Specificaties 17,3" (1920x1080), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy DV7-7202ed Review

keslr 13 februari 2013, 1.378 views

HP Envy DV7-7202ed

Pluspunten

• beeldscherm
  • snelheid, ook grafisch
  • kwaliteit toetsenbord (backlit)
  • degelijk gebouwd
  • 2 jaar garantie (van HP)
  • relatief stil bij office gebruik
  • goede accuduur
  • uitbreidbaarheid
  • blu ray
  • fingerprint reader

Minpunten

• assemblage toetsenbord
  • electronische noise in bepaalde omstandigheden
  • geen caddy/kabel 2e HD bay
  • niet verkrijgbaar in Nederland
  • net wat te stugge trackpad knoppen (minor)

Dit is een review van de HP Envy DV7-7212nr. Deze review gaat vooral over usability, en niet zozeer over de ruwe performance van de systeem. Ik heb op dit moment geen tijd om uitgebreide tests te draaien. De sterren voor de prestaties zijn gebaseerd op "gevoel" en tests elders. Ik zal hier en daar de laptop vergelijken met een Dell Inspiron 17r SE (2012), een Lenovo T520 en een MacBook Pro (17 inch, 2011). De Dell heb ik eind 2012 besteld en weer teruggestuurd omdat hij niet beviel. De machine is gekocht voor thuisgebruik,

De gereviewde versie is niet in Nederland te koop. Ik heb hem uit de verenigde staten gehaald via http://www.usa2you.nl/. Dat komt door de onbegrijpelijke marketing van HP. De 7202ed kost in Nederland bijna 1200 Euro. De 7212nr heeft me alles bij elkaar uiteindelijk 1240 Euro gekost (1130 dollar + sales tax + wisselkoers + verzendkosten + BTW + kosten van usa2you), maar daarvoor heb ik de volgende zaken die niet in de 7202ed zitten:

- 32GB mSSD cache.
- 750GB 7200RPM Hard Drive (ipv 5400 RPM)
- Blu-ray player / DVD brander (ipv alleen DVD brander)
- 9 Cell Extended Life Battery (ipv 6 Cell)
- 2GB GDDR5 NVIDIA(R) GeForce GT 650M Graphics (ipv 630M, ik dacht met GDDR3)

Met de duurdere 7204ed (1500 Euro!) zou je in Nederland 16GB geheugen, 2 5400 rpm drives (2 TB totaal) en een een blu ray hebben... Ik heb ook even in Duitsland en Groot Britannie gekeken (amazon). Wel goedkoper t.o.v. Nederland, maar daar werd ik ook niet blij van de aangeboden varianten. Ik begrijp het idee er niet van. Update: ik zie dat er inmiddels 73xx versies in Nederland zijn. Dat ziet er al wat zinvoller uit.

In die 1240 Euro zit ook 108 dollar sales tax die wellicht met wat handiger shoppen te vermijden was geweest. Dit was de eerste keer dat ik op deze manier iets uit de verenigde staten heb gehaald. Dat is uitstekend bevallen. Het is dat de bovengenoemde zaak (usa2you) hier niet te beoordelen valt, maar van mij hadden ze anders 5 sterren gekregen.

HP heeft wereldwijde garantie (2 jaar), en het ding is hier inmiddels zonder problemen bij HP geregistreerd. Apple heeft in het verleden ook niet moeilijk gedaan bij reparatie onder garantie van een laptop uit de USA, dus ik verwacht van HP hetzelfde.

Foto's komen wellicht nog. Mijn camera heeft kuren.

Scherm en Graphics

Een van de redenen om de Dell terug te sturen was het scherm. Het beeld was wel fraai, maar het gaf me hoofdpijn. Pulse-width modulatie is de enige verklaring die ik hiervoor heb gevonden. Het probleem is nieuw voor me, en het heeft me nogal verbaasd dat ik er last van kreeg (werk dagelijk met verschillende systemen). De HP heeft dit probleem niet.

Het scherm (full HD, en mat) geeft een erg mooi beeld en is erg helder. Wel initieel wat aan de blauwe kant. Via de testbeelden op www.lagom.nl en het Intel Graphics en Media control panel viel dat goed te corrigeren. Ik vind het scherm vergelijkbaar met dat van de Macbook Pro (helderheid en beeldkwaliteit). Jammer alleen dat er in deze prijsklasse verticaal geen 1200 pixels te krijgen zijn zoals op de Mac.

Ik ben niet echt een gamer, maar mijn kinderen spelen er soepel de Sim 3 op (hoge settings, volledige resolutie). Daar zal op den duur nog wel wat aan games bij komen. De laptop is een beetje op de groei gekocht. Grafische kaart vervang je tenslotte niet zomaar. Hij begint wel wat meer te ventileren bij de Sims, maar niet noemenswaardig. Konstant geruis, geen vervelende tonen. De laptop is nog niet echt heet geworden.

Toetsenbord

Aanslag is ongeveer zoals op de Macbook Pro. In tegenstelling tot het toetsenboard van de Dell kan ik hier goed op tiepen. Het toetsenbord buigt niet door, maar zat er initieel niet goed ingeklikt. Ik heb het eruit gehaald, metalen randjes recht gebogen en opnieuw erin gezet. Het zit nu wel goed, maar dat zou toch eigenlijk niet moeten hoeven bij een laptop in deze prijsklasse (minpunt bouwkwaliteit). Dat het toetsenbord niet doorbuigt is niet verwonderlijk, want het ligt in een stevig vlak bed.

De achtergrondverlichting is prettig, Niet zo variabel als bij de MacBook Pro: hij kan alleen aan of uit. Het licht schijnt ook langs de randen van de toetsen, maar dat is bij de MacBook Pro en de Dell ook zo. Bij de Mac is dat laatste een ietsje gelijkmatiger.

De op/neer pijltjestoetsen zijn net zo klein als op de MacBook Pro, maar link/rechts zijn weer groter. Ik weet niet of dat wel zo handig is. Op de MacBook Pro kun je op de tast de pijltjestoetsen lokaliseren. Op de HP zit ik er wel eens naast.

Apart numeriek deel is handig, maar voor thuisgebruik een beetje "overated". Persoonlijk zit ik liever recht voor de laptop te tiepen, met het trackpad ook in het midden. Verder is de return key en backspace nu lastiger te vinden op de tast (want niet aan de rand van het toetsenbord). Maar dat is “nitpicking”.

Trackpad

Werkt op zich prima. Ik vind ‘m veel beter dan bij de Dell. Bij de Dell was het moeilijk om precieze 2-vinger scrolls uit te voeren. Gaat hier prima. Multi-touch wordt ondersteund, en daar is ook e.e.a. aan in te stellen via het synaptics controlepaneel. Probleem is alleen wel dat je handpalm soms als klik wordt gezien. Dat was op de Dell overigens nog problematischer. Ter vergelijking: op de Mac heb ik daar nooit (!) last van, terwijl ik daar hele dagen op programmeer. Het gevolg is dat ik vaak het HP trackpad uitzet bij tiepwerk. Ik heb nog geen optie gevonden om dat automatisch te doen als ik een muis aansluit.

Het trackpad is zowat net zo breed als op de Mac, maar minder hoog omdat er twee losse knoppen onder zitten. Ik vind de hoogte van het trackpad voldoende, maar de knoppen zijn me net een beetje te stug. Tappen op het trackpad gaat prima.

Op windows 7 (zie onder) kun je standaard niet rechts klikken met 2 vinger-tap. Dat heb ik met een registry hack opgelost (local machine\software\synaptics\syntp\defaults\2FingerTapAction=2).

Geluid

Voor een laptop heel redelijk. Beats audio bestaat volgens mij voornamelijk uit een equalizer. Klinkt beter dan mijn Mac, en het geluid kan ook veel harder (te hard voor mij). Wel debiel: als je beats uit zet, dan zet hij de bas op -12. Het is dus onduidelijk wat Beats nu echt toevoegt.

Ook vreemd: op de power adapter komt er bij/na het afspelen van system sounds een aantal seconden wat statische “noise” uit de laptop. Die seconden kun je reduceren door in het beats audio paneel een kortere tijd in te stellen voordat de power naar het audiosysteem uit gaat. Maar dan hoor je het altijd nog tijdens het afspelen van de system sounds. Op de batterij heb je geen last van dat geluid, en ook niet als je het keyboard backlight aan zet (dat doe ik nu dus steeds). Dit probleem lijkt ook niet op te treden bij het afspelen van muziek (wat het voor mij extra vreemd maakt). Alles bij elkaar dus niet een heel vervelend issue, maar het zou niet moeten gebeuren.

Bouw

De bouwkwaliteit van de HP is uitstekend. Het ding is stevig, en oogt eigenlijk helemaal niet fors, terwijl hij dat wel is. Als ik de HP vergelijk met een Lenovo, dan vind ik de bouwkwaliteit helemaal niet zo verschillend.

De service klep (geheugen e.d.) past op de HP prima. Bij de Dell was het lastig om hem er weer helemaal netjes in terug te zetten. Bij de Mac is het ook prima, maar de HP heeft maar 1 schroefje, en bij de Mac zijn het er 12 (als ik goed geteld heb).

Dat de HP groter is dan de MacBook Pro, dat zal niemand verbazen. De MacBook Pro heeft mijn werkgever 2100 Euro gekost, d.w.z. 2500 inclusief BTW. De DV7 kost de helft. Hij is net wat dieper, 2 cm breder, en vooral dikker. Tegelijkertijd moeten we de voordelen van een hele platte machine ook niet overdrijven. De MacBook Pro is ook te groot om onderweg op te werken. Beide machines worden vooral gebruikt op een bureau of tafel.

Ik heb de Mac ook wel regelmatig op schoot. De dikte van de laptop heeft daar niks mee te maken: dat kan makkelijk omdat de onderkant vlak is zonder roosters. Je kunt dus niks blokkeren. Bij de HP is het moeilijker om op schoot een goede positie vinden vanwege de ventilatieroosters aan de onderkant en de uitpuilende accu. Het is mij overigens niet duidelijk hoe cruciaal die roosters aan de onderkant zijn voor de koeling.

Blijft over het gemak van transporteren. Toegegeven: de MacBook Pro past precies in mijn rugzak en dan gaat hij zonder problemen mee, ook op de fiets of lopend. Bij de HP is dat moeilijker vanwege het net wat te grote formaat. Het gewicht is echter niet wezenlijk anders: de MacBook weegt 3 kg. De HP 3,2. Er zit dus vooral meer lucht in. En ook hier geldt: voor thuisgebruik is dat eigenlijk niet zo heel interessant.

Poorten

Het setje poorten is redelijk gangbaar voor deze categorie laptops. Je ziet steeds meer laptops zonder eSata, en dat heeft de HP ook niet. Daarvoor in de plaats heb je 3 USB 3 poorten en een USB 2 poort. Wat ook mist is een displayport. Voor thuisgebruik vind ik dat nauwelijks een issue, maar wel voor professioneel gebruik. Ik weet wel dat je in theorie ook high-res schermen moet kunnen aansluiten op de HDMI poort, maar in de praktijk is dit nog wel eens problematisch. Ik heb deze machine via HDMI aan een Dell U2711 monitor (2550 x 1400) gehangen. Daarmee kom je niet hoger dan full HD, maar dat ligt zover ik weet aan de monitor (zie specs bij Dell: alleen high res via duaal link DVI en display port).

Uitbreidbaarheid

Net als bij de MacBook Pro zijn geheugen en harddisk makkelijk te vervangen. Maar daar houd de vergelijking wel op, in het voordeel van de HP. Allereerst is ook het WiFi kaartje (ralink) gemakkelijk bereikbaar, en er is een 2e harddisk bay. Voor dat alles hoeft je maar 1 schroefje los te draaien. De optical drive is er ook simpel uit te halen.

Verder kan de hele achterkant er vanaf, en dan komt je bij de rest. Heb ik niet gedaan, maar op de Amerikaanse site van HP is een service manual te vinden met alle ins en outs.

Wat 2e drive bay betreft: daar zit geen caddy in, en er is ook geen SATA kabel. Valt me wel tegen voor de prijs. De Inspiron had ook een lege bay, maar daar kon wel zo een extra drive in. HP verkoopt dat beetje onderdelen voor 70 Euro of zo. Je zou haast de 7204ed kopen met de 2 5400 rpm drives. Pfff. Newmodeus heeft een caddy + kabel voor 38 dollar (www.newmodeus.com). Inclusief verzendkosten (12 dollar USPS) ben je uiteindelijk dan een kleine 40 Euro kwijt. Ik heb ‘m inmiddels binnen, past precies en werkt perfect. Je moet dan de caddy voor de dv7t-7000 hebben.

Blu Ray

Ik heb nog geen Blu Ray disks. Dit is mijn eerste apparaat dat Blu Ray ondersteunt. Ik heb ook geen HD TV. Maar als je een machine koopt met een FullHD scherm, en HDMI, dan is het schier onbegrijpelijk dat daar vaak standaard geen Blu Ray speler in zit.

De drive begint soms te te “zoeken” zonder dat er een disk in zit. Nog geen idee waar dat mee te maken heeft (is niet de virusscanner). Heb er zonder problemen wat recovery disks mee gebrand. Ik hoor 'm minder dan de optical van mijn MacBook Pro. Ziet er degelijker uit (meer metaal) dan de DVD drive in de Dell. De eject button is lastig in te drukken (klein en verzonken).

WiFi

Het Amerikaanse model heeft standaard geen Wireless Display. Er is wat bespaard op het WiFi kaartje denk ik (merk: Ralink). Ik heb gelezen dat sommigen problemen hebben met de Wifi connectie. Ik heb dat zelf niet kunnen bevestigen. Werkt prima hier. Maar aangezien het kaartje simpel te vervangen is, kan er straks wellicht ook wel makkelijk een a/n kaartje in.

Hitte en Herrie

Bij "normaal" office gebruik hoor je deze laptop nauwelijks. De fan staat wel steeds aan (uit te zetten in BIOS). Bij het spelen van de Sims begint de ventilator net wat harder te blazen, maar niet storend. Tot nu toe is hij niet erg warm geworden.

Voeding

De 9-cell heeft een "bult", die onder uitsteekt. De laptop staat daardoor wat schuin, waardoor je op een bureau beter kunt typen. Dit is echter wel minder handig op schoot, en het maakt de laptop nog iets minder mobiel, omdat het nog lastiger is om een tas/sleeve te vinden waar hij in gaat.

Werktijd: valt niet tegen. Ik heb deze avond ruim 3 uur zitten typen en surfen en niksen, en hij staat nu op 63%. De MacBook Pro staat vaak bij een volle lading te roepen dat hij nog wel 9 tot 10 uur meekan. Ik hou het niet precies bij, maar na een paar uur is dat vaak toch wel snel gezakt naar 4 of 5 uur, dus dat klopt ook niet helemaal.

Windows

HP levert deze machine alleen met windows 8. Ik vind het niks. Windows 8 is misschien wel wat met een touchscreen, maar dat wil ik niet op een laptop: zolang het scherm glimt zie ik al snel mezelf, en dat is zwaar teleurstellend. En als het niet meer glimt door alle vette vingerstrepen dan is het beeld dus ook weer niks.

Genoeg geklaagd: ik heb windows 7 erop gezet. Via de HP support assistent vind je zo nog steeds de goede drivers. HP levert in de VS ook nog een machine die zo goed als identiek is en die wel geleverd wordt met windows 7: de dv7t-7000. Op die manier is het simpel om de nodige basis drivers te vinden, bijvoorbeeld voor het netwerk. De dv7t-7000 is wellicht ook nog wel een optie om direct aan te schaffen. Je kunt 'm zelf configureren, maar daarbij kom je waarschijnlijk wel wat duurder uit. De enige optie die mist bij de dv7t is de mSata cache, terwijl er wel een Rapid Storage Technology driver is voor windows 7 (werkt bij mij nu ook weer prima).

Het downgraden naar windows 7 is nog wel een heel verhaal. Ik heb het uiteindelijk gedaan zonder de bestaande recovery partitie eraf te gooien. Je kunt de 64-bits versie gewoon op de bestaande GPT partitie installeren. Twee dingen wel:

1) Zorg er wel voor dat je via de UEFI DVD optie opstart van de installatieschijf.
2) Op een of andere manier moet je legacy mode aan zetten om van windows 7 te kunnen booten. Vreemd, want mijn systeem draait wel degelijk in UEFI, dus ik had eigenlijk verwacht dat legacy mode niet nodig is. Het lijkt verder weinig roet in het eten te gooien, dus ik heb legacy gewoon aan laten staan (legacy betekent in dit geval: naast uefi wordt OOK legacy ondersteund).

Opstarttijd van windows 7 is ongeveer 15 seconden tot login scherm. Vind ik snel zat.

Update: Hackintosh

Ik heb een poging gedaan om er een Hackintosh van te maken. Ik kan inloggen, maar er is veel dat nog niet werkt, zie:

Heb jij ook een HP Envy DV7-7202ed?