Specificaties 160GB 3.5" HDD (ATA) - Bekijk alle specificaties

WD Blue WD1600JB, 160GB Review

rapture 8 november 2005, 422 views

WD Blue WD1600JB, 160GB

Pluspunten

• performance
  • betrouwbaarheid

Minpunten

• geluidsproductie (niet echt geschikt om in een 24/7 server naast je bed te steken)

Ik heb deze harde schijf aangekocht om in mijn Linux server te laten draaien als share-schijf. Deze is uiterst snel en heeft z'n betrouwbaarheid bewezen in 24/24 draaien van zondagavond tot vrijdagavond half jaar lang.

Het draait eerst op de UDMA33-controllers van een BX-mobo maar op 20MB/s, sinds de Promise ATA133-kaart draait de harde schijf op volle kracht (+/- 40MB/s).

Klein minpuntje is de geluidsproductie, ik heb de ventilators op 7V gezet, zodat ze stil zijn, maar de harde schijf hoor je tijdens het lezen/schrijven. Ik heb te weinig vergelijkingsmateriaal om te bepalen of deze harddisk meer of minder geluid maakt dan de "norm".

De server is na verloop van tijd down gegaan, zodat de harde schijf in een externe doos ingebouwd wordt. Het haalt in de externe doos maar 20MB/s, hier is de externe doos duidelijk de bottleneck.

Heb jij ook een WD Blue WD1600JB, 160GB?

Ik vind je negatieve punt niet echt toepasselijk, PC's staan doorgaans niet naast je bed en zeker servers niet, buiten dat produceren alle schijven geluid bij lezen en schrijven.