Apple iPod Shuffle V4 2GB Zilver Review

Beesje 14 februari 2013, laatste update op 22 februari 2013, 1.002 views

Apple iPod Shuffle V4 2GB Zilver

Pluspunten

• Lange speeltijd
  • Goede muziekkwaliteit (met andere dopjes)
  • Klein en licht.

Minpunten

• Itunes nodig om muziek er op te zetten (met alle perikelen van dien)
  • Niet fysiek uitbreidbaar (2GB is wat weinig naar mijn mening)

Geluidskwaliteit Score: 4
Opmerking om te starten: deze review was eerder geplaatst onder de blauwe versie, toen de grijze Shuffle nog niet in de procewatch was opgenomen. Nu verplaatst naar de grijze en hier en daar wat bijgeschaafd.

Deze MP3-speler heb ik nu ongeveer drie jaar in bezit. Destijds gekregen van iemand die hem ook had gekregen, maar buitenshuis niks met muziekspelers doet.

De MP3-speler kwam in een klein doosje, met een snelle-gebruikershandleiding, een paar witte oordopjes en een wit USB-kabeltje van een paar centimeter lang (mijn duim is langer). Niets geen overbodigheden, zoals je bij een eenvoudig apparaat verwacht.

Features.
Qua features is alles eenvoudig gehouden.
Het apparaat is via het USB-kabeltje te koppelen aan de PC of willekeurig USB-oplaadpunt. Opvallend is dat de USB kabel aan de MP3-speler wordt bevestigd via de koptelefooningang. De meegeleverde koptelefoon heb ik ťťn keer geprobeerd, maar gelijk aan de kant gelegd. Deze past niet goed in mijn oren. Dit is bij veel mensen een bekend probleem met oordopjes in het algemeen. Een gemiste kans, in-ear dopjes met rubbertjes zouden een goed alternatief zijn geweest. Daarom een sterretje minder. Nog een minpuntje is het bekende Appel probleem dat Itunes een verplichting is om muziek op het apparaat te krijgen. Een zware applicatie met veel features die ik nimmer zal gebruiken. PartiŽle installatie (zonder player, store en bonjour gedoe) is niet mogelijk. Nou vooruit dan, installeer ik dat hele pakket ook maar.

Beeldscherm.
Het beeldscherm ontbreekt geheel op deze speler. Eerst dacht ik dat dit vervelend zou zijn, maar door het handig spelen met knoppen is heel eenvoudig te switchen tussen playlists en nummers. Door in Itunes voice over in te schakelen leest een heel aardige mevrouw netjes op waar ik me bevind tussen de playlists en nummers. Ik ben eerlijk: ik mis het scherm absoluut niet.

Geluidskwaliteit.
De geluidskwaliteit is met de meegeleverde dopjes niet erg bijzonder. Gewoon middelmatig zoals je van alle plastic dopjes gewend bent. In de kast had ik nog een restantje van mijn vorige telefoon: een paar sony in-ear rubberen dopjes. Deze aangesloten, en er gaat een wereld voor je open. Heel helder geluid, niks geen gekraak of gezoem. Appel-kwaliteit zeker? Er zijn geen modi om de bassen of tweets aan te passen, en in combinatie met de magere oordopjes gaat hier een sterretje vanaf.

Bouw en ergonomie.
Het apparaat is stevig van aluminium gemaakt. Zit geen beweging in, en toch erg licht. Je voelt niet dat je hem bij je hebt!. De clip op de achterkant (met prominent het appeltje er op) is erg handig om deze aan je kleding vast te maken. De toetsen zitten op makkelijk te vinden plaatsen. De oriŽntatie is door de vierkant-symetrische vorm even wennen, maar makkelijk af te leiden als je de aansluiting van de koptelefoon hebt gevonden. Werkt prima.

Uitbreidbaarheid.
De uitbreidbaarheid geheel afwezig. Jammer, zeker gezien het aanwezige geheugen van 2GB. Er passen 'slechts' 260 nummers op nu. Met diverse features in Itunes kun je wel get gedrag aanpassen in de speler, volumebeperking of de taal van voice over. Grappig, maar niet bijzonder. Zelfs de accu is niet zelf te vervangen (Appel-eigenwijsheid/melkkoe denk ik). Wel is het gelukkig mogelijk iedere universele koptelefoon aan te sluiten. Daarom slechts 2 sterren.

Mobiliteit en accuduur.
In een woord: top. Opladen duurt een anderhalf uur (meestal in de auto), en dan heb ik 14 uur plezier van muziek. Door het formaat makkelijk mee te nemen.

Prijs.
De prijs vind ik aan de hoge kant, voor het bedrag waarvoor deze destijds over de toonbank gingen, had ik deze zelf nooit aangeschaft. Nog steeds niet trouwens.

Tot slot:
Leuk apparaat, ik had tot ik deze speler kreeg nooit verwacht dat ik een Ipod zou gaan gebruiken.
Zeker de moeite van het overwegen waard.

Nu, februari 2012, ligt deze enkel nog maar in de auto om op de aux aansluiting gebruikt te worden. Als ik een andere radio ga halen met USB of SD slot, zal ik hem in de kast leggen waarschijnlijk.

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V4 2GB Zilver?