Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook U500VZ-CN046H Review

OldManVimes 13 februari 2013, 1.536 views

Asus ZenBook U500VZ-CN046H

Pluspunten

• CPU, RAM en SSD's geven je meer dan voldoende performance voor de komende jaren.
  • Scherm (goede resolutie, prachtige kleuren, goede kijkhoek)
  • Uitstraling (oogt fantastisch en de afwerking is prima)
  • Bouwkwaliteit (stevige aluminium behuizig)
  • Prima (backlit) toetsenbord
  • Prima touchpad (met 2 en 3 vinger gestures)
  • Koel en Cool ;-)
  • Stil bij normaal gebruik en iets minder bij zware (GPU) belasting
  • Licht genoeg om comfortabel op schoot te hebben
  • 3x USB3 (waarvan 1 gebruikt kan worden om iets op te laden terwijl de laptop uit staat)
  • Prijs. Ja het is een smak geld, maar kijk eens naar de prijzen van een Macbook Pro. Enough said.

Minpunten

• Opslagcapaciteit intern alleen uit te breiden door beide SSD's te vervangen (gegeven dat je in RAID0 wilt blijven werken).
  • HDMI zou in de komende jaren wel eensbeperkend kunnen worden als je een extern scherm wilt aansluiten

Ok, dus je koopt een laptop van rond de 1600 Euro. Prijzig, dat wel, maar je krijgt precies waar je voor betaald. Op basis van de specs is het helder, dit is een monster.

Laptops zijn er in veel soorten en maten, maar er is vaak wel iets te vinden waar je ontevreden over kunt zijn. In deze prijscategorie mag dat dan niet heel veel zijn en dat is met deze laptop dan ook niet het geval (vind ik).

Je krijgt gewoon een hele snelle, stevige, dunne en lekker lichte super laptop. Windows 8 hoeft niet je smaak te zijn en dat geldt ook voor mij, maar met een beetje tweaken heb je het tablet gedeelte permanent uit beeld en kan je gewoon weer aan de slag.

Maar laten we eens kijken hoe toekomstbestendig dit monster is.
Er zitten dus inderdaad 2 SSD's in van 128GB elk in RAID 0. Dat is natuurlijk fantastisch tot het moment dat je ruimte tekort komt. Als je dus denkt meer nodig te hebben en je wilt niet met een externe disk klooien, zoek dan vooral verder.

Het scherm is 'gewoon' 1080p. Nu leuk, maar over een jaar of twee is het waarschijnlijk achterhaald. Die trend is duidelijk merkbaar in tablet land en laptops zullen in navolging van trendsetter Apple niet achterblijven. Aan de andere kant is het gewoon een heel goed scherm en is 1080p op een 15.6" scherm gewoon prima.

De HDMI uitgang zal het nog wel even volhouden, maar kan vergeleken met displayport minder hoge resoluties aan. Iets dat over een paar jaar relevant zou kunnen worden.

Overigens is dit de versie zonder touchscreen en wat mij betreft is en dat een goede zaak. Niet alleen scheelt het vette vingers, maar het zou de kostprijs ook niet ten goede zijn gekomen.

De batterij houdt het best lang vol. Ik heb geen meting gedaan, maar de eerste indruk was goed. Verwacht geen wonderen bij zware belasting, maar een uur of 6 bij nominale belasting moet lukken verwacht ik zo.

Je wilt gamen? Ik heb het nog niet geprobeerd (anders dan wat demo's) en heb dus geen mening. Ik verwacht wel dat het lekker zal werken. Asus heeft de laptop niet specifiek gemaakt voor gaming, maar als een GT650m goed genoeg voor je is dan zit je op rozen. Ik ben allang blij dat je niet aan de (te) trage IGP van Intel vast zit.

Deze laptop heeft nog wel een kleine unieke bonus; de speakers. Van zulke kleine speakers mag je nooit teveel verwachten, maar ze klinken prima. En dan sluit je de bijgeleverde subwoofer aan. Ik dacht eerst dat het een grap was, want het ding weegt niets, maar het werkt fantastisch. Ik vermoed dat omdat de bassen door de subwoofer verzorgd worden, de hogere tonen veel beter tot hun recht komen in de ingebouwde speakers.

Op het moment van schrijven is deze laptop maar moeilijk leverbaar. Ik heb weken lang moeten zoeken. Sterkte.

Heb jij ook een Asus ZenBook U500VZ-CN046H?

Leuk om een review te zien van deze Zenbook. Ik heb nu ook een gereserveerd bij Informatique, maar het is nog maar de vraag wanneer en of hij aankomt.

Welke SSD's zitten er in jou exemplaar?
Sandisk, maar ik heb zo geen typenummer. Kijk ook eens bij 4launch.nl Prijs is hoger, maar zij hadden vorige week 5 leverbaar.
Heb jij ook problemen dat wanneer je de laptop opent hij soms crasht met een DRIVER_POWER_STATE_FAILURE?
Nee, tot nu toe niet. Ik heb nog helemaal geen crashes gehad. Wel een issue dat Skype niet meteen de webcam hardware ziet, maar dat lost zich na een paar seconden vanzelf op.
Heeft deze laptop één GPU (de GT650M) of ook een geïntegreerde van Intel? Kan je de SSD's wellicht ook in RAID1 zetten?

En is het trouwens ook niet zo dat hdmi 1.4 resoluties tot 4096×2160 ondersteunt?

EDIT: zo te lezen zit er ook een HD4000 van Intel in

[Reactie gewijzigd door LordChaos73 op 21 februari 2013 13:32]

Ja 1x HD4000 en 1x GT650M met 2 GB gddr5 (en dus niet gddr3). De driver schakelt automatisch tussen beide chips. FarCry 3 draait op 1920x1080 met de meeste settings op high (maar zonder FSAA). Fans maken wel meer geluid tijdens gamen (duh) en de GT650M wordt ook behoorlijk warm. Gelukkig ligt deze in het midden van de laptop zodat je er weinig van voelt als je de laptop op schoot hebt. Bij normaal gebruik (oftewel geen gaming) is alles koel en redelijk stil.

Je kunt de disken vast in RAID1 zetten in de UEFI loader, maar dan moet je het systeem wel herinstalleren (of eerst een image trekken als dat kan). Hier heb ik verder niet naar gekeken,
Leuke review. Precies wat ik ook verwachtte na eigen (desk) research. Voor zover ik kan zien is dit de enige laptop met EN touch EN een goede discrete videokaart. Goede desktop vervanger dus.

Maar mijn vraag is: waar koop je dit ding? Ik zie hem nergens staan? :?
"Ford_Prefect". Dat is nog eens een gouden nickname. Kudos.

Verkrijgbaarheid is blijkbaar nog steeds een probleem. Ik had geluk bij 4launch.nl
Overigens heeft deze/mijn versie van de laptop geen touch screen!. Die versie bestaat ook, maar heeft een iets ander type nummer (en zal duurder zijn). Lees dus vooral de kleine lettertjes goed.

Ondertussen 1 probleempje gevonden waar ik nog geen oplossing voor heb. De webcam heeft HEEL erg veel licht nodig om een fatsoenlijk beeld te filmen. Als het al iets schemert wordt het beeld meteen erg donker. In mijn ogen werkt dit onder de maat. In Skype kan je afhankelijk van de webcam driver nog aan de instellingen sleutelen, maar de standaard Microsoft driver die deze webcam gebruikt biedt die mogelijkheid niet aan.

Voor de rest nog steeds een topmachine.

Suc6
Dank voor de snelle response (en kudos)

Ik zag idd dat jij de versie zonder touch had. Ik wil echter wel de touch versie hebben. Afwachten dus, zoals eigenlijk met alle lanceringen van producten door Asus.... :(
Dammit, want one! ... Bad... :P
Als iemand weet waar er nog een te krijgen is, dan graag (DM)!
Heb em ook sinds eind oktober vorig jaar. Kan hem aan iedereen aanraden. Ook 1 zonder touch, heb er maar 1450 voor betaalt hier in belgie, was ook moeilijk verkrijgbaar. Nu nog steeds? + prijs is precies omhoog gedaan. Net gezien dat er een versie met 2880x1620 komt, nog beter :)

Meest positieve punten zijn baterij, scherm en koelte(letterlijk NOOIT warm)
(voor de rest zie review :)):

Geweldige batterijduur + veel power . Als computerwetenschappen student is hij de max.
Doet het zo 5-6u als je de graka niet gebruikt. Anders is het rond de 2-3. Maar doet hij enkel voor games...

Scherm is gewoon ongelofelijk, super helder + alle mogelijke kijkhoeken en weinig invloed op battery time + de backlit in het donker is gewoon episch.
Er staat wel een lichtsensor op, enorm vervelend maar kan je gewoon afzetten met fn+a

Negatief? bloatware + opslag cap.
Komt met veel bloatware, maar ben eigenlijk vrij tevreden van de extra programma's. Windows 8 is ook een verademing op een hoop vlakken, maar installeer toch nog steeds standaard een hoop software. Een aanrader hiervoor is allmyapps -> software manager voor windows desktop, echt geweldig, ondertss wel met eenmalige kost, maar geld waard, houdt up to date en is geweldig voor nieuwe install.

Opslag cap hadk snel bereikt door films/series. Maar nu niet echt een probleem meer. C schijf staat permanent op 3 van de 90gb vrij. D schijf is vrij veel over.
Als de C volgeraakt gebruik ik space-sniffer en hebk direct trg ruimte.

-> Hij vermeldt hier de HDMI only maar er is een mini-displayport en je krijgt overzetter naar vga... + heb ook full displayport overzetter gekocht van apple...

De uitklap full ethernet is ook een bonus. Keyboard en touchpad topkwaliteit.

Btw de hd4000 is echt een vrij krachtige igp.