Specificaties 160GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Philips SPE2010CC/10 160GB Review

AvWijk 18 april 2008, laatste update op 1 mei 2010, 1.676 views

Philips SPE2010CC/10 160GB

Pluspunten

• Prima prestaties
  • Geen adapter nodig
  • Lichtgewicht
  • Uiterlijk
  • Geluid & warmteproductie nihil
  • Extra stroomkabel bij zwakkere busspanning USB-poorten

Minpunten

• Geen beschermingshoesje meegeleverd
  • Glossy bovenkant trekt vingerafdrukken aan

Mobiliteit Score: 5
Deze externe harddisk heb ik niet alleen even ter vervanging van mijn laptop (is nu richting RMA) gekocht, maar ook om gewoon wat meer gigabytes met me mee te dragen. Wat ik nodig had was een externe harddisk die eigenlijk zonder stroomadapter kon werken. Die heb ik nu gevonden in de vorm van de Philips SPE2010CC. :)

Ik twijfelde heel erg tussen de Western Digital Passport en deze schijf, maar ik ben uiteindelijk voor deze schijf gegaan vanwege de extra Bus Power optie, waardoor je schijf meer stroom krijgt indien n USB-poort niet voldoende spanning levert. Bovendien levert Philips de kabels die je nodig hebt voor deze optie erbij, bij WD had je die extra moeten kopen.

Prestaties

Zover ik heb kunnen testen zijn de prestaties van de schijf prima. Een 4.7 GB ISO image is binnen een minuut of 3 overgezet, ook kleinere bestanden zijn binnen mum van tijd overgeheveld.

De schijf is overigens een Hitachi exemplaar met 5400rpm en 8 MB cache.

Featureset

USB 2.0 is voor mij voldoende. eSATA was ook wel leuk geweest, maar niet erg veel externe schijven hebben deze optie en verder heeft eigenlijk alleen mijn desktop PC een eSATA aansluiting. Daar het om datauitwisseling gaat was eSATA voor mij niet erg belangrijk, dus ik beoordeel hierbij de Featureset als 'goed'.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Hij heeft het nog niet laten afweten en lijkt me een betrouwbaar Philips-product. Hij is n keer niet gevonden omdat ik hem in de USB-poort van mijn cardreader heb geprikt, maar daar zat nog een SD-kaart in die op dat moment ook werd gebruikt. In zo'n geval was de spanning te weinig voor de schijf. In ieder geval: goed!

Compatibiliteit

Inpluggen en draaien, zoals het ook hoort bij een USB externe harddisk. Zowel getest onder Windows XP (meerdere systemen) en Ubuntu 7.10, de schijf wordt meteen gevonden en is benader- en bewerkbaar, k onder Ubuntu. Hoewel de schijf NTFS-geformatteerd is kan ik dankzij NTFS-3G er onder Ubuntu prima bewerkingen op uitvoeren. Top dus. Wegens gebrek aan Mac OSX en Windows Vista heb ik hem hierop nog niet kunnen proberen, maar ik verwacht geen problemen. Mac-gebruikers kunnen de schijf beter omzetten naar Journal FS ipv. NTFS.

Mobiliteit

Dit was voor mij het belangrijkste punt, daarom heb ik ook gekozen voor een 2.5" examplaar. Er is geen adapter nodig en mocht de USB-busspanning te laag zijn levert Philips ook een extra kabel mee zodat je de spanning van twee poorten haalt. Het enigste wat ik misschien mis is een hoesje om hem in te vervoeren..

Geluidsproductie

Ook de geluidsproductie is een sterk punt bij een 2.5" schijf, ik heb hem in ieder geval nog niet kunnen horen, alleen een zachte klik bij het starten van de schijf.

Warmteproductie

Nihil.

De schijf heb ik gekocht bij SallandAutomatisering waar hij n euro goedkoper is dan de Western Digital Passport met dezelfde capaciteit. Prima dus.

Uiterlijk

De SPE2010CC ziet er erg mooi uit, glossy zwart met zilveren elementen. De behuizing is voorzien van een blauwe LED die knippert bij schijfactiviteit. Nadeel van dat glossy is dat-ie een behoorlijke fingerprint magnet is, maar dat mag niet baten.

Heb jij ook een Philips SPE2010CC/10 160GB?

Ik had bijna deze gekocht of de 120gb 32mb versie pricewatch: Philips SPE2005CC/10, 120GB.

Uiteindelijk gisteren toch de 160gb passport gekocht waar jij ook over twijfelde ;)

Goeie review!
Die 32 MB cache klopt niet. Mijn schijf heeft 8 MB cache, ook zoals vermeldt in de technische handleiding. Heb dit ook al aan de crew doorgegeven.

Hoe bevalt je Passport? Want ik heb ook lang zitten twijfelen, vooral omdat ik goede ervaringen met WD heb. Het uiterlijk van de Philips schijf en vooral het extra voltagesteuntje gaf de doorslag.. En net dat beetje trouw natuurlijk aan 't merk van Hollandsche bodem :D Vind het aan n kant dan ook wel jammer dat Philips gestopt is met het produceren van desktop PC's, ik heb een 386 SX van Philips gehad en die was zn tijd vooruit, maar dat offtopic.

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 19 april 2008 02:42]

Ik heb er vandaag 1 verkocht en ik had er moeite mee, wat een mooi ding :D