Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K Review

retanik 10 april 2008, laatste update op 15 maart 2009, 2.915 views

Asus P5K

Pluspunten

• Geen overbodige luxe artikelen.
  • Een prima budget bordje.

Minpunten

• Enorm slecht geplaatste IDE aansluiting.
  • Slechte ondersteuning Asus.

Layout Score: 2
Ik was eind 2007 toe aan een nieuw systeem en zo gezegd zo gedaan een nieuw systeem samengesteld. Het geheel bij Azerty besteld behalve de 8800GT, die was toen nog heel erg slecht leverbaar en enige winkel die hem kon leveren was Dollarshops. Toen alles binnen was alles ingebouwd en begonnen met installatie. De eerste Windows cd liep bij het instaleren al vast. Nou andere cd gepakt, want de hardware is net nieuw daar zoek je niet het probleem zo gauw. Uiteindelijk na een poosje klieren Windows erop. Opnieuw opstarten, nou vooruit… en wat denk je vastlopers bij het laden van Windows. Enige manier om het op te lossen was gigabit-lan uitschakelen. Nou dat maar gedaan, en startte perfect op. Alle drivers geïnstalleerd. Weer terug de BIOS in en LAN aan gezet, paar keer proberen om weer in Windows te komen, uiteindelijk de LAN drivers installeren maar nee hij bleef onstabiel. Veel op GoT rond gezocht naar mensen met zelfde soort problemen en oplossingen, geen duidelijk antwoord. Ook Asus zelf kon mij niet helpen, ik bleef wazige mailtjes terug krijgen van Asus. O.a. met vragen die al eerder gesteld waren en suggesties die totaal niet ter zake deden. Uiteindelijk na een poosje op onstabiele pc te hebben gewerkt en gezocht naar oplossing maar alle BIOS opties doorgenomen en getest. Bleek dat mijn probleem van onstabiliteit op te lossen was door simpelweg, de optie “USB Legacy” van ‘auto’ naar ‘Enabled’ te verzetten. Hierna werkt de P5K tot op de dag van vandaag perfect.

Featureset
Prima zoals we van Asus gewend zijn, alle kabels en drivers meegeleverd. Genoeg Sata-kabels en de heerlijke hulpstukjes voor het aansluiten van die kleine priegel kabeltjes voor geluid en alle lampjes. Geen overbodige luxe, dat valt ook te verwachten bij een budget model. Het ontbreken van een goed functionerende raid systeem is bij mij niet een gebrek, hiervoor zijn de duurdere deluxe edities beter uitgerust.
Dik in orde dus, een goed voor dit onderdeel.

Lay-out
De lay-out van de P5k retail…. Veel besproken denk ik door zijn totaal onlogisch plaatsing van de IDE aansluiting. Als je nog een ‘oude’ HDD gebruikt met IDE of een optische drive met IDE dan heb je die lompe platte kabels (of gesleeved) diagonaal over je Moederbord heen lopen. Dit is niet bevorderlijk voor je airflow en het ziet er ook zeker niet mooi en strak uit. Hier had Asus toch wat beter over moeten na denken. Verder prima ingedeeld, maar de ‘fout’ met de IDE laat me dit onderdeel een Slecht geven.

Prestaties
Toen de problemen in het begin opgelost waren, gewoon prima te noemen. Ik heb mijn Q6600 met gemak naar 3.2 Ghz kunnen clocken, zonder dat hij moeilijk deed of erg warm wordt. Verder dan dit heb ik nog niet geclockt, voor wat ik er mee wil zijn de prestaties prima, een Zeer Goed daarom.
3DMark06 score: 12920

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Wederom na het oplossen van de problemen gewoon voortreffelijk. Geen BSOD’s meer en geen vast lopers. Systeem draait zon 20/7 en weert zich prima. Wederom een Zeer Goed.

Overklokbaarheid
Tot nu toe heb ik alleen mijn Q6600 overgeclockt tot 3.2Ghz, met lucht koeling. Het bord wordt hierbij niet extreem warm. En toont geen gebreken of problemen. Een Goed hiervoor.

Compatibiliteit
In samenwerking met mijn Q6600 en Kingston ram werkt het prima. Natuurlijk is het wel verstandig om van te voren even te kijken op de QVL voor je ram of dat er tussen staat, en dan zat je wel goed. Ik heb geen problemen ondervonden met het instaleren van mijn hardware, daarom i s het een Goed waard.

Ondersteuning door fabrikant
Ondersteuning door Asus, ‘Als’ de site het doet en als je spullen zelf kan vinden is het wel oké. Daarentegen het mail contact met een medewerker van Asus verliep bij mij behoorlijk stug, met voorvallen als meerdere keren zelfde suggestie en het niet goed doorlezen en interpreteren van mijn vraag, ook vond ik de antwoorden die ik terug kreeg van Asus héél beperkt. Hiervoor een slecht want je moet het maar zelf uitzoeken. Ook het geen garantie verstrekken als een BIOS update fout gaat vind ik heel apart van Asus, want ze bieden de dingen zelf aan. Prima producten, maar ondersteuning zowel Site als support laat nog aardig te wensen over, een Zeer Slecht.

De prijs vond ik goed in verhouding tot de prestatie. Maar een prijs hangt toch heel erg af wat je er mee wil doen en wat je er voor over hebt. Voor mij was hij de prijs in ieder geval waard, een Goed voor mij.

Kortom een goed bord als je niet teveel eisen hebt aan extra’s. ik gebruik het bord met veel plezier, na de problemen heel tevreden. Dit is mijn eerste review, alle opbouwende kritiek is welkom, maar ik hoop natuurlijk dat hij met veel plezier wordt gelezen.

Heb jij ook een Asus P5K?

Ter reactie.
Leuke review. Ik heb zelf ook een p5k.
Je geeft de lay out een laag cijfer ivm de ide aansluiting, ik kan me voorstellen dat het een rot plek is maar persoonlijk heb ik er geen hinder van. Ik heb een coolermaster stacker kast en een hd 3in1 bay onder in de kast hangen met 2 ide harddisks en dan is het geen enkel probleem waar de ide aansluiting zit.

Geheugen kan idd een probleem zijn, mijn 4gb GEiL Ultra 4-4-4-12 ddr2 modules lopen pas stabiel op hun specifictaies(dus lage timings) sinds bios 902, daarvoor draaide ik het op 5-5-5-18 want anders een bsod hel.

Verder en ik het met je eens rete stabiel bord, oced ook prima (niet verder gegaan dan 2.66 Gh ivm stock cooler via fsb omhoog gooien).

Ik volg de asus forums van dit bord en lees veel problemen die ik zelf niet onderevonden heb.

Grts
Mooie review retanik, kan ik helemaal onderschrijven.

Ik heb een Nexus Breeze tower, en moest bij installatie van dit Mobo OF m'n DVD/Harddisk zo laag mogelijk mounten, OF een langere IDE kabel kopen. Als je dan zonodig iets wilt verplaatsen, verplaats dan de Floppy daarheen(...). Die ontwerper mag met'n stok geslagen worden 8)7