Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook X202E-CT009H Review

CompFrans 15 februari 2013, 13.259 views

Asus VivoBook X202E-CT009H

Pluspunten

• niet al te duur
  • bouw
  • touchscreen
  • goed toetsenbord
  • snel opstarten
  • kleine voeding
  • goed geluid

Minpunten

• lawaai fan
  • warmteafvoer
  • throttling!
  • beeldscherm
  • trackpad
  • laadt langzaam op
  • HELE SLECHTE Wifi kaart!!!

Dit is een fantastisch notebook, maar het heeft wel een aantal minpunten en heel specifieke problemen. Het belangrijkste probleem is die verschrikkelijke fan: zelfs op 12.5 snelheid al een afschuwelijk geluid! Het heeft me even gekost het op te lossen maar het is me dus wel gelukt! Vandaar ook dit review zodat anderen het ook kunnen gebruiken.

Verder kan ik alleen maar zeggen: dit is een fantastisch notebook, bijna een ultrabook, voor deze prijs. Hij is behoorlijk snel, maar toch echt niet geschikt voor het zware werk (de reden zie je beneden).
Ik heb er net een samsung 256 Gb 840 Pro ingestopt. Hij start nu op in 4- 5 sec (tegenover 14 seconden met HDD) en dat is dus een 'cold boot'! Het is wel nodig dat je dan alle overbodige startup items (te vinden via de task manager eruit gooit: anders voeg je een paar seconden toe) En is waarvoor ik hem gebruik geluidloos... Al met al: na flink wat problemen aan het begin maar nu dus wel zeer tevreden.

De pluspunten meer uitgebreid:
- niet al te duur
- de bouw: OK hij is een paar mm te dik om ultrabook te mogen heten maar wie ziet het verschil (of kan het wat wschelen?)
- goed touchscreen: werkt echt lekker. Verbazingwekkend hoe vaak je dat ding gaat gebruiken. Ik gebruik ook zelf geschreven programma's en het is heel eenvoudig om functies in visual basic daarvoor in te bouwen.
- snel als je hem niet te zwaar belast
- goed toetsenbord: buigt helemaal niet door, typt behoorlijk goed (backspace toets piepte wel de eerste week)
- razendsnel opstarten, zelfs met de HDD (win8: er zitten nadelen aan maar dit is heerlijk). Maar met de SSD (zie boven) is het gewoon een droom!
- lekker kleine voeding
- goed geluid: alle negatieve dingen aan het lawaai van HDD en fan zijn hier dan weer positief: hij kan heel hard en ik vind het voor zo'n klein apparaatje verbluffend
- batterij gaat ongeveer 4 uur mee, met alles op power savings bijna 5 uur: bepaal zelf maar of dat nu positief is of niet. Minder dan mijn vorige, nu kapotte, netbook, langer dan alle andere notebooks die ik heb gehad.

de minpunten met toelichting
- die fan is echt verschrikkelijk! Geloof niet wat mensen zeggen dat een bios update (ik heb nu 207) helpt: ja, de eerste vijf minuten als hij echt koud is, maar daarna gaat hij aan en blijft hij aan. Speedfan kan het niet reguleren. Ik had al bijna een andere computer gekocht: voor het meeste werk stoort de fan mij niet, maar wel als ik lees/ review of schrijf - waarvoor ik hem gekocht heb - dus duidelijk wel. Ik kon er gewoon niet meer door nadenken: niet alleen hard maar vooral ook heel irritant. De metalen kast lijkt het te versterken. Na lang zoeken (via een Duits review vond ik het) vond ik deze tool: notebookfancontrol. Zie http://www.softpedia.com/...weak/ASUS-Fan-Xpert.shtml. Nu kan je fan gewoon uitzetten. Ja, op nul dus! En als je gewoon alleen maar schrijft of leest dan blijft de temperatuur laag en is er geen probleem (ik zet dan het scherm op 30-40%, power options alles uit, processor op 40%, flightmode on: ook nog eens goed voor de batterij). Dan zie je gelijk ook dat Asus het niet slim afgesteld heeft.
- maar de warmteafvoer van deze computer is niet fantastisch (ik vermoed dat het uitmaakt of je een metalen of plastic onderkant hebt): als je wat gaat doen slaat hij onverbiddelijk aan. Ik vind het niet zo heel erg meer omdat hij dat alleen doet bij dingen waar ik geen last van heb.
- MAAR: als je de processor echt wilt gebruiken, dan gaat hij door het lint: hij kan hem niet meer koelen en 'throttled' hem. Dan gaat hij naar 40% van zijn vermogen en wordt alles HEELlangzaam. Niet erg als je iets aan het typen bent in Word, maar ja, je was juist iets aan het doen wat wat meer kracht vroeg... Nog irritanter: denk niet dat hij weer terugschakelt als hij weer koeler is. Een keer is het me gelukt door hem alleen in de slaapstand te zetten, maar meestal moet je hem restarten... Al gaat dat natuurlijk snel: het zou niet moeten. Eerlijk is eerlijk: als je gewoon wat office werkt doet, mailt, internet, wat plaatjes of een video bekijkt dan gebeurt het niet, maar het is wel gek: je gebruikt eigenlijk nooit alle kracht van de processor. Dat hij dan wel snel kan maakt dat hij responsief aanvoelt en pagina's snel laadt en zo. Hij is dus geschikt voor specifiek gebruik maar duidelijk niet voor alles.
- Het beeldscherm: dat is niet top. Ik denk dat dat is waarop je inlevert bij dit model en die redelijk prijs er voor terug krijgt. Resolutie is OK voor deze grootte, maar helderheid is dat niet. Ik vond wel dat het beter werd als je via de graphics driver de gamma iets aggressiever zet (daarom ziet bijvoorbeeld Samsung er vaak zo mooi uit in de winkel: maar als je het echt gaat gebruiken merk je dat die onrealistische aggressief staan - geldt voor hun computers en televisies). In de winkel naast een andere computer is het huilen, maar als je hem gewoon los gebruikt dan valt het allemaal reuze mee. Verrassing zijn de video's: dat lijkt zo natuurlijk bij dit scherm, net een hele goede televisie. Alleen met veel omgevingslicht wordt het lastig met het spiegelende scherm. Ben je van plan hem buiten te gaan gebruiken dan raad ik hem gewoon af.
- trackpad: inderdaad niet fantastisch. Er zijn veel verhalen op het net dat het veel verschil uitmaakt als je de elan driver van samsung downloadt (voor de 5 series). Ik heb het gedaan. Het enige verschil dat ik merkte was dat je hem niet meer kan uitzetten met de functie toets, wat lastig is bij het typen (de palm recognition werkt maar bewerkt dus dan gaat je cursor verspringen). Dus ik hem er snel weer afgehaald.
- HDD: fijn zoveel ruimte, maar hij maakt wel hele gekke geluiden (ook weer versterkt door de kast). + het voordeel van de snelheid van een SSD. Er staan veel ingewikkelde verhalen op het net hoe ingewikkeld het is om up te graden, maar ik heb de software gebruikt van Samsung en het ging moeiteloos, ook het inbouwen (en gelijk herkend). Alleen de D: partitie kwam niet mee: even zelf formatteren en zelf je data overzetten. Als je een andere koopt, let dan op dat hij 7 mm en niet meer is. Onderkant openmaken is vrij makkelijk: alle schroeven er uit en dan met een credit card tussen de rand gaan en daarmee losklikken (het beste begin je achteraan bij het ventilator rooster).
- hij is een keer helemaal vastgelopen. Deed niks meer, harde schijf bleef maar lopen. Ik hoop van harte eenmalig!!! Was wel veel tegelijkertijd aan het doen, maar het zou niet mogen. Verder geen problemen met daarna opstarten of zo.
- o ja: de wifi connection. Soms valt hij weg. Vrij snel te herstellen en meestal gaat het wel goed (hij verbindt normaal vrijwel instantaan). Ik vermoed ook dat het komt omdat onder 'power options' de 'savings' onder wireless iets te hoog staan in het profiel op de batterij... Ik heb ook de indruk dat hij het de laatste tijd wat minder doet (veel updates geweest) maar ik dat moet ik nog verder in de praktijk bevestigd zien.
- laadt langzaam op. Dat is natuurlijk wel veel beter voor de batterij maar niet altijd handig.

Kortom: perfekt voor speciale toepassingen, maar je moet wel even van tevoren bedacht hebben of hij bij jou past. Doet hij het dan heb je voor redelijk weinig geld echt iets moois in handen.

Toevoeging 24 januari 2014:
Ondanks alle updates van asus blijft de Wifi het echt heel erg slecht doen. Soms doet hij het gelijk en blijft hij het doen, maar meestal valt hij snel weg. Weer aanzetten gaat soms makkelijk, maar steeds vaker lastig. Ik werd er helemaal gek van. Een speurtocht op internet leverde niet alleen veel soortgelijke verhalen op, maar ook dat het niet Asus maar intel is: het gebruikte kaartje vertoond dit verschijnsel blijkbaar (suf van Asus natuurlijk dat ze er een slechte instoppen). Ik heb er nu een WiFi dongle aanhangen en sinsdien heb ik geen een keer problemen meer gehad, het ligt dus niet aan windows of mijn router...

Heb jij ook een Asus VivoBook X202E-CT009H?

Voor de mensen die deze laptop ook hebben:
De link naar de tool Notebook FanControl van de TS klopt niet. Het verwijst naar de Fan Xpert 2 tool, en die kan niet opgestart worden in Windows 8.1.

De juiste URL van Notebook FanControl is:

Bij deze tool kies je Asus Vivobook S400CA
Vink Fan control service Enabled aan
Zet Target Fan speed op 0,0%
Druk op het tandwieltjes linksonder (Settings)
Vink Start With Windows en Close To Tray aan.

Nu zal je laptopje een stuk stiller zijn, en de fan gaat alleen bij load draaien.
Lol scorekaart zit meer info in als in de review :P
Ik zou het overgrote deel in de tekt van de review zetten en alleen de punten laten staan bij de scorekaart (2 of 3 woorden)
Warloco, bedankt: goed punt. Ik heb het aangepast (mijn eerste review dus ik wist niet hoe het in beeld kwam).
Dank je voor deze review. Dit corrigeert toch mijn blik van de X202. Vooral die temperatuur debakels lijken me vrij irritant. Ik wacht tot Intel Haswell's Y serie om een vervanger te halen voor mijn MSI U230.
Ik heb de vivobook ook in mijn bezit. Al eens geprobeerd de vivobook dicht te klappen en aan te sluiten op je extern beeldscherm? Je zal zien dat vivobookje touchregistraties oppikt, omdat het touchscreen te dicht op het keyboard zit. Dit kan je verhelpen door er iets tussen te leggen, keukenrol o.i.d.

Daarnaast zit er nog een 2e dikke ontwerpfout in. Eenmaal ingeklapt is de koelingventilator ook erg afgedekt, aangezien deze in opengeklapte situatie tussen de bovenkant van het keyboard en voor het scherm de vivobook verlaat. Dichtgeklapt op extern scherm een HD video bekijken resulteert dus in oververhitting en uitval van de vivobook. Erg slecht dus.
Klopt, dat gebeurt bij mij ook al;
Zojuist ook aan het zoeken geweest op het internet naar de oorzaak en ik deze reactie las. Ben inderdaad erg verbaasd dat enkel bij het kijken van video (in SD kwaliteit zelfs) de laptop gewoon spontaan uitvalt bij ingeklapt scherm. Hiervoor had ik de laptop nooit aangesloten op extern scherm.

Verder na al die jaren nog steeds zeer content met de laptop, helemaal na de upgrade met een Samsung EVO 850 SSD! En ideaal voor op reis!
Mooie review

[Reactie gewijzigd door Jordyvermeulen op 14 april 2013 18:18]

Goede uitgebreide review. Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn dochter die na de zomer naar de middelbare school gaat (ja ik ben oud). Ik was van plan om gewoon de tweakers best buy guide blind te volgen en de lenovo budget laptop aan te schaffen. Weegt een touchscreen op tegen de sneller processor van de lenovo laptop denk je?
Mijn dank is groot! Mooie objectieve review met veel extra informatie! _/-\o_ +3 !
Vraagje, ik wil ook graag zo een laptopje voor mn vriendin aanschaffen.
Het zwaarste wat ze er op zou kunnen doen is photoshop/indisgn. kan dit goed draaien op zo een systeempje?

(ga er uiteraard ook een SSD inbouwen, zou niet zonder willen :D)
Indien je photoshop wil gaan gebruiken, zou ik persoonlijk een laptop kiezen met een eigen GPU (videokaart) en een groter scherm. Al zul je hem op een extern scherm aansluiten, gebeurd het vast en zeker vaak genoeg dat je even wat wil laten zien of nog even met dat ene project bezig zonder extern scherm en dan is 11.6 inch erg klein.
Ik ovewrweeg deze laptop voo rmijzelf ter vervanging van mijn oude one note. Ik ben alleen in twijfel door alle discussie over termp en herrie. Is dit al opgelost met een nieuwe bios versie of is het handiger te wachten op een ander modelletje. Op zich lijkt dit een perfect machientje te zijn.

SSd wel of niet erin zetten en suggesties voor model en type ook welkom