Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon MS140 Review

robw1947 14 februari 2013, 880 views

Sharkoon MS140

Pluspunten

• Het kunnen verwijderen van beide zijkanten en het achterste HD paneel zorgt voor voldoende inbouwmogelijkheden, alles is goed benaderbaar.

Minpunten

• de HD kan niet in alle gevallen op de bodemplaat geplaatst worden, dit wordt bepaald door de layout van het mobo.

Enige weken geleden de opstelling van kasten en werktafel aangepast waardoor de ATX kast verhuisde van onder naar bovenop de tafel.
Welleswaar aan de zijkant tegen de muur aan, maar toch vrij groot en in het beige. Goed argument om over te gaan op een andere, kleinere kast.
Nog even overwogen de Aerocool M40 te nemen, dan echt een andere kast, maar ik voorzag inbouw problemen met mijn voeding, een Be Quiet L8 met een diepte van 16cm. In reviews van de M40 werd aangegeven, dat 14cm max diepte was ivm wegwerken van de kabels.
Een selectie op Tower, uATX, hoogte 368mm en < 50,00 levert vele kasten op. Een extra selectie op USB3.0 beperkt het aantal kasten fors.
Uit al deze kasten bleven er 2 over, de Sharkoon MS140 en de Aopen H425D.
De MS140 met USB3.0, de H425D niet.
Daar ik de HD het liefst horizontaal inbouw en niet van fans met (blauw) licht houd, had de H425D weer een streepje voor. Tevens is deze kast goedkoper dan de MS140.
Afgelopen weekend ook even gekeken bij Vraag&Aanbod en op marktplaats.
Tot mijn verbazing kwam ik daar een advertentie van Alternate tegen, die deze kast incl 450W voor 34,95 aanbood/aanbiedt.
Een mailtje gestuurd met de vraag of de kast ook zonder voeding geleverd kan worden voor 24,95. Dat was ook mogelijk. Vervolgens om een 2e generatie kast gevraagd, dus met 2x USB3.0. Opnieuw ging Alternate hierin mee. En dus werd het deze MS140 kast ipv de H425D.
Hierbij wist ik al via een tweaker, dat in deze MS140 1x HD horizontaal geplaatst kan worden op de bodemplaat.

Daar er al 2 positieve reviews over deze kast geschreven zijn, wil ik mij beperken tot de inbouw problemen ondersteund met foto's.

In te bouwen componenten:
- Be Quiet L8 430W voeding
- MSI H77MA-G43 mobo
- 1x HD
- 1x SSD
- 1x DVD-rom

Voordat ik startte met inbouw heb ik nog even getest of de HD niet tussen beide HD panelen past, niet dus, scheelt enige mm.
Bovendien blijken de aanwezige gaten alleen geschikt voor vertikale montage. Met enige vernuftigheid had Sharkoon naar mijn idee dat wel kunnen realiseren.
Eerst het achterste HD paneel verwijderd waardoor voldoende ruimte ontstaat om vanaf beide kanten aan de slag te gaan.

Eerst het mobo, geen probleem.
Nu heeft MSI om het aansluiten van P-Sw, P-led, HD-led, etc gemakkelijker te maken een soort van verloopconnector waarop alle aansluitingen duidelijk staan aangegeven. Dus eerst alles op deze connector aansluiten en vervolgens de connector op het moederbord plaatsen. Om vast te stellen of mobo het nog doet, de voeding geplaatst. De montage gaten zaten op de juiste plek. Voeding aangesloten, vervolgens de monitor en er was beeld.
De volgende stap was de HD. Montage op de bodemplaat, helaas lukte dit niet, de verloopconnectors zaten in de weg.
Deze connectors verwijderd en alle draden direct op mobo aangesloten.
De 2e poging lukte wel, maar de draden liepen vervolgens stijf haaks langs de HD. Vind ik geen acceptabele oplossing, ook al vanwege de mogelijke warmte van de HD.
Ook bleek, dat de voedingskabel stijf op de bodemplaat kwam te zitten met een lichte druk omhoog, ook niet ideaal.
Omdat ik de HD horizontaal wil houden, was er maar 1 oplossing, de HD zo'n 2-3 cm omhoog.
Ik heb dit opgelost door zelf 2 aluminium zijsteuntjes te maken.
De draden lopen nu netjes van mobo onder de HD door en ook de voedingskabel is los van de bodemplaat.
Een ander geluk van dit mobo is het haaks zijn van de SATA connector op het mobo.
Want deze connector zit ook naast de HD. Nu lopen de kabels parallel aan de HD naar voren om om vervolgens met 180 gr terug te keren de kast.
En omdat het achterste HD paneel weg is, kan ik overal goed bij.

Tenslotte de fan met het blauwe licht.
Ik had al in het commentaar van een review gelezen, dat het verwijderen alleen met bruut geweld kan.
Ik gokte op alternatieve mogelijkheden, nog niet wetende hoe dit licht tot stand wordt gebracht, althans natuurlijk wel dat gebruik gemaakt wordt van led, maar hoe gemonteerd, kan ik erbij komen, etc.
Ik dacht vooraf in de richting van af kunnen dekken met zwarte verf of iets dergelijks.
De oplossing blijkt veel simpeler.
Op iedere hoek van de fan is een led lampje, die in het frame is gekit.
Maar gelukkig zijn de aansluitdraadjes niet ingegoten. Sterker nog, in mijn geval zijn bij 3 van de 4 leds de draadjes zo'n 2 cm lang, 1 cm, 180 gr bocht, 1 cm. Toch uit voorzichtigheid eerst van 1 led 1 draadje doorgeknipt. Ik nam zo'n lang draadje waardoor solderen voor mij nog een optie was.
PC aangezet en alles draaide en brandde minus 1 led lampje.
Vervolgens van de overige 3 leds 1 draadje doorgeknipt.
Ik heb nu een geruisloos draaiende fan zonder blauw!
Bovenstaande oplossing betekent ook, dat als je minder fel blauw wilt, je dat zelf kunt bepalen door 1 t/m 3 leds uit te schakelen.

Conclusie.
Indien je in deze kast de HD op de bodemplaat wilt monteren, stel dan eerst vast of dit qua mobo connectoren kan.
Mogelijke oplossing is dan het omhoog brengen van de HD.
Ik bewaar van alles, kon dus uit mijn verzameling aluminium geschikte hoek profiel platen vinden, anders bij bijv de Gamma hoekprofiel halen.
Alternatief, ook even aan gedacht, zijn afstandsbusjes, maar dan moet je geschikte lange bouten zien te vinden. Maar 3,5 mm bouten met geschikt draad?
Het wachten is nu nog op de LG DVD brander met zwart front, nu nog er 1 in in het beige, dan kan de kast dicht en staat er een mooie kast op de hoek van de werktafel.
En belangrijk, mijn vrouw vindt hem ook mooi, want zij maakt er ook gebruik van!

Heb jij ook een Sharkoon MS140?