Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router Review

HansH 12 april 2008, laatste update op 4 november 2009, 3.683 views

Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Goedkoop
  • Klein
  • Duidelijke en redelijk uitgebreide webinterface

Minpunten

• Wlan niet uit te schakelen
  • Antenne niet te vervangen
  • Geen alternatieve firmware

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Sinds vorige week heb ik een Nintendo DS en na een paar dagen ermee geprutst te hebben leek het me wel aardig om ermee online te gaan. In het studentenhuis waar ik woon is alles bedraad (werkt altijd :)) maar voor m'n studentenkamer leek het me handig om er een access point te plaatsen.

Aanschaf
Ik kwam toevallig deze tegen op m'n werk (Office Centre) die in de actie voor 19 euro ex BTW wordt aangeboden. Omdat hij toch maar 1 kamer hoeft te voorzien hoeft er geen super bereik gecreŽerd te worden.
Ik heb ervoor gekozen om niet specifiek een access point te kopen maar een router omdat ik dan ook mooi al m'n andere spullen bedraad kan gebruiken door de 4 ethernetpoorten die er op zitten. Dit apparaat vervangt zodoende m'n oude switch. Om de router als access point in te zetten is het een kwestie van instellingen wijzigen om de routerfunctionaliteit uit te schakelen.

Versies
Er bestaan twee versies van dit apparaat.
De versie 1 heeft de antenne geÔntegreerd en biedt de mogelijkheid om een externe antenne te plaatsen.
De versie 2 (die ik heb aangeschaft en nu gangbaar is) heeft wel een externe antenne. Wat ik gelezen heb zorgt dit voor een beter bereik dan de versie 1. Het is echter niet mogelijk om de antenne te wisselen.

Installatie
Fluitje van een cent. Configuren middels een ethernetkabel en de door mij gebruikte web interface maakten dat het signaal na 10 minuten beveiligd en al in de lucht hing. Voor de technisch minder onderlegde persoon biedt de bijgeleverde cd een handige wizard om hem in te stellen en in de web interface is ook een duidelijke helpfunctie voor handen.

Featureset en beheersbaarheid
Een complete router ondanks het compacte formaat. Wireless en 4 bedrade poorten. Komt met een installatie cd voor eenvoudige installatie. Ook biedt het een webinterface voor uitgebreidere instellingen.
Qua beveiliging van het wireless signaal is het dik in orde; alle encryptie methoden worden ondersteund. Dit gecombineerd met MAC adres filtering en het uit kunnen zetten van SSID broadcast maakt de beveiliging van het draadloze signaal prima in orde.
Instellingsmogelijkheden zijn verder vrij standaard voor een router.
De web interface biedt geen mogelijkheid om het wlan gedeelte uit te kunnen schakelen wat ik toch wel een gemis vind.
Gezien de modbaarheid van sommige Linksys apparaten moet bij deze opgemerkt worden dat er (tot dusver) geen alternatieve firmware voor te krijgen is.

Prestatie en bereik
Prestaties zijn wat je van een 'G' router mag verwachten. Bestanden kopieŽren ging best vlot met een gemiddelde snelheid van 15Mb. Ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot andere routers maar vond het best ok. Heb het niet getest met torrents downloaden maar voor mijn gebruik - hoofdzakelijk internet en verkeer tbv Nintendo DS - geen vertraging of disconnects tegengekomen tot dusver.
Het bereik is dik in orde. Ik had vooraf de verwachting dat het bereik in huis wel wat beperkter zou zijn gezien de enkele antenne. Voor mij geen probleem omdat het toch maar voor 1 kamer gaat. Toch ben ik positief verrast door het bereik. Heb het nog even getest om te zien hoever het bereik uiteindelijk reikte en 2 verdiepingen lager en dan heb ik uiterste hoek opgezocht en daar had ik nog ongeveer 65% signaalsterkte. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het een oud huis betreft.

De prijs voor dit apparaat is echt onvoorstelbaar laag. Gezien de eigenschappen van deze router en ook het bereik wat het weet te creŽeren is het veel 'bang for the buck'.

Al met al een prima apparaat voor het geld. Voor het eenvoudige gebruik wat ik voor ogen heb doet hij prima z'n werk. Daarnaast werd ik wel positief verrast over het bereik wat het apparaat weet te creŽeren. De paar kleine minpuntjes, met name het feit dat wlan niet uit te zetten is, zorgen ervoor dat ik op het oordeel 'goed' uitkom.

Heb jij ook een Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router?

Ik heb deze ook i.c.m. een 100MBit glasvezel lijn. Met downloads haal ik bedraad tot ongeveer 10MB/s dus de doorvoersnelheid is redelijk tot goed te noemen. Het wifi gedeelte is ook perfect.
Nou, ik heb gevonden wat ik bedoelde, maar ik weet niet of het is wat je zoekt.
Setup -> Advanced routing en dan onderin 'interface'. Ik dacht dat je daar misschien WLAN ook helemaal uit kan zetten.

Overigens is firmware V 1.01.0 geen succes volgens mij. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen omdat ik ook wat aan mijn computer gerommeld heb, maar in elk geval klapte ik sinds de nieuwe firmware regelmatit uit het netwerk en kon ik dan ook niet meer reconnecten. Heb nu de oude (probleemloze) firmware weer terug gezet (1.00.7).
Het de ontvangst werd met de nieuwe fw. ook niet beter zoals ik had gehoopt.
Ik dacht ergens iets drop down menu gezien te hebben waarin je WLAN kon uitschakelen, het gekke is alleen dat ik het nergens meer kan vinden.
Onder setup -> advanced routing -> kan je wel iets instellen voor LAN / WLAN maar dat is geloof ik niet wat je nodig hebt.

Overigens is op de UK site van Linksys de 'nieuwste' firmware te Firmware Version: 1.01.0
Ik heb nog geen verschil gemerkt.

Ben zelf trouwens erg blij met de router. Alles (wat ik kan bedenken) is in te stellen (muv Wifi uitschakelen dan) en hij is erg stabiel.
Snelheid kan ik niet veel over zeggen, ik denk dat dat aan orange ligt.
Ontvangst is heel redelijk. Op mijn laptop (d620, intel 3945abg) matig door het dikke plafond maar via een WUSB54G weer exellent door datzelfde plafond.

[Reactie gewijzigd door ernst op 30 mei 2008 15:35]

hai, wil 2 panden (100 meter afstand, kijken op elkaar uit, zit een tuin tussen) draadloos met elkaar verbinden. heb upc, en de wrt54gc nu nog als router staan.

Ik wil de wrt instellen als accespoint in pand 2, en een ander modem met groter bereik) instellen als router achter de upc.

Ik kan niet terugvinden waar ik de wrt kan instellen alleen als accespoint.. en hebben jullie een tip voor modem met groot bereik?

alvast bedankt!