Epson Perfection V500 Photo Review

p3b-f 16 april 2008, 5.206 views

Epson Perfection V500 Photo

Pluspunten

• verwaarlosbaar korte opwarmtijd
  • het is een Epson
  • mooie scanresultaten

Minpunten

• beetje groot
  • aan de prijs
  • interface van het bijgeleverde scanprogramma wat rommelig en niet voldoende aan persoonlijke voorkeuren aan te passen
  • hiermee samenhangend: scanworkflow wat omslachtig

Driverkwaliteit Score: 5
Scankwaliteit Score: 5
Snelheid kleur Score: 5
Features Score: 5
Ik heb dit apparaat vooral aangeschaft omdat er een LED-lamp in zit, waardoor opwarmen tot het verleden behoort. Een andere kandidaat die dit ook heeft is de Canon 8800F, maar die is het niet geworden want ik heb een bijzonder goed gevoel bij Epson-scanners, daar ik in het verleden in een computerwinkel heb gewerkt en toen heb geconstateerd dat in prijs vergelijkbare HP-scanners niet eens in de schaduw konden staan van de scankwaliteit van de Epsons.
Dit positieve beeld is wederom bevestigd bij mijn aankoop. De scanresultaten van afgedrukte foto's zijn uitstekend; het verwijderen van stof werkt prima.
Wat ik wel een beetje jammer vind, is dat het scannen in twee fases gaat: een eerste slag voor het voorscannen van de foto's op de plaat, waarbij de scanner vaststelt waar de foto's precies ligt en het resultaat in een preview-window weergeeft. Daarna kan men opdracht geven voor het daadwerkelijke scannen. Dit geheel zou tot een opdracht moeten kunnen worden teruggebracht, met wat toepasselijke standaardinstellingen. Aan het eerste gedeelte, het voorscannen, kan ook geen hardware-knop worden toegewezen, daarvoor moet je altijd Epson Scan gebruiken, het bijgeleverde scanprogramma. Bovendien ziet de user interface van de programma's er wat rommelig uit - dat kan beter Epson!
Maar goed, waar het om gaat, de scankwaliteit en performance - top

Heb jij ook een Epson Perfection V500 Photo?

snelheid scan van 1 a4 tekst, foto, negatieven?
Is het ook mogelijk om middenformaat (6cm bij 6cm) negatieven te scannen met deze scanner? Ik twijfel nog tussen deze en de V700 (die het sowieso kan), maar die is een slordige 200 euro duurder...
ik twijfel tussen canon en epson.,wat kan me me aanraden ???