Samsung Syncmaster S24A450BST Zwart Review

mcDavid 13 februari 2013, 397 views

Samsung Syncmaster S24A450BST Zwart

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit
  • verstelbare voet
  • lage prijs

Minpunten

• beeldkwaliteit is niet super
  • Geen HDMI-aansluiting

Nadat ik in een aantal winkels naar schermen ben wezen kijken vielen mij een aantal dingen op:
- De beeldkwaliteit van vrijwel alle schermen is over het algemeen goed tot zeer goed
- De bouwkwaliteit van de meeste schermen laat nogal wat te wensen over.
Veel schermen zijn flinterdun (prachtig maar wat heb je eraan?), met irritant glimmende bezels en voetjes die al beginnen te wiebelen als je er alleen maar naar kijkt. Dit heeft mij doen besluiten in ieder geval een zakelijk scherm te kopen met een goeie, instelbare voet.
Mijn overige eisen waren dat het scherm zo groot mogelijk moest zijn, omdat ik er ook vanaf een afstandje films op wil kunnen kijken. Daarnaast had ik een budget van ongeveer 150 euro in gedachten. Met deze afwegingen ben ik op dit scherm uitgekomen.

Bouwkwaliteit
Daarmee komen we gelijk aan de grote pluspunten van dit scherm, namelijk de degelijke bouwkwaliteit en de voet die in hoogte verstelbaar, draai- en kantelbaar is. Het scherm heeft bovendien een soort handvat (waar je ook de voeding in kunt vastklikken) zodat je het nog eens op kan tillen.

Beeldkwaliteit
Dat is dan weer een wat minder punt. Voor 150 euro mag je natuurlijk ook niet verwachten dat er een topklasse paneel gebruikt is in dit scherm. De kijkhoek is ietwat beperkt, maar groot genoeg om niet de hele tijd je scherm mee te draaien als je erachter zit. Samsung heeft het over een functie die zij "magic angle" noemt. Dit houdt ongeveer zoveel in dat er een wit/grijze waas over het hele scherm geplaatst wordt, waardoor die kleine kijkhoek misschien wat minder opvalt. Deze functie kan dus als compleet nutteloos beschouwd worden, lekker uit laten!
Op een zwart scherm zie je bovendien een klein beetje backlight-bleeding langs de randen. Tijdens normaal gebruik heb je hier echter absoluut geen last van.
Naast mijn 3 jaar oude laptop ziet dit scherm er heel levendig en kleurecht uit, maar naast een IPS paneel zal het ongetwijfeld verbleken. Koop dit scherm niet als je grafisch ontwerper bent!

Aansluitmogelijkheden
Dit scherm beschikt over een DVI en een VGA aansluiting. Het is jammer dat een HDMI aansluiting ontbreekt, niet alleen omdat die kabels goed voor handen zijn, maar ook omdat een tweede digitale input geen overbodige luxe zou zijn.

Slotconclusie
Ik ben blij met de aankoop. Ik heb gezocht naar veel "bang for the buck", en dat is precies wat dit scherm is. Grote schermdiagonaal, full HD, maar kwalitatief wat minder. Voor 159 euro een prima aanschaf.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S24A450BST Zwart?