Specificaties 620W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Real Power M620 Review

owman666 12 april 2008, laatste update op 22 mei 2008, 7.907 views

Cooler Master Real Power M620

Pluspunten

• erg stil
  • redelijk veel vermogen
  • ziet er mooi uit
  • modulair

Minpunten

• niks

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
ik gebruik de voeding nu al 1 maand en ben er zeer over te spreken. Voor alle specs moet je even de eerste foto bekijken. Daar staat alle info over deze voeding die ook op de cooler master site staat.

Reden voor aankoop
Ik had een nieuw voeding nodig en heb een zwarte kast met een window (raam) dus wou ik graag een zwarte modulaire voeding, voor de mensen die niet weten wat modulair betekend: "een voeding waar je zelf de gewenste connectors in kan steken. Zo heb je geen overbodige draadjes in je kast hangen". En ik wou een voeding met meer dan genoeg vermogen en 620watt is zeker genoeg.

Algemeen & uiterlijk
Het uiterlijk van de voeding vind ik zelf zeer mooi. Om alle connector kabels zit een mooi zwart gaasje waardoor je de kabels die overgens een goeie lengte hebben in een eventuele gewenste bocht kan buigen en dat gaat heel soepel. De voeding is zwart glanzend van de zijkant en ziet er erg degelijk uit en aan de onderkant van de voeding zit een mooie gromen grill ter bescherming van de fan. De achterkant van deze voeding bestaat uit zwart gaas met een input voor de megeleverde stroomkabel en een hele handige aan uit switch die ik vaak gebruik :P

Vermogen
Ik heb ook nog gedacht aan de 520 watt voeding van cooler master want dat is meer dan ruim voldoende voor mijn (OC) systeem maar heb uiteindelijk de 100w zwaardere voeding genomen omdat die dus modulair is. het rendement van deze voeding is 84%(124W) / 85%(310W) / 81%(620W).

Warmteproductie
bij mij (450 watt) zet de voeding 15% elektrische energie om in warmte en dat is redelijk normaal. De fan van de voeidng is heel erg stil. Dit vind ik zelf heel relext omdat ik het erg vervelend vind als mijn pc veel geluid maakt.

Heb jij ook een Cooler Master Real Power M620?

Op zich is het wel een goede review maar er kan nog wel wat meer tekst bij. ;)

Als je een multimeter hebt kun je bijvoorbeeld de voeding in Idle en Stress meten en kijken of er een groot verschil in zit.

En je zegt bij negatieve punten 75 euro blijft veel, maar dan vraag ik me af waarom je zo'n zware voeding hebt gekocht voor deze relatief lichte PC. :?
Een goede voeding van 400 Watt is meer dan voldoende voor deze PC en als je er nog een 8800GT bij wilt drukken is een 450 Watt voeding echt wel genoeg. :Y

Neem nu de E8400 deze heeft een TDP van 65 Watt.
Een 8800GT verbruikt maximaal ongeveer 100 Watt.
Een HD en DVD brander verbruiken samen ongeveer nog 25 Watt.
En dan nog ongeveer 50 Watt voor overige onderdelen.
Komt neer op 240 Watt, dit moet overigens wel door de 12 Voltlijn geleverd worden.
En 240 Watt is maar 20 ampere, een voeding met 20 ampere op de 12 voltlijn had al voldaan. :)
En als je er later nog een tweede 8800GT bij wilde stoppen komt er 100 Watt bij de 240 Watt en dat is samen 340 Watt wat dan weer ongeveer 28 ampere is.
Een voeding die dus 28 ampere op de 12 voltlijnen kan leveren had genoeg geweest en een voeding van een A-merk van ongeveer 450 Watt zou dit al kunnen.

Ik lees trouwens net in de specs van de voeding dat deze 516 Watt kan leveren op de 12 voltlijnen. Dan kun je bijna vier 8800GT's aanhangen zonder dat de voeding overbelast raakt. }>

Ik zeg dit overigens, omdat er heel veel mensen zijn die een veel te zware voeding kopen en dit alleen maar veel geld kost en je schiet er niks mee op. ;) Hoe graag fabrikanten en winkels je ook de duurste uit het assortiment willen verkopen het is allemaal zwaar overdreven voor de meeste mensen. :9

En voor anderen die ook willen weten wat voor voeding ze willen kijk dan even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19. ;)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 12 april 2008 18:32]

Dat klinkt theoretisch heel leuk, maar ik heb toch een ander verhaal uit de praktijk...
Ik heb een soortgelijk systeem samengesteld als de reviewer:
E8400@stock (nog, ga wel overclocken als het eenmaal goed loopt allemaal)
2x2 GB OCZ geheugen (zelfde als reviewer)
MSI P7N SLI platinum bord
1 x 1TB samsung, 1 x 320GB WD HD
1 x dvd brander
2 x xpertvision 8800GT 1GB
1 x soundblaster audigy 2 ZS
+ fancontrollertje en paar led fannetjes...
Dit samen in mijn oude kast (thermaltake armor) gebouwd, met mijn oude cooler master realpower 450W voeding. Volgens een PSU calculator online zou deze dit nog wel moeten trekken en zou het systeem nauwelijks meer vermogen trekken dan mijn oude systeem, oa omdat ik er een stel drives uit gegooid heb. Als ik bij dit systeem echter een 3D game start knalt hij er na een paar seconden uit. Mijn energie meter laat dan zien dat de hele opstelling inclusief monitor (die zo'n 60-70 watt voor zijn rekening neemt, 24" dell) richting die 450W liep. Haal ik een van de videokaarten er uit, dan blijft alles wel lopen.
Mijn voeding is ondertussen wel ook bijna 3 jaar oud en dat zal ook meespelen, maar zoveel marge als jij nu suggereert zit er dus echt niet in.
Ik ben nu dus ook op zoek naar een nieuwe PSU, en ben dezelfde aan het overwegen... ziet er netjes uit, modulair, genoeg power, en niet duur in vergelijking met veel andere 600W + voedingen :).
Het klinkt als jouw psu niet de constante power kan leveren.
ik heb deze net besteld

voor mij zou die 520 Watt ook wel genoeg zijn maar waarschijnlijk hang ik er 2 4870`s aan
en dan is 520 te weinig

verder goede review dankje
Slechte ervaringen met deze voeding coolermaster M620 :( , ongeveer 6 weken geleden gekocht.
Mijn pc deed het plotseling niet meer, het lampje op mijn mobo P5Q was ook uit. Een andere voeding aangesloten, probleem bleef. Mobo vervangen (garantie) boel met nieuwe mobo opnieuw aangesloten, weer hetzelfde probleem.
Voeding blaast dus mobo's op waarschijnlijk door overspanning!!
Het geheel voorgelegd aan MYCOM waar de voeding vandaan kwam, verkoper vertelde mij dat hij met deze serie M620 hetzelfde probleem al eerder met een andere klant had gehad. |:( Kan weer een nieuwe mobo gaan aanvragen (hopelijk nog garantie)
of ze hebben jouw rma voeding herbruikt ;)
heb dergelijke praktijken wel eens vaker meegemaakt
"Ik heb ook nog gedacht aan de 520 watt voeding van cooler master want dat is meer dan ruim voldoende voor mijn (OC) systeem maar heb uiteindelijk de 100w zwaardere voeding genomen omdat die dus modulair is."
Ik heb zelf de 520 en die is ook modulair hoor :P Ongeveer hetzelfde systeem. Draait ook goed:)