EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point Review

dreke01 16 februari 2013, 10.821 views

EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point

Pluspunten

• Compact
  • Uitgebreide instelmogelijkheden
  • Zeer sterk signaal

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 5
Na diverse reviews en ervaringen te hebben gelezen, heb ik ter ondersteuning van mijn draadloze router ( Netgear WNDR4500), de Engenius ECB350 (ivm gigabit poort) gekocht. Besteld bij Salland en werd keurig zoals afgesproken afgeleverd.

Mijn netwerk bestaat uit een Ziggo modem (woonkamer) met daarna een Netgear WNDR4500 router (bijkeuken circa 12 meter verder). Alles is met Cat5e kabels aangesloten en de bedraadde apparaten hebben allemaal een eigen IP-adres. Op de switch van de router zijn een Netgear Stora NAS (staat naast router) en een AC Ryan mediaspeler (nabij modem in woonkamer) aangesloten.
Vanuit de switch van de router heb ik een kabel naar de 1e verdieping getrokken en is een Netgear 5poorts gigabit switch aangesloten. Op deze switch heb ik mijn vaste pc aangesloten.
Op de 1e verdieping was ik ontevreden over de draadloze dekking, op bepaalde plekken helemaal geen bereik. Dit ondanks een kanaal wat in de buurt niet gebruikt wordt en mijn instellingen max staan ingesteld op de router.
Ter ondersteuning van mijn router dus het Access Point (AP) van Engenius aangeschaft.

Installatie AP:
De installatie was een fluitje van een cent. Wel omdat ik al veel informatie gelezen had over hoe dit moest. Wat heb ik nu gedaan:
Ik heb op mijn laptop de wifi verbindingen uitgezet en daarna de laptop het IP-adres 192.168.1.21 gegeven. Hierna de laptop met een kabel met het AP verbonden. Het AP aangezet en gewacht dat mijn netwerkicoon de melding gaf dat ik verbonden was. Toen in mijn browser het IP-adres van het AP ingetypt 192.168.1.1. Vervolgens ingelogd en alle instellingen aangepast naar mijn wensen. Ik heb het AP dezelfde SSID en netwerksleutel gegeven als ingesteld op mijn router. Ook heeft het AP een vast IP-adres gekregen en dezelfde DNS adressen als in mijn router. Het signaal heb ik momenteel op 20 dBm ingesteld en ga nog testen met hogere waardes. Nadat ik een instelling had ingevoerd, heb ik dit bevestigd middels een Apply of Save. In het browserscherm zie je dan bovenaan in de linkerkolom achter Save/reload en getal oplopen met het aantal wijzigingen. Nadat alles was ingesteld heb ik geklikt op Save/reload en de instellingen doorgevoerd. Het AP wordt na opnieuw opgestart. Ondertussen heb ik het IP-adres van mijn laptop aangepast zodat deze past binnen de IP instellingen van min router en nu dus ook mijn AP. Na volledig opstarten bleken de instellingen netjes doorgevoerd te zijn. Hierna weer uitgelogd en het AP uitgezet en daarna aangesloten op de 5poorts switch. De IP-instellingen op de laptop weer op automatisch gezet. Vervolgens het wifi-signaal op mijn router uitgezet. Toen het AP helemaal opgestart en alles getest met mijn laptop.

Resultaat:
Perfecte dekking op 1e verdieping en goede dekking op begane grond. Alles werkte zoals het moest. Dekking op begane grond zal zeker verbeteren als ik de signaalsterkte in het AP ga verhogen.

Ik heb vervolgens mijn wifi-signaal in de router weer aangezet en nu schakelen mijn laptop, tablet en telefoons vanzelf naar het sterkste wifi signaal. Perfect.
Ik ga wel nog bekijken wat de beste lokatie is om het AP neer te zetten en dan kan ik verder testen met de signaalsterkte instellingen.

Ik ben in ieder geval tot nu toe erg tevreden.

Over de ondersteuning / betrouwbaarheid en stabiliteit kan nog niets zeggen. Pas 1 dag in gebruik.

28/03/2013
Tot nu toe werkt de AP super. Geen uitval en zeer goede dekking. Heb signaalsterkte nu op 26 dBm staan en zoals verwacht perfecte dekking.

Heb jij ook een EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point?

Mooie uitleg over hoe je de AP moet configureren. Heb je de Engenius als AP ingesteld of als WDS-AP.
Alleen als standaard AP.

Tot op heden werkt ie naar volle tevredenheid. Staat nu op 23 dBm ingesteld. Kan dus nog met 6dBm omhoog waardoor dekking nog beter wordt.
Hoi Dreke,

Top uitleg, moet het nog wel uitproberen zoals jij het uitlegt...alleen waar kan ik het signaal verhogen, ik kan het niet vinden in de configuratie scherm?

Bedankt alvast.

Grt,

Ronald
Dieckun je vinden onder: "wireless advanced settings" en dan bij "transmit power"
Hi Dreke,
Vandaag de ECB350 gekregen en geinstalleerd. Werkt perfect, alleen onder "wireless advanced settings" staat bij mij geen "transmit power". Andere ideeŽn :?
Groeten, Begelaar
Het opschroeven naar het sterkste signaal is inleveren op snelheid. De Engenius ECB350 gaat na de 26 db meer in de G modus uitzenden inplaats van de N. 26 db is gewoon goed,,hoger moet niet.
Ligt misschien aan firmware versie. Ik heb 1.2.2
land veranderen/nederland heeft standaard max 100mW.
ik heb mijne op Turkije staan en power op 29db