Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Hitachi Touro Mobile MX3 1TB Zwart Review

TheNephilim 17 februari 2013, 2.814 views

Hitachi Touro Mobile MX3 1TB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • USB 3.0
  • Snel
  • Geen losse voeding
  • Geen bloatware/software op de schijf

Minpunten

• Kabel vrij kort

Mobiliteit Score: 5

Toen een vriendin mij vroeg of ik voor haar een externe hardeschijf wilde bestellen kwam de Touro Mobile in beeld. De eisen waren simpel; zonder adapter voor netstroom, ruimte genoeg en niet te duur.
Stiekem heb ik daar zelf de eis aan toegevoegd dat er een USB 3.0 aansluiting aanwezig moest zijn, want dat is toch wel wat meer toekomstbestendig.

Hoe groot moet hij dan zijn? Nou, gelet op het prijs verschil van 500GB -> 1TB -> 2TB was deze toch echt wel de beste keus. Er moeten alleen wat foto's op en toen ik vertelde dat ze niet zo duur meer waren, was de keus voor 1TB al snel gemaakt. 500GB was misschien ook genoeg geweest, maar ach... als je dan eens wat films wil of backup, dan kun je nog eens wat.

Uitpakken!

Dat is en blijft het leukste natuurlijk, zo'n nieuw apparaatje uitpakken, al is het eigenlijk niks bijzonders. Deze keer was het niet veel werk, het apparaat is goed ingepakt, maar er is gewoon niet zoveel uit te pakken. Overigens zijn de foto's niet zo best. Het was al donker en ik had geen goede lamp voorhanden.
We vinden in de doos het compacte hardeschijfje, wat papiertjes en een USB 3 .0 kabel.

Uiterlijk

Hij is klein, dat valt eigenlijk meteen op! Goed; je kunt ze nog wel kleiner krijgen, maar dan heb je geen 1TB tot je beschikking en gezien de capaciteit is hij echt klein. Nauwelijks groter dan mijn Galaxy Nexus, die in de lengte wat meer uitsteekt en in de breedte wat minder. Om precies te zijn; 8 centimeter in de breedte, een kleine 13 centimeter in de lengte en slechts anderhalve centimeter dik!

Wat meteen opviel, al bij het uitpakken, is dat er een bijzondere USB kabel meegeleverd word. Het lijkt een micro-USB aansluiting, met een extra stekkertje ernaast. Dit is de nieuwe USB 3.0 Micro-B connector, het doet stevig aan! Nog een kleine, maar wellicht belangrijke, opmerking is dat de meegeleverde kabel niet echt heel lang is. Nu zou het kunnen dat USB 3.0 door zijn hoge doorvoersnelheid meer last heeft van crosstalk en verlies over de kabel. het is gewoon een kabeltje van een kleine 30 centimeter en dat houd niet over. Bij de meeste computers zal het met de USB aansluitingen op de voorkant niet zo'n probleem zijn trouwens. Ik mis ze hier, dus wellicht geeft dat mij een wat vertekend beeld. Misschien handig om er dus een andere kabeltje bij te bestellen, wel even opletten dat je dan een USB 3.0 versie koopt natuurlijk.

Prestaties

Dat is waar iedereen op zit te wachten natuurlijk; hoe snel is hij? Eerst moeten we hem toch even aansluiten en dan ben ik benieuwd hoeveel ruimte je nou werkelijk hebt. We weten inmiddels dat als er 1TB staat, dat niet betekend dat je ook echt 1024 GigaByte aan ruimte moet verwachten. Ook in dit geval is dat weer niet het geval, met slechts 931 GB valt dat toch een beetje tegen hoor. Daarnaast is de schijf wel netjes NTFS geformatteerd en staat er gewoon helemaal niks op! Echt helemaal leeg gewoon, verdacht bijna. Normaal springen de toeters en bellen je om de oren om je te vragen of je leuke toolbars wil installeren of misschien een backup wil instellen. Niets van dat alles hier dus, gewoon een harde schijf en meer niet. Je kunt overigens op internet wel 3GB in 'de cloud' krijgen, maar dat is nogal nutteloos met Dropbox en varianten.

Wat de prestaties betreft, hier kun je gewoon duidelijk zien dat je met USB 2.0 gewoon flink inlevert. USB 3.0 weet bij sequentieel lezen en schrijven gewoon drie keer sneller te zijn. De cijfers spreken voor zichzelf, daar hoef ik weinig aan toe te voegen denk ik. De benchmark is gedaan door CrystalDiskMark 3.0.1 x64, met 5 iteraties op een bestandsgrootte van 1.000 MB.

Sequentieel lezen in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 36.83
USB 3.0 106.90

Sequentieel schrijven in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 30.7
USB 3.0 106.2

512K lezen in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 23.02
USB 3.0 37.90

512K schrijven in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 30.76
USB 3.0 38.66

4K lezen in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 0.45
USB 3.0 0.47

4K schrijven in MB/s (hoger is beter)
USB 2.0 1.1
USB 3.0 1.0

De snelheden zijn prima! Uiteraard valt hij bij 4K lezen & schrijven door de mand, maar het is natuurlijk een HDD en geen SSD zoals we al weer bijna gewend zijn. Dat gezegd hebbende lijken de prestaties meer dan goed in overeenstemming met de prijs. Al lezend en schrijvend heb ik hem niet gehoord. Ook qua warmte kan ik weinig zeggen. Wel kan ik melden dat er een leuk status LED in het apparaatje zit. Deze heb ik nog even op de foto gezet voor de nieuwsgierige tweakerts onder ons.

Goedkoop, snel genoeg en compact. Dat zijn denk ik de meest belangrijke dingen die ik te melden heb hier in de conclusie. Dat het kabeltje wat kort is, tjah... een nadeel is het zeker niet voor iedereen en het draagt ook weer bij aan de compactheid van het ding. Dus dat is voor ieder anders denk ik. Zelf had ik liever een wat langer kabeltje gehad, verder heb ik weinig tot niks negatiefs op te merken.

Changelog
- 17 februari 2012: Grafieken werkten niet goed, laten nu wel netjes zien wat de resultaten zijn.

Heb jij ook een Hitachi Touro Mobile MX3 1TB Zwart?

Zit al een tijdje te zoeken naar een backup voor al mijn foto's. Kwam deze ook tegen in de pricewatch en na jouw review ben ik om. Bedankt!
Ik weet niet of je hem al gekocht hebt, maar 't is echt een aanrader! heb 'm ook net binnen!

Goeie Review btw! dit heeft mij ook omgehaald!
De kabel is zo kort omdat USB 3.0 aan hele hoge frequenties gaat en zo een grote impedantie op de kabel veroorzaakt. Langere kabels zouden verlies van data/snelheid veroorzaken
Dan heb je een kabel met betere afscherming nodig, dan kan het wel langer.
Ik heb m net gekocht en ik wil van die cloud af. Ik heb er al 1. het programma is eigenwijs en bepaalt zelf dat ook de cloud wordt ingesteld. ondanks telkens op off zetten. Oplossing?