Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 Review

Zenyatta 7 februari 2013, 2.679 views

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Goed design
  • Goed gebruik van gestures
  • Multitouch
  • Groot aanraakoppervlak

Minpunten

• Geen vervanger voor muis
  • Prijs is iets aan de hoge kant

De aankoop

Onlangs heb ik mijzelf de T650 van Logitech cadeau gedaan. Vooraf had ik al goed gekeken of ik daadwerkelijk met een apparaat als dit zou willen werken. Omdat ik een beetje ervaring heb met het werken met een trackpad van een Macbook, wist ik dat ik voor veel taken op de computer wel graag met een trackpad werk.
Ook de Wireless Touchpad (http://tweakers.net/price...ch-wireless-touchpad.html) heb ik overwogen, maar vanwege het beperktere werkoppervlak en het naar mijn idee toch minder goede design, maakten dat ik de voorkeur gaf aan de T650.

Voor de goede orde, ik gebruik het apparaat in een Windows 7-omgeving, waar ik naar de browser verwijs, gebruik ik de nieuwste versie van Firefox.

De verpakking

De T650 wordt geleverd in een doos die maar iets groter is dan het apparaat zelf. In een kartonnen buitendoos zit een soort lade. Als je die uit de buitendoos haalt, zie je de trackpad direct zitten, in beschermplastic verpakt. Daaronder zit een apart kartonnen mapje waarin de handleiding, 'important information' van Logitech (garantie en dergelijke), de Unifying ontvanger en een USB-micro kabel zijn bijgesloten. Een degelijke verpakking met een stijlvol design, waarop wellicht de enige aanmerking is dat de trackpad misschien beter beschermd zou zijn als de glazen bovenkant van de trackpad niet bovenin maar middenin de verpakking zou zitten.

Handleiding

Na het uitpakken heb ik de handleiding eerst even doorgelezen. Dat is een mooi, compact boekje met de setup guide in een flink aantal talen. Daarin wordt duidelijk uitgelegd hoe je de T650 voor gebruik gereed maakt: Unifying-ontvanger in een USB-poort doen en de T650 aanzetten. Als daar niet vanzelf om gevraagd wordt (zoals bij mij), moet je dan nog wel even software downloaden en installeren om volledig gebruik te kunnen maken van je device.

Gebruik

De trackpad is een apparaatje van ongeveer 12 bij 12 cm. Gebruik ervan neemt dus minder ruimte in dan gebruik van een conventionele muis. Het apparaatje biedt verschillende mogelijkheden. Zo kan je met n vinger aanwijzen en klikken, met twee vingers scrollen (horizontaal n verticaal), met drie vingers vensters minimaliseren of maximaliseren van en naar de taakbalk en hyperlinks in tabbladen openen of geopende tabbladen sluiten. Bovendien kan je met vier vingers vensters links of rechts locken of maximaliseren over het hele scherm. Voor Windows 8 zijn speciale gestures beschikbaar, maar omdat ik niet over een Win-8 omgeving beschik, kan ik daar niet testen.
Rechtsklikken kan met een daarvoor ingebouwd gedeelte rechtsonder op de trackpad. Daar tappen geeft een rechtermuisklik. Bij gewoon aanwijzen merk je niet dat je in dit gedeelte zit. Omdat ik mijn muis met links bedien, kan ik heel makkelijk met mijn duim rechtsklikken, zolang ik in de gaten houd dat ik wel echt met de huid van mijn duim tik; draai ik mijn vinger te veel en tik ik met mijn nagel, dan gebeurt er niets. Voor rechtshandigen gaat dat voor zover ik heb getest makkelijker: die kunnen eenvoudig met hun pink tikken.
In de trackpad zit ook een fysieke muisknop ingebouwd. In de hele onderrand zit een knop. Daar kwam ik zelf pas na iets meer dan een dag achter. Die knop werkt als een gewone linkermuisknop, k aan de rechterkant van de trackpad. Het nut van deze knop zit vooral in gebruik van de trackpad bij slepen. Door twee keer snel te tappen en dan opzij te slepen op de trackpad, kan je wel slepen met de muis om meerdere bestanden te selecteren, maar het echte verslepen van bestanden gaat alleen prettig wanneer je een fysieke knop kan gebruiken. Bedienen met n hand is, zelfs wanneer je de fysieke knop gebruikt voor verslepen, geen probleem.
Wanneer precisie echter van belang is, kan een gewoon aanwijsknaagdier wel handiger zijn. Precies aanwijzen en klikken is geen probleem, maar veel sleepwerk gaat niet heel eenvoudig. Een gewone muis laat dan wel voordelen zien. Voor een trackpad vind ik de precisie echter bijzonder goed.

Ergonomie

De trackpad is prima te bedienen met alleen vingers, zonder dat de hand en pols veel bewegen. Of dat echt beter is voor mensen met RSI-klachten weet ik niet, maar het is voor mij wel prettig werken. Ik laat mijn pols nu veel meer rusten dan ik met mijn gewone muis deed. RSI-achtige klachten heb ik nooit gehad, dus of het helpt kan ik niet over oordelen.

Connectiviteit

De verbinding met de computer vindt plaats met de eerder genoemde Unifying-ontvanger. Dat is een kleine USB-plug die zorgt voor draadloze connectiviteit. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de K400 (http://tweakers.net/price...eless-touch-keyboard.html) beschikt de T650 niet over een speciaal vakje om de receiver in te bewaren als je het apparaat niet aansluit (of van een ander apparaat al een ontvanger hebt). Omdat dit het eerste (en tot nu toe enige) Unifying-apparaat is dat ik heb, kan ik nog niet uit eigen hand oordelen over het gemak van het aansluiten van meerdere apparaten op n ontvanger.
De meegeleverde micro-USB kabel dient alleen voor het opladen.

Accu en opladen

Bovenop de trackpad bevindt zich, in de rechter bovenhoek, een klein lampje dat kort oplicht bij het starten van de computer. Is het lampje groen dan is de accucapaciteit in orde. Wordt het lampje rood, dan is opladen noodzakelijk. Dat gaat heel simpel door de trackpad met kabel aan de computer aan te sluiten. Tijdens het opladen kan het apparaat gewoon gebruikt worden.
De accuduur is goed. In de software (waar de accucapaciteit wordt weergegeven) is geen verandering te zien in de eerste week van gebruik.

Software

De software die bij het apparaat hoort, moet worden gedownload en is niet inbegrepen in de verpakking. Het is eenvoudig te vinden op de site van Logitech en is makkelijk te installeren en in te stellen. Het geeft een kleine indicatie door middel van een soort filmpje (of gifje) van de knoppen en gestures doen. Heel overzichtelijk en prettig in gebruik.

Design

Het ontwerp van de trackpad is modern en strak. Een lampje voor de accu-indicatie zit verborgen rechtsboven, middenboven staat in zilverkleurige letters merknaam en logo. En omdat het trackpad iets schuin is, loopt de achterkant iets omhoog. Dit is wel prettig, maar niet heel erg merkbaar.
Onderop wordt door vier rubberen dopjes grip geboden. De trackpad schuift daarom niet zo makkelijk weg. De aansluiting voor de USB-kabel zit aan de achterkant. Die is daarom niet te zien als het apparaat gewoon op het bureau ligt. Aan de rechterzijkant zit een aan en uit schakelaar. Een groen of rood vakje achter het schuifje geeft aan in welke stand de schuif staat.
De hoeken zijn iets afgerond en daarom niet scherp puntig.
Het aanraakoppervlak is vrijwel even groot als de trackpad zelf. Het is daarom groot genoeg om zonder steeds bij de rand te komen, toch een prettige werkruimte te hebben. Bovendien onstaan hierdoor geen delen van het apparaat die niet reageren op vingers.
Hoewel het aanwijsoppervlak van glas lijkt, en daarom ietwat koud aanvoelt aan je vingers, ziet het er niet heel kwetsbaar uit. Het oppervlak is glad, maar ziet eruit alsof er toch wat structuur in zit. Daarnaast moet worden gezegd dat het aanraakoppervlak niet echt vingerafdrukken laat zien. Zelfs iets vettige vingers zie je er niet zomaar op zitten.

De T650 is een mooi apparaat dat prettig werkt en makkelijk is aan te sluiten. Het is een stijlvolle trackpad, die moeiteloos met Windows 7 samenwerkt. De gestures geven een mooie aanvulling op het gebruik van een gewone muis. Zeker als je al vaker met een trackpad gewerkt hebt, is het een heel prettig apparaat in gebruik. Alhoewel sommige gestures even wennen zijn, is het een apparaat dat voor veel computertaken prima voldoet.
Het verdient wel opmerking dat, hoewel het een prima apparaat is, een gewone muis voor bepaalde taken toch min of meer onmisbaar is.

Heb jij ook een Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650?

Ik heb zelf ook de T650 en gebruik hem met Windows 8 Pro en gebruik meerdere Unifying apparaten.
Daarover kan ik zeggen dat het allemaal gewoon werkt behalve dat er een rare fout tussen de Setpoint software en dit Touchpad zit.

In eventviewer duiken bij gebruik van de speciale Windows 8 gestures steeds 4 waarschuwingen op namelijk dat Win32K: apparaat meld een ongedefinieerde hoekbereik.
Meerdere mensen hebben Logitech hier over geraadpleegd maar krijgen enkel: "heeft u de drivers goed geinstalleerd?" als antwoord.

Het zijn geen kritieke fouten en alles blijft gewoon werken maar vind het wel slordig van Logitech, zoals wel vaker met hun software/drivers rare probleempjes zijn.

Het meeste gebruik ik toch de muis omdat het gewoon prettiger werkt met veel taken.