Thermaltake BigTyp 120 VX Review

Grunniger 11 april 2008, laatste update op 11 april 2008, 1.800 views

Thermaltake BigTyp 120 VX

Pluspunten

• Houd mijn CPU zeer stabiel op een goede temparatuur
  • 32graden idle
  • /- 50 bij intensief gebruik
  • In verhouding met koelvermogen erg stil!

Minpunten

• Of je het nu negatief wil noemen of niet maar hij neemt wel redelijk wat ruimte in beslag.

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Hallo tweakers,

Aangezien er nog geen beoordeling over deze koeler is leek het mij zinvol er 1 te schrijven.

1e indruk
De koeler werd geleverd in een stevige doos waarin hij goed klem verpakt was, eventuele beschadigingen doordat iemand hem tijdens transport had laten vallen was ik niet bang voor.
Bijgevoegd was een voor mij duidelijke beschrijving hoe je de koeler dient te monteren en uiteraard zaten alle benodigdeden er bij (klemmetjes etc) om hem voor jouw MoBo te laten passen.

Installatie
De koeler was redelijk makkelijk te plaatsen, al moet je uiteraard wel de juiste volgorde van bouwen aanhouden met je systeem, anders kan je de koeler er weer uit peuteren om andere dingen aan te sluiten.

Compatibiliteit
Houd voor de aanschaf van de koeler ook rekening met de grote van de koeler, hij is namelijk best groot en zal zeer zeker niet in alle kasten passen!
De koeler is te gebruiken icm :

Intel Core 2 Exterme(Socket LGA775)
Intel Core 2 Duo (Socket LGA775)
Intel Pentium Extreme Edition (Socket LGA 775)
Intel Pentium D (Socket LGA 775)
Intel Pentium 4 (Socket LGA775)
Intel Celeron D (Socket LGA775)
AMD Athlon 64 X2 (Socket 939, AM2)
AMD Athlon 64 FX (Socket 939, AM2)
AMD Athlon 64 (Socket 754, 939, AM2)
AMD Sempron (Socket 754, AM2)

Koelvermogen
Ik heb mijn koeler op een AMD X2 5600 die weer op een MSI K9N-SLI zit.
De cpu temp is altijd 32 graden (idle) en bij intensief gebruik heb ik de temp nog niet boven de 50graden uit zien komen.

De systeem-temp is vaak maar zo'n 3 graden hoger (soms niet eens) als de cpu-temp.

Ik heb nu een uur lang mijn CPU gestressed met Orthos en de CPU komt niet boven de 48'C uit, hij heeft eerder de neiging terug te gaan naar 47'C en mijn sys-temp is constant 36'C.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in totaal 5 fans in mijn kast heb zitten (waarvan 1 de cpu-koeler).

De specs volgens de fabrikant zijn :

Max. Air Flow 86.5CFM
Max. Air Pressure 2.22mmH2O

Modbaarheid
De snelheid van de fan is in te stellen dmv een knop op de koeler varierend tussen de 1300 ~2000 RPM, niet echt handig in mijn ogen want dan moet je telkens je kast open hebben om de snelheid aan te passen.
Zelf heb ik de snelheid dan ook op max staan en vind het geluid wat hij produceerd niet echt storend (ieder ander kan het wel zwaar irritant vinden), ik heb bij andere systemen veel meer geluid gehoord.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze koeler en kan hem ook van harte aanbevelen.

Mijn algemene beoordeling is "goed" ipv "zeer goed" omdat ondanks dat ik zeer tevreden ben de koeler toch wel bepaalde "eisen" stelt aan je systeem.

Heb jij ook een Thermaltake BigTyp 120 VX?

Ik vind je temperaturen wel aan de hoge kant moet ik zeggen.
Heb je de koeler wel juist gemonteerd niet teveel koelpasta?
Voltage in de bios?

Zelf heb ik een X2 5600+ met een arctic 64 Pro deze draait 900 rpm.
idle = 32 graden
stressed = 41 graden

Van zo'n veel duurdere koeler als deze mag je toch wel meer verwachten.
Systeem 3 oC hoger dan je cpu. Normaal is dat toch andersom. De cpu wordt toch warmer dan je systeem. Ik denk dat er dan met de airflow iets niet helemaal in orde is.

Verder zou ik willen dat mijn systeem zo koud bleef.....

Leuke review.
goede review, misschien is het wat overzichtelijker als je in kopjes indeelt. zoals de beoordeling en dan elke aspect apart bespreekt. dat leest makkelijker weg, als je de info over bepaald onderdeel belangrijk vind.
hij is ook btje kort, maar als je in kopjes onderverdeeld schrijft ook makkelijker stukje erbij denk ik.
verder de temps met stock koeler zijn ook wel handig om even te vermelden mocht je die gebruikt hebben.
en je negatieve punt , kan ook vallen onder "hij is mooi groot, groot koel oppervlak" tis maar hoe je het bekijkt maar dat geef je zelf ook al aan ;)

hopelijk heb je er wat aan,
Ik zou dat negatieve punt benadrukken voor vervoer met dat hoge zwaarte punt!
Ik heb je advies ter harte genomen en wat aanpassingen gedaan.
Ik heb ook de Thermaltake bigtyp 120vx, maar mijn cpu draait Idle al op 40 graden?
Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Ik heb gewoon een dun laagje koelpasta gebruikt.
Verder heb ik al verschillende programma's gebruikt, maar ze geven allemaal 40 graden aan.
Ik heb m'n pc nu net een weekje, dus ik weet niet waar het aan kan liggen.

Zouden jullie mij kunnen helpen? Alvast bedankt
het zal wel door een slechte airflow kunnen komen denk ik. Zelf heb ik ook een processor die erg warm word, dat komt bij mij omdat ik een passief gekoelde videokaart gebruik en ook een slechte airflow heb. Wat voor kast gebruik je?
Ik gebruik de Recom Backdraft.

Ik zit ook te denken aan een slechte airflow, omdat de Thermaltake bigtyp 120 VX bijna de casefan raakt die aan het zij-venster gemonteerd is.

Maar zou 't echt daar aan liggen dan? 't is immers een Miditower..