Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 64bit Review

TunefulDJ_Mike 12 februari 2013, 1.093 views

Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 64bit

Pluspunten

• Simpel in gebruik
  • Geen prestatie verlies

Minpunten

• Instabiliteit ("defecte" apps, blue screens)

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 2
Ik gebruik Windows 8 nu ongeveer 5 maanden, en dus is het tijd om een review te schrijven.

Eerste Indruk
In het begin was het wennen aan de "nieuwe" interface ik had echter vrij snel me weg gevonden naar het bureaublad, zo links en rechts wat sneltoetsen uitgevonden, genoeg om mee uit de voeten te kunnen. Eerlijk gezegd gebruik ik de nieuwe interface niet of nauwelijks en zit ik meestal in de bureaublad modus, waarom? De meeste programma's draaien nog op het bureaublad, de weinige "apps" die ik uit de Windows Store heb gehaald gebruik ik zelden.

Stabiliteit
Nu 5 maanden verder moet ik zeggen dat het systeem niet heel stabiel is, dit zal mede komen door de trage support bij Asus vandaan op gebied van drivers. Ik ben nu aan mijn derde installatie bezig en helaas binnenkort alweer aan me vierde. Het grote probleem? De apps, na langere tijd houden deze er gewoon spontaan mee op. Ik kan geen enkele reden vinden waarom, de-installeren en weer installeren, geheel verwijderen en wachten totdat ze ge-update worden niks werkt buiten een herinstallatie van windows. Buiten de apps krijg ik regelmatig BSOD's dit vermoedelijk door drivers, echter is er ook een gedeelte dat door foutief geschreven programma's komt, programma's die op de verkeerde plekken in geheugen proberen te schrijven, of drivers verkeerd aanroepen. Kortom de stabiliteit laat nog wat te wensen over.

Gebruikersgemak
Toen Windows 8 uitkwam was ik nogal sceptisch over de nieuwe interface. Niet zo heel gek aangezien ze het roer op het eerste gezicht geheel hebben omgegooid. Echter wanneer je het dagelijks gebruikt valt het best wel mee, zoals ik al eerder zij zal je het grootste gedeelte van je tijd in de bureaublad modus zitten. Het grootste deel van de programma's draait namelijk in bureaublad modus inclusief Office 2013. Ook zitten er een aantal handige sneltoetsen in om de Charm bar makkelijk op te roepen en een sneltoets voor een verkapt start menuutje. Nu de vraag "werkt het ook lekker met een muis"? simpel antwoord: Ja. Je merkt wel dat het voor touchscreen is gemaakt, windows laat je echt alle hoeken van het scherm gebruiken dit zorgt ervoor dat je veel meer met je muis moet doen dan voorheen. Recent heb ik echter een klein Wacom Tablet gekregen en ik moet zeggen dat dit erg lekker werkt met Windows 8, je hebt (nog) niet de acties van de scherm randen op de tablet zitten(helaas) maar het werkt wel een stuk soepeler.

Prestaties
Ja wat moet ik hier over zeggen. Ik merk praktisch geen verschil met Windows 7. Hij lijkt zelfs iets sneller op te starten, maar verder geen noemenswaardige verschillen.

Andere Apparaten
Ik ben zelf in bezit van een Xbox 360, Dekstop & Laptop. Beide computers draaien Windows 8 pro. Simpel inloggen op beide met hetzelfde account en al je instellingen staat het zelfde en alles word bijgehouden. Zet je een Xbox 360 daarbij aan, dan kan je deze besturen vanaf je desktop of laptop, ook kan je via Xbox Smartglass bij sommige games bijvoorbeeld je map weergeven op je laptop of computer. Het simpel sharen van bestanden werkt voor geen meter, zoals de reclame filmpjes tonen, misschien komt dit nog later.

Heb jij ook een Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 64bit?