Specificaties MP3 speler met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Clip 2GB Zwart Review

RoD 6 mei 2008, laatste update op 25 april 2010, 6.859 views

Sandisk Sansa Clip 2GB Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Geluidskwaliteit
  • Clip
  • Makkelijke Interface
  • Uitzonderlijke prijs/kwaliteit-verhouding

Minpunten

• Geen foldersupport
  • Geen klok/stopwatch
  • Geen radio in de Europese versie
  • Maximaal 4GB
  • Equalizer in beperkte mate nuttig

Geluidskwaliteit Score: 5

De Sandisk Sansa Clip; een eerste indruk

De Sandisk Sansa Clip is een mini-flashspeler welke in het marktsegment van de iPod Shuffle zit. Keywords voor deze speler zijn: klein, licht, goedkoop en basic. De Clip is een pure audiospeler met een beperkte hoeveelheid (niet uitbreidbaar) geheugen. Er zit een klein schermpje op en een "rondje" wat voor de basisbesturing zorgt. Daarnaast heeft het apparaat dedicated volumeknoppen wat een groot voordeel is. Dedicated volumeknoppen zijn erg handig als je het apparaat in je broekzak hebt en snel het volume wilt veranderen. Zeker bij een klein apparaatje als deze, die waarschijnlijk door veel mensen bij het sporten gebruikt zal worden is een simpele aanpassing van het volume gewenst. Als laatst heeft het apparaat nog een "home" knop die je in het basismenu brengt.
Opvallendste aan deze speler is dat het een verwijderbare clip op de achterkant heeft. Vandaar ook de naam "Clip", uiteraard. De Clip is erg handig bij het sporten, aangezien je het apparaat zo gemakkelijk aan je broek kan hangen. Door het gewicht van de speler merk je niet of nauwelijks dat hij aan je broek hangt.
De Clip is verkrijgbaar in 1GB en 2GB. Daarnaast is een 4GB versie onderweg. Niet bepaald geweldig, maar voor dergelijke kleine apparaatjes is dit helemaal niet onaardig. De concurrentie doet het niet bepaald beter.

Zo op het eerste gezicht ziet het apparaatje er leuk uit. Klein, compact, met een clip op de achterkant. Daarnaast is de prijs ook zeer goed. Maar kan een dergelijk klein en goedkoop apparaatje wel voldoende kwaliteit bieden?

Wat zit er in de doos + accessoires

Hier is weinig spannends over te melden. Je krijgt de Clip in een klein doosje, met een users manual (die linea recta de prullenbak inging) en de oordopjes (die dezelfde weg volgden als de users manual). Daarnaast vinden we de vrij onmisbare en tevens vrij korte USB-kabel. Een nogal standaard inhoud van de doos dus. Spannende accessoires vind je er niet, en ook is er niet echt een ruim aanbod in accessoires van Sandisk. Een hoesje vind je wel, maar is voor deze speler niet echt nuttig. Gelukkig heeft de speler zijn eigen accessoire aan boord: de clip. Naar mijn mening een waardevol accessoire, waar ik verderop in de review nog op terugkom.

Formfactor en portability

Zoals al gezegd, is de Clip een bijzonder kleine speler. Hij is iets groter dan de iPod Shuffle, en ongeveer even groot als de Creative Zen Stone. De portability-factor ligt dus bijzonder hoog bij de Clip. Je merkt het nauwelijks dat je het apparaat in je broekzak hebt, en je moet oppassen dat je hem niet ergens kwijtraakt, of de hond het ding opeet... bij wijze van spreken dan. Dit maakt de Clip tot een ideale partner bij het sporten. Ook heeft, zoals eerder gezegd, de clip die achterop zit hier een grote toegevoegde waarde. Portability is dus één van de dingen die er bij deze speler uit springt.

De formfactor is verder vrij standaard. Het is een portrait-mode PMD met de bediening onder en het schermpje boven. Voor de mensen die dit te abstract vinden: het lijkt op de layout van een iPod. Hier is dus verder weinig spannends aan, maar dit is ook niet nodig. Door de formfactor is het apparaat prima te bedienen met één hand en kun je gemakkelijk overal bij, ondanks dat het apparaat zo klein is.

Enkele foto's van de speler van verschillende hoeken vind je hieronder. Als vergelijkingsmateriaal is de Archos Gmini 400 meegenomen; een speler met een 20GB 1,8" hdd en een 2,2" scherm, welke ook redelijk portable is. Op die foto's is goed te zien hoe klein het apparaatje eigenlijk is. Verder heb ik een foto genomen waarop de Clip aan een spijkerbroek vastgemaakt is.

Klik voor groter
Bouwkwaliteit, stevigheid en afwerking

De Sandisk Sansa Clip is volledig van plastic. De speler voelt daarbij ook plastic-achtig aan. Dit is eigenlijk niet anders dan dat je verwacht bij een basic klein spelertje. De speler voelt echter niet goedkoop aan doordat de afwerking vrij strak is. De voorkant met het scherm, de knoppen en het "Sansa"-logo is een mooi geheel en ziet er netjes uit. Minpuntje is dat er op de zijkanten een soort naad zit. Deze is echter niet heel prominent aanwezig, maar voor de echte fashionfreaks kan dit wellicht een minpuntje zijn. Hiernaast is de speler vrij blokkig afgewerkt, in plaats van rond. De speler voelt in ieder geval vrij stevig aan ook al rammelen de volumeknoppen een beetje. De knoppen die op de voorkant zitten voelen daarentegen wel zeer stevig aan en hebben een goede responsieve "feel". Het USB-slot en de koptelefoonaansluiting zijn verder goed in de speler verwerkt en vallen niet echt op.

Al met al is de Sandisk Sansa Clip een mooi geheel, met helaas een lichtelijk goedkoop uiterlijk. Persoonlijk vind ik het niet erg, en zou ik het eerder willen omschrijven als basic, simpel en doeltreffend. Ik weet echter dat in vergelijking met andere spelers (bijvoorbeeld de iPod Nano) de afwerking van deze speler een beetje achterblijft. Dit is echter puur een esthetisch argument, en je zult als je een simpel spelertje zoekt niet teleurgesteld zijn in het uiterlijk van de Sandisk Sansa Clip

Features

Qua features is het bij de Clip allemaal niet zo hoogstaand, zoals je zou verwachten van een dergelijk klein spelertje. Het apparaat speelt audio uit zijn audiobibliotheek die ingedeeld is op basis van ID3-tag. Er is geen mogelijkheid om op folders te navigeren, dus het maakt verder niet uit hoe je je mp3'tjes eropzet. De speler heeft verder de beschikking over een custom equalizer, waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht. Ook vind je de nodige presets. De Clip heeft een "Go-list" waarmee je met een druk op de knop een nummer toe kunt voegen aan een soort dynamische playlist. Erg handig om onderweg terwijl je muziek luistert wat nummers in de queue te zetten, of een lijstje opstellen van nummers die je op een bepaalde dag graag wilt horen.
Note: Om goed gebruik te kunnen maken van de Go-list is het het handigst als je de laatste firmware installeert. Deze biedt de functionaliteit om gemakkelijk nummers aan de Go-list toe te voegen. Bij de eerdere firmwares is deze functie nogal omslachtig.

Ook is het mogelijk om nummers te raten. Echter, dit is naar mijn mening nogal een overbodige feature voor een basic muziekspeler. Echt nuttig is het niet als je een Go-list hebt, en maar beperkt muziek erop kan zetten door de 2GB flashgeheugen die het apparaat bevat. Als laatst is het nog mogelijk om je audiobooks te beluisteren op de Clip.

Naast audio beluisteren kun je met de Clip geluidsfragmenten opnemen. Dit is echter meer een gimmick dan een echte feature, zoals het dat eigenlijk op elke PMD is. Het is leuk dat het erop zit, maar echt geweldig is het niet, en ik denk ook niet dat veel mensen hier gebruik van zullen maken. Ik in ieder geval niet. Opvallend is dat de speler een FM-radio moet ontberen. Dit in tegenstelling tot de US-versie, die wél een radio heeft. Voor mij is het geen ramp, aangezien ik geen radio luister, maar het feit dat een FM-radio mist is opzienbaarlijk aangezien je deze wel zou verwachten op de speler en de US-versie dus wel een radio heeft.

Op de Clip kun je het nodige instellen onder het "settings"-gedeelte. Dit zijn vrij standaardsettings die je op elke fatsoenlijke PMD vindt, zoals brightness, taal, hoe lang het display aan moet blijven en een reset- plus formatoptie. Vrij basic, maar voldoende voor een speler van dit kaliber.
Overall zou ik willen zeggen dat de Clip voldoende features biedt voor hetgeen dat hij moet doen; namelijk muziek afspelen. Browsen op folders zou echter een welkome feature zijn. Verder zou, met het oog op het sporten met deze speler, een stopwatch en klok niet onwenselijk zijn. Dit is echter wel een kleinigheidje.

Last but not least: De clip zelf. Typerende van de Clip is natuurlijk... de clip. Deze werkt vrij goed. Ik kan de clip aan elke broek bevestigen en hij zit vrij stevig vast. Met hardlopen bleef het ding ook goed zitten en schudde of rammelde er niks. De clip heeft wat mij betreft de proef goed doorstaan en is niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk goed bruikbaar. Verder is de clip makkelijk los te halen als je hem niet wilt gebruiken. Je zit er dus niet aan vast. Wel is het zo dat de clip een zwak punt is voor de stevigheid van de speler. Bij normaal gebruik is er niks aan de hand, maar als je te hard aan het apparaat trekt terwijl de clip ergens aan bevestigd zit, heb ik het idee dat het ding wel eens af kon breken. Uiteraard heb ik dit niet geprobeerd, dus blijft dit een gok.
Echter, bij normaal gebruik, en dat hoeft niet persé voorzichtig, blijft de clip prima zitten.

Zoals al eerder gezegd is de speler in maximaal 2GB te krijgen, en de 4GB er aan zit te komen. Dit is niet erg veel, maar wel begrijpelijk voor een klein spelertje. Daarom is het een beetje jammer dat Sandisk er niet voor gekozen heeft om een MicroSDHC-slot aan de speler toe te voegen. Een nadeel van de speler kan ik dit echter niet noemen. De concurrerende mini-PMD's hebben dit ook niet, en voor de mensen die een klein spelertje willen, zoals de Clip, zal 4GB prima voldoen.

Gebruiksgemak: handling en interface

De Clip heeft een vrij standaard interface, zoals er op de foto's hieronder te zien is. Er is een hoofdmenu waarin je kunt navigeren naar je muziek, de voicerecorder of naar de settings. Mocht je je ergens in één van deze drie opties bevinden, kun je altijd snel terug naar het hoofdmenu door op de "home"-knop te drukken. Bij je muziek kun je gemakkelijk navigeren op artiest, titel, album, genre, playlist, top rated, recordings en audiobooks. Of je drukt gewoon op play all, waarna de Clip al je muziek afspeelt.

Let niet op de gekke strepen die je op sommige plaatjes ziet. Dat ligt aan de camera.

Zoals al gezegd kun je met één druk op de knop terugkomen in het hoofdmenu door op de home-knop te drukken. Je kunt ook met één druk op de knop bij de muziekafspeelopties komen, door op de knop naar onderen te drukken terwijl je muziek afspeelt. Zo kun je gemakkelijk een aantal dingen doen, zoals de afspeelmodus (shuffle, repeat) veranderen, de equalizer aanpassen of het nummer wat je beluistert aan de Go-list toe te voegen. De combinatie van deze mogelijkheid en de home-knop zorgen ervoor dat je heel snel door de mogelijkheden van de Clip heen kunt flitsen. Het werkt zeer intuïtief en er is niet of nauwelijks een leercurve voor nodig. Waar je je ook bevindt in het menu, je hebt alle opties binnen handbereik en het apparaat is te bedienen zonder er bij na te hoeven denken. Deze simplistische manier van navigeren is erg prettig om gemakkelijk on the go de speler even snel te bedienen, omdat je bijvoorbeeld de shuffle-functie uit wilt zetten. Ideaal voor tijdens het sporten, waar je niet eerst een minuut bezig wilt zijn om te navigeren en de dingen die je wilt doen, ook daadwerkelijk te doen.
Al met al ben ik over de navigatie en de handling van de speler zeer goed te spreken. Het ding bedient lekker simpel, de knoppen zijn goed en de interface is lekker duidelijk. Geen overbodige frutseltjes of opleukingen van de interface, maar gewoon rechttoe-rechtaan. Eveneens kun je hier dus weer het label "basic" aan hangen.

Geluidskwaliteit

Misschien wel het belangrijkste gedeelte van de review. De Sandisk Sansa Clip is een pure audiospeler, dus hoe het ding klinkt is erg belangrijk. Om een goede indruk te geven heb ik het geluid van de Clip vergeleken met de volgende spelers:
-De Creative Zen Stone Plus
-De Cowon iAudio D2
-De Archos Gmini 400

Uiteraard heb ik dit niet gedaan met de bijgeleverde oortjes, aangezien die nooit fatsoenlijk geluid produceren, en een goede speler beter verdient. Ik heb hiervoor mijn eigen Koss KSC75 over-ears gebruikt.

Om het even kort samen te vatten: het geluid is top. Er komt een gebalanceerd geluid uit, waarbij niets er uitspringt (zoals een te hard bonkende bass, of hoge tonen die teveel doorkomen). Daarbij is het geluid zeer scherp en gedetailleerd. Mid-hoge en hoge tonen zijn warm en de bass is in verhouding. Sommige mensen zullen waarschijnlijk vinden dat de Clip tekort komt in de lage toonhoogtes, maar voor mij persoonlijk vind ik het prima gebalanceerd. De equalizer die op het apparaat zit werkt goed; als je iets aanpast merk je goed dat er wat in het geluid verandert. Daarbij blijft het geluid goed klinken. Hierdoor is de equalizer uitermate geschikt om het geluid net iets te verfijnen naar jouw smaak. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld de bass ietsjes lager gezet en de mid-hoge tonen iets meer gegeven. De speler klinkt echter van zichzelf al erg goed, dus je hebt de equalizer niet persé nodig. Alleen dus -zoals ik al zei- om eventueel het geluid wat naar jouw smaak aan te passen.
Update: Na wat te hebben gespeeld kom ik tot de conclusie dat de equalizer alleen geschikt is om kleine veranderingen mee te doen. Bepaalde tonen flink eruit laten springen moet je niet doen, want dan vervormd het geluid op een negatieve manier. Persoonlijk heb ik kleine wijzigingen in het geluid aangebracht met de equalizer waardoor alles goed (en dus beter, door het gebruik van de equalizer) blijft klinken, maar als je er wat mee speelt merk je dat het nut van de equalizer beperkt is. Je merkt dit goed bij het gebruik van de presets. Ze klinken eigenlijk allemaal ronduit ruk. Het scheelt dat de equalizer vrijwel niet nodig is door het standaard goede geluid van de Clip, maar anders was dit een redelijk groot minpunt geweest. Veel last heb ik er persoonlijk dus niet van, maar dit is wel een minpunt van de speler. De equalizer blijft goed bruikbaar, doordat het nog steeds mogelijk is om bepaalde tonen te accentueren naar je eigen smaak, maar mocht je bijvoorbeeld behoefte hebben aan een stevige bass en deze dus flink omhoog willen schroeven, moet je niet bij de Clip zijn. Eigenlijk moet je dan sowieso niet in dit markt-segment van PMD's zijn, maar dat terzijde.
Dit is toch jammer. Voor een speler met een dergelijk goede geluidskwaliteit was het zinvol geweest om een écht goede equalizer in te bouwen. Ik vraag me af in hoeverre ik het geluid nog meer naar mijn zin zou kunnen krijgen als de equalizer van topkwaliteit was, zoals bij Cowon.
Al met al klaag ik niet, want het geluid is goed, en zal het sowieso 99% van de consumenten wel behagen.

In vergelijking met de Creative Zen Stone Plus heeft de Clip een iets zwakkere bass, maar dat is marginaal. Daar staat tegenover dat de Clip een veel scherper, gedetailleerd geluid biedt, en de midden- en hoge tonen veel beter zijn.

De Sandisk Sansa Clip overklast de Archos Gmini 400 volledig. Scherper, warmer en gedetailleerder geluid zijn de kenmerken die er het meest uitspringen.

Wat betreft de Cowon iAudio D2, krijgt de Clip het moeilijker. De Clip kan goed meekomen met het geluid van de D2, al haalt hij het niet bij de scherpheid van het geluid van eerdergenoemde. Ook de hoge tonen van de D2 zijn iets beter. Het ontgaat elkaar niet veel, maar persoonlijk vind ik dat de D2 het van de Clip wint op het gebied van geluidskwaliteit.

Aangezien Cowon naar mijn mening de spelers maakt met de beste geluidskwaliteit, doet Sandisk het dus vrij aardig, in vergelijking. Naar mijn mening is dit dan ook een van de beste spelers die ik ooit gehoord heb. Echt top-notch is het dus niet, maar voor 95% van de consumenten zal dit toch niet uitmaken. Overall geeft de Clip gewoon een erg goed geluid. In het marktsegment van de mini-PMD's is de Clip de onbetwiste koning op het gebied van geluidskwaliteit.
Mijn persoonlijke ranglijst:
1. Cowon iAudio D2.
2. Sandisk Sansa Clip
3. Creative Zen Stone Plus
4. Archos Gmini 400

Datatransfer, software en content browsing/managing

De Clip is op twee verschillende manieren op de pc aan te sluiten. Je kunt kiezen voor UMS-mode, waarbij de speler dus als externe schijf gezien wordt en je gemakkelijk files naar de speler toe kunt slepen. Daarnaast kun je kiezen voor MTP-mode, waarbij de speler als MTP-device gezien wordt en je dus kunt syncen met WMP. Doordat het apparaat in UMS-mode werkt, heb je eveneens de mogelijkheid om de speler te managen cq. synchroniseren met 3rd party-programma's zoals Mediamonkey of Winamp.

De transfersnelheden zijn vrij aardig. Voor een speler met flashgeheugen, wat niet zo snel is, kan de snelheid "goed" genoemd worden. Een stuk of vijf mp3'tjes staan er in een paar seconden op. Hier heb ik verder weinig op aan te merken.

Zodra je de files op de speler gezet hebt, is er maar één manier om je files te benaderen. En dat is door in de muziekbibliotheek te navigeren op artiest, titel, genre, enz. Zoals al eerder gezegd is het niet mogelijk om te navigeren op filenaam of op folders. Dit is wel een beetje een gemis, maar voor een basic muziekspeler voldoet dit ook wel, mits je je mp3'tjes fatsoenlijk getagged hebt. Desondanks zou een file browser niet misstaan op de Clip, mede door het feit dat zoiets makkelijk te integreren is in een speler.

Batterij

Sandisk geeft voor de Clip een batterijduur van 15 uur op. Dit is weinig spannend en vrij gemiddeld voor een PMD. Aangezien ik de speler toch elke dag weer aan de stroom leg, hoeft het voor mij ook niet per se meer. De opgegeven batterijduur komt verder vrij goed overeen met de werkelijkheid. Het scherm 15-30 seconden aanhouden, wat shufflen, skippen en licht navigeren geeft je nog steeds een goede batterijduur. Met deze manier van de speler gebruiken is er gemakkelijker 13 uur uit te persen. Als je zuinig met de batterij doet, moet je dus wel ongeveer aan die 15 uur kunnen komen.
Hier is verder weinig op aan te merken. Natuurlijk kun je stellen dat het leuk is dat de batterij langer meegaat, zoals de 52 uur van de Cowon iAudio D2, maar persoonlijk hecht ik hier niet zoveel waarde aan. Zolang ik er een dag mee kan luisteren zonder dat de batterij opraakt, vind ik het prima. Nadeel is wellicht dat je per se de pc nodig hebt om de batterij op te laden, doordat er geen netstroomadapter bij wordt geleverd. Gelukkig kun je gemakkelijk bij de Mediamarkt een USB naar netstroomadapter halen voor een paar euro's.

Firmware

Sandisk heeft al enkele malen nieuwe firmware beschikbaar gesteld voor de speler. Hierdoor bevat het apparaat geen bugs meer (althans, ik heb ze niet kunnen vinden), zijn er enkele verbeteringen toegevoegd in de handling van de speler en het samenstellen van de Go-list is gemakkelijker gemaakt. In de firmware zouden nog enkele kleine features toegevoegd kunnen worden die ik al genoemd heb (folder browsing, klok, stopwatch) maar de speler heeft alle basisfeatures al aan boord. De firmware, en de support is daarom dus goed te noemen. Sandisk heeft verder belooft dat er nog meer firmwares uit gaan komen met de nodige fixes en verbeteringen, dus wellicht dat de speler in de nabije toekomst nog functioneler wordt.
Overall is de firmware stabiel, kent het geen bugs, en wordt het frequent geupdate. Simpel gezegd; de firmware is goed.

Prijs en marktvergelijking

Hier kan ik kort over zijn. De speler is goedkoop, erg goedkoop. De 2GB-versie is voor iets meer dan 40 euro te krijgen. Normaal vind je in deze prijscategorie vooral spelers van een B-merk, welke vooral USB-sticks met mp3afspeelmogelijkheden zijn. De Zen Stone Plus kan qua prijs goed meekomen met de Clip, maar is hierin een van de weinigen. De iPod Shuffle bevindt zich ook in dit marktsegment, maar is zwaar inferieur aan de Sandisk Sansa Clip (en trouwens ook aan de Creative Zen Stone Plus) doordat de Shuffle zeer weinig features heeft en maar matig geluid biedt.

De B-merk PMD's krijgen het dus moeilijk door de gunstige prijs van een topspeler (want dat vind ik het toch wel) zoals de Sandisk Sansa Clip. Zie hiervoor ook mijn blogpost die over dit onderwerp gaat. Als je een basic en kleine speler zoekt is de Sandisk Sansa Clip (met de Creative Zen Stone Plus) de beste keus en de onbetwiste koning van dit marktsegment.

Uit het voorgaande stuk bleek het eigenlijk al: de Clip is een zeer goede speler. Het apparaat doet wat hij moet doen, namelijk audio afspelen. Daarbij doet de Clip dit zeer verdienstelijk en is de speler door een simpele en vooral snelle bediening goed te gebruiken door iedereen. De clip die achterop zit werkt goed en de speler is hierdoor goed te gebruiken bij het sporten. Qua features blinkt de Clip niet uit, maar voor dergelijke kleine spelertjes is het helemaal niet gek. Zoals al gezegd zouden er dus nog wat features toegevoegd kunnen worden die van meerwaarde zijn voor de speler.
In de basis is dit een perfecte speler om mee te gaan sporten, of om gewoon -heel simpel- muziek af te spelen. Daar is dit apparaat zeer goed in, en in combinatie met de prijs geeft de Clip je een zeer grote kwaliteit/prijsverhouding. Als je genoeg hebt aan de opslagcapaciteit die de Clip kan bieden, en je niet veel meer wilt dan audio afspelen is dit naar mijn mening de perfecte speler.

Bijgevoegd: 4 stock foto's

Nuttige links
Een vergelijking met de Zen Stone Plus
Een vergelijking met de iPod Shuffle
Topic op GoT

Mocht je typo's, kromme zinnen, of ander taalkundig ongemak vinden, meld dit dan even via een DM.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip 2GB Zwart?

Prachtige review! Bij Bol.com kun je ze met radio kiezen (en goedkoop).
Ben het helemaal met je eens. Aandachtspunten:

- met de huidige firmware - 2.10 oid - speelt hij automatisch FLAC af. En dan is de geluidskwaliteit helemaal niet meer te vergelijken met de rest. Echt top!

- dit is 1 van de zeer weinige spelertjes die automatich, dus zonder gehannes, werkt onder linux. Joepie!

- standaard zit nu de radio ook in de euro-versie.
Ik heb de 8GB (grootste nadeel, namelijk kleine capaciteit, geldt hier dus niet echt meer).
Wat je niet vermeldt in je review (voor jou misschien niet relevant): bookmarks in audiobooks/podcasts!

Dat is voor mij DE killer feature, en heb ik niet in mijn iRiver H340, Nokia 5220, of Zen Stone Plus.

Alleen al hierom is de Clip meteen mijn nummer 1 spelertje geworden.

Nu kan ik eindelijk halverwege een audiofile van 8u lang stoppen met luisteren, even een muziekje op zetten, en daarna verder gaan met luisteren waar ik gestopt was.

Super toch?
Ik mis nog een klein dingetje in deze review, en dat is het firmware update gemak...
Is dit net zo als bij Packard-Bell kwestie van .exe openen en hij update hem, of is dat ingewikkelder hier?
Goede review, chapeau!
RoD, goede review!
Ben het helemaal eens met je, veel voor weinig eppo's.
Erg nette review. Uitgebreid en duidelijk.
Bedankt voor de uitgebreide informatie