HTC One X 32GB Wit Review

soskes 7 februari 2013, 670 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Looks
  • Stevigheid
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Camera
  • Batterij
  • Wellicht snelle aantasting behuizing

• Inleiding
  • Looks
  • Software
  • GPS
  • Batterij
  • Camera
  • Gebruikerservaring
  • Vergelijkbare toestellen naar mijn idee
  • Conclusie
Omdat mijn contract afliep en ik tijdens mijn vorige contractperiode veel toestellen had versleten was ik nu op zoek naar iets voor langere tijd. Ik vind de toestellen van het moment ontzettend interessant. Ook is de ontwikkeling van de mogelijkheden is natuurlijk interessant. Zeker als je ziet dat je voor een leuke prijs een 'redelijke' telefoon hebt (Yiayu G3). Zoals gezegd heb ik tijdens mijn vorige contractperiode veel toestellen gebruikt. Ik begon met de Samsung Nexus S, de HTC HD 2, Iphone 4, HTC Evo 3D, Lumia 800, Sony Xperia S en als laatste opnieuw de Lumia. Van de OSen die beschikbaar zijn vind ik momenteel Android de prettigste en het interessantste om mee te werken. Gevolgd door WP. Ik heb voor mijn nieuwe toestel dan ook getwijfeld tussen de Lumia 820, de Samsung Galaxy S3, LG Optimus 4x HD. Waarom ik gekozen heb voor HTC? Ik vind het prachtige toestellen en ondanks dat ik Sense niet helemaal waardeer werkt het wel. Ik heb dan ook gekozen voor de HTC One X omdat dit voor mij persoonlijk de uiterste prijs voor een toestel was. Daarnaast vind ik de verschillen qua hardware aan de One X + het prijsverschil niet verantwoorden.

Looks
Ik heb gekozen voor de witte variant van de HTC One X. Ik heb voorheen altijd zwarte toestellen gehad en wilde nu eens iets anders. Het toestel ziet er werkelijk prachtig uit. Het toestel is dun en loop achter op het toestel iets dikker naar elkaar. Het toestel ligt voor mijn handen (gemiddelde mannenhand) goed in de hand. Waar ik eerst twijfelde aan het formaat kan ik net de hoeken boven- en onderin bereiken wanneer ik met het toestel werk. Het scherm is mooi verzonken in het toestel. Wat mij wel benieuwd is hoe het toestel zich na lange tijd houdt. Ik ben altijd zeer zuinig op mijn toestellen maar gebruik bij de One X geen hoesje. Dit omdat ik het toestel zonder ontzettend goed tot zijn recht vind komen. Nu merk ik al wel dat er één plekje is op het toestel waar een donkere plek onder het witte materiaal lijkt te ontstaan. Dit is zeker iets om in de gaten te houden. Is het qua looks voor mij dan helemaal hosanna? Nee, ik vind het voor de looks jammer dat de lens van het toestel eruit steekt. Dit onderbreekt de lijnen van het toestel. Daarnaast vind ik het beats-logo ook storend. Het is dan ook jammer dat dit in contrasterende kleur er op is 'geplakt'.

Software
With a HTC Smartphone comes HTC Sense. Hier kun je van houden maar je kunt het ook haten. Omdat ik gekozen had voor de One X ging ik mijzelf verdiepen in de de nieuwe (on)mogelijkheden van Sense. Zo was ik blij dat het lockscreen eindelijk is aangepast. Verder werkt alles voldoende. Ik zal er geen fan van worden, maar dat is bij iedere schil die een fabrikant erover heen plaatst. Wat mij wel stoort aan het app-overzicht in het menu is: HET IS NIET OVERZICHTelijk. Als je een app zoekt en je hebt er een aantal op staan dan is het lang zoeken. Je kunt wel typen naar de apps die je zoekt maar dit is niet de ideale situatie. Ik zou hier liever een overzicht à la WP 7.5 zien. Een overzicht van apps per beginletter. Verder kun je nog een aantal Sense thema's downloaden die je kunt plaatsen. Voor mij hoe kaler hoe beter maar voor degenen die ervan houden is het mogelijk.

GPS
Ik gebruik de GPS functie veelvuldig. Zowel voor de standaardnavigatie als voor het sporten. Bij het sporten zijn dit de apps Strava Cycling en Runkeeper. De GPS in de One X werkt ontzettend goed. Je hebt snel een fix en deze is bij mij nog niet weggevallen.

Batterij
De batterij van het toestel valt mij toch tegen. Zoals te lezen is heb ik vele toestellen gehad in de afgelopen tijd. Wanneer ik dan het automatisch updaten van Facebook, Twitter, Mail en Whatsapp aan had staan lukte het mij makkelijk om twee dagen te doen met één batterijlading. Ik gebruik het toestel denk ik gemiddeld. Ik lees s'ochtends en s'avonds mijn social media door en een aantal kranten. Ik kijk af en toe op mijn mail en Whatsapp. Whatsapp doe ik echter niet zoveel. Zoveel vrienden heb ik niet :) . Bij de One X gaat het toestel s'ochtends rond 07:00 uur van de lader. Het is eigenlijk standaard dat ik de telefoon s'avonds rond 23:00 weer aan de lader moet hangen. Het toestel zit dan altijd tussen de 15% en 20%. In vergelijking met mijn eerdere toestellen is dit dan ook wat teleurstellend.

Camera
Ik zal hier later nog een aantal foto's plaatsen. Maar laat ik het vertellen. In het donker is bij mij de camere bijzonder slecht. Afgelopen weekend wilde ik foto's maken van een familiemomentje. In een overdekt speelpaleis voor kinderen liet de camera het echter afweten. De foto's die getoond werden waren korrelig, de kleurbalans was belachelijk slecht of de focus was waardeloos. Nu gebruik ik voor veel momenten mijn Canon maar af en toe in het donker een foto kunnen nemen zou prettig zijn. Nogmaals, dat is geen succes.
In het daglicht is het een stuk beter. Er zijn mogelijkheden om bewegende beelden helder op de camera te krijgen. Wel blijven er problemen met de focus. Wellicht dat je met de instelling nog wat kunt verbeteren maar als je een toestel voor de camera koopt moet je niet voor de One X gaan.De videobeelden die je kunt schieten zien er wel goed uit. Ook als ik het toestel vervolgens verbind met mijn tv ziet het beeld er goed uit. Als laatste wil ik over de camera zeggen dat, zoals te lezen in de looks, het cameragedeelte uitsteekt. Nu vind ik dit niet mooi, maar het kan er ook voor zorgen dat het sneller beschadigd. Dit omdat de lens eigenlijk op de ondergrond ligt. Zoals gezegd ben ik voorzichtig met mijn toestellen. Maar ik kan mijzelf voorstellen dat het bij anderen snel zal leiden tot krasjes op de behuizing en wellicht erger..... krasjes op de lens zelf. Een voordeel van de uitstekende camera is dat je hem goed kunt oppakken van de ondergrond. Dit omdat er wat ruimte ontstaat onder het toestel.

Gebruikerservaring
Tot nu toe ben ik tevreden over het toestel. Hij ligt fijn in de hand en is, in vergelijking met mijn oudere toestellen ook wat sneller. Ik denk echter niet dat je voorlopig een groot verschil merkt met de nieuwere generatie dualcore processoren. Wat opvalt is dat tijdens het gamen het toestel wel warm wordt. Dit is bekend maar wel iets waar je rekening mee moet houden. Het is niet dat hij in je handen brand of iets dergelijks. Vergelijk het met een laptop. Er gebeurd niets maar een warme laptop op je been is niet prettig. Verder werkt het toestel voor mij naar behoren en kan ik er in theorie wel 2 jaartjes tegenaan.

Concurrenten
Wat in mijn ogen de concurrenten zijn en dus de toestellen waar ik tussen moest kiezen waren als volgt:
- Samsung Galaxy S3
(Volgens mij gewoon een goed toestel. Echer een gigantisch massaproduct. En ik wilde geen fysieke home-button)
- HTC 8X
(Lijkt mij een heerlijk toestel en door WP voelt het waarschijnlijk veel snappier. Echter, WP mist voor mij toch nog belangrijke nederlandse apps wat mij tegenhield. Daarnaast ook de mogelijkheid dat alleen Nokia de gratis navigatie zou verkrijgen hield mij tegen.
- HTC One X+
(Ook hiervoor geld, het lijkt mij een ontzettend lekker toestel. Het voordeel wat je hardmatig hiermee behaald weegt voor mij niet op tegen het prijsverschil)
- Nokia Lumia 920
(Zie de HTC 8X betreffende de tekortkoming van WP. Daarnaast leek hij mij wel heel lomp en minder lekker in de hand liggen. Van Nokia ging mijn voorkeur uit naar de Lumia 820)
- Nokia Lumia 820
(Ook hierbij de tekortkoming van WP. Echter had dit toestel wel mijn voorkeur ondanks het geringe prijsverschil met de 920. Maar omdat dit toestel iets compacter was leek de 'lompheid' mij wat minder aanwezig te zijn. Echter besloot Nokia om heel lang te wachten met leveren van de 820 en 920. Dus werd mijn keuze voor de HTC One X versneld. Wat achteraf ook wat minder lijkt is het scherm. In vergelijking met het scherm van de One X blijft die van de 820 mijlenver achter. Denk ik)

Voor mij is de HTC One X een goede aankoop geweest. Ik heb tot nu toe nog niet de neiging gehad om naar een ander toestel te gaan. Ondanks de tekortkomingen qua camera en batterij vind ik het een geweldig toestel. Het enige wat sommige zullen missen is de mogelijkheid tot 4G. Maar dit zie ik midden volgend jaar wel.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Mijn eerste review en deze is zeker niet perfect. Foto's volgen maar laat weten wat jullie er van vinden.
Goede review, maar wel heb ik een typo gevonden!
Sony Experia --> Xperia
Thanks. Gelijk aangepast.