Specificaties 13,3" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX31A-C4027H Review

CSB 13 februari 2013, laatste update op 21 mei 2014, 60 views

Asus Zenbook UX31A-C4027H

Pluspunten

• snel (zowel opstarten als werken)
  • stil
  • accu gaat (naar mijn idee) lang mee
  • stevig
  • touchscreen is een leuke toevoeging aan de reguliere inputdevices

Minpunten

• hoge prijs
  • ergonomie tijdens het typen (breed keyboard en scherpe rand aan de onderkant van de laptop)
  • geluid uit de speaker klinkt wat schel

Na een klein jaar deze Ultrabook gebruikt te hebben kan ik melden nog steeds naar tevredenheid te kunnen werken. De Asus is redelijk handzaam, robuust, stil en met name erg snel.

Ik werk voornamelijk aan de netstroom, maar het is mij nog niet voorgekomen dat de accu leeg was op het moment dat ik de Ultrabook nodig had. Ik werk vaak niet langer dan 3 uur aaneengesloten zonder netstroom.

Omdat het een Ultrabook betreft, mis je een aantal aansluitingen die je op een reguliere laptop wel hebt. Zo is er bijvoorbeeld geen VGA of LAN aansluiting op de Zenbook te vinden. Deze worden door Asus bijgeleverd als USB variant. Op zich fijn, ware het niet dat de USB LAN aansluiting 100 Mbit is en de mogelijkheden voor het aansluiten van een externe monitor of beamer wordt beperkt tot micro-HDMI, micro-displayport (op de Zenbook) of VGA via USB.

Het touchscreen is een leuke toevoeging. Een handigheidje om het maar zo te zeggen. Je kunt i.c.m. Windows 8(.1) voornamelijk bepaalde handelingen versnellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld pinch-to-zoom. Overigens is het multi-touchpad ook vrij prettig om mee te werken.
Het toetsenbord is niet geweldig, maar ruim voldoende voor wat het moet doen: typen. Ik vind de toetsen vaak toch nog iets te ver uit elkaar staan, maar dit is voor ieder anders. Het is wel prettig dat de keys verlicht zijn, waardoor in een wat duistere ruimte werken een goede mogelijkheid is.

Grootste minpunt: De speakers in de Zenbook zijn geleverd door B&O. Dit lijkt heel wat, maar zegt in feite helemaal niks. Sterker nog; de kwaliteit van het geluid is slecht. Bij laag volume erg blikkerig en bij hoger volume voornamelijk schel en zonder enige vorm van bas.

Wat het grootste pluspunt van deze Ultrabook is in mijn opinie, is de snelheid. Ik heb zelden zo vlot kunnen opstarten en werken. Vanuit een koude start duurt het ongeveer 60 seconden om Windows 8 op de desktop te hebben, gebruiksklaar. De SSD en de i7 maken wel degelijk het verschil.

Verwacht echter geen grafische hoogstandjes, de GPU is matig. Ruim voldoende voor browsing en kantoorwerk, af en toe een HD filmpje, wat laudio/visueel werk, etc. Een 3D game als Battlefield 4 zal misschien wel draaien, maar op een vrij lage resolutie en kwaliteit.

Wat betreft de software is het fijn dat er Windows 8 op staat, die je gratis kunt upgraden naar 8.1. Jammer is wel dat Asus ook wat tooltjes mee installeert die je m.i. niet allemaal nodig hebt.

Al met al, is het een zeer fijn laptopje. Als ik de Zenbook naast de Macbook pro van mijn ouweheer zet, dan doet hij er zeker niet voor onder en vind ik hem qua design eigenlijk zelfs mooier.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-C4027H?