OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart Review

GaensDude 14 april 2008, laatste update op 14 april 2008, 872 views

OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart

Pluspunten

• Zeer robuust uiterlijk
  • Weinig kans op krassen
  • Levenslange garantie
  • Snel
  • Dop-bevestiging tijdens gebruik

Minpunten

• De dop terug op de stick schuiven (of op die bevestigings-dummy) is een beetje mikken en duwen.. Mss dat dit nog wat uitleurt zodat het wat minder strak is..

3 weekjes geleden is mijn 2-jaar-oude OCZ Rally USB 2.0-stickje van 2GB overleden (Windows herkende het stickje nietmeer en toen ik mijn USB-drivers van mijn mobo had geherinstalleerd (tot tweemaal toe zelfs!, begonnen er lees- en schrijffouten als paddestoelen uit het gras te schieten.. Vervolgens met HDTune een Health-scan gedaan en jawel, meerdere errors uitgezaaid over de hele stick.. RIP :-( ).. Had 'em indertijd gekocht voor 48, wat ik een zeer goede deal vond, gezien de geheugenprijzen die toen toch nog wel wat hoger lagen dan tegenwoordig..
En zeker niet te vergeten: LIFETIME-WARRANTY!! \o/ <woot>

Vervolgens een mailtje gestuurd naar OCZ om mijn situatie uit te leggen en in minder dan 30 uur later stond er al een RMA-case op poten.. De stick dan maar opgestuurd in een gewone enveloppe (met een shitload aan postzegels :-P, want ik moest em internationaal (Belgisch Limburg naar Delft in Nederland) versturen.. Er een papiertje bijgestoken met het RMA-nummer en een kopietje van mijn aankoopbewijs dat ik per toeval nog in een lade op mijn bureau had gevonden :-)..

2 weken lang hoorde ik helemaal niks per e-mail van OCZ, tot ik gisteren op hun website mijn RMA-nummer even ingaf, vervolgens mijn verzending via de website van UPS trackte en zag dat de stick al meerdere 1000'en kilometers had afgelegd, op weg naar het arme Belgenlandje :-P
Van Canada naar USA, van USA naar Keulen en van Keulen naar Hasselt.. Dezemiddag aan de deur geleverd, perfecto :-) Een mooie stevige doos, van die sneeuw-spekjes erin om schokken en vocht op te vangen en dan ook nog es bubble-wrap rond de verpakking :-O!!

Zoals beloofd bevatte het pak een OCZ ATV USB2.0 4GB, wat toch een opwaardering is van mijn overleden Rally denk ik zo :-)

Tot zover mijn RMA-gevalletje uitgelegd, omdat ik gewoon even wil mededelen dat er ook GOEDE RMA-services bestaan op deze wereld ipv al die trage en gebrekkige aftersale-diensten :-)

Mijn beoordelingen:

Prestaties: goed

Toch wel een hoge snelheid die gehaald wordt, hoor:

Stick is geformatteerd als FAT32 (kan helaas in XP geen andere optie (NTFS) aanduiden) en bevat fysisch 3.73GB, USB 2.0 aangesloten op een Intel 945-chipset..
Het is zeker niet het snelste op de markt, maar mijn Rally haalde 'slechts' een kleine 20MBps, dus opnieuw een verbetering van mijn product.

Stabiliteit: zeer goed

Ondanks dat mijn vorige stick het begaf na 2 jaar, heb ik er alle vertrouwen in dat deze stick (veel) langer kan en zal meegaan.. Op de verpakking prijkt met grote letters: "Shock resistant en water proof!" en eerlijk gezegd: ik geloof het ook nog :-P.. Er zit een dikke laag harde anti-shock-rubber rond de stick en de dop en deze laatste sluit heel nauw aan met de usb-connector.. Helemaal waterproof is 'ie zeker niet, maar het komt ergens in de buurt.. :-P..
Er hangt trouwens ook een klein kettinkje aan het achtereinde van de stick met daaraan een soort dummy-connector (ook uit hetzelfde rubber vervaardigd). Deze dient om de dop op te bevestigen (opnieuw heel stevige grip) wanneer de stick in gebruik is.. Kwestie van de dop niet te verliezen :-P..

Prijs: goed

48 betaald 2 jaar geleden en ik geniet nog altijd van zowel de kwaliteit van OCZ als van de comfortabele levenlange garantie.. Achter een paar jaar zal deze misschien de geest geven en dan kan ik em wederom mooi RMA'en :-)

Algemeen: goed

Niet de beste stick die er te verkrijgen is, maar toch een zeer degelijk product EN met een redelijke snelheid qua datatransfer..

Heb jij ook een OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart?

miss wel leuk om een paar foto's van de stick er bij te doen om een wat beter beeld ervan te krijgen??
voor de rest leuke, en nog best uitgebreide review voor een usb stickie
Foto's bijgevoegd.. Alvast bedankt voor je mening..
Wat eigenlijk interessanter is is de schrijfsnelheid...! Kun je die erbij zetten?
Hier een gratis testprogje http://www.flashmemorytoolkit.com/
Veel usb sticks lezen wel rond de 25MB/s maar schrijven kan zelfs minder 5MB/s zijn (met mijn Adata bijvoorbeeld ook: lezen 26MB, schrijven 5MB)

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 16 mei 2008 18:39]