Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 820 Geel Review

ImpaileR 18 februari 2013, laatste update op 25 juni 2014, 2.300 views

Nokia Lumia 820 Geel

Met de Lumia 820 heb je een goede telefoon in handen. Hij voelt erg solide aan en is mooi afgewerkt. De camera aan de voorkant van het toestel is matig. Het intern geheugen is laag, maar met 8.1 wordt dit opgelost.

Pluspunten

• Scherm
  • Accuduur
  • Solide

Minpunten

• Lage resolutie frontcamera
  • Intern geheugen snel vol

EDIT 03-03: Benchmark en stukje over 'overige' toegevoegd.

Windows Phone 7
Twee jaar geleden ben ik van een iPhone (3gs) overgestapt naar een Windows telefoon. Een Samsung Omnia 7 met Windows Phone 7.0 er op.
Het was verre van af, bijvoorbeeld zelfs een simpele copy paste ontbrak al, de apps waren nog nauwelijks aanwezig en toch had het een bijzondere aantrekkingskracht.

Windows Phone 7.5
Met de komst van update 7.5 leek het besturingssysteem al wat volwassener te worden. Meer functionaliteit was er bij gekomen en mijn Omnia bleef altijd heerlijk stabiel.

Ondertussen heb ik heel wat familie en vrienden aangestoken met het gebruiksvriendelijke Windows Phone OS. Je hoeft geen computer expert te zijn om het te kunnen gebruiken.

820 of 920?
Eind december was mijn abbo afgelopen en mocht ik van mijzelf gaan shoppen voor een nieuwe telefoon. Het liefst een Nokia. Zij bieden in mijn ogen een betere ondersteuning voor hun hardware dan HTC en Samsung in de vorm van updates en software.
De Nokia Lumia 920 had mijn voorkeur. Helaas was hij in Nederland pas laat verkrijgbaar en kampte vrijwel alle leveranciers ook nog eens met een beperkte voorraad.
Bij toeval liep in tijdens de BTW kortingsdagen van een bekend winkelketen tegen de Lumia 820 aan, die met korting bijna ¤200,- goedkoper was dan de 920.

De verschillen die ik zo snel kon vinden waren:
  • Schermresolutie (920 hoger)
  • Schermgrootte (920 groter)
  • Frontcamera (920 meer megapixels)
  • Camera (920 is/was berucht)
  • Accu (920 groter)
  • SD kaart (820)
  • Amoledscherm (820)
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik de volgende dag een gele Nokia Lumia 820 gaan halen.
Want in het OS zag ik weinig verschil tav de resolutie. En het amoled scherm van de 820 vond ik toch wel heel mooi er uit zien in de winkel. 8GB is beperkt, maar het was voor mijn Omnia 7 altijd ruim voldoende, zeker als je MP3’s, foto’s en video’s op een SD kaartje kwijt kan.

Snelheid
Wat als eerste opvalt na het installeren van wat apps, is de snelheid van de telefoon. WP7.5 is een snel OS, wat geen dual core nodig heeft. Maar de apps kunnen wel wat extra power gebruiken. Waar ik mij bijvoorbeeld groen en geel ergerde aan het starten van Whatsapp. Dat duurde 7 - 8 seconde? Een eeuwigheid leek het. Op de 820 is hij binnen notime gestart. En dat zonder optimalisaties voor WP8.

WP Bench laat de verschillen tussen de Omnia 7, Lumia 800 en de Lumia 820 goed zien.
Samsung Omnia 7
Nokia Lumia 800
Nokia Lumia 820

Geheugen
De Lumia 820 heeft 8GB aan interne opslag en kan tot max 64GB op een SD kaart aan.
Foto’s, filmpjes en muziek kunnen op de SD kaart, apps alleen op de interne opslag. Vreemd genoeg was er amper ruimte vrij na het installeren van de apps die ik nodig dacht te hebben en dat was lang niet alles wat ik op de Omnia 7 geļnstalleerd had staan.

http://imageshack.us/scaled/medium/202/wpss201302050002.jpg http://imageshack.us/scaled/medium/803/wpss201302050001.jpg

Overige gebruikt 3,13GB. Nu blijkt dat developers ruimte kunnen reserveren voor hun apps en ik begreep, dat ik als gebruiker daar geen last van zou hebben. Vreemd genoeg kreeg ik niet lang daarna een scherm te zien, waar ik wel even van schrok.

Nu zijn er op internet wel wat pleisters te vinden voor dit probleem, maar echt heel veel ruimte leverde mij dat niet op. Wat wel een hoop ruimte opleverde scheen de update naar Portico te zijn. Dat moesten we maar eens gaan proberen, kunnen we meteen de nieuwe backup functionaliteit van Microsoft proberen.
Probleem van 'Overig' lijkt overigens van het automatisch uploaden foto's naar Skydrive vandaan te komen. Microsoft werk aan een oplossing.

Ondertussen gebruik ik, na een tip van GerCor, shrink-storage die bij mij 650MB opleverde.

Portico
Portico verhelpt een aantal bugjes en brengt ook nieuwe functionaliteit. Microsoft rolt deze gedoseerd uit en op het moment van mijn probleem was hij nog niet voor Nederlandse toestellen te krijgen.

Nu kun je op een andere manier updaten, namelijk door hem te flashen, maar dat betekend wel dat je na het updaten je telefoon, alles wat er op stond kwijt bent. Als dat mijn ruimte probleem oploste, wilde ik die gok wel nemen en een mooie gelegenheid om Microsofts nieuwe backup functionaliteit eens te testen.

Backup
Het flashen was een peuleschil, maar doe je uiteraard geheel op eigen risico. Het restoren van een backup kan alleen gestart worden via je mobiele dataverbinding. Er gaat niet heel veel data overheen, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je een beperkte databundel hebt.

Ook is het goed om te weten dat bij een backup niet alles terug gezet kan worden.

Instellingen van applicaties, eigen Ringtones, Speelhoek, Indeling van het startscherm, Mijn wekkers, Wifi instellingen en Bluetooth profielen zet hij niet terug. Foto’s worden niet terug gezet, maar stonden uiteraard wel op Skydrive.

SMS, email (wel wachtwoorden opgeven na de restore), Peoplehub, vrijwel alle telefoon instellingen komen wel netjes terug. Alle apps worden klaar gezet voor download. En kunnen na he instellen van je Wifi gedownload worden.

Hier had ik overigens wel een bugje te pakken. Zo te zien had ik al mijn apps terug, maar er stonden er nog een aantal in de wachtrij. Opnieuw uit laten voeren gaf een foutmelding. Aangezien ik al mijn apps leek te hebben, heb ik na een paar uur alles uit deze rij maar verwijderd.

Verassend stonden er de volgende dag allemaal Nokia updates op mij te wachten. Zou dit die wachtrij geweest zijn?

http://imageshack.us/scaled/medium/109/wpss201302160003.jpg http://imageshack.us/scaled/medium/62/wpss201302170002.jpg

De backup functionaliteit kan dus nog wel wat verbeterd worden, maar het is een begin.

Camera
Er zijn genoeg reviews en vergelijkingen van en over 820 en 920 camera's te vinden. Ik kan mijn camera alleen vergelijken met mijn oude Samsung Omnia 7 en een Nokia Lumia 800. Met mag geen verassing zijn dat het kwaliteitsverschil aanzienlijk is.
Perfect is het overigens nog niet, want ook na de Portico update heb ik bij foto's van een witte muur een roze donut op de foto.

De 820 heeft een front camera en 0.3 megapixel zegt meteen alles.
Foto's hoef je er niet mee te maken. Maar voor een beetje video bellen voldoet hij net.

Accuduur
Waar ik met mijn Omnia moest hopen dat ik niet hoefde over te werken, komt de Lumia 820 met gemak een werkdag door. Sterker nog ik hou na een dag werken 75 tot 80% batterij over en zou ik volgende de indicatie twee dagen met een lading moeten kunnen doen.
Gezegd dient te worden dat ik geen beller ben, maar wel vaak de telefoon gebruik om te Whatsappen, statussen bijhouden en nieuws te browsen. Er draaien continue drie mailboxen.
Connectiviteit 2g en wifi aan en overige zaken alleen op afroep.
Portico geeft je de mogelijkheid om wifi altijd aan te hebben, ik heb er voor gekozen om hier geen gebruik van te maken.

De Lumia 800 van mijn echtgenote gaat ook ruim twee dagen mee. Ook geen poweruser, maar wel dag en nacht bluetooth aan, veel sms en Whatsapp. Ze had hier overigens wel een update voor nodig. Daarvoor was het meer dan dramatisch. Nokia is wat ons betreft goed bezig met accuduur.

Met de Lumia 820 heb je een goede telefoon in handen.
Mocht je het gewicht een issue vinden, raad ik aan om hem in de winkel eens vast te houden. Hij voelt erg solide aan en is mooi afgewerkt.
De camera aan de voorkant van het toestel is matig, maar ik gebruik hem amper. Het intern geheugen lijkt een issue en ik hoop dat Microsoft daar nog eens goed naar kijkt.

Heb jij ook een Nokia Lumia 820 Geel?

Mijn eerste poging tot een review. Be nice. :)
Nette review.

Heb jij toevallig nog problemen met de schermrotatie? Bij de 820 van mijn moeder werkt die rotatie vaak niet. Mijn 920 heeft er geen problemen mee.
Nope. Werkt perfect ook na vele weken gebruik.
Bedoel je de rotation lock?

Als ik hem in landscape ondersteboven draai en dan opzij, gaat het vrijwel altijd goed.
In portrait lukt het zelfde trucje mij niet.

Edit: je bedoelde dus de scherm rotatie zelf. Nee, die werkt als een tierelier.

[Reactie gewijzigd door ImpaileR op 3 maart 2013 23:27]

Hoe stel je het met de batterijduur? Hier vermeld je niets over in de review. Voor mij is dit toch de grootste teleurstelling aan deze telefoon, zelfs vers van de lader duidt hij "22h" aan en na een goed 15h gebruik is hij leeg. Dat hij elke nacht aan de lader moet kan ik mee leven, maar dat hij het einde van de dag niet haalt is toch wel jammer... Heb dan maar een draadloze lader gekocht en nu ligt hij de hele dag door te laden op m'n bureau.

edit: excuses, moet over het kopje accuduur gekeken hebben }:O
Ik doe trouwens ook niets met m'n telefoon, geen whatsapp, amper surfen, wel 3G en 3 mailboxen en wat wordfeud en 30tal smsjes en toch haalt hij het einde van de dag niet. Misschien eens resetten...

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 23 maart 2013 10:50]

Onder het kopje accuduur staat weldegelijk mijn ervaring met de accu. En komende van een Omnia 7, vind ik de accuduur niet tegenvallen. Ik kan er twee dagen mee doen.
De grootste barretij vreters zijn: 3g en whatsapp. Mijn telefoon staat dus vaak op 2g waar ik ook via wifi kan verbinden. En na het whatsappen gebruik ik altijd 'stopthemusic'