat linksys verschillende varianten - met verschillende chipsets aanbied - onder dezelfde naam. Sommmige versies presteren wel goed, sommiege kunnen zelf de OpenWRT firmware draaien - het probleem is dat dit niet op de doos staat, en dat is een rotstreek vna linksys (en de reden waarom ik deze router zou vermijden).

Hier is een lijstje van de verschillende versies, en welke OpenWRT ondersteunen:
1.1.7. WRT54G v5, v5.1, v6, v7 and v8

This version has switched to a proprietary non-Linux OS (VxWorks). It has less flash (2 MB) and less RAM (8 MB). These versions are NOT supported.
Alternatieve firmware hoort te werken op dit apparaat: DD-WRT. (http://www.dd-wrt.com)
WRT54G V7 en V8 worden ondersteund door DD-WRT, als je de kleinste firmware download (2mb - micro versie) als generic versie. Meer info: http://www.dd-wrt.com/wik...Supported_Devices#Linksys

Heb hier de WRT54GL, is een tientje duurder maar makkelijker te flashen. Ook mn oude Belkin F5D7230-4 (met minder geheugen en flash) is prima te flashen. Lees de instructies goed en wees voorzichtig. Dan moet het lukken!

Succes!
Helaas, maar als dit zou werken had ik het allang geprobeerd. Echter, deze versie die ik heb heeft geen Broadcom chip en gaat dus niet werken. :'(
Meer heb ik er niet over te vertellen. Eigenlijk. :P

Het is ook niet mijn doel om hiermee een hoog karma te halen, puur alleen om te laten weten wat mijn ervaringen zijn met dit product. Het blijkt dus dat er nog steeds geen verbeteringen zijn en de problemen zijn dus nog niet opgelost..

Overigens, dat jij V5 kan wel eens een groot verschil zijn... Het is overigens wel zo dat de laatste WRT54G die ik bij een kennis heb neergezet, die mevrouw zit ongeveer 3 meter van de meterkast waar de router in staat af en de muur daar is enkel een heel dunne spouwmuur.. Dus daar ligt het niet aan..
1 ding wat je wel moet onthouden is dit:

Het is niet voor niks zo goedkoop, er zijn wel veel aansluitingen op, maar dit betekend lang niet altijd dat de router dit ook aankan, de meeste routers kunnen echt niet meer dan 2/3 pc's aan, als je echt goede sterkte enzo wil hebben dan moet je dit niet kopen ;)
Er zitten meer aansluitingen op, maar dat betekend niet dat de router dit aankan? Wat is dat voor bullshit, dan moeten ze er niet meer aansluitingen op maken he.. ;) Je bouwt toch ook geen trekhaak op je auto als je daarmee je chassis uit elkaar trekt... Je koopt een deugdelijk product en je verwacht gewoon dat het werkt.. Klaar..

Moeten ze het maar op de doos zetten... 'Ondersteund maximaal 2 tot 3 pc's'..

Overigens, bij de ene kennis zit er maar 1 pc op, bij de andere 2 pc's..
Wat ook jammer is is dat mensen gaan twijfelen aan de reviewer O-)
Het is al vrij lang bekend (op diverse forums ed) dat de laatste versies van de WRT54G (hoger dan V5) ontzettend veel problemen opleveren.
Het gaat dan vooral om de modellen met de nieuwe chipset die ook geen alternatieve firmware ondersteunen.
Heb zelf enige tijd geleden op aanraden van een collega ook een WRT54G aangeschaft (V7) die direct na ingebruikname last had van crashes, vastlopers, random disconnects en klein bereik bij gebruik van Wireless.
Ben toen direct gaan zoeken naar mogelijke oplossingen en ben me rot geschrokken van de grote hoeveelheid negatieve verhalen en problemen die te vinden zijn mbt deze router.
Ben tevens letterlijk maandenlang bezig geweest met instellingen, diverse Linksys firmware versies (ook een beta versie) en het heeft allemaal niet mogen baten.
Thanks. :Y)

Kijk, wat ik met deze review duidelijk probeer te maken is dat Versie 7 nog steeds bagger is en er nog steeds geen goede oplossing voor is. Maar sommige mensen vergelijken hun WRT54G versie 1.1 met de versie 7 en ja, dat maakt nogal wat uit.
als je nog een bon hebt kun je de router meestal kosteloos omruilen tegen de WRT54GL, en dan heb je nergens last meer van, let maar eens op!
Ik hoop, of ander met bijbetaling. :)

Ik ga dat nu ook maar proberen, want met Linksys kom je niet ver. :9
Het is eigenlijk jammer dat de mensen direct naar de router wijzen. Het ligt in veel gevallen ook aan de (instellingen van de) wireless-card in de pc, laptop, etc. of een combinatie tussen die twee. Ik heb zelf erg veel problemen gehad met (te) goedkope kaartjes. Ben overgestapt naar kaartjes die wat meer kosten dan twee dubbeltjes en vervolgens scheelt het een hoop gezeur.

Dit is in mijn ogen geen review maar een klaagzang. Ga eerst kijken wat de oorzaak kan zijn. Stel de vraag op GoT en zet daarbij natuurlijk ook wat configuraties zijn.
Linksys WMP 54G PCI kaartjes, beter kan het niet samen werken toch? En ja deze waren meer dan twee dubbeltjes..
V7 is 1 van de meest slechte versies die ze gemaakt hebben. Heb na veel gezeur met de winkel waar ik 'm gekocht heb, deze gewoon in de prullenmand gedumpt.

(edit, punten op verkeerde plek ^^)

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 20 april 2008 11:52]

Ik heb de WRT54G v5 maar daar heb ik totaal geen problemen mee icm WMP54G.
Misschien zit er veel staal in de muren ? :)

Verder vertel je niet echt veel meer een klacht dan een review.
Misschien kun je nog wat vertellen over uiterlijk aansluitingen etc.
Kijk ook naar andere reviews ;)

[Reactie gewijzigd door Jim423 op 19 april 2008 23:46]

Deze router is prima in gebruik, heb deze zelf ook al een paar maanden.
Kennisen van me ook , nooit problemen mee.

kwestie van goed instellen, sommige opties horen niet enabled te staan, en als deze op enabled staan.

Heeft de router last van uitval.

Lees de handleiding is goed door, en je zal zien, dat ook jij geen problemen ermee hebt.

Tenzij jou router niet helemaal goed functioneerd, maar dat kunnen we niet van afstand zien;)

Goodluck
Ik heb hem goed ingesteld, alles wat aan hoort te staan staan aan en vica versa. Daar heb ik de handleiding niet voor nodig.. Ook ben ik benieuwd welke versie van de router jij hebt.. :)

Heb overigens hem op Channel 2 staan omdat de lucht bij beide kennissen al vervuild is met routers die op een ander channel draaien..