Asus P2-M2A690G Review

kstang80 17 april 2008, laatste update op 15 april 2009, 1.971 views

Asus P2-M2A690G

Pluspunten

• Klein
  • HDMI
  • Cardreader

Minpunten

• Eject-knop voor optische drive werkt niet goed
  • Magere voeding
  • Power-knop moet je vrij hard indrukken
  • Geen DVI

Verpakking:
Bij binnenkomst eerst de verpakking gecontroleerd op schade, toen de doos open gemaakt. Er zit schuim boven en onder de barebone. Dus het zit wel degelijk verpakt in de doos, ook is er weinig ruimte om de barebone te bewegen. Ook zit er een folie om de barebone heen, zodat deze niet bekrast wordt tijdens het eruit halen enzo. Alle overige accesoires zitten in doosjes/zakjes lost in de doos. Er zit ook nog folie op de voorkant van de barebone, want het materiaal wat op de voorkant zit is gedeeltelijk van glanzend plastic (glossy).

Inbouw:
Een leuke processor (AMD BE-2350 http://tweakers.net/price...md-athlon-x2-be-2350.html) erbij gehaald en 2 GB (OCZ geheugen http://tweakers.net/pricewatch/143981/ocz-ocz2p800r22gk.html). Dit inbouwen was net iets moeilijker dan verwacht. Het openen van de barebone is niet zo moeilijk, de kap kan je er zo afhalen. Maar de binnenkant is net even wat te krap om alles goed erin te kunnen zetten. Het geheugen moest ik er met kracht induwen, wat ook maar net ging. De rand zat een beetje in de weg. De processor ging er heel makkelijk in, maar de cooler erop zetten was toch eventjes moeilijker. De beide clips waarmee je de cooler vastzet, moet je wel aan 1 kant houden, want anders kan je de cd/ hdd-bracket er niet meer in zetten. De cd/ hdd-bracket is ook krap, het past er maar net in met wat wrikken. De harde schijf past precies, de sata kabel ook maar net... En zo ook de stroomkabels en IDE kabel. Je kan trouwens maar 1 optische drive en 1 harde schijf inbouwen. Voor de rest zitten er 2 sata poorten op en 1 IDE, niet dat je alles kan gebruiken. Er zit aan uitbreiding ook niet veel op, 1 PCI-E (1X) en een normale PCI-sleuf. Na dit te hebben ingebouwd, met wat wrikken de kap weer erop kunnen zetten en de schroefjes aangedraaid.

Afwerking:
Geen gaatjes of kraakjes in de behuizing. Hij zit stevig in elkaar, ook erg mooi om naar te kijken. Een leuk blauw lichtje aan de voorkant, wat niet stoort in het donker. Makkelijk te bereiken USB-poorten en cardreader. Aan de aansluitingen ontbreekt bijna niks. Het gekke is eigenlijk de Eject-knop... Die kan ik namelijk niet gebruiken, hij zit aan de verkeerde kant van de drive.. Ook blijft de dvd-brander af en toe haken bij het eruit schuiven.

Gebruik:
Alles spreekt voor zich, de installatie van Windows Vista ging ook vlekkeloos. De drivers kon ik moeiteloos installeren, maar moest wel 3 keer restarten. Gelukkig ging dat automatisch via de Asus driver cd. Maar je moet wel even erop letten dat je via de Bios, "boot from cd" even onder je HDD zet. Want anders probeert ie na de herstart de CD op te starten, en dat is niet de bedoeling. Voor de rest is de cooler vrij stil, hij blaast maar af en toe wat harder als ie even wat langer aan staat. De harde schijf resoneert wel wat met de behuizing, maar dat is niet echt storend.

Conclusie:
Het is een leuke barebone voor mensen die niet echt eisen stellen aan het feit dat je een minimale videokaart hebt. Vooral als mediacenter kast is deze erg geschikt, i.c.m. de cpu die ik gebruikt heb, verbruikt ie vrij weinig stroom. Hij is ook vrij stil, naast je tv/ stereo zou ie niet misstaan. Tot nu toe nog geen problemen gehad, hij draait vooralsnog erg stabiel. Ook als internetpc is deze erg geschikt. Vrouwen zullen ook van deze barebone houden ;)

Heb jij ook een Asus P2-M2A690G?

Heb je de Eject knop op de linkerkant van de drive zitten? Of heb je je drive op de kop gemonteerd? Ik heb de Intel versie van de barebone en mijn NEC ND3520 opent zonder problemen. Het kan ook zijn dat je knopje te diep weg ligt, dan kun je de bijgeleverde sticker gebruiken om het Eject mechanisme wat strakker te laten aansluiten op de knop.

Voor een kameraad heb ik een MSI K9A2GM-FIH icm. een Aopen H360A behuizing besteld, de form factor is aardig gelijk, iets meer inbouwmogelijkheden en qua prijs maakt het niet uit. De prijs is voor een barebone wel aardig, maar niet superinteressant als je alles nieuw moet kopen.

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 17 april 2008 12:04]

Ejectknop zit wel goed, je eens moeten proberen om de drive om te draaien ;)
En dat de inbouwmogelijkheden onvoldoende zijn, dat wist je natuurlijk van te voren, maar het is inderdaad erg krap daar binnenin!

Wat bedoel je trouwens als minpunt met magere voeding? Ben je tegen problemen aangelopen?
Mooi voor een htpc lijkt me. Ik haal me er ook een denk ik.

Heb je al geprobeerd of hij 1080p (mkv) goed afspeeld icm met je gekozen cpu?
Je zegt hij is vrij stil, stil genoeg voor op een slaapkamer naar jou mening?
Hij is vrij stil, maar niet om constant aan te staan in de slaapkamer...
Een beetje erg late reply :P Zit niet elke keer mijn reviews te lezen haha Maar ik ben eindelijk achter het probleem met de drive gekomen, mijn LG drive heeft een rond knopje dat niet erg makkelijk klikt. Dus dat knopje werkt niet helemaal, met een klein stukje dik plakband erop is het verholpen :)