Lenovo IdeaPad Yoga 13 (MAM2GMH) Review

nimm2 16 februari 2013, laatste update op 26 juli 2013, 4.871 views

Lenovo IdeaPad Yoga 13 (MAM2GMH)

Pluspunten

• Veelzijdigheid van 'Yoga' form factor (stand-modus en tablet modus)
  • strak uiterlijk
  • touch-interface icm windows 8 (ook in desktop mode)
  • geweldig IPS paneel: helder, geweldige kijkhoeken, perfecte resolutie
  • uitbreidbaarheid geheugen en SSD
  • prima prestaties

Minpunten

• onhandige indeling toetsenbord
  • te klein toetsenbord
  • drivers en software: slechte trackpad software en random verschijnen van onscreen toetsenbord
  • verkwistend gebruik van SSD voor recovery partities
  • coating op rand laat los
  • flikkerend beeldschem
  • yoga produceert een constante pieptoon tijdens laden

Update 26 juli
Na ongeveer een halfjaar gebruik vallen me weer nieuwe dingen op

- het scherm flikkert af en toe subtiel. dit lijkt te maken hebben met een power save feature - adaptive brightness. ik kan het uitzetten in de power options, maar het flikkeren houdt niet op. is een discussie item op het lenovo forum
- wanneer ik de laptop aan de oplader gebruik, produceert de lenovo yoga een zacht hoogfrequent piep-geluid. ook een bekend probleem op het lenovo forum, maar er is geen eenduidige oplossing voor aangedragen door lenovo.

al met al zijn toch meer issues met deze laptop, dan wat je van een merk als Lenovo zou mogen verwachten. niet goed uitgewerkte ergonomie, loslatende coating op randen, pieptoon, geflikker van het scherm, onbetrouwbare orientatiesensor, spontaan tevoorschijn springen van het onscreen toetsenbord. ook het feit dat de laptop met vingerafdrukken op het scherm uit de verpakking kwam, draagt niet bij aan een gevoel van een premium product. daarom heb ik de algemene beoordeling op 'voldoende' teruggezet.

als ik me richt op ergonomie en bouwkwaliteit, zou mijn volgende laptop zou zomaar weer eens een macbook air kunnen worden; de nadelen van mac osx neem ik dan maar voor lief.

Update 19 april
ik heb deze laptop nu een tijdje in gebruik, en ik kan niet wennen aan het te kleine toetsenbord en de te dicht op elkaar gepropte knopjes. Aangezien een toetsenbord (sinds de komst van tablets) nogal belangrijke feature is, vind ik de ergonomie zwaar wegen. Ergonomie teruggezet naar twee sterren.

Waarom
Ik heb deze laptop gekocht als vervanging van mijn witte plastic macbook core 2 duo. Deze was na vier jaar toch toe aan vervanging. Hoewel de snelheid nog acceptabel was, mede door het een SSD upgrade, ergerde ik me vaak aan de lage resolutie van het scherm. Ook was de accu inmiddels zo sterk achteruit gegaan dat deze altijd aan de (inmiddels zelf gerepareerde) adapter moest. Laptop zelf zat onder de krassen en het plastic was op verschillende plaatsen afgebroken.

Ik heb echt geprobeerd om apple-fan te worden, maar na vier jaar bleek ik nog steeds weinig meer met deze laptop te doen dan de chrome browser opstarten en internetten. Ik ben nog steeds een ontzettende apple-kneus en kan er niet veel meer mee dan wat eenvoudige taakjes. Ik vind bestandsbeheer niet lekker werken en het windowmanagement van apple, met name de beperkte mogelijkheden om programma's echt full-screen te gebruiken, stoort me. Apple blijkt ook niet lekker samen te werken met mijn WHS thuisnetwerk.

Een nieuwe laptop dus. Ik heb lang getwijfeld om een 13 inch aluminium apple macbook air te kopen. Qua uiterlijk en ergonomie vind ik de macbook airs nog steeds de mooiste laptops. maar qua software wilde ik toch echt een windows laptop. Een nieuw operating sytem in combinatie met een touch screen en de mogelijkheden van het om te klappen scherm, gaven voor mij de doorslag om voor deze Lenovo ideapad Yoga te kiezen. De BTW-actie van BCC gaf uiteindelijk de doorslag om deze op een avond in een opwelling ook daadwerkelijk te kopen, precies één minuut voor 22.00 (ivm volgende dag bezorging).

Laptop die bezorgd werd was goed verpakt en verzegeld, maar aan de binnenkant van het scherm zaten vingerafdrukken! Omdat er verder niks te zien was aan de laptop en deze ook nog niet geinstalleerd was, heb ik besloten m in gebruik te nemen.

Als je goed kijkt zie je de out-of-the-box vingerafdrukken op het scherm en een vies touchpad

Features
  • Qua specificaties biedt de lenovo 'gemiddelde' features op het gebied van processor, ssd en geheugen. De combinatie van 128 gb SSD, 4GB DDR3 en een i5 processor is redelijk standaard voor een ultrabook en voor dagelijks gebruik echt prima.
  • De tablet-mode icm touch is waanzinnig soepel. Ook de tablet-geoptimaliseerde internet explorer is in tablet modus extreem soepel
  • Uiterlijk, build quality: Deze laptop is duidelijk steviger gebouwd dan andere ultrabooks in deze prijsklasse en zet er strak uit
  • Petje af voor Lenovo, voor het achterwege laten van lelijke logo's, overbodige teksten in chinees design en goedkope plastic keyboard knopjes. de lelijke verplichte intel/ultrabook/energy star -stickers heb ik natuurlijk als eerste van de laptop verwijderd.
  • De onboard webcam is een hele goedkope en deze levert ontzettend beroerde plaatjes (veel ruis, weinig kleuren)
  • laptop is goed te gebruiken door linkshandigen, omdat usb poorten aan beide kanten zitten (fijn als je links muist met een bedrade muis. tochpad zit gewoon in het midden
  • geluid is beetje blikkerig maar doet niet onder voor het geluid van mijn oude macbook. geluid kan lekker hard
  • Veelzijdigheid van yoga (zie kopje Yoga
Yoga
Omdat je het scherm helemaal kunt omklappen biedt deze laptop veel extra flexibiliteit en leuke nieuwe gebruiksmogelijkheden. In de tablet- en standmodus zitten de toetsen aan de onderkant (uitgeschakeld), maar dit is niet problematisch.
  • normale laptop modus
  • volledig vlak
  • tablet modus: tover je laptop om tot een 13 inch-tablet. in combinatie met touch een goede manier om foto's te bekijken. laptop is zelfs in portrait modus te gebruiken, of in de tablet modus icm een muis 8)7
  • tent modus: geen toepassing voor gevonden. misschien handig tijdens het kamperen
  • stand modus: ideaal voor lazy-internetten, als je languit op de bank ligt kun je de laptop in stand-mode op schoot zetten en mbv de touch interface de laptop gebruiken
Prestaties
  • Het valt mij op dat de wifi-ontvangst van de laptop minder is dan andere wifi-apparaten, waardoor de wifi-snelheid suboptimaal is.
  • Prestaties van de laptop zijn prima. i5 processor zorgt ervoor dat je nergens op hoeft te wachten. Prestaties worden op verschillende websites vergeleken met andere ultrabooks. Voor mij zijn specificaties niet meer doorslaggevend bij een laptop. Ergonomie, build quality, form factor en scherm geven voor mij de doorslag. De review focust daarom ook vooral op deze aspecten
  • in de toekomst is het mogelijk om deze laptop te voorzien van meer geheugen en een grotere SSD. een groot voordeel tov andere ultrabooks, die niet meer zelf open te maken zijn.
  • laptop start razendsnel op en wordt in korte tijd wakker uit standby modus
  • lenovo is kwistig omgesprongen met de beperkte SSD ruimte en heeft grote delen van de schijf geclaimd voor restore partities. Dit is deels op te lossen mbv een downloadbaar Lenovo tooltje, die de parties wat efficienter indeelt. Van de 128 GB SSD blijft dan nog 99GB over voor de windows-partitie. Ik heb data op een server staan en in de cloud, dus voor mij leidt de beperkte schijfruimte niet tot problemen. Een mooi verzonken SD-card slot biedt een makkelijke uitbreidingsmogelijkheid voor extra storage.
De door Lenovo geoptimaliseerde partitie-indeling levert 99 GB bruikbare ruimte

Beeldkwaliteit
Een van de redenen voor de keuze voor deze laptop is het scherm. De yoga heeft een geweldig 13 inch IPS scherm met fantastische kijkhoeken, grote helderheid en mooie kleuren. Resolutie van 1600x900 pixels is voor mij een flinke verbetering t.o.v. een 1280x800 scherm van mijn oude macbook. Ook gaat windows een stuk efficienter om met pixels, waardoor ik nu voldoende ruimte heb om verschillende windows op het scherm naast elkaar open te hebben. Ik heb ook naar full-hd 13 inch laptops gekeken, maar bij deze schermen is zijn standaard Windows apps wat mij betreft veel te klein. De 1600x900 resolutie is ideaal in desktop mode en biedt tevens scherpe plaatjes (oa tiles) in de touch modus.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Dubbele 'hinges' tussen toetsenbordgedeelte en scherm zijn zeer robuust en laptop blijft in iedere positie stevig staan. In het midden veert het toetsenbord een beetje door.

De doffe coating van de plastic rand rondom de laptop laat los! Gelukkig is het materiaal onder deze coating ook zwart, maar ik vind dit onacceptabel voor een laptop in deze prijsklasse. Ik ga de laptop binnenkort terugsturen naar lenovo en eisen dat hier iets aan gedaan wordt.

Coating van rand laat los! Slecht!

Ergonomie
Een belangrijk nadeel van deze laptop vind ik de indeling van het toetsenbord. Om de indeling van het toetsenbord compact te houden is aan de rechterkant van het toetsenbord een rijtje toetsen gepropt (delete, home, end, pgup, pgdn); enter en shift knoppen ernaast zijn te klein uitgevoerd. hierdoor druk je regelmatig op de verkeerde knop (pijl omhoog wanneer je shift wilt, pgup wanneer je enter wilt indrukken). Door dit rijtje toetsen, zit de rest van het toetsenbord ook teveel naar links geschoven en lijnt het niet goed uit met het touchpad.
Het touchpad is goed van formaat. over het gehele oppervlak is het mogelijk om te klikken. Naar mijn mening moet je net te hard klikken, waardoor je vinger (en hierdoor het pijltje van je muis ook) automatisch meebeweegt.

Te kleine entertoets en shifttoets

Out of the box instellingen heb ik moeten aanpassen om het gebruik logisch te maken. zo heb ik de windows-8 gestures op het touchscreen uitgezet. wanneer je te dicht bij de linker rand van het touchscreen zit, interpreteert de laptop dit als de gesture in de windows 8 modues, voor het switchen naar andere apps.

In de desktop modus springt het onscreen toetsenbord regelmatig omhoog. Door 'lenovo transitions' te uninstallen lijkt dit probleem opgelost.

Warmte- en geluidsproductie
Tijdens het schrijven van deze review produceert de lenovo wel wat geluid, maar het is niet hinderlijk. Wanneer je de laptop in de tablet mode, op schoot gebruikt, kun je de air vents van je af laten wijzen, zodat er voor voldoende koeling gezorgd kan worden.

Mobiliteit en accuduur
Accuduur is prima
Wordt geleverd met een hele kleine adapter. het snoer is lang genoeg. ik vind het raar dat er wel een stuk klittenband aan het stuk snoer tussen adapter en laptop zit, om snoer netjes opgerold te houden, maar dat dit klittenband ontbreekt voor het gedeelte tussen stekker en adapter. Je kunt de adapter dus maar voor de helft netjes oprollen.

Ik heb 991 euro betaald voor deze laptop tijdens de BCC btw actie begin 2013. hierdoor kreeg ik een flinke korting op de gebruikelijke prijs. Dit gaf uiteindelijk de doorslag .

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Yoga 13 (MAM2GMH)?

Ik heb deze laptop ook alleen dan de oranje i7. De problemen met het touchscreen herken ik niet, behalve dan dat de windows 8 gestures pas de tweede keer herkend werden. Dus bijvoorbeeld de charms bar tevoorschijn laten komen ging pas na 2x inswipen. Gelukkig op te lossen met een fix die ik heb gevonden op het Lenovo forum.

Ik kom toevallig ook van een macbook 13 af. Hindert jou het fan geluid niet van de Yoga? Ik zie dat je het vermeld in je review als niet hinderlijk. Vergeleken met mn oude macbook is de Yoga echt belachelijk luid, de fans draaien continue èn hard. Ik wacht met smart op een mogelijke bios fix waaraan Lenovo bezig is.
Helaas, de fans kicken nu iets later in, maar nog steeds "noisy".
hoi Richard

ik heb geen enkele last van geluid. sterker: mijn oude macbook maakte enorm veel geluid, terwijl mijn yoga bijna niet te horen is. ik heb wel de i5,misschien produceert deze minder warmte?
Ben benieuwd naar 3 extra dingen:
1. Betreft het een mat of glanzend scherm
2. Hoe bevalt het als je hem als tablet gebruikt? Niet te zwaar en/of te groot?
3. Hoe lang doe je met accu als je hem met name gebruikt voor internet en office? Maakt het verbruik uit of je hem wel/niet in tablet modus gebruikt?
hi devlam

mijn yoga heeft een glanzend scherm. worden ze ook met matte schermen geleverd?

ik gebruik m nauwelijks als tablet. dat is niet zozeer omdat hij te zwaar is, maar omdat je er maar weinig mee kunt. er zijn nog niet zoveel nuttige apps uit. daarnaast moet de laptop in yoga-modus concurreren met mijn nexus 7; die werkt toch net iets beter en ligt lekkerder in de hand.

Hoewel de touch-based IE browser erg goed werkt, blijf ik toch liever chrome gebruiken, omdat dit beter samenwerkt met mijn google account, mijn favorieten en natuurlijk mijn favoriete password tool lastpass. ik hoop dat chrome ook een windows 8 touchbased browser variant uitbrengt. de huidige touch browser van google doet niet veel meer dan de knoppen een beetje groter maken.

95% van de tijd gebruik ik mijn windows 8 machine in desktop modus. ik gebruik sinds het begin startX, zodat ik mijn startmenu weer terug heb. ik ben nog maar weinig te vinden in het metro menu. ik ga, wanneer windows 8.1 uitkomt, wel weer serieus de nieuwe startmenu opzet proberen te gebruiken. schijnt een stuk verbeterd te zijn

qua power: ik denk dat de laptop een paar uur meegaat zonder aan de oplader te liggen. niet extreem lang. ik heb m de laatste tijd minder vaak aan de oplader liggen; hij produceert namelijk een hinderlijk pieptoontje wanneer hij de accu oplaadt. dit wordt niet veroorzaakt door de fans, het is een ander geluid. ik ga dit trouwens wel melden bij lenovo. het schijnt dat dit een driver probleem is
Hallo nimm2,

Bedankt voor je reactie. Kon uit de specs niet halen of het een mat of glanzend schem betrof. Mijn voorkeur gaat uit naar een mat scherm, wordt heleml gek van die glanzende schermen als ik enigszins in de zon zit. Of valt dat mee bij deze lenovo.

Ben op zoek voor mijn dochter die gaat studeren, een redelijke accu voor gebruik op de opleiding is eigenlijk een vereiste. Lees nu in de computertotaal dat daar een positief punt van de yoga11 de accuduur betreft. Gesteld wordt een werktijd van 10 uur.
Heeft deze overigens windows 8 pro of rt?
geen van beiden - deze heeft windows 8

je kunt de windows 8 RT versie alleen op ARM hardware installeren, dus niet op intel x86 compatible hardware. is maar goed ook, want volgens mij is windows 8 rt de touch interface van windows 8 ZONDER de mogelijkheid om bestaande windows applicaties te installeren....

Zit er een WLan aansluiting op de laptop?
Zit er een WLan aansluiting op de laptop?
ik heb gekeken maar ik kan m nergens zien zitten
Grappig dat er in het bijgeleverde boekje staat dat je het scherm niet meer dan 130 graden mag kantelen. Zal wel standaard tekst zijn voor hun andere laptops :)
Er is ondertussen een betere oplossing voor het 'geluidsoverlast' van de fans, werkt echt briljant, ergerde me in het verleden vreselijk aan de fans, maar nu geen last meer van!