Maxtor OneTouch III T01G320 320GB Review

SoulShot 19 april 2008, laatste update op 20 april 2008, 1.863 views

Maxtor OneTouch III T01G320 320GB

Pluspunten

• Verschillende aansluitingen
  • Snelheid
  • Design

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Mobiliteit Score: 4
Ik bezit dit extern oplagmedium nu al ongeveer 3 jaar en heb her en der er toch wat op aan te merken, vandaar een review. Ik heb al een tijd een afkeer van Maxtor harde schijven, niet om me aan te sluiten bij een grote menigte die deze mening delen, maar sinds het in gebruik nemen van deze harde schijf. Ik heb deze harde schijf dan ook gekregen, zoals men het mooi zegt mag men nooit een gegeven paard in de bek zien, maar zelf zou ik nooit een Maxtor schijf kopen. Dit allemaal voornamelijk gebasseerd op de ondermaatste stabiliteit en betrouwbaarheid.

Specificaties Bron Maxtor site
  • Snelheid: 7200TRM
  • Cache Buffer: 16MB
  • Zoek tijd: 9.0 ms
  • Aansluitingen: FireWire 800, FireWire 400 / IEEE 1394a, IEEE 1394b / iLink, SBP-2. USB 2.0 en 1.1
  • Operationele temperaturen: 5C - 35C
  • Grootte: 136 x 65 x 217 mm
  • Gewicht: 1.45Kg
Featureset
Ja, deze bestaat zelfs bij een harde schijf ;). Zeker bij een externe. Eén groot voordeel aan deze externe schijf zijn de diverse aansluitingen die zich aan de achterkant van het toestelletje bevinden. We vinden hier:
  • 1x USB 2.0 aansluing
  • 2x Firewire 800
Verder in de review spreek ik over Firewire 400, omdat de aansluiting op mijn moederbord slechts Firewire 400 ondersteunt. Eén extra Firewire 800 kaart kost ook vrij veel en ik ben blij met de snelheid die ik nu heb.

Hier tussen zijn ook nog de stroom aansluiting en de aan/uit schakelaar verwerkt. Aan de binnenkant bevindt zich wat ondertussen ook al duidelijk was, een 320GB harde schijf die gekoeld wordt door een ventilatortje. Deze ventilator is niets om schrik van te hebben, hij amper geluid.

Wat zit er nog voor de rest in die mooi doos?
  • 1x USB kabel
  • 1x Firewire kabel
Dit vind ik getuigen van kwalliteit. Het feit dat er 2 kabels zijn meegeleverd. Je ziet immers vaak dat fabrikanten hun groot aantal aan aansluiting tonen, maar slechts de goedkope kabel in de doos meegeven waardoor je nog extra onkosten moet maken als dat niet de kabel van jouw voorkeur is.

Er zit ook een knopje op aan de voorkant, deze zorgt in samenwerking met de hierboven vermelde software bij het indrukken voor een gekozen actie (Imagen of synchroniseren). Hierrond zit ook een handig indicatie ledje.
  • Beide lichtjes aan: Apparaat staat aan.
  • Beide lichtjes flikkeren beurtelings: Apparaat is aan't lezen of schrijven.
  • Onderste lichtje flikkert: Stand-by, gebeurd na een tijd inactiviteit.
Verder is het een Plug & Play apparaat, aansluiten en klaar voor gebruik. Er zit ook meegeleverde software bij die dient voor het backuppen van je computer. Echter is het een zwak programma en gebruik ik het ook niet. Het is instaat om volledige images van je PC te maken, maar ook de door jouw aangeduide mappen de synchroniseren.

Firewire optisch? :?
Zoals hieronder een discussie heeft plaatsgevonden, heeft Pjerry me aangezet om verder onderzoek te verrichten naar deze zogenaamde glasvezel bij firewire. Zowel Firewire 400, 800 als USB gebruiken elektrische signalen om hun data te geleiden. Vanwaar dan deze verwarring? Er bestaat een mogelijkheid waarmee je je Firewire 400 of 800 kabel kan verlengen met maar liefst 1000m met behulp van een optische kabel. Dit echter niet zonder ondersteuning van een toestelletje waarvan een foto vanonder staat. Hierbij steek je je Firewire kabel in het toestel, vanuit het toestel vertrekt een optisch signaal naar de ontvanger (soort gelijk toestel), wat dit optisch signaal weer omzet in een elektrisch Firewire 400 of 800 signaal. Voor meer uitleg kan je verderklikken naar deze (PDF) en deze informatieve sites.

Tijdens het zoeken, heb ik ook gevonden dat deze techniek ook mogelijk is met USB 2.0. Deze dingen kosten echter stukken van mensen en is een Cat5 kabel meer aangeraden om lange afstanden te overbruggen. Hier klikken voor meer uitleg.

Prestaties
Laten we dan toch maar beginnen met een positieve eigenschap van dit product. Ik heb hem aangesloten op mijn moederbord via een Firewire 400 poort, een aansluiting die net een iets sneller is dan USB 2.0. Vreemd zou je zeggen want de specifcaties wijzen anders uit.
Bandbreedte USB en FireWire Bron
  • USB 1.0 1,5 Mbit/s
  • USB 1.0 hs 12 Mbit/s
  • USB 2.0 480 Mbit/s
  • USB 3.0 4,7 Gbit/s
  • FireWire 400 400 Mbit/s
  • FireWire 800 800 Mbit/s
  • FireWire 3200 3,2 Gbit/s
Daarbij neem ik ook direct de proef op de som, en komen we inderdaad omgekeerd evenredige prestaties uit. Bij onderstaande resultaten wordt het programma HD Tune Pro gebruikt en wordt leessnelheid van USB 2.0 en Firewire 400 vergeleken.

Firewire 400
  • Transfer Rate Average : 31.2 MB/sec
  • Access Time: 15.6 ms
  • Burst Rate: 25.0 MB/sec
  • CPU Usage: 6.7%
Benchmarks liegen eenmaal niet, ook zien we dit in het dagelijkse gebruik dat het schrijven of uitlezen van files via Firewire een stuk sneller vooruit gaat dan USB 2.0. Nou hoe komt dat nu vergeleken met de bovenstaande doorvoersnelheden? 8)7 Nou onze goede vriend Wikipedia weet ons hetvolgende wijs te maken:
"Ondanks de iets kleinere bandbreedte van FireWire 400 ten opzichte van USB 2.0 kan FireWire 400 door een efficiënter protocol toch sneller zijn. FireWire maakt gebruik van een eigen processor die gebruik maakt van DMA voor de gegevensoverdracht, dit in tegenstelling tot USB dat via de centrale processor verloopt."
Als we nog even verder lezen in ons digitale encyclopedie, vinden we ook nog twee vrij leuke weetjes i.v.m. de voordelen van Firewire tegenover USB 2.0.
"Een tweede voordeel van FireWire ten opzichte van USB is de kabellengte: deze is bij USB begrensd tot circa 3 tot 5 meter (kan verlengd worden d.m.v. USB-hubs tot 30 meter), bij FireWire kunnen veel grotere afstanden worden overbrugd. Een afstand van 5 meter is niet ongewoon, terwijl met een 'optische repeater' lengtes tot 1000 meter mogelijk zijn. De FireWire-kabel is qua opbouw vergelijkbaar met een 10BaseT-ethernetkabel."
Misschien handig voor thuis netwerken, omdat hij niet over een ethernet aansluiting beschikt.
"Via de FireWire-kabel kan het aangesloten apparaat van stroom worden voorzien. Via de FireWire-kabel is 45 watt vermogen beschikbaar en dat is genoeg voor het voeden van een externe vaste schijf of een mp3-speler. USB blijft ook op dit gebied ver achter, te weten met maximaal 2,5 watt vermogen."
Dit verhaaltje is echter niet van toepassing bij deze harde schijf, jammer genoeg, het zou mooi mee genomen zijn. Hij moet als hij zowel via USB 2.0 als via Firewire extra gevoedt worden.

Geluid- en warmteproductie
Zoals gezegd zit er een klein ventilatortje in de harde schijf die zorgt voor een kleine koeling. Deze maakt zo goed als geen lawaai. Wat me echter wel stoort is het geluid van de schijf zelf. Hij heeft een vervelend zoem geluidje, het is niet luid, maar het is er.

Ik gebruik de schijf voornamelijk voor data-opslag en backups. Daardoor staat hij bijna altijd uit en als ik backup heeft hij de tijd niet om fatsoenlijk op te warmen. Maar als ik hem dan toch een tijd aan laat wordt hij aan de warme kant. Ik schat op gevoel een 42°C, er zit geen ingebouwde temperatuursensor in.

Betrouwbaarheid
Hét minpunt. Ik denk dat ik ondertussen al een 15 tal keer te maken heb gehad met een slecht bootende schijf of willekeurige fouten. Dat eerste had ik vooral op het begin: Je zet de schijf aan maar je computer geeft geen een teken van leven in zijn ingangen, toch hoor je de schijf volledig upspinnen. Dit probleem is al ondertussen verholpen door keurig telkens voor het loskopelen van de schijf hem éérst in Windows veilig te verwijderen.

Dan heb je nog die vervelende willekeurige fouten die optreden. Geen flauw idee hoe ze erop komen. De ene dag kijk je nog een leuke film, de andere dag wil je hem naar een andere schijf kopieren en geeft loopt heel de computer vast tijdens de transfer. Na lang wachten komt de foutmelding waarin vermeld staat dat er iets fout is met het bronbestand.

Al enkele malen heb ik ook de schijf op fouten gecontroleerd en hem traag laten formatteren. (Bij traag formatteren wordt na het formatteren ook op fouten gecontroleerd.) Echter zonder baat.

Toch heb ik deze schijf al ~3 jaar in gebruik. Waarom? Gebrek aan een andere. De schijf doet zijn werk, hij houdt data bij, al gaan er soms stukjes van verloren. Maar het is toch een leuke uitbreiding voor je computers capaciteit.

Ik heb deze gratis gekregen, waardoor de prijs natuurlijk altijd rooskleurig is :). Maar in pricewatch staat hij nu rond de ~¤90 wat enorm veel is op dit moment voor 320GB. Er zijn al veel goedkopere schijven van andere merken met meer capaciteit zelfs.

Heb jij ook een Maxtor OneTouch III T01G320 320GB?

" Dat eerste had ik vooral op het begin: Je zet de schijf aan maar je computer geeft geen een teken van leven in zijn ingangen, toch hoor je de schijf volledig upspinnen. Dit probleem is al ondertussen verholpen door keurig telkens voor het loskopelen van de schijf hem éérst in Windows veilig te verwijderen. "

Als je dit niet doet!, kunnen de koppen niet terug naar de rust positie, en de schijven kunnen niet normaal afremmen. Dus kan hij LANGZAAM kuren gaan vertonen!, dit ligt dus niet aan maxtor, maar aan het gebruik.

Je kan ook niet binnen een cm stil staan als je rent, of je moet tegen een muur lopen :)
Inderdaad ligt dit niet aan Maxtor, dat zeg ik toch ook niet :+.
Intressante uitleg, dat van die kop klopt volgens mij wel, maar als je het toestel uitzet, spinnen de schijven even snel uit als je hem veilig zou verwijderen. (Afgaande op het geluid)

Ook wat ermee te maken heeft volgens mij, als niet zichtbare/voltooide processen nog schrijven op de schijf wordt het desbetreffende bestand logischerwijs ook ongeldig.
Een leuke review SoulShot.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij glasvezel USB en Firewirekable? De aansluitingen zijn electrisch en niet optisch, dus wat kan glasvezel (dat isoleert als de pest... O+ ) daar mee aan.

Heb je overigens wel eens overwogen om er een andere schijf in te zetten?
Je hebt misschien gelijk in die USB, dat dat geen glasvezel is, maar dat moet ik nog verder onderzoeken. Ik heb dit besluit voor beiden overtrokken omdat de kabels er precies hetzelfde uitzien, niet het beste beoordelingspunt dus.
Daarentegen bestaan Glasvezel Firewre kabels wel, als je googled erop vindt je wel sommige hits zoals deze of deze.

Nee, helemaal nog niet bij stilgestaan. Mede met het feit dat ik deze schijf gekregen heb van mijn neef en dat hij nog via zijn bedrijf bij een leasingscompany staat ingeschreven. Dus best de garantiestickertjes etc. er mooi laten opzitten. Toch leuke vraag.

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 17 april 2008 23:16]

Uit een gewone (ik ken alleen de 400 aansluitingen) komt echt geen licht maar voltjes. Dus daar kan nooit rechtstreeks een glasfiber-kabeltje op.

Maar ik denk dat het ietsjes anders zit. Wat ik vooral uit je tweede link opmaak (bedank voor de links) is dat bij de 800 glasvezelkabel gebruikt wordt. Ik lees niets over een wijziging van de stekkers (optisch is nl nooit 4 of 6 pins, gewoon één gatje, met verschillende modulatie voor de diverse signalen). Ik denk dus dat het geleidende materiaal gesealed wordt met glasvezel, zodat het signaal veel beter binnen blijft (hoewel magneetvelden gaan dwars door glas heen... :? ) en de troep buiten blijft, zodat langere afstanden overbrugt kunnen worden.

Ik ben wel erg benieuwd wat nou echt de verklaring is, want terwijl ik het schrijf begin ik er steeds meer aan te twijfelen, temeer omdat dat ook bij Firewire 400 toegepast zou kunnen worden..... Questions, questions :? .
Ik dacht al dat het zo in elkaar zat. Had ik zelfs al geschreven, maar daarna weer verwijderd omdat het niet strookte met de gedachten dat het alleen voor 800 gebruikt wordt. Maar nu schrijf je duidelijk dat het zowel voor de 400 als 800 gebruikt wordt.

Ik snap het weer helemaal O-) .

Leuk gedaan allemaal, ik heb nu geen tijd om de links te bekijken, maar dat ga ik zeker doen..... kunnen we verder discussiëren :9 .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 april 2008 11:10]